Hoofdsponsor

1/350 HMS Dreadnought (1/350 van Zvezda) [WIP]

@Mark: dat is wel een goeie ja. Ik ga dat uitproberen en uitzoeken voordat ik tot schilderen overga. Altijd goed om toch weer dingen te lezen waar je zelf niet opkomt!

Vanaf nu is het bijzonder makkelijk om de gaatjes door te boren. Vooral betreffende de kleinere diameter-gaatjes heb ik (na de waaier-beweging die ik beschreef, het rond maken van de gaatjes) de achterkant bekeken. Toen ik een wit puntjes begon te zien (=doorbreking van het plastic) stopte ik. Zo heb ik daar steeds dezelfde diepte. Nog even verder boren is dus geen probleem.

Ik moet dan ook even uitzoeken in hoeverre er licht te zien was en of dat van patrijspoort tot patrijspoort verschilde. Bijvoorbeeld een verlichte kamer zal lichter moeten zijn dan een kamer waar cabine waar niemand aanwezig is et cetera.

Hartelijk dank voor de tip, ik ga het zeker uitproberen op een proefstukje. En het is meteen een leuk researchstukje wat betreft het interieur van dit schip!
 
Veelbelovende start van een mooie kit Roy, ik volg alvast want het thema spreekt me enorm aan.
 
Roy, heb in een bouwverslag gelezen van iemand die de Bismarck heeft gebouwd dat hij de gaatjes van de patrijspoorten doorboorde en
na de spuitwerken een doorzichtige folie aan de achterzijde kleefde.
Eenmaal de strip op zijn plaats zat werden de patrijspoortjes voorzien van een druppeltje Klear.
Bij de patrijspoorten die minder licht mochten door laten gebruikte hij een soort van bruine markerstift om deze te verduisteren.

Is een leuke bouw om te volgen

Grtn

dikkie dik
 
Mooie vorderingen.

Voor het boren van de gaatjes zou ik ze allemaal helemaal doorboren, dan een stukje afvalplastic aan de binnenkant lijmen om ze af te sluiten. Daarna kan het gat dan opgevuld worden met vernis / blanke lak / clear / Parket plus / enz. Op deze manier geeft het wat meer diepte aan het glas, en het geeft het uitzicht alsof er daadwerkelijk een ruimte achter het glas zit (om dit uitzicht nog te versterken kan je het afvalplastic niet direct tegen de binnekant van de romp lijmen, maar met behulp van latjes een paar millimeter achter de binnenkant van de romp.
 
Heb je niet veel tijd of zin, lees dan enkel de grote tekst.
De kleine tekst bevat bouw- of technische details.



@Ivan: ik kan me voorstellen dat het onderwerp je aanspreekt, mij verrast het eigenlijk ook. Het is alsof ik aan het bouwen ben aan iets uit de Tweede Wereldoorlog en niet iets van 35 jaar eerder. Het verschil tussen materieel in de Eerste en in de Tweede Wereldoorlog is enorm. Vergelijk eens een dubbel- of trippeldekker uit 1914 met een Gloster Meteor uit 1943.

1920px-RoteBaron.jpg

Gloster_Meteor_F._MK._8_1.jpg


Een bommenwerper uit de Eerste Wereldoorlog (bijv. Vickers Vimy) ziet er meteen verouderd uit als je kijkt naar een Mitchell.

Vickers_Vimy.jpg

77BS_B-25.jpg

Tanks...

British_Mark_IV_Tadpole_tank.jpg

panther-ausfg1.jpg


Vrachtauto's...

austin_24_mack_bulldog1.jpg


GMC_2_Half-ton_6x6_Truck.jpg

Maar als je dan gaat kijken naar dit schip, ziet het er haast Tweede Wereldoorlogs uit. De Dreadnought is geen doorsnee slagschip, het was het eerste schip in deze vorm. Vanaf de bouw van deze, werden alle slagschepen op deze manier ontworpen en gebouwd. In één klap was alles wat zich op dat moment gepantserd en bewapend op het water bevond, verouderd. Vergelijk de Dreadnought met een slagschip uit de Tweede Wereldoorlog:

HMS_Dreadnought_1906_H61017.jpg

archiv_Bild_193-03-5-18%2C_Schlachtschiff_Bismarck.jpg

En inderdaad, als je kijkt wat er vóór de Dreadnought rondvoer, is het verschil opmerkelijk.

Hoche.jpg

Fantastisch om met zoiets bezig te zijn!


Alle copyrights betreffende bovenstaande foto's zijn voorbehouden aan de rechthebbenden. De foto's zijn slechts met een educatief doel weergegeven; bij eerste aanmaning van een rechthebbende zal een bepaalde fotolink worden verwijderd.

@Dikkie Dik: dat is een goeie tip en dat ga ik denk ik zo proberen. Naar aanleiding van jouw post heb ik de knoop doorgehakt en geen proefstukje meer afgewacht; zoals hieronder te lezen zijn inmiddels alle gaatjes doorgeboord. Hartelijk dank voor het meedenken!

@Pascal: dat is ook een goeie. Ik zal eens kijken wat het effect is van het transparantfolie en de druppels Klear op de doorzichtigheid; ik schat in dat het zo klein is en zo donker, dat je er niet goed door kunt kijken. Maar omdat de boeg open is van onderen, is dit allemaal achteraf nog mooi te maken. Ik hou je suggestie in het achterhoofd voor het geval er meer te zien is.



14. Naar aanleiding van de tips van Interceptor, Dikkie Dik en Pascal heb ik alle gaatjes volledig open geboord. Op de foto het verschil tussen open en dicht.

Het meeste werk zat 'm in eerste instantie nog in het schoonmaken van de 'wond' achteraan. Het moet wel goed schoongemaakt worden anders krijg ik straks rommel door de Klear heen en dat wil ik voorkomen.

