Hoofdsponsor

1/24 Krupp Titan [wip]

Schaal 1/24 - 1/25
Roy ik vind ook niks op het net van kleurcodes of iets in die aard wel een mooie foto van een blauwe mat zwart .
nu iets wat ik vermoede maar niet met zekerheid wist dat het hier gaat om een "Tweetakt diesel " voor dezelfde cilinderinhoud als een viertakt had deze motor dubbele pk's , het is dus hetzelfde systeem als een bromfiets
De cilindervulling werd toch voor in die tijd gedaan met een " Rootscompressor ) deze worden nu veel gebruikt op dragsters dat is die halve ronde boven op de motor , en door bevinden zich twee in elkaar passende wormen in rubber dacht ik die draaien en zo lucht aanzuigen en die onder druk in de cilinders blaasde
Ook werd toen ook al gebruikt gemaakt van een intercooler maar die werd dan gekoeld met de koelvloeistof
Het principe van een intercooler of ladeluchtkoeler is heel eenvoudig per liter gekoelde lucht zou men 1 pk winst hebben en het is trouiwers nog zeer goed voor de motoren zelf ook koudere brandstof meer vulling en minder slijtage
Deze motor had alleen uitlaat kleppen en de inlaat werd verzorgd door spleten in de cilenderwand waardoor het brandbare mensel langs onder wer aangezogen als de zuiger helemaal beneden stond kwam die poort vrij , zo kon het mengsel boven de zuiger geraken , daarna gaat de zuiger omhoog en sluit de poort zodat het mengsel niet meer weg kan dan word dat samen gedrukt en volgt de ontsteking hier door een draad die gloeit ( niet zoals een bougie ) het verbrande mengsel verdwijnt dan door een of meerdere uitlaatkleppen
Deze motor maakte wel een groter toerental dan onze gekende viertakt motoren
Nu worden deze motoren nog gebruikt bij zeer zware machines en bulldozers of graafmachines , ze maken wel een enorm lawaai omdat ze hogere toeren draaien als een coventionele motor
In het leger hadden ze van zulke bulldozers " Michigan " en dedroit diesel"s werken ook op dat principe
Roy dit was maar een neveninfo maar ik vond het wel leuk om eens te vermelden omdat er zo weinig bekend is over deze prachtige vrachtwagen's
Marc
 
Laatst bewerkt:
heb ook geen kleurenkaart gevonden voor Krupp. Wat dat boek betreft is het dit boek is dat je bedoeld?

http://www.weltbild.de/3/16966023-1/buch/krupp-titan.html

of deze ?

http://www.marktplaats.nl/a/boeken/...84ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr

Ik lees dat je Vallejo 71.007 Olive Green zou gebruiken maar de 71.014 Hellgrün RLM25 lijkt mij precies ook niet ver af.

In ieder geval moet je zeker de kleur nemen waar jij je bij goed voelt en als ik lees dat je reeds veel research gedaan hebt kan ik alleen je keuze maar toejuichen.

Wat ik echter niet weet is of Vallejo goed genoeg is om zo een grote truck te spuiten. Begrijp me niet verkeerd, ik gebruik ook Vallejo maar bij een civiele truck en in die schaal zou ik toch eerder durven opteren voor een meer dekkende verf zoals Tamiya of Humbrol; zeker nu er die spuitbussen bestaan van beide merken en waar ik toch al een redelijk goed resultaat met geboekt heb. Die verven kan je als lakverven gebruiken. Tamiya spuitbus 100ml TS-29 semi gloss black voor de spatborden droogt mooi glanzend op. Van het Tamiya rood hebben we op dit forum ook reeds een mooi voorbeeld gezien bij één van onze autobouwers.

Is natuurlijk maar mijn persoonlijke mening hé.
 
De tussenstand:

Foto 1
6 (incl. mijn vriendin)
Foto 6
4
Foto 5
3
Foto 8
3
Foto 2
2
Foto 3
1
Foto 4
1
Foto 7
0

@Lode: merci voor je stem ;)

@Marc: de blauwe van Hoffmann is bij mij zeer bekend, dat is het enige nog regelmatig rondrijdende exemplaar dat nog over is.

