Goedemiddag Beste Kijkers !
Op 1 augustus ben ik gestart met een nieuw project.
Toen ik enige tijd geleden referentiefoto's zocht voor een ander project stootte ik op een foto die meteen in het oog sprong, ... en er nog altijd in zit,... ):
Het betreft volgende foto :
Een exacte plaatsbeschrijving heb ik niet, maar ik vermoed in Rusland tijdens Barbarossa, in 1941 dus.
Ik zal deze foto niet nabouwen, hij dient enkel als leidraad.
Mijn project wil ik in de Belgische Ardennen of Noord-Frankrijk situeren, in de meidagen van 1940.
Bedoeling is dus om een Panzer II c een ondiepe rivier te laten oversteken, naast een kapotte spoorwegbrug. Aan de overzijde moeten enkele figuren de oversteek gadeslaan.
De bouw van de Pz II zal ik ter zijner tijd beschrijven in de rubriek Rollend Materieel.
Tot zover de "boxart".
De brug.
Deze wordt gebouwd uit Evergreen plasticard en profielen.
Hier heb ik de mosterd vandaan : http://www.alexdenouden.nl/02/02d.htm
Het is een spoorlijn in Nederland waarvan verschillende bouwwerken reeds geklasseerd zijn. In Geertruidenberg heeft met geijverd om de brug over de Donge ook geklasseerd te krijgen, tevergeefs.
Maar ! Op het internet is een gedetailleerde beschrijving weer te vinden (zie link) over deze brug. Op basis hiervan heb ik mijn plannen getekend voor de bouw van mijn spoorwegbrug.
De grijze pagina is een kopie van de originele plannen van de brug, ideale leidraad voor het bepalen van de verschillende lasplaten en klinknagels.
De brug is een samensmelting van platen en profielen, alles aaneen geklonken met klinknagels. Aan de hand van de foto's en tekeningen heb ik bepaald hoe de flanken ineen zitten en bovenstaande tekening gemaakt. Alle grote profielen zijn samengesteld uit platen en L-profielen.
Ik zal U de verdere detail besparen, maar de tekening toont twee panelen die samen één flank zullen vormen. Twee flanken worden gebouwd die met dwarsdragers aan elkaar zullen verbonden worden.
Uit een Evergreen plaat van 1 x 2 ft (30.5 x 61 cm) heb ik de panelen gesneden. De tekening van het plan is overgetekend op stroken die ik uit de lengte van de plaat heb gesneden, 80 mm hoog. Het bovenste deel had een Z-motief, maar heeft hier reeds verticale platen en profielen opgelijmd gekregen, dit om het reliëf te behouden.
Eigenlijk bestaat een flank uit twee horizontale liggers, onder en boven, waartussen aan de binnenzijde verticale H-profielen vastgeklonken zijn.
De schuine stekers zitten in hetzelfde vlak als de verticale vlakken van de horizontale liggers. Het is moeilijk te begrijpen, en moeilijk uit te leggen, maar wat studie maakt veel duidelijk. Bezoek eens bovenvermelde site, de foto's brengen veel duidelijkheid.
Het is een wat overbelichte foto, maar hier is op de onderzijde een L-profiel te zien dat extra sterkte moet bezorgen aan de 0.4 mm dikke plaat. De verticale stijl in het midden is achter de plaat gelijmd. De trapezium die alles samenhoud is reeds verbonden met lasplaten, gemaakt uit resten van de panelen.
De verticale stijlen waren in werkelijkheid samengesteld uit drie verticale platen in H , vastgeklonken met L-profielen en versterkt met nog eens vier L-profielen aan de randen. De binnenste plaat en de vier L-profielen die deze moeten vasthouden heb ik vervangen door een strook 1 mm dikke plaat. Aan de randen zijn de andere L-profielen te zien.
Naar het midden van de brug komen de verticale stijlen dunner, in het midden zelf bestaan ze uit drie platen samengehouden met L-profielen. Dit heb ik vervangen door Evergreen H-profiel van 6.3 mm, wat meteen de dikte van mijn flank bepaald.
Om alles haaks te lijmen heb ik een truukje afgekeken van onze vrienden de botenbouwers : de Lego-blokjes ! Waar een forum al niet goed voor is.
Intussen zijn alle vier de panelen voor beide flanken gesneden. Ik hoop vandaag de laatste lasplaten te kunnen plaatsen.
Daarna moet ik zo'n slordige 2000 klinknagels plaatsen, dus een volgende update zal niet voor binnenkort zijn.