14081791519_8fc0f7d667_c.jpg

15. Op sommige stukken aan de achterzijde moest wat reliëf worden gesloopt.

14268438205_93f557a2e7_c.jpg

16. Wat me opviel was dat er nauwelijks marge was om te boren deze keer. Zelfde stukje plastic, zelfde boortje.

Het moet komen doordat ik nu elk gaatje helemaal heb uitgeboord en dat de boor dus verder is gekomen. Ik had niet echt verschil verwacht, maar zo zie je maar weer.

14265126261_2c79a05d90_c.jpg

17. Toen kwam ik bij een (voor mij) ideale methode om te boren en schoon te maken. Ik heb daar een filmpje van gemaakt. Zoals je kunt zien, duurt het maken en schoonmaken van een gaatje minder dan een minuut.

Wat ik doe:

1) Met een kraspen een gaatje drukken in precies het midden van een patrijspoort. Als het niet precies het midden is, kun je het gaatje met de kraspen 'verplaatsen' door druk te zetten in de richting van waar je het wilt hebben.

2) Gaatje boren (0.85 mm. voor onderen, 0,75 mm. voor eerste verdieping, 1,0 mm. voor klein 'gebouwtje').

3) Bovenkant afvegen, stuk omdraaien en met een scherp mesje langzaam het afval 'afzagen'. Niet schrapen want dan gaat het in het gaatje zitten.

https://flic.kr/p/nJyyYx

18. Het eindresultaat:

14081884317_43ab8d03df_c.jpg

Het volgende is: plannen, plannen en nog eens plannen. Eerst ga ik kijken welke subassemblies ik moet maken.

Totaal aantal bestede uren tot nu toe: 8.
 
Heb je niet veel tijd of zin, lees dan enkel de grote tekst.
De kleine tekst bevat bouw- of technische details.

19. Boven elk patrijspoortje zit in het echt een waterafvoering in de vorm van een halve cirkel (ook wel wenkbrauwen genaamd). Op een scheepsmodelbouwforum heb ik een mooie techniek geleerd om die halve cirkels snel en van consistente kwaliteit te maken. Eerst snij je een stuk 0,1mm. koper uit een elektriciteitskabel.

Dit soort draad is ook in elektronicaspeciaalzaken te verkrijgen onder de naam 'wikkeldraad'. Ik heb daar een paar meter van liggen maar voor zulke kleine stukjes vind ik het zonde om het kaarsrechte spul uit de pakjes te halen. Vandaar het gebruik van draad. Tot mijn verbazing is het ontzettend makkelijk met de nagel recht te krijgen dus ik ga nooit meer wikkeldraad kopen (of toch niet totdat mijn kabel op is maar dat duurt wel even). Speakerkabels zitten meestal vol met dit soort dunne draadjes.

14098169208_8ac914d83c_c.jpg

20. De draad wikkel je strak om het uiteinde van een boortje of een punch uit een punch & die-set.

Deze punch lag nog op mijn werktafel en ik heb het uitgeprobeerd of het de juiste grootte maakte. En supertoevallig was dit het geval. Het is een 1,0 mm. punch. Het is zaak om zo strak mogelijk te wikkelen. Ik klem het uiteinde van de draad op het slagstuk van de punch (zie foto) en ga dan wikkelen. Om de zoveel tijd even de 'veer' naar binnen drukken en tegelijkertijd met duim en wijsvinger oprollende bewegingen maken. Je krijgt zo een mooie cilindervorm. Inderdaad, dit is tot nu toe de gekende methode om veertjes voor bijvoorbeeld een wielophanging van een auto te maken.

14284321594_648c06a430_c.jpg

21. En dan krijg je dus dit 'veertje'.

14284813135_006b06bd96_c.jpg

22. Dan het, voor mij in elk geval, vernieuwende: je zet een scherp en dun mesje in de cilinderveer en drukt dan stevig. De ondergrond moet hard zijn. Zo krijg je voor elke wikkeling een ringetje.

Technische tip: zoals te zien, heb ik een schaaltje voor een theekopje van mijn twee en een half jaar oud kind verduisterd. Dit heeft de juiste hardheid. Nog een tip voor deze verduisteringstechniek: om het schaaltje van je kind te kunnen blijven gebruiken is het zaak om het te verstoppen en vooral om het buiten handbereik te laten, VOORAL als het hele ding vol ligt met minuscule halve cirkeltjes. Let er ook op het schaaltje te verstoppen voor vrouwlief, want als zij merkt dat je iets van je kind hebt ontvreemd vindt ze dat ongetwijfeld zielig en kinderachtig.

14261689856_3391fcd556_c.jpg

23. Vervolgens snij je elk ringetje recht tegenover de opening in tweeën.

De ringetjes zijn zo klein dat dit eigenlijk bijna niet precies kunt doen zonder optivisor. Het lukt me net met een 2x vergroting.

14098141299_a8901ae44b_c.jpg

24. Dat was het makkelijke deel. Nu ben ik aan het uitzoeken hoe ik ze het beste kan vastlijmen.

De tot nu toe geprobeerde methoden op een proefstukje (dat je op de foto ziet (die trouwens is gemaakt vóór alle voorgaande, dus je ziet hier geen perfecte cirkeltjes of positionering nog)) hebben wisselend succes gekend en ik ben nog niets ideaals tegengekomen. Helaas legt niemand van de scheepsmodelbouwervaringsdeskundigen die bovenomschreven techniek gebruiken duidelijk uit hoe ze de stukjes koper bevestigen.

- Dunne Zap CA (dunne secondelijm): krijgt geen houvast. Werkt misschien als het gedroogd is of als er accelerator op gespoten wordt maar ik wil het gebruik van accelerator beperken (zie m'n Keverthread voor de redenen) en ik heb geen zin om na elke 'wenkbrauw' een half uur te wachten totdat de lijm is opgedroogd.

- Dikke CA (dikke secondelijm): is te dik.

- Quick Shine (Parketreiniger, gebruikt om glossy laklaag te geven vooral): hecht niet overtuigend, is wel bruikbaar als zekering.

- Houtlijm 5 minuten pattex (wit): hecht niet ideaal en is iets dik.

- Houtlijm Sencys (geel): dit is nog wel de beste van het stel. Als mijn volgende proef niet gaat werken, ga ik die gebruiken.

