Hoofdsponsor

1/350 HMS Dreadnought (1/350 van Zvezda) [WIP]

Roy vd M.

Well-known member
Registered
Vandaag is, voor de Eerste Wereldoorlog-groepsbouw, het eerste deel van mijn Dreadnought-project binnengekomen en wel het belangrijkste: de basiskit. Nu is het nog wachten op de photo etch sets en de litteratuur. Deze worden als het goed is vandaag of morgen verscheept en ik verwacht ze binnen enkele weken hier. Ik kan intussen wel al vooruit met de romp.

Dit is de box art:

14051694979_46bb78f92a_c.jpg

14215188946_04697311d1_c.jpg

De inwoners van de voormalige lidstaten van de Sovjetunie krijgen er een tubetje lijm bij :|

14051693318_9c8783d9c5_c.jpg

De sprues:

14051698359_aac1d4dd76_c.jpg

Gelukkig snij ik het onderste deel van de romp eraf, anders was ik hier niet zo blij mee geweest:

14051699079_74984d2a0a_c.jpg

Op zich makkelijk te plakken, maar de vorm lijkt niet helemaal goed gegoten. Het zal een uitzondering zijn, want ik ben dit in reviews over deze kit niet tegengekomen.

14238069284_681f164070_c.jpg

14215201096_b33c5fa8d1_c.jpg

14215205406_649ac964c2_c.jpg

14215206186_fc2f7f8c82_c.jpg

14051710798_2d42e6b1e7_c.jpg

En nu ik toch bezig ben, de instructies:

14236100862_55a3e4c5ba_c.jpg

14051715298_4509b83c9a_c.jpg

14235070561_880415dc60_c.jpg

14051720609_dbd6f6e708_c.jpg

14235076441_68a12984b0_c.jpg

14051766010_cb675b0be5_c.jpg

14215232716_13cbf4a871_c.jpg

14238099634_44c8c30209_c.jpg

Let op de kwinkslag op de laatste foto: de voorbeeldillustratie voor het aanbrengen van een decal toont een ster; het woord 'Zvezda' betekent ster in het Russisch.

Ik kan beginnen! :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik heb de varyag liggen in dezelfde schaal.Ik ga hier zeker blijven volgen en stelen met de ogen.
Indien je problemen hebt met het russisch geen probleem ik kan dat zeker vertalen.

Желаю удачи
 
@Yves: hartelijk dank!

@Yves11: daar ga ik zeker gebruik van maken (had je het maar niet moeten aanbieden haha) want ik zie de nodige Cyrillische tekst waar ik niet uit wijs kom. Natuurlijk spreken de plaatjes meestal voor zichzelf maar ik denk dat ik op enig punt toch je hulp nodig ga hebben. Zat al te bedenken hoe ik dat met Google Translate zou gaan doen... dank voor het aanbod!

@Erwin: Dank je, ik heb net een stuk van de romp doormidden gesneden en dat is toch even slikken... gaat echt 2/3 vanaf. Heel vreemd gevoel om zoveel prachtig gegoten plastic weg te gooien... maar de vorm is nog steeds erg sierlijk :)
 
Heb je niet veel tijd of zin, lees dan enkel de grote tekst.
De kleine tekst bevat bouw- of technische details.



@Haddewadde, bijna wel inderdaad. Maar dat wordt nog een heel gepuzzel hoe ik het 'echte' modelwater eronder moet krijgen. Komt wel goed hoop ik.

1. De bouw begint met het lossnijden van de twee boegdelen en het wegschuren van het overbodige plastic.


De kwaliteit van de onderdelen lijkt prima, vooralsnog. Het plastic van Zvezda lijkt qua bewerkbaarheid erg op dat van Revell.

14053537320_e7503bcece_c.jpg

2. Nadat alles mooi glad is geschuurd, snij ik de onderste boegdelen los. Het schip zal, zoals gezegd, in het water worden weergegeven.

Aan de binnenkant van de boegdelen zit een diepe ritslijn die, indien gebruikt, het deel boven water van het deel onderwater splitst. Eerst heb ik met een kraspen een keer of tien heen en weer gekrast van begin tot eind. Daarna kon een scherp mesje zonder moeite de splitsing bewerkstelligen. Ten slotte heb ik van beide bovenste boeghelften de onderkant gladgeschuurd. Ik zag wel enigszins op tegen de splitsing, maar het bleek geen lastig karwei. De boeg ligt vrijwel over de volle lengte en aan beide zijden recht op de snijmat. De golven van het water zullen uiteindelijk eventuele minuscule verhogingen bedekken.