Dank voor de technische informatie. De motor is eigenlijk een aaneenschakeling van twee driecilindermotoren. Krupp heeft die simpelweg aan elkaar vast geplakt, je kunt dat mooi zien aan de karterpannen.

@Erwin: wederom dank voor de links. Dat eerste boek was hetgeen ik bedoelde inderdaad. Toch maar snel even besteld nu je de link zo klantvriendelijk in beeld brengt ;) Er staan kleurenfoto's in dus ik zal nog even wachten met de uiteindelijke keuze.

De 014 had ik bekeken maar die leek me niet de goede. Dus heb ik een velletje papier gepakt en maar alle groene tinten gepakt die ik van Vallejo heb, zie deze foto's:

15897998416_0499e65182_c.jpg

15736498700_19fee1109a_c.jpg

Overigens is 095 ook erg aantrekkelijk! Die heet 'pale green'.

Het is in het licht van de lamp met een iPhone-camera-foto niet makkelijk te zien allemaal, maar het lijkt erop dat kleur 014 inderdaad een stuk beter is dan 007.

Wat spuitbussen betreft, daar heb ik zelf dusdanig slechte ervaringen mee (tien minuten schudden nog niet goed? Nee... mailtje naar Revell om de totaal verpeste halve romp van mijn Heinkel bij te bestellen)... ik weet dat er mensen zijn die er geweldige resultaten mee boeken maar voorlopig heb ik er een trauma aan overgehouden. Dus zelfs mijn Mr Surfacer heb ik gewoon in potjes zitten.

Misschien ga ik nog eens kijken naar Tamiya kleurtjes. Humbrol is volgens mij bij mijn modelbouwwinkel niet in de schappen. Maar afhankelijk van hoe goed het chassis lukt, zal ik het er al dan niet op wagen met de carrosserie. Ik heb je tip in elk geval goed opgeslagen in m'n achterhoofd en zal het gaan afwegen. Je persoonlijke mening, zoals je het zegt, is dus voor mij zeker van gewicht.

Foto 8 laat ik voor wat 'ie is, er zijn weliswaar 3 liefhebbers maar wat mijn bouwfilosofie betreft om de verkeerde redenen. Daarom dan ook erg goed dat ze hun stem hebben laten horen! Dat de kleur niet voorkomt -> dan liever niet. Dat de kleur kitscherig is -> ik kan dat wel waarderen, maar niet in een project waar ik zoveel tijd aan besteed. Voor mij overtuigende redenen om die kleur te laten vallen.... ook misschien meer voor de jaren '60 dan voor de jaren '50.

Foto 7 heeft 0 stemmen gekregen, dus die vervalt ook. Zelf vind ik, na een aantal keren kijken, het contrast tussen de kleuren rood in foto 6 te gering.

Dus de nieuwe tussenstand:

Foto 1: 6 stemmen
15722748289_127702da82_c.jpg

Foto 5: 3 stemmen
15289140133_42334d7533_c.jpg

Foto 2: 2 stemmen
15908148162_9fc6a98593_c.jpg

Foto 3: 1 stem
15882997666_889dfc3d9f_c.jpg

Foto 4: 1 stem
15722748089_02debd56f8_c.jpg

Zoals het er nu naar uit ziet, wordt het dus foto 1. Als er nog iemand wil 'stemmen', graag!
 
Voor mij gaat mijn voorkeur naar foto 5 ,over het algemeen stoort mij persoonlijk het rood van de wielen en chassis maar zal zo moeten zeker kweet da nie ;-)!
De groene tinten dragen eerder mijn voorkeur als het rood moest wegvallen , maar gezien deze blijft dan nummer 5..!
My vote has been given..good luck!!

