In het kader van mijn project "Normandy '44" gaan we hier dus van start met een eerste bouw.
Het betreft het Amerikaanse WACO CG-4 A zweefvliegtuig voor vervoer van troepen en materiaal dat door de Engelsen "Hadrian" gedoopt werd.
Dit toestel werd onder meer ingezet bij de landing in Sicilië maar hetgeen dat ik wil bouwen heeft deelgenomen aan de landing in Normandië meer bepaald in de sector rond St.-Mère-Eglise en Utah Beach alwaar het troepen van de 82ste en 101ste Airborne aanvoerde.
De kit betreft een Revell/Italeri uitgave op schaal 1/72, kit nr. H-2012.
Ik kocht deze enkele jaren geleden zonder doos voor 5€ op de beurs te Nieuwegijn en de vorige eigenaar was blijkbaar reeds een zeer pover begin van bouw gestart aan de cockpit doch niets dat niet te verhelpen valt.
Voorzijde van het plan.
Bouwverslag en decals.
De onderdelen.
Bij een goede bouw hoort goed referentiemateriaal en ziehier mijn bron van wijsheid:
Twee gespecialiseerde werken en één bouwverslag in de Replic 160.
Vooral het boek Forgotten Wings biedt een meerwaarde want ik zou toch graag een poging willen maken om een "Griswold nose" aan te brengen. Dit betreft het stalen frame op de neus van de glider dat aangebracht werd na de landingen in Sicilië en de daar opgedane ervaring na een relatief hoog verliescijfer aan toestellen en bemanning.
Wordt vervolgd.
Het betreft het Amerikaanse WACO CG-4 A zweefvliegtuig voor vervoer van troepen en materiaal dat door de Engelsen "Hadrian" gedoopt werd.
Dit toestel werd onder meer ingezet bij de landing in Sicilië maar hetgeen dat ik wil bouwen heeft deelgenomen aan de landing in Normandië meer bepaald in de sector rond St.-Mère-Eglise en Utah Beach alwaar het troepen van de 82ste en 101ste Airborne aanvoerde.
De kit betreft een Revell/Italeri uitgave op schaal 1/72, kit nr. H-2012.
Ik kocht deze enkele jaren geleden zonder doos voor 5€ op de beurs te Nieuwegijn en de vorige eigenaar was blijkbaar reeds een zeer pover begin van bouw gestart aan de cockpit doch niets dat niet te verhelpen valt.
Voorzijde van het plan.
Bouwverslag en decals.
De onderdelen.
Bij een goede bouw hoort goed referentiemateriaal en ziehier mijn bron van wijsheid:
Twee gespecialiseerde werken en één bouwverslag in de Replic 160.
Vooral het boek Forgotten Wings biedt een meerwaarde want ik zou toch graag een poging willen maken om een "Griswold nose" aan te brengen. Dit betreft het stalen frame op de neus van de glider dat aangebracht werd na de landingen in Sicilië en de daar opgedane ervaring na een relatief hoog verliescijfer aan toestellen en bemanning.
Wordt vervolgd.