Hoofdsponsor

Anders / onbekend Kingdom of Heaven [WIP]

Makamba

V.I.P.
V.I.P.
Goedenavond Allemaal!

De modelbouwclub waar ik bij zit telt een hoop figuurschilders en aangezien een aantal tankbouwers (waaronder ik) daar niet zo goed in zijn was er voldoende animo om een figuurschilderklas te geven.

Het leek mij voor de medebouwers hier ook een interessante cursus, dus ik laat hier ook de stappen zien voor diegenen die net als ik beginner zijn op figurengebied.

De lessen worden om de week gegeven op de bouwavond en we werken met Liam Neeson, jawel deze:

413IGp%2BNizL.jpg

Maar dan in een doosje:

31696682-1adb-4294-b2e4-242d9ae9cfd0_zpsacbf3fca.jpg

De eerste les bestond uit het in elkaar zetten van het figuur en vervolgens elk plooitje controleren op flash en andere onregelmatigheden en de zorgvuldig te verwijderen. (Heel saai en langdurig, maar helaas noodzakelijk).
Uiteindelijk kwam ik tot het volgende resultaat:

100_9631_zpsbe802115.jpg

Deze werd gewassen met afwasmiddel en een tandenborstel, gedroogd met een fohn (lage temperatuur en grote afstand om het figuur niet te smelten!) en vervolgens met een kwast in zwarte Vallejo grondverf gezet.
Geen witte, omdat het dan veel moeilijker is om highlights te maken.

Vervolgens wordt met een spuitbus witte grondverf, onder een hoek van 45º en recht van boven even heel kort een laagje verf gespoten, zodat de toekomstige highlights zichtbaar worden:

100_9632_zps539d45be.jpg

100_9633_zpsbc12f50b.jpg

100_9634_zpsa5ff39b0.jpg

100_9635_zps5a46dd01.jpg

Volgende week dinsdag (18 Maart) volgt de tweede les, daarna zsm een volgende update.

Peter

Dat is een mooi initiatief Peter. Bedankt om het met ons te willen delen.
Hier kunnen niet genoeg how-to's en beschrijvingen rond worden gegeven.
Ik ben in ieder geval een geboeid volger.

Mark

Dit is een zeer interessante how-to, zeker met al die foto's. Figuurschilderen is ook voor mij een onbekend iets en kan ik gebruiken voor m'n toekomstige diorama's. Zeker verder zetten, ik volg aandachtig.

De tweede lesavond:

Moet ik beginnen met iets dat ik vergeten was te vermelden.
Om het figuur op een houder te zetten, moet er een ijzerdraadje in. Hiervoor boor je een gaatje van ongeveer 5 mm diep en 0.1 mm breder dan de draad die je gebruikt.

De kleuren die je gebruikt voor het gezicht zijn:
1) Brown Sand (876)
2) Ivory (918')
3) Basic Skin (815)
4) Black (950)

Voor de highlights (word les 3):
5) Burnt Cadmium Red (814)
6) Violet Red (812)

(Alle genoemde kleuren zijn Vallejo, de nummers tussen haakjes zijn hun kleurnummers)

De basiskleur van huid is Brown Sand, deze wordt in een palet met retarder gemengd tot "koffiemelk"-dikte. Dit mengen gebeurd met een kwastje formaat 0 of 1 en nooit met de kwast die gebruikt om te schilderen. Dit laatste geld voor al het mengen, dus niet alleen hier!

De bedoeling is dat de huid in 2 of 3 lagen dekkend is, tussen de lagen door laten drogen of valsspelen door een föhn te gebruiken.
Probeer de verfstrepen naast elkaar te zetten en niet over elkaar heen en eventuele rimpels niet dicht te schilderen, dus een heel dunne laag.

100_9658_zps7c9321b2.jpg

100_9659_zps7781ab6f.jpg

Dan de ogen:

Het oogwit is een mengsel van ivory met een heel klein beetje basic skintone.

100_9661_zps9f1788a3.jpg

Indien je iets over de oogleden heen schildert is dat geen probleem, na het schilderen van de pupil kan dit nog hersteld worden.