14098137529_a5a8425197_c.jpg

Een bouwer zegt dat hij lijmt met dunne CA en eentje met Gator Glue. Ik heb inmiddels een paar flesjes Gator Glue besteld via Ebay. Die verwacht ik binnenkort binnen te krijgen en de werking schijnt het beste van twee werelden (secondelijm en houtlijm) te combineren. Het is op acrylbasis. Voorlopig laat ik de wenkbrauwen even voor wat ze zijn en ga ik verder met research en plannen.

Totaal aantal bestede uren tot nu toe: 10.
 
Heb je niet veel tijd of zin, lees dan enkel de grote tekst.
De kleine tekst bevat bouw- of technische details.

25. De Gator Glue is binnen en werkt prima. Het is te vergelijken met Sencys lijm zoals boven omschreven.

De workflow ziet er, na het nodige testen, als volgt uit:
1) Beetje opschuren plastic;
2) Halve ringetjes maken (zie vorige post);
3) Minidruppel Gator Glue op post-it;
4) Met speld beetje lijm oppakken en en rond bovenste helft van patrijspoort deppen;
5) Speld schoonmaken aan stukje keukenrol;
6) Wenkbrauw met speld oppakken (blijft aan speld hangen) en in positie leggen en duwen;
7) Van boven en onderen bekijken, positie verifiëren;
8 ) Volgende wenkbrauw maken;
9) Na een half uur is de Gator Glue droog. Dan beetje ZAP thin CA (dunne secondelijm) in eierdopje doen;
10) Met CA applicator (vorkje*) wat CA oppakken en op wenkbrauw plaatsen. Door de capillaire werking van de dunne secondelijm nestelt die zich rondom het koper**.
11) Na een half uur is het droog.
12) Dan met een scherp mesje eventueel lijmoverschot wegschrapen.

* @Haddewade, het bleek dat ik toch zo'n ding heb. Ze lagen in de lijmlade :p Dank voor de tip i.e.g.
** In feite is een laagje Gator Glue op zich al sterk zeker in combinatie met een later aan te brengen vernislaag, de secondelijm zorgt voor een permanente verzekering.

14313238852_b30dbf2bef_c.jpg

26. Hier zie je nog wat lijmoverschot bij het meest rechtse patrijspoortje. Dit moest weggeschraapt worden.

In totaal moesten er 3 van de 13 patrijspoortjes bijgewerkt worden.

14135014077_daa210f98c_c.jpg

27. Intussen heb ik de basisplanning gemaakt, nu het toch nog wachten is op de photo etch. Die ligt inmiddels in Florida te wachten op verscheping.


Om, zoals in de groepsbouwregels gevraagd, een inzicht te geven in hoe ik werk, geef ik inzage in mijn voorlopige planning. Zoals gezegd, het is een basisplanning. Omdat ik twee photo etch sets in elkaar moet vlechten, zal e.e.a. nog worden aangevuld met onderdeelnummers van de verschillende sets (kit / PE1 / PE2). Ook zal de volgorde zeker hier en daar aangepast worden. Ik weet niet of ik die uiteindelijke versie ga posten want dat is alleen maar interessant voor degenen die deze kit zelf bouwen. Van niemand wordt verwacht dat hij het volgende schema van A tot Z doorneemt, maar het is wellicht leuk om eens te zien. En ik had het beloofd aan MrArtex. Het begint bij een overzicht van subassemblies en onderdeelverzamelingen, gevolgd door een elf-fasenplan. Iedereen, vooral de scheepsmodelbouwers, is/zijn natuurlijk van harte uitgenodigd om suggesties te doen voor verbeteringen of tips etc.

Volgorde bouw

A= boeg tot B.
B= houtlaag 1e dek.
C= losse stuks op 1e dek of lage stuks bestaande uit slechts een paar onderdelen, alles voorzover het bestaat uit de hoofdkleur. NIET 3-b. en onderdeel C5
D= 5 turrets.
E= 10 machine guns op turrets.
F= reling 1e dek.
G= foc’s’le (verhoging naar 2e dek).
H= houtlaag 2e dek.
I= losse stuks op 2e dek of lage stuks bestaande uit slechts een paar onderdelen, maar niet de zoeklichten. Alles voorzover het bestaat uit de hoofdkleur. Ook reling.
J= zoeklichten 12x.
K= losse stuks op 1e en 2e dek die niet hoofdkleur hebben, bijv. plaatje 8B.
L= 2 schoorstenen 9-c en 14-a.
M= sighting platform 9-b.
N= hutje 9-a.
O= platform 9.
P= machinegeweren 10 en 12 (D11).
Q= onderdeel C26 plaatje 10.
R= brugondersteuning 11-a.
S= mastbasis.
T= losse stuks op 3e dek of lage stuks bestaande uit slechts een paar onderdelen (plaatjes 11-15). Ook reling.
U= brug (plaatjes 16-18 ). Ook reling.
V= masttoppen enerzijds 20a en anderzijds (20b+3b en c5).
W= Details 19a (vgl. J), 19 en C51/C69 in plaatje 20.
X= 8 reddingsbootjes 20c, 20d, 21a, 21b, 21c.
Y= onderdelen plaatje 21.
Z= nettensteunen en antitorpedonetten.
AA= fuikspinnen.
BB= admiraalsplatform.
CC= rear compass platform PE.
DD= staf voor en staf achter PE.
EE= skylights PE.
FF= night lifebuoy PE.
GG= centrale kolenkraan PE.


Fase 1. Voorbereiden boeg.
- Plastic schoonmaken.
- Gaatjes boren patrijspoorten.
- Research. O.a. wanneer netten neergelegd worden.
- Bouwinstructies Pontos en WEM invoegen.
- Forumthreads doornemen en tips invoegen.
- Photo etch en resin schoonmaken en grotere onderdelen licht opschuren.
- Op A en G Copper wire eyebrows plaatsen met gator glue.
- Monteren A zonder hekwerk. Research of A correct is, evt. scratch.

