Hoofdsponsor

1/35 Nog een paal...

Status
Niet open voor verdere reacties.

StevenVD

Well-known member
Registered
Omdat ik PeiperJ's boeiende elektriciteitspalentopic niet wil gaan kapen met mijn eigen creatie, zet ik er hier even zelf eentje neer. Het gaat om een elektriciteitspaal die op een groot diorama moet gaan komen, 1/35. Dit diorama is in aanbouw voor de Modelbouwers Ardennenoffensief-groepsbouw. Het stelt een stukje helling voor waartegen een binnenweg kronkelt die genomen wordt door een colonne geniepige Duitsers, bestaande uit één Tamiya late version Jagdpanther en een hele patrouille van motoren. Dit zijn een Vulcan Models Zündapp en drie Tamiya's: een Zündapp, een BMW en een DKW. Voor al deze motoren en voor de Jagdpanther heb ik PE-sets besteld of bijgekocht. De tank en zo'n anderhalve motor zijn al ineengeplakt. Maar nu dus die elektriciteitspaal. Hier volgt mijn referentie:

attachment.jpg

De linkse paal is het geworden, hier zijn foto's van het geheel en van de isolatoren apart.

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik zal het resultaat posten als het geschilderd en geïnstalleerd is. Ik ben benieuwd wat het gaat geven in het diorama.
 
Mooi gemaakt. Met welke soort verf ga je hem schilderen?
 
Fraaie electro-paal Steven !
Zie ik 't goed dat je chopsticks hebt gebruikt? je hebt dan gelijk een mooie stevige voet om in de
basis te planten, of ga je het afronden of afkorten ?

EDIT: a juist, ik lees net bij het topic van Filip 't antwoord op m'n vraag,
en ben weer wijzer : chopsticks zijn inderdaad ovaal... maar met goed schilderwerk,
en in een diorama zal dat niet snel opvallen, dus gewoon gebruiken deze !
 
Laatst bewerkt:
Hoi Steven,

Ziet er alvast netjes uit, kan niet wachten tot de motoren tevoorschijn komen :D
Bestaat er al een topic van je project of diorama?
Of heb ik dit gemist?

mvg

Patrice
 
He steven ziet er echt schitterend uit,en een goed idee om die chopsticks te gebruiken we blijven zeker volgen...
 
Hey Steven,

Mooie referentiefoto's evenals je creatie van die elektrische paal,je isolatoren zien er zéér goed uit ,mooier in detail.
Zo zie je weer ,met goedkoop materiaal (chopsticks) kun je prachtige dingen bouwen!
Dit is iets om te blijven volgen,kijk al uit naar z'n kleurtje.

Groetjes Filip
 
Ziet er goed uit, waar heb je die spanbanden van gemaakt: loodfolie of iets anders?
 
Ik heb vroeger nog verschillende van zulke chop stiks aan de kant gelegd voor de hobby, met het gedacht van "ooit komt het wel eens van pas..."
Nu weet ik alvast dat er mooie telefoonpalen kunnen mee gemaakt worden :)
 
Ik ben altijd voorzichtig bij het geven van een opmerking, maar hier op de foto's staan volgens mij telegraafpalen en geen elektriciteitspalen. Zie opmerking Beyond. Vul beide woorden eens in als zoekterm en bekijk de afbeeldingen, je zal wel zien waarom. De telegraafdraden hadden een dunnere diameter en werden zo veel strakker aangespannen. Elektriciteitskabels waren dikker (voor het transporteren van grotere vermogens en gingen steeds door tussen twee palen. Eveneens merk je bij elektriciteitspalen, meestal, beduidend minder isolatoren op omdat het net steeds verdeeld wordt over 3 fazen, bij telegraafpalen kan je een grote aantal isolatoren vinden om zo simultaan meerdere gebruikers te verbinden. Dus ik denk, gebruik bij dergelijke palen zeker fijne draadjes. Hoe dan ook prachtig nagemaakt!
 