Grtz yves,
 
Hmm, ik zie foto 6 er niet meer tussen staan.... (stond nochtans op de tweede plaats qua stemmen :O )
Maar het is en blijft natuurlijk jouw vrachtwagen, en je hoeft je natuurlijk niet te verantwoorden over het waarom ;).
Als je mijn bescheiden mening dan nog wenst over de kleur van de overgebleven selectie, dan ga ik voor de combinatie achter deur nr 5 (mijn tweede keuze) :))
 
@Yves: het rood en het zwart was redelijk standaard in het begin van de jaren '50. Ik kan misschien wel een donkere roodkleur pakken, dat moet ik nog eens even kijken.

@Beyond: inderdaad heb ik foto 6 weggehaald, bij nader inzien vond ik die zelf niet zo mooi gezien de twee tinten rood. Het donkerrood is wel erg mooi, maar ik denk dat ik de combinatie donker rood- licht rood niet zo mooi vind. Zoals ik hierboven schreef:

Zelf vind ik, na een aantal keren kijken, het contrast tussen de kleuren rood in foto 6 te gering.

Ik zet voor jullie twee extra streepjes bij foto 5. Tussen 1 en 5 zal het toch wel gaan dan, denk ik!

Overigens kreeg ik elders de vraag hoe Natasja de foto's zo had gemaakt en of ze er niet een tutorial voor wilde maken. Zo gezegd zo gedaan, zie voor de Photoshop-tutorial hier. Het is echt een kwestie van maximaal 10 minuten, je moet even weten hoe het gaat.

Als je nog niet weet of je gemotiveerd bent om 10 minuten instructie te bekijken, klik dan eens naar 8:30. Dat bevordert de motivatie misschien :)
 
Hallo Roy, een goed uur geleden begon ik jouw topic te lezen omdat
de titel Krupp Titan me aansprak (maar wist niet dat het om een vrachtwagen ging)

Prachtige truck !, dat zeker, maar het meest genoten heb ik van jouw verslag :
Uitgebreid, grondig, helder en.... rustig. Gewoon heel fijn om te volgen bravo3_zpse820462f.gif
De interessante bouw voorzien van zulk één verslag is zowel leerzaam alsook inspirerend, dank daarvoor !

Je hebt er een fan bij :D enne... misschien heb je al een besluit genomen betreffende de kleur,
maar mijn favoriet is foto 5 (vanwege prachtig contrast tussen donkergroen en rood met een toefje chroom).

Titanisch groetje ;)
Peter
 
Hey Roy geweldig die tutorial , alleen heb ik een andere Photoshop ik geloot de 9 werkt iets anders
Maar ik hoorde daar een engelenstemmetje tussendoor schattig , was dat uw kleintje ?
Marc
 
@Peter: dank je wel voor de complimenten. Dat er niet alleen maar hoogtij in mijn bouw is maar ook laagtij, kun je zien in mijn volgende verslag. Ik wacht daar nog even mee totdat ik de spatborden heb afgerond. Maar het komt er in de kern op neer, dat mijn plastic-vulmethode zoals eerder geschetst, toch niet zo werkt als het volgens mijn theorie zou moeten. Ik hield even geen rekening met de lijm-weekmaker. Ik beschrijf altijd alles, ook de fouten, want daar kan een ander dan misschien weer van leren. Ik vind het leuk om te lezen dat dit bouwverslag je aanspreekt.

Ik heb nog geen keuze gemaakt wat kleur betreft, ik wacht sowieso even toezending van het op suggestie van Erwin (waarvoor nogmaals dank) bestelde boek af; wellicht zie ik daar iets interessants. Het liefst zou ik namelijk ook een bedrijfsnaam + -gegevens op de portieren plakken (decals maken) maar ik weet niet of dat realistisch is. Eerst het boek maar eens kijken.

Ik zet weer een streepje bij nummer 5. Die staat nu dus gelijk met nummer 1.

@Marc: graag gedaan, er zullen inderdaad andere Photoshop-versies en dus andere methodes zijn, maar ik denk dat het in de kern wel op hetzelfde neerkomt. Even de juiste functies vinden. Het belangrijkste is dat je een nieuwe laag maakt die je bovenop de laklaag 'plakt' en dat je dat doet door de oorspronkelijke laklaag te selecteren met dat 'toverstafje' en hem daarna te kopiëren. Omdat de nieuwe laag bovenop de oude laag ligt, kun je zo de kleur aanpassen hoe je wilt.