Fase 2. Basisconstructie eerste dek.
- Bevestigen B.
- Eventueel verhogingen maken dekbevestigingen.
- Monteren C, D, E, F, Z, CC, DD, EE. Research of C, D, E, F, Z, CC, DD, EE, correct is, evt. scratch.
- Bevestigen C, CC, EE op A en B.
- Controleren of eerste dek compleet is.

Fase 3. Basisconstructie tweede dek.
- Bevestigen G. Check en eventueel scratch.
- Bevestigen I op H. Tot en met plaatje 6 Zvedza-handleiding maar met 8c. Check en eventueel scratch.
- Bevestigen 1x D op H.
- Bevestigen H op G.
- Controleren of tweede dek compleet is.

Fase 4. Schilderen boeg, eerste en tweede dek, fuikspinnen.
- Afplakken B en H.
- Monteren G, I, J, BB (lensjes voor J). Check en eventueel (verdere) scratch.
- Primen 3 proefstukjes, A, C, D, E, F, G, I, J, AA, BB, CC, DD, EE, GG.
- Preshaden 1e proefstukje, A.
- Kleuren AA.
- Voldoende basiskleur maken en in potje bewaren. Formule opschrijven.
- Kleuren 1e en 2e proefstukje, A, C, D, E, F, G, I, J, Z, BB, CC, DD, EE.
- Weatheren 1e en 2e proefstukje, A, C, D, E, F, G, I, J, Z, BB, CC, DD, EE.
- Flatcoat A, C, D, E, F, G, I, J, Z, BB, CC, DD, EE, 1e en 2e proefstukje.
- wegleggen D, E, F, J, Z, AA, BB, DD.

Fase 5. Losse stuks 1e en 2e dek andere kleur
- Monteren K. Check en eventueel scratch.
- Primen 3e proefstukje, K..
- Kleuren 3e proefstukje, K.
- Weatheren 3e proefstukje, K.
- Bevestigen 3e proefstukje, K, J. Check en eventueel scratch.
- Verder weatheren 3e proefstukje, K, J.
- Controleren of 1e en 2e dek compleet zijn.
- Flatcoat.

Fase 6. Constructie foc’s’le verdere opbouwen (plaatjes 9-15).
- Monteren L (te schilderen subassemblies), M, N, O, P, Q, R, S, T, FF, GG. Check en eventueel scratch.
- Primen L, M, N, O, P, Q, R, S, T, FF, GG.
- Kleuren L, M, N, O, P, Q, R, S, T, FF, GG.
- Weatheren L, M, N, O, P, Q, R, S, T, FF, GG.
- Plaatsen P en Q op H. Check en eventueel scratch.
- Verder weatheren L, M, N, O, P, Q, R, S, T, FF, GG.
- Wegleggen GG.
- Bevestigen L, M, N, O, P, Q, R, S, T aan O. Bevestigen FF aan G. Check en eventueel scratch.
- Weatheren T t.o.v. O.
- Bevestigen O op H. Check en eventueel scratch.
- Weatheren O t.o.v. H.
- Flatcoat.

Fase 7. Brug, mast en details.
- Scratchen interieur brug.
- Monteren U, V, W. Check en eventueel scratch.
- Primen U, V, W.
- Kleuren U, V, W.
- Weatheren U, V, W.
- Plaatsen U, V, W, GG.
- Verder weatheren U, V, W, GG.
- Flatcoat.

Fase 8. Reddingsboten en turrets.
- Monteren X, Y. Check en eventueel scratch.
- Primen X, Y.
- Kleuren X, Y.
- Weatheren X, Y.
- Bevestigen X, Y. zoals weergegeven op plaatje 20 en 21. Check en eventueel scratch.
- Bevestigen 4 overgebleven turrets D.
- Bevestigen E.
- Verder weatheren D en E.
- Flatcoat.

Fase 9. Reling hoofddek en patrijspoortramen.
- Bevestigen F, DD.
- Flatcoat F, DD.
- Klear in patrijspoortramen.

Fase 10. Rigging en fuiken
- Rigging met Uschi.
- AA monteren met jig en Uschi.
- AA bevestigen.

Fase 11. Water, admiraalsplatform en antitorpedonetten.
- Standaard maken, lakken en dergelijke.
- Ondergrond voor het water, het schip en eventueel de netten maken (procédé nog uitzoeken) zodat schip in positie ligt.
- Water oefenen op twee proefobjecten.
- BB bevestigen.
- BB nogmaals weatheren.
- BB nogmaals flatcoat.
- Z bevestigen.
- Water basis aanbrengen, schip en netten aldus volledig inkapselen.
- Afplakken schip, steunen en netten.
- Water airbrushen verschillende tinten blauw, groen, grijs etc.
- Schuimkoppen aanbrengen met olieverf.
- Glossy finish met Klear 3 lagen.
- Verwijderen tape.


Totaal aantal bestede uren tot nu toe: 16.
 
@Mark, dit is gebaseerd op de Zvedza bouwbeschrijving en ik heb de Pontos en de WEM beschrijving erbij gehad voor wat subassemblies. Bijv. de kolenkraan heeft Zvedza er niet bijgeleverd, daar moet ik ofwel die van Pontos ofwel die van WEM van gebruiken.

Inderdaad heb ik, zoals tijdens de chat genoemd, stappenplannen voor technieken. Eigenlijk elke mogelijke bouwstap die ik doe heb ik daarin op volgorde gezet. De punten van het hierboven integraal opgenomen stappenplan voor de Dreadnought-bouw verwijzen steeds naar dat 'techniekenplan'.
 
Hallo Roy is dit een frutsel werk ik sta nog altijd vol bewondering als ik u bezig zie
Tof man
Marc
 
Daarvoor maak ik toch wel even een optrekkende wenkbrauw beweging, wat een gepriegel......
 
Heb je niet veel tijd of zin, lees dan enkel de grote tekst.
De kleine tekst bevat bouw- of technische details.



@Marc: hartelijk dank voor het compliment, wordt altijd gewaardeerd :)

@Mark: inderdaad gepriegel, maar wel heel erg leuk en je kunt toch vrij precies werken.