Ik heb zo één en ander opgezocht en naar ik vind zouden dorpen en kleine stadjes op het platteland en in de Ardennen voor de jaren '50 niet of nauwelijks van elektriciteit zijn voorzien geweest maar wel van telegrafie, wat wil zeggen dat we tijdens de oorlogsjaren wel degelijk spreken over telefoon- of telegrafiepalen... luciano heeft dus wel gelijk.
Heb ik zelf ook nooit bij stilgestaan.
Nu ja, dit terzijde natuurlijk... keep on the good work! :P
 
Hier volgen de plaatjes van de geschilderde en geplaatste paal. De spanbanden zijn stukjes leeggehaald PE-raam van Eduard, gebroken en geplooid op de juiste afstanden. Ik heb hem eerst in Vallejo zwart 70.950 gezet, dat ik zo ver mogelijk in alle hoekjes gebracht heb. Daarna heb ik de onderdelen die in hout moesten zijn, geschilderd met een mengsel van dat zwart en een paar toetsen bruin, rood en groen, waardoor dat net niet helemaal zwart werd. Daaroverheen kwam een waterige laag bruin, acryl tubes van Art Creation gebruik ik daarvoor. Tenslotte daaroverheen nog een wash van dat bruin met wat wit erbij. De metalen onderdelen zijn terug zwart gemaakt en de isolatoren wit. De paal is met de onderkant in de dioplaat geplant, waar ik gaten in geboord heb van de passende diameter. Hij zit nog niet vast, kwestie van even bekijken welke commentaar er hier ging volgen. Ik ben heel blij met jullie reacties.
@Luciano: je uitleg is heel nuttig, nu weet ik dat ik het tweede plaatje met de plannen voor de bedrading kan bijstellen. Ik vond dat de draad te dicht bij de rots kwam te zitten maar nu kan ik hem aanspannen tot aan de bovenkant, waardoor de afstand tot beneden iets vergroot. Het aantal isolatoren heb ik gewoon overgenomen van de referentiefoto.
De link naar het volledige verslag, op Modelbrouwers, is deze: http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=199&t=36657

attachment.jpg

attachment.jpg

De dioramabak is gemaakt van een antieke deur, het landschap bestaat uit echte stukken steen vastgezet in PU-schuim en PU-elementen met een laag van plaaster. Daar zit een laag gele en oranje acrylverf op waar de pijnbomen moesten komen. Die zijn daarna voorzien van een laag strooisel van Busch, vastgezet met een houtlijmoplossing en gefixeerd met Army Painter lak. Het muurtje met afvoerbuis is van DAS-klei en krijgt een bevroren stroompje met Vallejo StillWater, ijspegels en Vallejo Foam&Snow. Waar het nu nog grijswit is op de weg, komt een laag Joefix sneeuwpoeder. Tenslotte zou ik nopg een naamplaatje moeten laten maken. Met de meeste van deze producten had ik nog geen ervaring, ik heb hiervoor nog maar één woestijndiorama gemaakt en ben ook nog aan een 1/700 scheepsdiorama bezig maar dat ziet er toch anders uit!
 
Laatst bewerkt:
Spanbanden gemaakt van restjes PE, dioramabase van een oude deur... zo doen modelbouwers dus aan reciclage... (wat kunnen wij nu niet gebruiken lol),
Ziet er al goed uit, nu die colonne nog, gaat een boeiend dio'tje worden :P
 
Fraai tafereel Steven !
misschien een idee om aan de overkant van de weg nóg zo'n mast te plaatsen ?
Dat maakt het aanbrengen van de kabels ook eenvoudiger ?
Hoe ben je van plan de kabels te doen ?
 