Dat zeurderige stemmetje op de achtergrond, hoort inderdaad bij mijn dochtertje ;)
 
Ach ja Roy... laagtij hoort er ook bij, het één niet zonder het ander hè? ;)
En fouten wil ik 't niet eens meer noemen eigenlijk.... wat men doet zijn experimenten en die
leveren uitkomsten op waar je iets mee kunt of niet...
In dat opzicht kan experimenteren dus nooit mislukken :):

We gaan het zien...

experimenteel groetje :D
 
Hoi Roy dat is toch gewoon lief schattig , daar doe je toch voor zo een lief klein wezentje , wij tellen de uren af dat we onze kleindochter kunnen zien
grtz Marc
 
@Peter: zo zou je het ook kunnen zeggen ja. Experimenteren is het, in plaats van fouten maken... laat ik het dan voorzichtig een denkfoutje tijdens het experimenteren noemen ;)

@Marc: hartstikke lief meestal, maar niet zo handig dat als er een filmpje gemaakt wordt, ze daardoorheen komt klagen. Ze weet dat dat niet mag :D Ik kan me voorstellen dat je altijd uitkijkt naar de komst van je kleindochter, dat is hier bij opa en oma ook zo... die kunnen ook niet wachten totdat we langs komen (of zij hier). Dat is hier een hele afstand, van Amsterdam naar noord-Limburg (bijna 2 uur rijden) dus het gebeurt niet alle dagen. Dat maakt het misschien ook wel leuker áls ze elkaar zien.

@The Bombus, @Bert65: ik zet er twee streepjes erbij, dan komt die inderdaad ruim op de eerste plek terecht. Ik moet zelf eens goed kijken of het nu een donkergroene of een donkerblauwe kleur was.


Tijd voor een grote update, omvattende 17 uur werk. Wie geen zin heeft in lezen, kijke de plaatjes ;)

84. De achteras heb ik op elkaar geplakt. Goed uitlijnen en dan vastzetten met drie klemmen. Controleren of het nog steeds goed vast zit en laten drogen.

15744198539_96c088341b_c.jpg

85. Het rekje voor de reserveband (is later overigens beweegbaar) moest van de nodige hoeveelheid gietnaden worden ontdaan en moest daarna rechtgebogen worden. Om de twee onderdelen tegen elkaar te lijmen, heb ik professionele drukpuntregelaars gebruikt.

15742790038_5ff14034f0_c.jpg

86. Ik ben bezig met het maken van de kleine sub-assemblies en het gereed maken van de individuele onderdeeltjes. Er zijn diverse dwarsbalken die een beetje op elkaar lijken. Om ze van elkaar te onderscheiden, schreef ik met een kraspen bovenin de onderdeeltjes hun nummers.

15307976064_78335182eb_c.jpg

87. Zoals in het nieuws te lezen, wordt er in Amsterdam witte heroïne verkocht als cocaïne en bij de vleet vallen er doden. Ik gebruik het spul handiger, namelijk voor het vullen van kiertjes.

15929578612_6d6ccdf683_c.jpg

In werkelijkheid is dit de schuurstof afkomstig van het plastic. Dit is te lijmen met de liquid poly... moet hier trouwens nog echt aan wennen.

88. De spatborden (zowel voor als achter) hebben elk vier ejector pin marks aan de onderkant. Hoewel alleen onder een bijzondere hoek zichtbaar, wilde ik deze wel wegwerken. Dit kan het beste door met een halfrond mesje de randen bij te werken en daarna te schuren.