28. En voor je het weet is er een halve romp af.

Als je de ochtend na het werken aan je model het nog eens terugkijkt in het daglicht, blijkt dat sommige eye brows toch niet goed zaten. Die zijn dan verwijderd, de desbetreffende patrijspoorten gemerkt met een pijltje en van een nieuwe eye brow voorzien. Het nalijmen met secondelijm heb ik tot het laatst bewaard, want de gator glue bleek toch steviger te hechten dan ik in eerste instantie dacht. Echt een goede lijm! Het secondelijm-werk kost voor één kant (66 raampjes) slechts ongeveer twintig minuten.

14344696314_36eda0b2f8_c.jpg

29. Steeds meer raakte ik aan de twijfel over de grootte van de eye brows. Na anderhalf rompdeel heb ik nu besloten om een andere grootte te kiezen te weten diameter van 1,6mm., doormidden gesneden en dan teruggebracht tot 1,4mm. breedte.

In het begin dacht ik dat die 1,0 millimeter perfect was. Ik werd eigenlijk op het verkeerde been gezet door mijn beperkt inzicht in de schaal 1/350. Als je kijkt naar de volgende foto van het echte schip en die vergelijkt met de eye brows die ik al had gemaakt (de foto daarna), is duidelijk dat ik mij behoorlijk heb vergist. Uiteindelijk heb ik gekozen voor een diameter van 1,4 millimeter, wat perfect past. Op de foto zie je het verschil tussen 1,0 en 1,4. De diameter van 1,4 zorgt er wel voor dat de eye brow niet lang genoeg is. Daarom heb ik inmiddels gekozen voor een 1,6mm. stukje, daar cirkeltjes van snijden en elk cirkeltje voor het halveren om een 1,4mm. stukje wikkelen.

kingsvisitwithbowlincidentevers.jpg

14345514135_1dedc80e22_c.jpg

Conclusie: bijna 100 eye brows tevergeefs aangebracht? Nee want ik weet nu hoe de lijm werkt en hoe ik het wél wil hebben. Conclusie: beter kijken de volgende keer (weer....)? Inderdaad ;)

Bovendien kon er mooi getest worden op stevigheid. Ik heb zojuist de oude eye brows weggehaald en had daarbij het voordeel dat een deel (op de rompzijde waar ik mee bezig was) nog niet was gezekerd met secondelijm. Hoewel dat deel echt prima vast zat, merk je dat je toch net iets meer kracht moet zetten om de secondelijm-gezekerde stukjes te verwijderen. Ik hou het dus bij die methode.

Totaal aantal bestede uren tot nu toe: 19.
 
Heb je niet veel tijd of zin, lees dan enkel de grote tekst.
De kleine tekst bevat bouw- of technische details.

LET OP, ENORME UPDATE DUS PAK EEN STOEL :D

30. Redelijk grote tegenslagen deze keer, die met veel moeite zijn opgelost. De helft van de romp is nu afgemonteerd en klaar voor bevestiging aan de rest waarna er geairbrushed kan worden. Maar deze romphelft had de nodige voeten in de aarde. Ik heb besloten om alles op te schrijven om jullie te vermaken en ter voorkoming van hetzelfde bij mensen die ook dit schip willen bouwen. En er zitten wellicht een paar leuke technieken bij die voor sommigen (een enkele: voor velen :laugh:) nieuw zijn.

Allereerst kwam twee weken geleden op één dag alle referentie en alle aftermarket binnen.

Op de eerste foto staan (messingkleurig en zilverkleurig) de photo etch, (houtkleurig) de houten deks (met erbij de decals), (zwartkleurig) de ankerketting, (messingkleurig in zakje) de gedraaide messingdelen en (grijs) de resin onderdelen.


Het gaat wat referentie betreft om de Pontos set, de WEM set, het "Anatomy of the Ship" boek van John Roberts, een DVD met foto's en het prachtige 3D-boek van dit schip uitgegeven door Kagero. Daar zit trouwens een 1/350 tekening bij die ik dankbaar (en soms ook wat foeterend) heb gebruikt.

14267662568_b9d6f9e75a_c.jpg

31. Links de Pontos handleiding (dubbelzijdig A3), bovenaan de Kagero tekeningen (ongeveer A2), verder van links naar rechts de prachtige WEM instructies en de twee genoemde boeken. De DVD staat niet op de foto.


Ik heb nu al elk naslagwerk nodig gehad (=dat ik zonder dat naslagwerk niet zou weten hoe iets zou zitten). En ik ben ontzettend blij dat ik de WEM set heb omdat daar ook onderdelen voor latere verschijningsvormen van de Dreadnought bij zitten. Ik wil een 1915 versie bouwen. Het Anatomy-boek legt uit welke aanpassingen er in de loop van de jaren zijn geweest. Dat belooft, ondanks de WEM-onderdelen, het nodige scratchwerk.

14267649650_1d1e4bb537_c.jpg

32. Ik had zin om wat photo etch te vouwen en ik moet zeggen, het ziet er goed uit. Er zitten minieme vouwtjes in die je niet goed ziet, dus je moet heel voorzichtig zijn maar het resultaat is er naar.


Eerst Het onderdeeltje afsnijden op een gladde tegel (doe je het op een snijmat dan verpruts je het onderdeel al meteen). Dan de twee uiteinden vouwen onder een PE bender. Dan eenvoudig met een pincet het dingetje vastpakken en met je duim verder vouwen.

14453140104_067dbe9c7d_c.jpg

33. Een onderdeel dat ik nog niet nodig heb gehad, is de takel voor de antitorpedonetten. Tip: goed kijken want er zitten niet één maar twee vouwen in!


Het zijn vouwtjes op ongeveer 0,1mm. van elkaar dus dichter bij elkaar dan een mes dik is. Het is dus van groot belang om de vouwen in één keer goed te doen. Enerzijds ontzettend priegelwerk maar anderzijds wel reden voor hulde aan Pontos dat ze zo'n hoog detailniveau beogen na te streven.