Groeten Rik
Op 1 augustus ben ik gestart met een nieuw project.
Toen ik enige tijd geleden referentiefoto's zocht voor een ander project stootte ik op een foto die meteen in het oog sprong, ... en er nog altijd in zit,... ):
Het betreft volgende foto :
Een exacte plaatsbeschrijving heb ik niet, maar ik vermoed in Rusland tijdens Barbarossa, in 1941 dus.
Ik zal deze foto niet nabouwen, hij dient enkel als leidraad.
Mijn project wil ik in de Belgische Ardennen of Noord-Frankrijk situeren, in de meidagen van 1940.
Bedoeling is dus om een Panzer II c een ondiepe rivier te laten oversteken, naast een kapotte spoorwegbrug. Aan de overzijde moeten enkele figuren de oversteek gadeslaan.
De bouw van de Pz II zal ik ter zijner tijd beschrijven in de rubriek Rollend Materieel.
Tot zover de "boxart".
De brug.
Deze wordt gebouwd uit Evergreen plasticard en profielen.
Hier heb ik de mosterd vandaan : http://www.alexdenouden.nl/02/02d.htm
Het is een spoorlijn in Nederland waarvan verschillende bouwwerken reeds geklasseerd zijn. In Geertruidenberg heeft met geijverd om de brug over de Donge ook geklasseerd te krijgen, tevergeefs.
Maar ! Op het internet is een gedetailleerde beschrijving weer te vinden (zie link) over deze brug. Op basis hiervan heb ik mijn plannen getekend voor de bouw van mijn spoorwegbrug.
De grijze pagina is een kopie van de originele plannen van de brug, ideale leidraad voor het bepalen van de verschillende lasplaten en klinknagels.
De brug is een samensmelting van platen en profielen, alles aaneen geklonken met klinknagels. Aan de hand van de foto's en tekeningen heb ik bepaald hoe de flanken ineen zitten en bovenstaande tekening gemaakt. Alle grote profielen zijn samengesteld uit platen en L-profielen.
Ik zal U de verdere detail besparen, maar de tekening toont twee panelen die samen één flank zullen vormen. Twee flanken worden gebouwd die met dwarsdragers aan elkaar zullen verbonden worden.
Uit een Evergreen plaat van 1 x 2 ft (30.5 x 61 cm) heb ik de panelen gesneden. De tekening van het plan is overgetekend op stroken die ik uit de lengte van de plaat heb gesneden, 80 mm hoog. Het bovenste deel had een Z-motief, maar heeft hier reeds verticale platen en profielen opgelijmd gekregen, dit om het reliëf te behouden.
Eigenlijk bestaat een flank uit twee horizontale liggers, onder en boven, waartussen aan de binnenzijde verticale H-profielen vastgeklonken zijn.
De schuine stekers zitten in hetzelfde vlak als de verticale vlakken van de horizontale liggers. Het is moeilijk te begrijpen, en moeilijk uit te leggen, maar wat studie maakt veel duidelijk. Bezoek eens bovenvermelde site, de foto's brengen veel duidelijkheid.
Het is een wat overbelichte foto, maar hier is op de onderzijde een L-profiel te zien dat extra sterkte moet bezorgen aan de 0.4 mm dikke plaat. De verticale stijl in het midden is achter de plaat gelijmd. De trapezium die alles samenhoud is reeds verbonden met lasplaten, gemaakt uit resten van de panelen.
De verticale stijlen waren in werkelijkheid samengesteld uit drie verticale platen in H , vastgeklonken met L-profielen en versterkt met nog eens vier L-profielen aan de randen. De binnenste plaat en de vier L-profielen die deze moeten vasthouden heb ik vervangen door een strook 1 mm dikke plaat. Aan de randen zijn de andere L-profielen te zien.
Naar het midden van de brug komen de verticale stijlen dunner, in het midden zelf bestaan ze uit drie platen samengehouden met L-profielen. Dit heb ik vervangen door Evergreen H-profiel van 6.3 mm, wat meteen de dikte van mijn flank bepaald.
Om alles haaks te lijmen heb ik een truukje afgekeken van onze vrienden de botenbouwers : de Lego-blokjes ! Waar een forum al niet goed voor is.
Intussen zijn alle vier de panelen voor beide flanken gesneden. Ik hoop vandaag de laatste lasplaten te kunnen plaatsen.
Daarna moet ik zo'n slordige 2000 klinknagels plaatsen, dus een volgende update zal niet voor binnenkort zijn.
Groeten Rik