15742783668_6edc875a06_c.jpg

89. Ik heb besloten om de grilles van de motorkap open te maken. Ergens had iemand dit geprobeerd met een Dremel. Het resultaat laat zich raden... er moesten nieuwe onderdeeltjes (ook nog bij alle plaatjes gedaan he... niet zo handig) worden besteld bij Revell. Op andere plekken had ik goed gelukte operaties gezien. Je kunt het beste heel langzaam en zorgvuldig te werk gaan. Dit is één opening:

15742931910_b9f076c5bc_c.jpg

90. Voorzichtig te werk gaan is een pre. Doe je dat niet, dan gebeurt er dit:

15930233335_c5aa31191b_c.jpg

91. Het bovenste 'spijltje' is iets dunner dan de andere en bij het uitvijlen ging het zo moeizaam, dat het spijltje brak. Toen ik de achterkant van deze grille bekeek, zag ik waarom het zo moeizaam vijlde: er zitten op die plek bevestigingspunten voor de motorkappen.

Zo'n breuk is echter geen ramp. Met een druppeltje liquid poly krijg je weer een krachtige verbinding.

15928277321_af909ba38d_c.jpg

92. Hoe maak ik nu die kieren? Eerst vijl ik de groef uit met een halfrond vijltje. Zorg ervoor dat je de bolle kant bij elke spijl dezelfde kant uit hebt staan. Als je aan de achterkant van het onderdeel een vaag wit lijntje hebt staan, weet je dat je ver genoeg bent. Daarna zaag je de groef door met een microzaagje van RB Productions. Dat is een kwestie van een seconde en dan ben je erdoor. Als je hebt gezaagd, schraap je aan de achterkant een beetje weg met een scherp mesje, aan beide kanten van de groef. Daarna pak je een schuurpapiertje korrel 320, waarmee je eerst de ene kant schuurt en daarna de andere kant. Schraap dan aan de achterkant weer met een mesje het een en ander aan plastic weg. Daarna is het tijd om de uiteinden van de kier bij te werken met een scherp mesje, het halfronde vijltje en wat schuurpapier. Het moet een eenduidig resultaat worden.

Ten slotte vouw je een korrel 320 schuurpapiertje (nieuw) dubbel en stop je dat in de kier, je gaat net zo lang heen en weer totdat het spijltje even dik wordt als het bovenliggende. Ga ook diagonaal door de kier heen met je schuurpapier, dan krijg je een mooie bolling. Deze laatste actie zorgt ervoor dat je een rechte kier krijgt, anders zal het een beetje rommelig en onnet ogen. Check ook regelmatig de achterkant voor een effen resultaat.

15742956940_4a490be637_c.jpg

93. Ga steeds verder naar beneden, maar pak op enig moment ook de andere kant van de grille (niet op de volgende foto te zien) om zo lang mogelijk op een sterk onderdeel grip te hebben.

15744483597_0d4330678a_c.jpg

94. De moddervangers zijn ultradik, die mogen worden uitgedund. Helaas op de foto niet goed te zien, maar het rechter exemplaar is al wat dunner gemaakt, later werd 'ie nog dunner.

15742952370_8b1fb8c511_c.jpg

95. Op naar de uitlaat (deel 2). Die is wel heel erg jammerlijk gegoten. De hoesringen worden onderbroken. Dit is niet op normale manier, door middel van wat schuren of zagen, te herstellen.

15744764037_a2eaae572c_c.jpg

96. Het is echter niet moeilijk om dit goed te krijgen. Eerst het onderdeel volledig schoonmaken (=ontdoen van gietlijnen en ejector pin marks) door middel van achtereenvolgens een platte vijl, een halfronde vijl en een mesje, daarna een schuurpapiertje.

15310876863_3bcc06e763_c.jpg

97. Daarna de hoes verwijderen, met hetzelfde materiaal (op het schuurpapiertje na) als hierboven gemeld.

15744767797_62971464f1_c.jpg

98. Dan ziet het er zo uit.

15744764957_94765d752c_c.jpg

99. Vervolgens met 0,4mm. koperdraad gaan wikkelen.

15743236720_9314dc73cc_c.jpg

100. Afknippen op de achterzijde (tegen het blok aan), waar het niet zichtbaar is. Daar druppeltjes secondelijm leggen op beide uiteinden. Na een half uurtje zit de ring vast.