14239848684_e522c05620_c.jpg

3. Op de volgende foto kun je het grote verschil zien tussen de situatie vóór en na. Let op de schaduw rechts.

Dit was wel even wennen, hoewel ik het op foto's van andere bouwers al wel had gezien. Er blijft ongeveer 1/3 van de oorspronkelijke hoogte over. Ik zie het maar als voor het goede doel, namelijk een mijns inziens net iets realistischere weergave van het schip in de zee dan op een sokkel. Het was wel wikken en wegen moet ik zeggen, want het is prachtig om een schip op een sokkel te zien. Als je zo aan het snijden bent is dat een beetje een dubbel gevoel.

14052623458_80c208454e_c.jpg

4. In dit korte filmpje is te zien hoe ingrijpend voor het uiterlijk de aanpassing is.

5. Hier zijn de twee helften volledig geschuurd.


Het geeft de boeg mijns inziens een wat agressievere look. Ook aan de andere kant kon er zonder moeite een rechte lijn worden verkregen. Dat heeft Zvezda dus netjes verzorgd. In de drie uitsparingen komen trouwens dikke plastic strips ter ondersteuning van het dek en ter stabilisering van de boeg.

14053569187_b572dddd18_c.jpg

6. Na plaatsing van de stabilisatoren en het hoofddek ziet het model er als op de volgende foto uit. Het lijkt prima te zullen passen.

14236854071_3f8efec330_c.jpg

Nu eens kijken of er nog wat van de romp afgeschuurd moet worden of geboord o.i.d., in verband met de photo etch die zal worden aangebracht. En dan alles in een sopje wassen (daarmee wacht ik tot dan, in verband met de vele stof die bovengenoemde werkzaamheden hebben bezorgd). Ook zal ik nog even de bouwbeschrijving kopiëren zodat ik op de kopiën aantekeningen kan maken i.v.m. de twee photo etch sets die her en der ingevoegd moeten worden. Dat kopiëren doe ik normaal gesproken als eerste nadat ik een kit heb ontvangen ná het wassen.

Totaal aantal bestede uren tot nu toe: 1.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben blij voor U dat hij goed past. Zvezda stond vroeger niet echt bekend om zijn goed passende modellen, maar recentelijk is de kwaliteit van hun dozen er serieus op vooruit gegaan.

Blijf dit natuurlijk volgen.

Veel succes.

JM
 
Yep, sinds ik 10 jaar geleden naar Rusland verhuist ben, is het leeuwendeel van mijn bouwdozen van Zvezda (de ingevoerde merken zoals Tamiya en Revell zijn hier schandalig duur) en ik moet zeggen dat ze er toch werk van maken, hun kwaliteit verbeterd in tegenstelling met andere russische producten.
 
Roy Roy waar dat gij toch allemaal mee bezig bent ongelooflijk ik probeer me te concentreren op kit en jij doet 2,3,4 tegelijkertijd man toch elke dag zie ik iets ongelooflijk bij jou
Ik zal het volgen
succes
Marc
 
Als je nu nog een 1/350 U-bootje koopt, kan je hem die laten rammen zoals op 18 maart 1915.
 
Heb je niet veel tijd of zin, lees dan enkel de grote tekst.
De kleine tekst bevat bouw- of technische details.



Dank voor jullie reacties! Ik had eigenlijk verwacht dat er hooguit een paar mensen dit project gingen volgen, omdat plastic scheepsmodelbouw misschien wat minder populair is dan de bouw van bijvoorbeeld vliegtuigen, tanks of auto's. Maar misschien heb ik het mis; in elk geval dank voor de interesse.

@Jeanke, @Janochek: eigenlijk hetzelfde verhaal dus met Revell, die kwaliteit is ook flink vooruit gegaan sinds ze een computer hebben aangeschaft drie jaar geleden :8. Ik heb het dek nog eens goed gedryfit, met tape ditmaal, en het lijkt echt precies te passen.

@Marc, volgens mij ben je nu in de war met een andere bouwer. Ik werk nooit aan meer dan één (misschien in dit geval twee) model(len) tegelijkertijd. Dit is de status van mijn projecten:

- De Heinkel 111: die staat on hold totdat de Kever klaar is. De Kever heb ik gekocht om bepaalde technieken die ik voor de bommenrekken van de Heinkel nodig heb, te testen. Toen ik een proefstukje had gemaakt, mislukte dat nogal; vandaar het oefenproject. Ik ben nog niet toegekomen aan het uitvoeren van de oefening.
- De Kever: daar zou ik mee doorgegaan zijn als er niet de uitdaging van deze groepsbouw tussendoor zou zijn gekomen.
- De Dreadnought: plastic ben ik mee begonnen, nu komt een fase van intensieve research en rangschikken van photo etch-werkinstructies. De Kever en, zoals gezegd, de Heinkel staan op pauze. Ik kan me eigenlijk maar op één ding tegelijkertijd concentreren. Maar als ik het schip even zat ben, sluit ik niet uit dat ik gewoon weer verder ga met de Kever.

