Goedenavond Beste Kijkers !
Het cadeaupapier is nog niet weg, maar ik ben toch al van start gegaan met mijn nieuwste aanwinst (lees : kerstcadeau).
Korte beschrijving : (overgenomen van Wikipedia)
Het Duitse pantservoertuig PzKpfw I Ausf C is een lichte verkenningstank gebruikt tijdens de Tweede Wereldoorlog (1939-1945).
De Panzerkampfwagen I uitvoering C was een ontwerp gericht op het bekomen van een snel verkenningsvoertuig met pantserbescherming; de tank moest passen in een zweefvliegtuig tijdens luchtlandingsoperaties. Het bedrijf Krauss-Maffei kreeg op 15 september 1939 de opdracht om het chassis te ontwikkelen, terwijl het bedrijf Daimler-Benz de bovenstructuur en geschutskoepel mocht bedenken. Het ontwerp van de PzKpfw I Ausf C was totaal anders dan de twee basisvarianten in de Panzerkampfwagen I-reeks (PzKpfw I Ausf A en PzKpfw I Ausf B). De ophanging werd zodanig ontworpen om een hoge snelheid aan te houden en de bepantsering was tweemaal zo dik als bij de vorige Panzer I-modellen. Eén prototype, met naam VK601, werd gebouwd en uitvoerig getest, waarna de wiel -en rupsophanging grondige veranderingen ondergingen. Initieel voorzagen de ontwerpers om zelfsmerende rupskettingen te gebruiken, doch uiteindelijk werden droge kettingen gebruikt. Een krachtigere motor, de Maybach HL61, werd gemonteerd in het uiteindelijke productiemodel, die de naam VK602 meekreeg. De bestuurder had 2 vizieren (1 voorzijde, 1 links van de chauffeur). De koepel had naast de telescoop ook nog 8 periscopen om de commandant een 360°-zicht te geven.
In maart 1943 werden twee stuks Ausf C geleverd aan het 1e Panzer regiment van de 1e Panzer Division en deed mee aan de fronten van Rusland, Joegoslavië en Griekenland. De andere 38 stuks werden in de loop van 1943 geleverd aan het Reserve Tank Korps (LVIII PZ Res Korps) en kwamen uiteindelijk terecht in Normandië, waar ze uiteindelijk verloren gingen. De PzKpfw I Ausf C ging nooit in volledige productie.
De kit is dus van Hobby Boss en naar verluidt gebaseerd op een oude resin kit, waarbij de fouten uit de resin kit hier ook terug te vinden zijn.
De kit bestaat uit drie sprues : twee identieke met de wielen en ophanging en één met de onderdelen voor de kast.
Verder een lower hull, een upper hull en een derde deel met de spatborden en de frontplaat.
Ten slotte een aantal sprues met de tracks, ik heb deze nog niet nader bekeken, want ze interesseren me niet. Andere bouwers van deze kit hebben er negatieve ervaring mee : slechte pasvorm rond het trackwiel. Dus zullen er Friuls opkomen.
De bouw schiet flink op, veel onderdelen zitten er dan ook niet in.
Maar hier wil een één van de fouten uit de resin kit demonstreren : de wieltrein is er één zoals we deze kennen van de Tiger en Panther tanks, dus met geschrankte wielen. De wielen op de foto omvatten de andere wielen.
De opstelling links is zoals voorzien in de kit. De binnenzijde is vlak. Omdat deze wielen bestaan uit geperst staalplaten is de tekening van de buitenzijde (gegolfde plaat) ook zichtbaar aan de binnenzijde : dus NIET VLAK.
Daarom heb ik een kunstgreep toegepast : het buisje waarmee het binnenste wiel op het buitenste zit heb ik afgezaagd, waardoor het wiel kan gedraaid worden. Aan de vlakke zijde van het binnenwiel is een stukje plastic rod diameter 3.2 mm gelijmd. Dit wiel en de buis van het buitenwiel zijn uitgeboord tot 2.5 mm zodat het messing buisje er in past. De binnendiameter van het buisje is exact om op de astap te passen.
Zo zien de wielen er nu uit, klaar om te schilderen. Het messing buisje zit vastgelijmd in het buitenwiel.
Uiteindelijk zal het wiel er uit zien zoals op voorgaande foto uiterst rechts. Dus met de gegolfde zijde aan de binnenkant.
Het inzicht tussen de tracks en de diverse wielen brengt met zich mee dat je nu de correcte zijde van de wielen kunt zien.