15904716236_3b75f61608_c.jpg

101. En voilà. Niet veel werk, mooi resultaat (vind ik).

15310875563_ebb619bca8_c.jpg

102. Hee, een ongewenst kiertje! Dat krijg je als je de twee spatbordonderdelen voorzijde aan elkaar plakt.

15930506565_0f78088586_c.jpg

103. Ik heb het kiertje gevuld met plastic snippertjes die als afval op de snijmat lagen. Vervolgens heb ik er liquid poly overheen gesmeerd. In theorie was het allemaal zo makkelijk en inderdaad ging het aan deze kant wel... de andere kant ging moeizamer. Het probleem is dat er een weekmaker in die lijm zit, dus het schuren gaat niet makkelijk. Uiteindelijk is het allemaal gelukt, maar ik ga dit voorbehouden tot andere, makkelijker bereikbare plekken. Omdat ik de verkeerde schuursticks heb, duurde het schoonmaken een eeuwigheid.

Voor de volledigheid, en opdat iemand er misschien iets van kan leren, toon ik de gemaakte foto's toch maar.

15310871003_00b6265b24_c.jpg

104. Dichtgemaakt met een likje lijm. Dit zag er fantastisch uit en ik was erg enthousiast op dat moment.

15310879783_ec3d394622_c.jpg

105. Droog... er hoefde niet veel te gebeuren leek het.

15744491089_283fc0fb0d_c.jpg

106. Achterkant was een ander verhaal. Daar heb ik gewerkt met grovere stukken plastic, gemaakt met een puntenslijper en een stuk sprue. Niet doen!!! Gewoon schuren of schrapen met een mesje. Dit kostte veel tijd. Let ook op de ejector pin marks die je hier nog ziet zitten, ten onrechte had ik die toen nog niet verwijderd. De achterkant van dit onderdeel blijft te zien.

15743227830_d6a2c67bf4_c.jpg

107. Niet doen dus!!

15744769207_822e68c9e3_c.jpg

108. Als je niet het juiste spul hebt (schuursticks in de juiste korrel) ga je dingen bedenken. Dit werkte eigenlijk behoorlijk goed! Stukje schuurpapier dubbel gevouwen, ezelsoor gemaakt als gripstuk voor het pincet. Met het pincet dan schuren.

15743074118_33babf7c9b_c.jpg

109. Het gerede exemplaar aan de voorkant. Het is niet 100% glad, maar dat maakt niet uit want er komt een beetje vuil te zitten.

15928563981_120e361c2c_c.jpg

110. Met de lijmkwast heb ik, aan de andere kant, het plastic gemodelleerd.

15743229350_b163b46306_c.jpg

110. Op de punten waar de onderdelen van de spatborden tegen elkaar zijn gelijmd, zitten kieren. Ik kreeg die met de sprue-methode niet goed gevuld. Dan maar het ouderwetse middel van secondenlijm en dat werkt altijd en snel. Druppel secondenlijm in de kier laten lopen, meteen accelerator erop (of dikkere secondenlijm gebruiken en gewoon laten zitten), als het hard is geworden vijlen met een platte vijl. Niet teveel druk zetten want dan loop je het risico dat je de lijm van het plastic duwt. Gewoon even je tijd voor nemen, en dan vult het prima.

15743081818_13ab98446c_c.jpg

111. En zo zie je het verschil tussen het deel dat met secondenlijm is gevuld (links) en dat welk nog niet is gevuld (rechts).

15743083688_a518f0f499_c.jpg

112. Ik kon mijn geluk niet op toen bleek dat het spatbord aan de linkerzijde gewoon goed was en geen kier had. Yes! Dat scheelt een hoop werk. Als er wel een kier had gezeten, had ik de aloude methode van een stukje Evergreen card inzetten, gebruikt. Toch is het schoonmaken van deze twee spatborden een van de tijdrovendste karweitjes van deze bouw tot nu toe gebleken.