14267808517_cd9ccd7636_c.jpg

34. Hier had ik dus voor de tweede keer de eye brows geplaatst. Maar toen ik ze vergeleek met de Kagero-tekening zag ik wel dat het gewoon niet klopte. Ik had me toch vergist. De eye brows moesten 1,2 mm. worden. Dus allemaal weer eraf.


14267647620_412ddea4cf_c.jpg

35. Maar toen sloeg de verslagenheid even écht toe. Ik had net een reeks van 1,2 mm. eye brows geplaatst en keek toen nog eens goed naar de tekening... vergeleek die met het plastic... en er klopte niets van. Ik was een beetje in paniek want eerst klopte het toch wel ongeveer... toen zag ik het. Zvedza heeft beide kanten symmetrisch gemaakt qua plaatsing van patrijspoortjes e.d. terwijl dit op het echte schip niet het geval was. Dit was het dichtst OOIT dat ik (tijdens modelbouw) bij het punt zat om iets uit te schreeuwen wat ik liever niet noem :D


Hoe kan het nu? Nou, het ziet er naar uit dat Zvedza niet de beschikking heeft gehad over de Kagero-tekening en niet de moeite heeft genomen om zelf te bedenken waar de patrijspoorten zaten en de luiken e.d. Merkwaardig genoeg staat er geen enkele tekening van de bakboordzijde in het Anatomy-boek terwijl er legio van de andere zijde en letterlijk vele honderden (!!!) van diverse scheepsonderdelen wel in het boek staan. Gelukkig biedt de Kagero-tekening daarom uitkomst anders had ik het helemaal zelf uit moeten zoeken aan de hand van bovenaanzichten die wél in het Anatomy-boek staan. Overigens maakt Trumpeter in zijn eigen kit precies dezelfde fout. Gekopieerd van Zvedza? Nee dat weer niet, want bepaalde patrijspoorten die in de kit van Zvedza zitten zitten niet in die van Trumpeter.

14267647620_412ddea4cf_c.jpg

36. Na het wegwerken van de schrik bleek de schade mee te vallen. Op het volgende filmpje zie je de gaatjes die gevuld moesten worden. Daarna moesten er gaatjes geboord worden. Ook de meeste luiken zaten verkeerd dus die werden allemaal weggeschuurd en vervangen door messing exemplaren.


https://flic.kr/p/nJMqs7

37. Het vullen van de patrijspoortjes was simpel: opvullen met stretched sprue, egaliseren met dunne CA lijm en vijlen.


Stretched sprue is voor diverse doeleinden geschikt en eenvoudig te maken. Gewoon een aansteker onder een stukje plastic sprue (het raamwerk waar je bouwkit in zit verwerkt) houden, goed rondom verhitten maar niet te snel. En dan wachten totdat de sprue 'het kopje laat hangen'. Meteen verticaal houden en het uitrekken. Tien seconden laten hangen en het is weer hard. Doormidden snijden en je hebt twee vullingen voor de patrijspoortjes. Deze bevestigen (zie foto), heel goed aandrukken maar opletten dat het niet breekt, dan beide kanten kort afknippen met een plasticknippertje. Aan de voorzijde het plastic afvijlen. Daarna dunne CA lijm zowel voor als achteren zetten (achteren voor de zekering, vooraan voor de opvulling hoewel dat soms niet eens echt nodig is). Als de CA een beetje hard geworden is, kun je het gaan vijlen. En al gauw is het strak. Dan schuren met korrel 600 en naschuren met 1.500.

14267646950_16fd2dbfa8_c.jpg

38. Om te controleren of het perfect strak zit, gebruik ik een zilverstift. Op de volgende foto zie je dat er van het oorspronkelijke patrijspoortje niets meer te zien is.


14267609119_2af853bf05_c.jpg

39. Als alle gaatjes gevuld zijn, kan het boren van de nieuwe gaatjes beginnen.


Dit is een kwestie van geduldig meten, op het juiste punt met een scratch pen een putje zetten en dan beginnen met boren. Op de foto zie je trouwens nog wat overblijfselen van eye brows. Uiteindelijk hebben er twee overleefd van de derde lichting, alle andere eye brows zijn dus van de vierde lichting. Overigens is de gebruikte koperdraad dunner dan die welke ik eerder gebruikte (uit de kabel). Ik heb toch eens nagemeten en het blijkt dat de draad die ik in een pakje heb zitten (wikkeldraad, als zodanig gekocht) bijna tweemaal zo dun is.

14267608839_fdf28e76cd_c.jpg

40. Ik besloot om alle luikjes te vervangen door messing exemplaren. Ongeveer 1/3 was goed geplaatst maar alle waren (dacht ik toen... zucht...) niet van de juiste grootte en een deel eraf vijlen zag er niet mooi uit.


Later bleek dat er twee verschillende grootten luikjes zijn. Dit is een van de fouten in de Kagero-tekening. Ik kom hier nog op terug. Want je raadt het al... de meeste luikjes moesten er uiteindelijk weer af (inclusief de eye brows die ik daarvoor al had gemaakt en geplaatst).

14453134284_425af62931_c.jpg

Hier de eerdere deel-vijl-poging:

14267642030_13da7739d4_c.jpg

41. Toen alles strak was, heb ik de gaatjes goed rond gemaakt in een tweestappenplan. Stap 1: met een drill-bitje een beetje frezen.


14450896781_97ed227f17_c.jpg

42. Een filmografische tussenstand:

https://flic.kr/p/nZemmb

43. En stap twee: met een mesje cirkelend ietwat uithollen.


Niet teveel kracht zetten, het mesje z'n werk laten doen. Voor zover een gaatje niet helemaal rond is kun je op dat punt wat meer kracht zetten en een paar keer heen en weer gaan. Zo wordt het vanzelf rond. Maar in het algemeen zet je het uiteinde van je mesje gewoon tegen je wijsvinger en draai je het mesje met duim en middelvinger rond. Het geeft een mooi uniform resultaat.

14452891792_5d3275399e_c.jpg

44. En als je toch al die moeite doet, verplaats je die nieuwe patrijspoortjes die net iets teveel naar boven of beneden hebt zitten, nog even. Niet veel moeite: zoals eerder uiteengezet vullen met stretched sprue en dunne CA en opnieuw boren.