Wat betreft je complimenten, hartelijk dank daarvoor maar er is nog niets bijzonders gebeurd he. Straks komen de photo etch sets en dan hoop ik dat ik de complimenten nog steeds mag verdienen. Ik ga er mijn uiterste best voor doen in elk geval.

@Filip, @Mark: dank voor de aanmoedigingen; en imposant is ze inderdaad!

@Steven: dat had ik (toevallig) al overwogen toen ik Wikipedia aan het lezen was geweest, maar ik denk dat ik niet ga doen omdat ik het idee heb dat er dan een flink zee-oppervlak weergegeven moet worden om een levendige situatie te creëren. Ik weet overigens niet op welke diepte de onderzeeër zich bevond en meer dingen die ik zo 1, 2, 3 niet kon terugvinden. Misschien dat er duidelijkheid komt uit de bestelde litteratuur. Onder andere is me ook onduidelijk of het een gerichte aanval was van Dreadnought op de onderzeeër (knap gemikt dan!) en zo ja, of zich mensen op het dek bevonden en zo ja, in welke posities. Ik heb een setje 1/350 personeel gekocht en wil her en der wat van die figuurtjes gaan plaatsen om een goed beeld te geven van de grootte van het schip, het zou zonde zijn als (in het kader van de aanval) iedereen zich binnenin het schip bevond en dat er niemand op het dek aanwezig was.


7. Zoals hiervoor opgemerkt: de uitgebreide dryfit met tape - inclusief tweede dek.


De twee lange verticale stukken die op het eerste dek worden geplaatst en die het tweede dek dragen, waren aan de zijde van de bak (=het voorste deel van het schip, leerde ik zojuist) flauwtjes gebogen en moesten recht worden gemaakt. Daar is een mooie truc voor: tussen duim en wijsvinger houden en wrijven. Door het wrijven (van voor naar achteren en weer terug) wordt het plastic warm en kun je het de juiste kant op buigen. Je masseert het plastic eigenlijk langzaam naar de juiste vorm toe. Voor wie deze techniek niet kent, probeer het eens; ik weet zeker dat je hem eens nodig hebt.

Bij echt heftig buigwerk is een föhn onmisbaar; sommige modelbouwers gebruiken warm water maar daar kan ik zelf echt niet mee werken. Denk je dat je het goed hebt gebogen, kijk je een half uur later nog eens naar het onderdeel en staat het alweer anders. Lekker föhnen als je het niet met wrijving voor elkaar krijgt, zou ik zeggen.

14064795310_0668c543c7_c.jpg

8. Ik kan het niet laten he... toch even een kanon in elkaar zetten. :$

Ook dit past weer 100%. Elk van de vijf kanonnen bestaat uit vijf hoofdonderdelen: de onderkant en bovenkant van de behuizing, de twee kanonnen en een soort flens. Dat laatste onderdeel bevestig je van onderen en daarmee bewerkstellig je dat de geschutskoepel kan draaien ook na afronding van het model. De basis komt als het ware om de geschutskoepel geklemd te zitten. Volgens datzelfde principe van inklemming, zijn de kanonnen na bevestiging nog in hoogte verstelbaar. Erg leuk, zo kan het uiteindelijk afgeronde model steeds in een andere positie worden gezet. En praktisch ook handig, voor als je tevoren nog niet op de centimeter nauwkeurig weet hoe je het schip in een diorama gaat weergeven. Over de positie van de kanonnen hoef ik me dus vooraf geen zorgen te maken.

14064752619_0d10b99dc3_c.jpg

Totaal aantal bestede uren tot nu toe: 2.
 
Je hebt de romp dus afgezaagd om die in water te kunnen zetten. Waar baseer je je op hoeveel er van de romp afgaat? De diepgang zogezegd?
 
Heb je niet veel tijd of zin, lees dan enkel de grote tekst.
De kleine tekst bevat bouw- of technische details.



@MrArtex: als je ook de details over de bouw wilt weten en misschien hier en daar een tipje over technieken of wat achtergrondinformatie over dit prachtige schip, dan raad ik aan om inderdaad ook de kleine letters te lezen.

@Danny: schuif gezellig aan! Ik had niet verwacht dat er zoveel mensen geïnteresseerd zouden zijn in deze bouw, maar misschien heeft het ook met het thema van de groepsbouw te maken. Erg tof!


9. Meestal komen de echt leuke klusjes in de modelbouw op het laatst, zoals detailleren, schilderen en verweren. Een van de minder leuke klusjes is afwassen.

Bij het loskomen van de mallen waarin de sprues worden gegoten, blijft een dun laagje op de sprues zitten. Dit laagje zorgt ervoor dat de sprues niet aan de mal blijven plakken. Het wassen van de plastic sprues is noodzakelijk om dat laagje weg te krijgen. Je kunt gewoon een sopje maken in een emmer. Te grote sprues knip je op tactische punten doormidden. Het transparante gietraampje gaat als laatste in de emmer, om krassen te voorkomen. Maak het water niet te heet, om vervormingen te voorkomen.