Nu beide spatborden klaar waren, wilde ik een dryfit doen met de cabine. Die heb ik in elkaar geplakt weer en het bleek dat de gaatjes van de steunen echt naar buiten toe moesten worden uitgevijld.

15928557901_a160de0b55_c.jpg

113. Het past. Wel viel op, dat de treeplanken aan de spatborden niet evenwijdig aan het chassis lopen. Ik herinnerde me daarover al eens iets te hebben gelezen in andere bouwverslagen. Van voren ziet het er in elk geval goed uit:

15308266654_01c7787d60_c.jpg

114. Hier de zijkant: de treeplank loopt niet parallel aan het chassis. Aan de bovenkant heb ik links iets bijgevijld. Aan de andere kant van de truck was de situatie trouwens nog iets extremer. Aan beide kanten heb ik bovendien (belangrijker nog) het derde van de vier gaatjes voor de bevestiging van de spatborden, naar beneden bijgevijld. De pinnetjes heb ik verbogen. Zo zakten beide delen een millimeter of twee naar beneden aan de achterzijde. Dat maakt een groot visueel verschil. Nu het voorgefabriceerde gaatjes met voorgefabriceerde pinnen betreft is duidelijk dat dit een kitfout is. Let hier goed op als je deze vrachtwagen gaat bouwen!

15929862612_335c13f449_c.jpg

115. Dit is het bij te vijlen gat, aan twee kanten:

15308275214_7b17b7a6fe_c.jpg

Op dit punt aangekomen, ben ik eens goed gaan nadenken over de bouwvolgorde en het blijkt dat die anders moet. Eerst moeten de motor en het cabine-interieur worden gebouwd. Hierover valt zoveel te zeggen, dat het tot de volgende inhoudelijke post bewaar.

Totaal bestede tijd tot nu toe: 54 uur
 
Fraai bouwwerk...17 uur da zijn 14 dagen bij mij..Het is zalig om uw werk te volgen,de nauwkeurigheid gekoppeld aan kennis en vakmanschap...
Ik zie voor mezelf dat ik bij deze statische tutorials toch veel dingen opsteek...waarvoor dank!
Blijven gaan zou ik zeggen (afsluiten met nr 5...) ;-)) !!

Grtz yves,
 
Roy ik ga dit topic meermaals bekijken ,het staat werkelijk vol met enorm goede tips en weetjes.Het is zoals Beyond zegt een erg leerzaam topic.
Je bouwt deze met heel veel liefde voor de hobby.En ik vind dit erg vakkundig uitgelegd ook man.Prachtig hoe alles netjes tot zijn recht komt,Hier valt veel te leren.
 
@Yves: ik werk soms halve nachten (een enkele keer zelfs een hele nacht) dus die 17 uur zijn hier soms vrij snel voorbij ;) Dank voor het compliment en ik ben blij dat de tutorials, zoals je ze noemt, hun nut hebben :)

@Patje: merci ook voor de vriendelijke woorden :)

117. De helft van de motor gebouwd, niet al te netjes schoongemaakt (komt nog) en niet strak gemaakt... dryfit... past totaal niet. Ik was hier al bang voor eigenlijk want ik was gewaarschuwd. Maar ik had de motorsteunen al aangepast, dus had eigenlijk ergens een fractie hoop dat ik er vanaf was. Toch niet dus. Ga je met een papiertje als voelermaat checken, dan zul je zien dat hij op ten minste drie plekken klemt.

15933923795_bca6275f7f_c.jpg

118. Na het vijl- en schuurwerk ziet de 'showkant' (die ik visueel helaas iets minder aantrekkelijk vind dan de andere kant) er zo uit:

15933278202_1f293cddf4_c.jpg

119. De andere kant:

15908129966_4870ee2aa8_c.jpg

120. Gigantisch blok:

15746644890_6d1e307398_c.jpg

Het staat allemaal wat scheef, maar he dat hoort bij een dryfit. Die is trouwens volledig gedaan met blu-tack.

121.Er zijn drie flinke stukken weggevijld. Voor wie de kit heeft: hier zie je ze.