14454246355_ef915f4570_c.jpg

45. Na het herstellen van de patrijspoorten heb ik de romp van secondelijmresten bevrijd d.m.v. schrapen met een mesje, daarna geschuurd met achtereenvolgens korrel 600, 1.500 en 3.000. Op de volgende foto zie je hoe ik de luikjes heb gemaakt. Later heb ik ook bredere luikjes gemaakt maar dat ging op dezelfde manier.


Afmeten hoe breed een luikje is, een stripje messing op die breedte afsnijden met een scherp mes, paar keer buigen en dan breekt het af, dan onder een photo etch bender leggen, op de juiste hoogte (vergelijkingsmateriaal ernaast leggen) een paar keer goed heen en weer ritsen, met een photo etch buigmesje het luikje omhoogkiepen en weer naar beneden, en zo door totdat het los komt.

14454244295_1fecc1df04_c.jpg

46. Ook de luikjes hebben eye brows. Dus die moesten ook gemaakt worden.


14267650538_8b9f656776_c.jpg

14450892561_1c7d50f208_c.jpg

47. Het was even de vraag hoe ik die (seriematig) nu het beste kon maken. Deze eye brows zijn wat lastiger dan die boven de patrijspoorten want er zitten twee vouwen in. Uiteindelijk heb ik gebruik gemaakt van wat ik doop als "de post it-techniek". Er vanuit gaande dat de techniek nog niet bestond, natuurlijk :8


Men neme een stukje 0,07mm. wikkeldraad en een pakje post-it stickers. Men splijte het pak post-it stickers op de juiste plek (even meten). Daar een speld tussenzetten (zie foto). Wikkeldraad erin stoppen. Met mesje de vouw van 90 graden maken. Met ander mesje het blootliggende koperdraad dat op het post it stapeltje ligt, bedekken en er goed op drukken (zodat het niet kan vervormen) en al doende de tweede vouw maken. De foto onderaan is gemaakt net voordat de tweede vouw wordt gemaakt.

Dan het aldus verkregen U-vormpje heel voorzichtig verwijderen en op het snijtegeltje leggen. Ten slotte een photo etch vouwmesje op de juiste plek plaatsen en dan met een scherp mes de twee uiteinden kortwieken. Zo ontstaat een mooi regenafvoertje.

14267636430_d551322655_c.jpg

48. De eye brows ofwel afvoergootjes kunnen dan geplaatst worden zonder dat je met lijm hoeft te knoeien doordat een dun stukje afdektape wordt geplaatst.


14267648758_342df1f154_c.jpg

49. Ook kan zo'n stukje tape worden gebruikt om het luikje gereed te maken voor bevestiging van de twee hengselstukken. Daarover hieronder meer.


14267635470_2b78fa780f_c.jpg

50. En dan... de volgende tegenslag. Op de Kagero-tekening zag ik dat de hengsels van de luikjes op andere hoogte waren weergegeven dan ik op foto's van het origineel had gezien. Mijn eigen opmerkingen over het niet altijd even betrouwbaar zijn van Kagero op detailpunten indachtig, ben ik eens door het Anatomy-boek gaan bladeren en zag ik tot mijn schrik dat er twee soorten luikjes zijn: brede en smalle. Ik had alleen de smalle gemaakt en geplaatst. Inclusief eye brows. Driekwart kon er weer vanaf. De tekeningen van Kagero maken dit onderscheid helaas niet duidelijk.


Het was nog een heel uitzoekwerk om erachter te komen waar de brede en waar de smalle luikjes moesten. Stuurboordzijde (als je op het schip staat en naar voren kijkt, de rechterkant) is geen probleem maar bakboordzijde wel. Zoals gezegd, staat er in heel het Anatomy-boek geen tekeningen van de bakboordzijde. Wel bovenzijdetekeningen maar daarop staat de grootte van de luikjes niet weergegeven. Uit de tekst bij de bovengerefereerde tekening blijkt dat er aan de bakboordzijde twee extra smalle luikjes zaten (=goed nieuws, want minder verwijderwerk).

De tekst zegt: "There were also two narrow ports on the midships section, both on the port [=bakboord] side, at stations 76 and 128 - the former to the Chief of Staff's sleeping cabin and the latter in a position restricted by an adjacent cabin bulkhead". De eerste (Chief of Staff's sleeping cabin) is makkelijk te vinden door een andere tekening. De tweede is lastig te vinden en uiteindelijk moest het bijna zeker een bepaald luikje zijn. Gekeken in de foto's van het boek... nergens duidelijkheid. Maar dan op de DVD: daar stond een ontzettend duidelijke foto waarin de binnenkant van het luikje te zien was op precies DIE plek die ik zelf had bedacht. En die binnenkant was duidelijk de binnenkant van het smalle luikje, zoals gelukkig weergegeven op de tekening. Eureka-gevoel voor zoiets kleins? Reken maar! De andere smalle luikjes waren middels een vergelijking met de andere kant eenvoudig gevonden.

14474408503_ed94df2882_c.jpg

51. Ik gebruikte dezelfde methode voor het maken van de brede luiken als die ik eerder gebruikte voor de smalle.


14267646978_fa6b988ff8_c.jpg

52. Om de lengte van de hengsels te uniformeren, maakte ik gebruik van een stukje Evergreen card dat ik op mijn mes plakte.


Stukje afsnijden, een klein blokje volstaat, als het maar de juiste dikte (=lengte van het hengsel) is. Met dat als referentiemaat kun je relatief snel veel stukjes afsnijden met een prima vergelijkbare lengte. Voor zover er zichtbare verschillen zijn aan het einde van de snijbeurt, haal je de te korte of te lange stukjes er tussenuit.

14267646148_2bd3bc0fe9_c.jpg

53. Toen dit alles bevestigd was, schuurde ik het oppervlak van de boeg nat met achtereenvolgens korrel 600 en 1.500. Het is een precies werkje want ik wilde natuurlijk niet dat ik een klein detail wegschuurde of losschuurde, zoals een hengseltje. Dat is me wel een keer overkomen. De hengsels zijn overigens (naast de hierna te bespreken 'Dreadnought'-letters) de enige onderdelen die enkel met Gator Glue bevestigd zijn en niet zijn verstevigd met secondelijm.