14256520991_4bb59431f6_c.jpg

10. Vervolgens een nachtje laten drogen. Tijd om de bouwhandleiding te kopiëren en die van Pontos en WEM te printen.

Het wordt een behoorlijke puzzel om de bouwhandleiding te combineren met beide aftermarket-handleidingen. Die van Pontos is eigenlijk vooral een groot bovenaanzicht van het schip met cijfertjes waar alles komt. Wat er nog bij komt is de volgorde (schilderen / verweren eerst vooraleer door te gaan met de volgende subassembly) en het bekijken wat de subassemblies gaan worden en waar die uit zullen bestaan. Overigens is de photo etch set nog steeds niet verzonden vanuit de USA dus het duurt nog wel even voordat ik daarmee kan beginnen.

14259458684_9b813474b4_c.jpg

11. Tijd voor een leuk klusje: het boren van de patrijspoorten. Het reliëf van de Zvedza-kit is te summier. Ik las in een topic over de bouw van de Dreadnought dat de bouwer ook gaatjes boorde en er dan, na het schilderen, een druppeltje Klear op plaatst om een glaseffect te krijgen. Dat wil ik ook doen. Ik zal veel dingen uit andere topics halen en zelf toepassen.

In dat topic zag ik dat de gaatjes niet helemaal recht waren geboord en ik vroeg mij af of het niet nauwkeuriger zou kunnen. De schaal 1/350 ziet er tot nu toe nog niet 'ondoenbaar' uit, hoewel ik wel opzie tegen bijvoorbeeld de photo etch trappetjes. De methode die ik gebruik om de gaatjes te boren biedt zeker succes en ik weet niet precies waarom de andere bouwer niet deze methode heeft gebruikt. Het lijkt erop dat hij een Dremel heeft gebruikt om de gaatjes te boren, dat lijkt me niet bepaald een succesgarantie. Ik heb bij elk te verkrijgen gaatje in het midden een gaatje gedrukt met de kraspen. Het moet precies in het midden zitten. Daarna heb ik met een 0.85mm. boortje handmatig een gaatje geboord. Het boortje is een fractie te klein, maar dat kun je in je voordeel gebruiken. Waar nog wat plastic zit, houd je (nadat het gaatje diep genoeg is) het boortje iets schuin en druk je het iets daartegen aan. Niet te veel, want dan breekt het boortje. Met een beetje druk beweeg je de boor dan heen en weer tussen je vingers (dus niet ronddraaien maar halve cirkels maken op en neer). Als alles weg is, beweeg je de boor wederom heen en weer en maak je nog één wijde boog van 360 graden. Zo krijg je een mooi rond gat precies op de plek waar het reliëf zat.

Ik heb ervoor gekozen om de gaatjes niet helemaal door te boren, omdat dat volgens mij niet nodig is voor de Klear. Bovendien is er dan een ondergrond. Op twee plekken ben ik toch iets te ver gegaan met het boren, wat geen probleem is i.v.m. de afwisseling. De diepte van het gat dat je aan het boren bent kun je op elk moment schatten door te kijken naar het slingertje plastic dat uit het gat geboord wordt (zie foto).

14257690702_dfd02d85d0_c.jpg

12. Voor de te boren gaatjes die in een 'bocht' liggen, heb ik de Proxxontrafo en later een messenwegwerpdoosje als steun gebruikt.

Als ik geen steun gebruik, loop ik het risico om het boortje te breken, het onderdeel te breken, het gaatje scheef te boren en mijzelf te verwonden.

14073222600_c19a4490ab_c.jpg

13. Voor de te boren gaatjes die in een 'bocht' of in een verhoging liggen, heb ik de Proxxon en later een messenwegwerpdoosje als steun gebruikt.

Hier is een foto van de gerede helft. De gaatjes van de boeg zijn zoals gezegd geboord met 0.85mm. maar die van de eerste verhoging zijn iets kleiner en, volgens dezelfde methode als hierboven beschreven, geboord met 0,75mm.

14236709416_7980d173ae_c.jpg

Nu de andere helft gaatjes nog; 88 gedaan en 88 te gaan. Maar vanaf hier wordt het voorlopig een kwestie van veel lezen en veel plannen. En dan begint het volle plezier van de bouw!

Totaal aantal bestede uren tot nu toe: 5.
 
Roy, als je de gaatjes niet helemaal doorboord, kan je ook GEEN lichtinval achter de glaasjes krijgen...
Gaat dan wel een donkere bedoening worden denk ik. Misschien eerst eens een proefstukje maken ?

Mark
 
Terug
Bovenaan