Reeds een tijdje bezig met deze:
en de inhoud:
(ben zo vrij geweest de foto's van 't net te plukken, was er aan begonnen en vergeten foto's te nemen)
niet zoveel, maar is toch een relatief groot vliegtuig:
De doos geeft je de keuze uit twee drones op Amerikaanse basissen en 1 die is ingezet in Afghanistan door de britten. Hoewel de versies met de staartdecals er interessant uitzien ga ik waarschijnlijk voor de Britse, of een Amerikaanse met enkel de hoogst nodige decals (in the field vliegen ze blijkbaar met zo weinig mogelijk markeringen, misschien om de basissen van waaruit ze bestuurd worden niet te kunnen achterhalen?)
Over de geschiedenis van deze hunter/killer UAV (unmanned areal vehicle)
Deze MQ-9 is een grotere, zwaardere en meer capabele variant van de MQ-1 Predator, en kan gebruik maken van dezelfde controlesystemen. Het heeft een 950hp turboprop motor en kan ongeveer 15 keer meer bewapening meenemen dan zijn voorganger en een snelheid bereiken van 483km/h. Operationele hoogte is 50000 voet en de lengte van een missie met volle bewapening is ongeveer 14h (42h met extra fueltanks) wat het de mogelijk heid biedt om gedurende lange tijd in een gebied te patrouilleren. De lengte van de romp is 11m, de breedte over de vleugels is 20m. Verder heeft het de beschikking over een satelietontvanger en een heleboel soorten camera's maken dat ie op verschillende manieren het terrein kan afzoeken (thermisch, hoge resolutie) naar zijn doel en dan zijn bewapening ertegen kan inzetten (er kunnen maximaal 6 pylonen gebruikt worden, waarbij de keuze bestaat tussen GBU-12 lasergeleide bommen, hellfire raketten, sidewinders, GBU-38 JDAM bommen of externe fueltanks. Volgens metingen duurt het 1.2 seconden vooraleer een commando de rone beriekt via de sateliet.
De eerste operationele operaties werden uitgevoerd in Irak en Afghanistan vanaf de zomer van 2007. In 2009 werd de controle over een toestel verloren, waarbij het naar de Afghaan/Tadjikische grens vloog, een F-15 werd opgeroepen om het toestel te vernietigen, maar enkel de motor werd beschadigd. Nadat de controle terug kon overgenomen worden bleef er geen andere optie over dan het toestel met bewapening en al te pletter te laten slaan tegen een bergwand.
Vanaf 2009 worden ze ook ingezet boven de Seychellen om de zee daar te controleren op piraterij.
De rotor heeft zijn kleurtjes gekregen. In de instructies geven de weer dat enkel de tippen van de propellor een dotje geel dienden te krijgen, maar op veel referenties zie je iets anders, dus vandaar:
ook ben ik bezig met de camerahouder lichtjes aan te passen, origineel kit-part
wat het zou moeten zijn:
en wat het geworden is:
De bommen waren vooral een geduldig afplakwerkje, decals zaten erbij, maar niet voldoende:
De rompen van de bommen zijn gespoten in olijf groen, bij de lgb-12 bommen werden de ombouwkits gespoten in olijfdrab, en het centraal deel van de zoekkop in woodbrown
en de huidige stand van zaken:
Om hem mooi op zijn pootjes te laten staan heb ik een gaatje geboord waar het targetting deel komt, een paar visloodjes ingestopt tot ie bleef staan en dan deze bevestigd met houtlijm. Deze laatste is momenteel aan het drogen.
Qua decal-aanduiding is deze kit een kleine ramp, op misschien 45 decals, waarvan ik de gele banden op de bommen gespoten heb, wegens niet voldoende voor het ganse arsenaal, en op de drone zelf staan er decals aangegeven die onvindbaar zijn op het decalvel (de intentie was er toch, of misschien heeft diegene die het plan gemaakt heeft niet goed afgesproken met de fabrikant van de decal, of ...), of die niet voldoende aanwezig zijn (6x decal nr x gebruiken en die is maar 5 keer op het vel aanwezig) nu ja, het resultaat:
deze is moeilijk volledig scherp te krijgen
op het voorwiel heb ik ook de remleiding gelegd, maar die moet een nog iets meer dekkend laagje verf krijgen
en de inhoud:
(ben zo vrij geweest de foto's van 't net te plukken, was er aan begonnen en vergeten foto's te nemen)
niet zoveel, maar is toch een relatief groot vliegtuig:
De doos geeft je de keuze uit twee drones op Amerikaanse basissen en 1 die is ingezet in Afghanistan door de britten. Hoewel de versies met de staartdecals er interessant uitzien ga ik waarschijnlijk voor de Britse, of een Amerikaanse met enkel de hoogst nodige decals (in the field vliegen ze blijkbaar met zo weinig mogelijk markeringen, misschien om de basissen van waaruit ze bestuurd worden niet te kunnen achterhalen?)