Hoi Wim, bedankt voor de vermelding, als alles goed gegaan is zou het nu juist moeten verwijzen.
@Peter: ik was eerst van plan om een fijne metaaldraad te gebruiken omdat ik dacht dat er een lichte buiging in moest zitten en ik moest er verschillende evenwijdige maken. Met niet voorgeplooide draad zou dat heel moeilijk worden volgens mij. Maar nu ik weet dat ze meer aangespannen moeten worden, kunnen ze eigenlijk ook in stretched sprue. Ik heb geen tweede paal nodig, er komen gaatjes in de achterwand zodat de draad daar eenvoudig aan te bevestigen is en nog wat bijgespannen kan worden.
@Walesha: de dingen die ik wel moet kopen, kosten al geld genoeg, vier motoren zijn de grote kost niet maar het bedrag verdubbelt als je het bijhorende metaal koopt. Dus moet dat maar maximaal opbrengen... Voor de laatste motor heb ik zelfs een groot probleem, het PE is fout afgewerkt. De velgen houden al op bij de spaken in plaats van de buitenrand van het wiel. Daar ga ik nog wat op moeten bedenken want ik heb het tweedehands gekocht. Zoek het verschil tussen het bovenste en het onderste plaatje.

DSCN4242bis.jpg

DSCN4243bis.jpg
 
Laatst bewerkt:
als ik mag zeggen voor de kabels aan je palen, gebruik eens koperdraad van een telefoon kabel of utp kabel. Maar je heb soepele en stijve draad. maar met 0.6 mm² kan je zeker voor gebruiken.
 
Ik snap het Steven, ik had je foto niet juist bekeken. Prima oplossing via de achterwand.
Het gebruik van stretched sprues is ook een goeie keuze, geeft denk ik ook
een mooier doorbuig effect dan koperdraad.

De spaken op de verpakking zijn duidelijk anders dan de echte :zx11pissed:, maarrr
Heb de instructies voor jouw PE setje voor de DKW ingezien (http://www.royalmodel.com/elements/foto/articoli/257.pdf ).
Op de instructies staan de spaken precies zo afgebeeld zoals jij ze beschrijft.

Ze worden dus binnenin de velg gelijmd maar komen ook vast te zitten aan de naaf en het tandwiel.
Met zorgvuldig werken is het goed te doen lijkt me. Ik heb aardig wat ervaring met PE, maar heb
echter nog nooit spaken gedaan...
Misschien met slim knipwerk een mooi randje aan de spaken laten zitten, zodat het tussen de wielhelften kan zitten ?
De (wiel)pasvlakken moeten dan iets afgeschuurd om de diktes van de PE op te kunnen nemen.

Ik heb nog wel een leuk artikel over zelf spaken "rijgen" met koperdraad.
De spakentruuk is bedacht voor een wiel bestaande uit 2 helften (niet ingewikkeld en ziet er goed uit).
Staat in een oud duits modelblad. Zal ik een plaatje van posten.

veel plezier! dan zal succes volgen :)

strakgespaakt groetje ;)
 
De draad die ik heb, is degene van het soort die op een spoel gewonden zit in kleine elektrische apparaatjes, volgens mij komt het daarme wel goed. Dat van de spaken was iets dat ik ook wel begon te vermoeden, omdat ik zag dat op de plaats waar op het doosje de buitenrand van het wiel stond, bij mijn versie een onderdeelnummer ingedrukt zit. Het kan dus niet gaan om iets dat ze vergeten te etsen zijn. Het is alleen niet zo'n goede oplossing die ze hier bedacht hebben: hoe blijven de spaken onder de juiste hoek zitten als je ze allemaal tot binnen de nauw passende rand van de velg moet plooien? Ik had twee opties bedacht: ofwel zoek ik een soort van cirkelsnijder en graveer ik er een dunne rand rond tot ik er doorheen zit, ofwel zoek ik een manier om het hele ding uit te ponsen. Die laatste optie is weinig waarschijnlijk, zo'n ponsapparaat is nogal duur om daarvoor te kopen en de kans dat ik het PE naar de knoppen help is nogal groot. Ik zal eens kijken of ik niet meer referentie vind over die PE-kit, ik vind de handleiding nogal summier.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan