Heb je niet veel tijd of zin, lees dan enkel de grote tekst.
De kleine tekst bevat bouw- of technische details.
@MrArtex: als je ook de details over de bouw wilt weten en misschien hier en daar een tipje over technieken of wat achtergrondinformatie over dit prachtige schip, dan raad ik aan om inderdaad ook de kleine letters te lezen.
@Danny: schuif gezellig aan! Ik had niet verwacht dat er zoveel mensen geïnteresseerd zouden zijn in deze bouw, maar misschien heeft het ook met het thema van de groepsbouw te maken. Erg tof!
9. Meestal komen de echt leuke klusjes in de modelbouw op het laatst, zoals detailleren, schilderen en verweren. Een van de minder leuke klusjes is afwassen.
Bij het loskomen van de mallen waarin de sprues worden gegoten, blijft een dun laagje op de sprues zitten. Dit laagje zorgt ervoor dat de sprues niet aan de mal blijven plakken. Het wassen van de plastic sprues is noodzakelijk om dat laagje weg te krijgen. Je kunt gewoon een sopje maken in een emmer. Te grote sprues knip je op tactische punten doormidden. Het transparante gietraampje gaat als laatste in de emmer, om krassen te voorkomen. Maak het water niet te heet, om vervormingen te voorkomen.
10. Vervolgens een nachtje laten drogen. Tijd om de bouwhandleiding te kopiëren en die van Pontos en WEM te printen.
Het wordt een behoorlijke puzzel om de bouwhandleiding te combineren met beide aftermarket-handleidingen. Die van Pontos is eigenlijk vooral een groot bovenaanzicht van het schip met cijfertjes waar alles komt. Wat er nog bij komt is de volgorde (schilderen / verweren eerst vooraleer door te gaan met de volgende subassembly) en het bekijken wat de subassemblies gaan worden en waar die uit zullen bestaan. Overigens is de photo etch set nog steeds niet verzonden vanuit de USA dus het duurt nog wel even voordat ik daarmee kan beginnen.
11. Tijd voor een leuk klusje: het boren van de patrijspoorten. Het reliëf van de Zvedza-kit is te summier. Ik las in een topic over de bouw van de Dreadnought dat de bouwer ook gaatjes boorde en er dan, na het schilderen, een druppeltje Klear op plaatst om een glaseffect te krijgen. Dat wil ik ook doen. Ik zal veel dingen uit andere topics halen en zelf toepassen.
In dat topic zag ik dat de gaatjes niet helemaal recht waren geboord en ik vroeg mij af of het niet nauwkeuriger zou kunnen. De schaal 1/350 ziet er tot nu toe nog niet 'ondoenbaar' uit, hoewel ik wel opzie tegen bijvoorbeeld de photo etch trappetjes. De methode die ik gebruik om de gaatjes te boren biedt zeker succes en ik weet niet precies waarom de andere bouwer niet deze methode heeft gebruikt. Het lijkt erop dat hij een Dremel heeft gebruikt om de gaatjes te boren, dat lijkt me niet bepaald een succesgarantie. Ik heb bij elk te verkrijgen gaatje in het midden een gaatje gedrukt met de kraspen. Het moet precies in het midden zitten. Daarna heb ik met een 0.85mm. boortje handmatig een gaatje geboord. Het boortje is een fractie te klein, maar dat kun je in je voordeel gebruiken. Waar nog wat plastic zit, houd je (nadat het gaatje diep genoeg is) het boortje iets schuin en druk je het iets daartegen aan. Niet te veel, want dan breekt het boortje. Met een beetje druk beweeg je de boor dan heen en weer tussen je vingers (dus niet ronddraaien maar halve cirkels maken op en neer). Als alles weg is, beweeg je de boor wederom heen en weer en maak je nog één wijde boog van 360 graden. Zo krijg je een mooi rond gat precies op de plek waar het reliëf zat.
Ik heb ervoor gekozen om de gaatjes niet helemaal door te boren, omdat dat volgens mij niet nodig is voor de Klear. Bovendien is er dan een ondergrond. Op twee plekken ben ik toch iets te ver gegaan met het boren, wat geen probleem is i.v.m. de afwisseling. De diepte van het gat dat je aan het boren bent kun je op elk moment schatten door te kijken naar het slingertje plastic dat uit het gat geboord wordt (zie foto).
12. Voor de te boren gaatjes die in een 'bocht' liggen, heb ik de Proxxontrafo en later een messenwegwerpdoosje als steun gebruikt.
Als ik geen steun gebruik, loop ik het risico om het boortje te breken, het onderdeel te breken, het gaatje scheef te boren en mijzelf te verwonden.
13. Voor de te boren gaatjes die in een 'bocht' of in een verhoging liggen, heb ik de Proxxon en later een messenwegwerpdoosje als steun gebruikt.
Hier is een foto van de gerede helft. De gaatjes van de boeg zijn zoals gezegd geboord met 0.85mm. maar die van de eerste verhoging zijn iets kleiner en, volgens dezelfde methode als hierboven beschreven, geboord met 0,75mm.
Nu de andere helft gaatjes nog; 88 gedaan en 88 te gaan. Maar vanaf hier wordt het voorlopig een kwestie van veel lezen en veel plannen. En dan begint het volle plezier van de bouw!
Totaal aantal bestede uren tot nu toe: 5.