15746646930_b35d69a44c_c.jpg

Daarnaast nog wat kleinere stukjes.

122. De uitlaat past onverwacht goed. Maar er zit bij Revell altijd een addertje onder het gras... in dit geval het spatbord. Dat moet bijgevijld worden anders past het niet over de uitlaat heen.

15931966221_c0b19ffa32_c.jpg

123. Een dryfit met de cabine. Belangrijke tip voor beginnende bouwers: steeds maar weer dryfitten. Je kunt het niet genoeg doen want voor je het weet klopt er weer eens iets niet. In een vroeg stadium is het meestal stukken makkelijker aan te passen dan later.

15746644180_19f22fe83e_c.jpg

En om die reden bouw ik eerst de cabine en de motor. Van de cabine zal eerst het interieur worden gebouwd, daarna zal het worden dichtgelijmd. De ramen zullen worden afgeplakt voor het latere spuiten van het exterieur. Pas als ik de cabine goed gelijmd heb (en niet zit met blu-tack), kan ik een goede dryfit maken met de motor erbij.

En pas als ik motor, de cabine en de bumper met het front en de grille goed geplaatst heb, kan ik zien of de motorkappen goed geplaatst kunnen worden (ik heb er klachten over gelezen) en of alles goed past op de spatborden (daar heb ik ook klachten over gelezen).

Omdat ik nu wacht op het Titan-boek waar misschien wat interieurideeën in staan, wacht ik nog eens met het interieur. Daarom ben ik dus met de motor begonnen. Ik weet hoe de motor eruit moet komen zien, onafhankelijk van alle andere kleuren in en aan de vrachtwagen. Het schoonmaken van de onderdelen wordt een behoorlijk werkje, vooral vanwege het onhandige plastic waarmee deze delen zijn gemaakt en ook omdat er weer het nodige vulwerk in zit.

De volgorde wordt dus:

- Motorbouw verder voorbereiden.
- Motor uit elkaar halen.
- Stukjes schoonmaken.
- Motor in elkaar zetten, verlijmen, leidingen erbij. Beetje bij beetje spuiten / schilderen / verweren etc.
- Interieur bouwen, spuiten / schilderen / verweren etc.
- Front maken: bumper, ondergrille e.d.
- Dryfit front + chassis + cabine + kappen.
- Zo nodig onderdelen aanpassen.
- Verder met het reguliere schema (zie 1e post).

Totaal bestede tijd tot nu toe: 57 uur
 
Prachtig man ! en wat een snoepie van een motorblok :yumyum:

Ben het helemaal eens met Doomwad, dit is echt zo'n topic wat je gaat terugkijken... top uitleg bravo3_zpse820462f.gif
 
Ik ken natuurlijk niet veel van die motoren , maar als ik die zo zie dan zie ik in feite dat dat twee motoren zijn want hij heeft twee diesel inspuitpompen ,twee brandstoffilters maar het zit dan wel in 1 blok gegoten rare manier van werken in die tijd
In feite hetzelfde principe als een v8 motor maar daar staan de cilinders in een v vorm , hier staan ze gewoon achter elkaar daarom ook die geweldige grote neus van die vrachtwagen wel ongelooflijk bedacht voor in die tijd
Het gaat hier dan nog om een twee-takt diesel deze motoren worden nog maar zelden gebruikt omdat zij heel veel lawaai maken en niet meer voldoen aan de eisen tegenwoordig
Deze motor had alleen uitlaat kleppen de inlaat werd verzorgd door een gat ( spoelpoort genaamd ) in de cilinderwand, als de zuiger door de druk van de verbranding naar beneden ging kwam op een bepaald moment die spoelpoort vrij en kon de lucht naar binnen stromen daarna gaat de zuiger weer omhoog en sluit het kanaal af en begint de compressie
Het voordeel van deze motor was dat hij bijna het dubbele vermogen had als een gewone diesel vroeger
Dit is ongeveer het verhaal van deze eigenaardige maar toch geweldige motor
Marc
 
Terug
Bovenaan