Groeten Rik
Het cadeaupapier is nog niet weg, maar ik ben toch al van start gegaan met mijn nieuwste aanwinst (lees : kerstcadeau).
Korte beschrijving : (overgenomen van Wikipedia)
Het Duitse pantservoertuig PzKpfw I Ausf C is een lichte verkenningstank gebruikt tijdens de Tweede Wereldoorlog (1939-1945).
De Panzerkampfwagen I uitvoering C was een ontwerp gericht op het bekomen van een snel verkenningsvoertuig met pantserbescherming; de tank moest passen in een zweefvliegtuig tijdens luchtlandingsoperaties. Het bedrijf Krauss-Maffei kreeg op 15 september 1939 de opdracht om het chassis te ontwikkelen, terwijl het bedrijf Daimler-Benz de bovenstructuur en geschutskoepel mocht bedenken. Het ontwerp van de PzKpfw I Ausf C was totaal anders dan de twee basisvarianten in de Panzerkampfwagen I-reeks (PzKpfw I Ausf A en PzKpfw I Ausf B). De ophanging werd zodanig ontworpen om een hoge snelheid aan te houden en de bepantsering was tweemaal zo dik als bij de vorige Panzer I-modellen. Eén prototype, met naam VK601, werd gebouwd en uitvoerig getest, waarna de wiel -en rupsophanging grondige veranderingen ondergingen. Initieel voorzagen de ontwerpers om zelfsmerende rupskettingen te gebruiken, doch uiteindelijk werden droge kettingen gebruikt. Een krachtigere motor, de Maybach HL61, werd gemonteerd in het uiteindelijke productiemodel, die de naam VK602 meekreeg. De bestuurder had 2 vizieren (1 voorzijde, 1 links van de chauffeur). De koepel had naast de telescoop ook nog 8 periscopen om de commandant een 360°-zicht te geven.
In maart 1943 werden twee stuks Ausf C geleverd aan het 1e Panzer regiment van de 1e Panzer Division en deed mee aan de fronten van Rusland, Joegoslavië en Griekenland. De andere 38 stuks werden in de loop van 1943 geleverd aan het Reserve Tank Korps (LVIII PZ Res Korps) en kwamen uiteindelijk terecht in Normandië, waar ze uiteindelijk verloren gingen. De PzKpfw I Ausf C ging nooit in volledige productie.
De kit is dus van Hobby Boss en naar verluidt gebaseerd op een oude resin kit, waarbij de fouten uit de resin kit hier ook terug te vinden zijn.
De kit bestaat uit drie sprues : twee identieke met de wielen en ophanging en één met de onderdelen voor de kast.
Verder een lower hull, een upper hull en een derde deel met de spatborden en de frontplaat.
Ten slotte een aantal sprues met de tracks, ik heb deze nog niet nader bekeken, want ze interesseren me niet. Andere bouwers van deze kit hebben er negatieve ervaring mee : slechte pasvorm rond het trackwiel. Dus zullen er Friuls opkomen.
De bouw schiet flink op, veel onderdelen zitten er dan ook niet in.
Maar hier wil een één van de fouten uit de resin kit demonstreren : de wieltrein is er één zoals we deze kennen van de Tiger en Panther tanks, dus met geschrankte wielen. De wielen op de foto omvatten de andere wielen.
De opstelling links is zoals voorzien in de kit. De binnenzijde is vlak. Omdat deze wielen bestaan uit geperst staalplaten is de tekening van de buitenzijde (gegolfde plaat) ook zichtbaar aan de binnenzijde : dus NIET VLAK.
Daarom heb ik een kunstgreep toegepast : het buisje waarmee het binnenste wiel op het buitenste zit heb ik afgezaagd, waardoor het wiel kan gedraaid worden. Aan de vlakke zijde van het binnenwiel is een stukje plastic rod diameter 3.2 mm gelijmd. Dit wiel en de buis van het buitenwiel zijn uitgeboord tot 2.5 mm zodat het messing buisje er in past. De binnendiameter van het buisje is exact om op de astap te passen.
Zo zien de wielen er nu uit, klaar om te schilderen. Het messing buisje zit vastgelijmd in het buitenwiel.
Uiteindelijk zal het wiel er uit zien zoals op voorgaande foto uiterst rechts. Dus met de gegolfde zijde aan de binnenkant.
Het inzicht tussen de tracks en de diverse wielen brengt met zich mee dat je nu de correcte zijde van de wielen kunt zien.
Groeten Rik