Over de geschiedenis van deze hunter/killer UAV (unmanned areal vehicle)
Deze MQ-9 is een grotere, zwaardere en meer capabele variant van de MQ-1 Predator, en kan gebruik maken van dezelfde controlesystemen. Het heeft een 950hp turboprop motor en kan ongeveer 15 keer meer bewapening meenemen dan zijn voorganger en een snelheid bereiken van 483km/h. Operationele hoogte is 50000 voet en de lengte van een missie met volle bewapening is ongeveer 14h (42h met extra fueltanks) wat het de mogelijk heid biedt om gedurende lange tijd in een gebied te patrouilleren. De lengte van de romp is 11m, de breedte over de vleugels is 20m. Verder heeft het de beschikking over een satelietontvanger en een heleboel soorten camera's maken dat ie op verschillende manieren het terrein kan afzoeken (thermisch, hoge resolutie) naar zijn doel en dan zijn bewapening ertegen kan inzetten (er kunnen maximaal 6 pylonen gebruikt worden, waarbij de keuze bestaat tussen GBU-12 lasergeleide bommen, hellfire raketten, sidewinders, GBU-38 JDAM bommen of externe fueltanks. Volgens metingen duurt het 1.2 seconden vooraleer een commando de rone beriekt via de sateliet.
De eerste operationele operaties werden uitgevoerd in Irak en Afghanistan vanaf de zomer van 2007. In 2009 werd de controle over een toestel verloren, waarbij het naar de Afghaan/Tadjikische grens vloog, een F-15 werd opgeroepen om het toestel te vernietigen, maar enkel de motor werd beschadigd. Nadat de controle terug kon overgenomen worden bleef er geen andere optie over dan het toestel met bewapening en al te pletter te laten slaan tegen een bergwand.
Vanaf 2009 worden ze ook ingezet boven de Seychellen om de zee daar te controleren op piraterij.
De rotor heeft zijn kleurtjes gekregen. In de instructies geven de weer dat enkel de tippen van de propellor een dotje geel dienden te krijgen, maar op veel referenties zie je iets anders, dus vandaar:
ook ben ik bezig met de camerahouder lichtjes aan te passen, origineel kit-part
wat het zou moeten zijn:
en wat het geworden is:
De bommen waren vooral een geduldig afplakwerkje, decals zaten erbij, maar niet voldoende:
De rompen van de bommen zijn gespoten in olijf groen, bij de lgb-12 bommen werden de ombouwkits gespoten in olijfdrab, en het centraal deel van de zoekkop in woodbrown
en de huidige stand van zaken:
Om hem mooi op zijn pootjes te laten staan heb ik een gaatje geboord waar het targetting deel komt, een paar visloodjes ingestopt tot ie bleef staan en dan deze bevestigd met houtlijm. Deze laatste is momenteel aan het drogen.
Qua decal-aanduiding is deze kit een kleine ramp, op misschien 45 decals, waarvan ik de gele banden op de bommen gespoten heb, wegens niet voldoende voor het ganse arsenaal, en op de drone zelf staan er decals aangegeven die onvindbaar zijn op het decalvel (de intentie was er toch, of misschien heeft diegene die het plan gemaakt heeft niet goed afgesproken met de fabrikant van de decal, of ...), of die niet voldoende aanwezig zijn (6x decal nr x gebruiken en die is maar 5 keer op het vel aanwezig) nu ja, het resultaat:
deze is moeilijk volledig scherp te krijgen
op het voorwiel heb ik ook de remleiding gelegd, maar die moet een nog iets meer dekkend laagje verf krijgen