De pupil:

Gek genoeg is dit GEEN rond stipje op het midden van het oogwit, maar een cirkel die aan de bovenkant is afgesneden. Om dit voor elkaar te krijgen zet je een ronde stip die iets over het bovenste ooglid gaat, waarna je het ooglid met de basiskleur bijwerkt.
Het verdient aanbeveling om het schilderen van de stip eerst te oefenen op je duimnagel, om te kijken hoe groot deze wordt:

100_9663_zpsc96ff2b7.jpg

Indien je linkshandig bent doe je eerst het oog aan rechterkant (het linkeroog van het figuur) en omgekeerd. Dit doe je met onverdund black en een kwastje formaat 00.

100_9664_zps26a5bf0b.jpg

100_9665_zpse71b16c9.jpg

De rest van de les van gisteravond werd besteed aan het maken van een wetpalet.
Het voordeel van een wetpalet is dat je verf langer goed blijft dan op een schaaltje en dat je er een grotere verscheidenheid aan kleuren op kunt mengen.

100_9666_zps393d6265.jpg

Zoals je kunt zien bestaat het uit een plastic bordje, met daarin 2 velletjes keukenpapier die zo gevouwen zijn dat ze er volledig inpassen. Deze maak je flink vochtig met kraanwater, maar er mag geen water in staan. Daar bovenop komt een op maat geknipt velletje wit bakpapier.
Bruin mag ook, maar op wit zie je beter welke kleur je gemengd hebt.
(Er zijn door de fanatieke figuurschilders hele discussies of bruin of wit nu beter is, want de witte bevat siliconen en dat zou niet goed zijn voor de verf, maar allee. Dat zoeken zij maar uit, daar ga ik me hier (noch ergens anders) druk over maken.

Volgende les is helaas pas over 2 weken,

Tot dan,

Peter

Bedankt voor deze bijkomende les Peter. We kijken weeral uit naar de 3e les.
Toch even een opmerking. Datgene wat je omschrijft als pupil is eigenlijk de iris, het gekleurde deel van het oog.
Het zwart puntje is wel degelijk de pupil en is het centrum van de oogbol.
Voor het overige een zeer goede uitleg, waar ik toch, weer veel aan heb. Bedankt om dit te delen.

Mark

Je hebt gelijk over de pupil/iris Mark.
Maar op deze schaal, ±1/30, een iris en een pupil schilderen....
Zou ik niet doen, zeker niet als beginner.

Voor het overige een zeer goede uitleg, waar ik toch, weer veel aan heb.
Uitleg is stap 1, je leert het pas met veel oefenen.

Peter

Absoluut Peter. Ik zou het op deze schaal (1/30) ook niet proberen om een iris en pupil te schilderen.
Wanneer je genoeg geoefend hebt en - bent, kan je dit proberen uit te voeren.
Zoals altijd : oefening baart kunst... (zelfs uit je duidelijke uitleg kan je bijleren want van hieruit begint je basis...)

Mark

Wat je misschien kan noteren over die wet pallette is dat je een afsluitbaar doosje kan gebruiken (zoals opbergdoosjes voor vlees in de koelkast) waarbij je verf tot 3-4 dagen "bruikbaar" blijft. zo hoef je niet telkens een nieuwe mengeling te starten. Als de verf wat droog aanvoelt, gewoon wat water bij je penseel en je bent weer vertrokken.

Interessant topic, ik kijk wel uit naar de rest.

Echt een leerzaam topic,op twee lessen al leuke tips en trics!
Bedankt daarvoor Peter...!!!

Grtz yves,

Phil, ik denk dat je dat verkeerd hebt begrepen. Op een wet-palet kun je niet "meer" kleuren mengen, maar wel langer bruikbaar houden.
Door simpele toevoeging van een weinig water aan je penseel kan je de gemaakte mengeling of de kleur hergebruiken.

Mark

Hoeveel kleuren je op een palet mengt is onbelangrijk, komt op de grote van je doos en de staat waarin de verf is.
attachment.jpg

Grtx Jan

Ik was inderdaad een beetje onduidelijk.
Wat ik bedoelde was dat je door de grotere ruimte een groter volume aan verf kan gebruiken en van een mengsel meer kleurschakeringen tegelijkertijd kan maken ten opzichte van een gewoon palet met voorgevormde vakjes.

Sorry,
Peter

pauze.jpg

Sorry voor diegenen die vandaag een update hadden verwacht, maar ik moest gisteravond werken, en heb dus de cursus een avond moeten overslaan.
Maar ik probeer zo snel mogelijk de les in te halen en jullie op de hoogte te brengen.

Groeten, Peter

Helemaal mee eens Filip. Neem je tijd Peter (wij doen dat ook en we wachten af...)

Mark

Terug
Bovenaan