14267792837_54d0f0b044_c.jpg

54. Een tweetal krassen in het plastic (ontstaan door wegschieten van mijn mesje bij het verwijderen van de eye brows etc.) heb ik gevuld met Vallejo Putty.


Putty aanbrengen, dan het overschot wegdeppen met water en een tippy en klaar.

14450886381_18c9e836bb_c.jpg

55. Er zit nogal verschil tussen de 'Dreadnought'-letters zoals die in photo etch zijn geleverd door Pontos enerzijds en WEM anderzijds. Ik heb gekozen voor de Pontos-exemplaren.


14431127946_a01839c5e6_c.jpg

56. Hier zijn de lettertjes. Ze zitten aan elkaar vast met minuscuul kleine draadjes en als je er al naar kijkt breken ze. Ik denk dat het onmogelijk is om ze op het schip aan te brengen terwijl ze nog aan elkaar vast zitten, zelfs met de grootst mogelijke kalmte. Bij mij kreeg ik het bij geen van de letters voor elkaar. Maakt ook niet uit, ze zijn makkelijk te vijlen en bevestigen. Wel ontzettend spannend om mee te werken, want je MAG er geen kwijt raken. Er zijn geen reserve-exemplaren.


14453121704_7814116d87_c.jpg

57. Dan nu een overzicht van alle aanpassingen, met ter vergelijking de andere rompzijde (die een stuk minder werk zal zijn) ernaast. Dit overzicht zal vooral interessant zijn voor wie ook een Dreadnought wil bouwen. Dit geldt niet alleen voor de Zvedza-versie maar ook voor de Trumpeter-versies. Ik hou geen rekening met vergeefse pogingen tot aanpassingen, het onderstaande betreft enkel de uiteindelijke versie.

Legenda:

A: geboord gaatje + geplaatste regenafvoer: 142 acties.
B : gevuld gaatje: 16 acties.
C: verwijderd luik: 14 acties.
D: geplaatst luik (7 smal, 8 breed) + geplaatste regenafvoer + twee geplaatste hengsels: 60 acties.
E: verwijderde stangsteun: 22 acties.
F: geplaatste stangsteun: 30 acties
G: dreadnought-letters: 11 acties.

Men is dus gewaarschuwd: in totaal moeten er maar liefst 295 aanpassingen plaatsvinden om deze romphelft zo waarheidsgetrouw te maken. Maar... het was wel erg leuk!

Nu ik dit allemaal zo geschreven heb, vind ik het ook wel best... ga niet overal pijltjes bij zetten. Ik zal pijltjes zetten bij de opvallendste aanpassingen. Wie interesse heeft, kan ik detailfoto's toesturen met betere overzichten van wat er allemaal is aangepast.

Van voor naar achteren:


De belangrijkste aanpassingen
Om te zien wat de aanpassingen zijn, kijke men naar de oorspronkelijk symmetrische andere romphelft die ik ernaast heb gelegd. Eenvoudige opwaarderingen heb ik op de foto's niet met pijltjes aangeduid.

14474404723_64f33ecf2a_c.jpg
14267596129_f0dd8f1e2c_c.jpg
14450883571_0dc05953cd_c.jpg
14474402913_1c14cf3f6a_c.jpg
14267592889_723d06356c_c.jpg

Het venijn zat hem, zoals te zien, op minst mogelijk figuurlijke wijze bedoeld, in de staart. En waar keek ik naar toen ik erachter kwam dat Zvedza er helemaal naast zat? Inderdaad, de staart. Ik schrok me dus een hoedje en dacht dat ik zo ongeveer alles opnieuw moest doen. Dat bleek toch iets mee te vallen.

57. En zo ziet deze romphelft er nu uit:


14267641188_491d5ef341_c.jpg

Overigens, als je denkt "wat zitten die klemmetjes allemaal schots en scheef" -> dat hoort zo want daar komen alle palen voor de antitorpedonetten in te liggen en die staan soms schuin, dan net iets schuiner en dan weer horizontaal.

Dank aan degenen die de moeite hebben genomen om deze enorme post te lezen; hopelijk was het de moeite waard. De andere helft van de romp zal ik niet beschrijven, daar moeten een paar gaatjes bijgeboord worden en dat is het; nu er van die kant wél voldoende tekeningen zijn zie ik het nut niet helemaal om daar ook nog dingen over te schrijven. Nadat die helft afgerond zal zijn, zal ik me bezig gaan houden met het dek en met het forecastle (weet de Nederlandse term niet) met dek. Als ik die zes onderdelen klaar zal hebben, zet ik ze in elkaar en komt de eerste schilderbeurt. Ik verwacht aldus voorlopig geen nieuwe update maar het werk blijft gebeuren!


Totaal aantal bestede uren tot nu toe: 49.
 
Ik volg dit al een tijdje in stilte... je stopt er heel wat werk in om het historisch en technisch te laten kloppen, niet moeilijk dat je er twee jaar tijd voor nodig hebt! :D
En dit is nog maar een halve romp... btw: "forecastle" is letterlijk vertaalt: "voorkasteel"... blijkbaar noemt men de bovenopbouw van een schip een "kasteel".
 
Impressionante vorderingen en uitleg. Ik hou van dat historisch correcte en kan dus heel goed je geleverde werk naar waarde schatten; zeker op deze schaal.
 
En een verzoek hier van ik denk niet alleen moi :laugh:, graag in vervolg je partner de stukken laten vasthouden als je ze op de gevoelige plaat zet. Man ik schrok me kapot :laugh: :laugh: :laugh:

Mooi resultaat Roy, maar O, O, O, wat een reis om er toe te komen.
 
Oh wat de mensen toch allemaal zoeken in een foto he bij mij gaat het om een beeld van een modelschip :wtf: ( grapje )^^^^
 
Terug
Bovenaan