@Bart: lijkt me erg leuk om samen aan deze twee mastodonten te werken. Met de Büssing heb je als geluk, zo uit mijn hoofd, dat je het chassis niet zult te hoeven verlengen. Wel schijnt de bouw zelf iets moeilijker te zijn, maar daar sla je je zeker wel doorheen denk ik zo. Het zijn beide prachtige vrachtwagens. Weet je al of je het originele plan gaat volgen en er een transportmodel van gaat maken? Of wordt het iets spannenders, zoals een kipper of vuilniswagen o.i.d.? Je vindt veel informatie over Büssings in het boek van Regenberg over dit merk.
Het leuke van de Büssing is dat er nog redelijk wat 'survivors' zijn, terwijl er van de Krupp nog maar één overblijvend rijdend exemplaar is en nog twee of drie restauratieobjecten. Dat komt vooral doordat de Krupp toch al een zeldzamer verschijning was. De Büssing S8000 was toen, voor zover ik kan inschatten, wat nu een Mercedes Actros is qua relatief bouwaantal. Hopelijk is er voor de Büssing net zo'n uitgebreide foto-walkaround online te vinden als voor de Krupp, daar heb ik tijdens deze bouw ontzettend veel aan. Anders gaan we samen wel een avondje zoeken
@Erwin: toch hoor ik die naam Mission Models steeds vaker voorbij komen! Het is een goed merk en ze hebben handige gereedschapjes... ik heb 'm even gegoogeld en moet zeggen dat het niet precies hetzelfde is maar dat het zeer wel in de buurt komt. Handig dingetje inderdaad, zo te zien.
259. Nu alle onderdeeltjes van de motor klaar zijn, heb ik ze voor het vetvrij maken en daarna primen op cocktailprikkers gelijmd en in een schuimkussentje gestoken. Die schuimkussentjes kosten 30 cent per stuk, een bakje met 150 cocktailprikkers ook zoiets. Ik gebruik liever secondenlijm dan blu-tack, omdat ik voor blu-tack meer oppervlakte nodig heb en secondenlijm een zekerder verbinding heeft.
How-to: secondenlijm op een beetje plasticcard of zo doen en potje zap kicker geopend houden. Met lijm applicator dip ik in de zap kicker, terwijl ik met een cocktailprikker de punt in de secondenlijm doop. vervolgens druk ik met de natte punt van de prikker, die ik in mijn linkerhand houd, tegen dat gedeeltje van het te monteren onderdeeltje dat later niet geschilderd wordt. Er is (bijna) altijd wel een geschikt plekje te vinden. Met de applicator in mijn rechterhand, raak ik dan de secondenlijm aan. Ik wacht voor de zekerheid 2 seconden, en dan zit het vast. Snelle, zekere methode.
Het voordeel is, logischerwijze, dat je de onderdeeltjes niet meer aan hoeft te raken, dat er geen vet meer aan komt en dat je tijdens het schilderen ook niet per ongeluk vingerafdrukken maakt of de verflaag aantast. Bovendien ben je met die prikkertjes erg wendbaar en kun je ze tussen je duim en wijsvinger laten rollen tijdens het airbrushen voor een mooi egale laag verf.
De onderdeeltjes blijven net zo lang op de prikkers zitten als nodig is. In dit geval is dat de hele fase van vetvrij maken en primen tot zoutmethode, haarlakmethode en dergelijke, zelfs nog tot bij het maken van valse schaduwen op het blok. Pas aan het einde worden ze losgehaald (ze breken heel makkelijk af) en kunnen de prikkers desnoods nogmaals worden gebruikt. Of je prikt er wat kaas, Amsterdamse ui, cervelaat, komkommer, augurk, tomaat, mozzarella,
mini-maiskolfjes (ofwel: suikermais), zalm, tonijnstukjes, boterhamworst, stukjes paprika en stukjes selderij aan vast en serveert ze met een dipsausje, dat kan ook.
Op de foto zie je links de delen van de rechterzijde en de voor- en achterkant, en rechts de delen van de linkerzijde. Ze blijven ook op die respectievelijke stukken schuim, om te voorkomen dat bepaalde onderdeeltjes verwisseld worden. Om die reden heb ik ze ook geteld en het aantal erbij geschreven. Kom ik toch in verwarring, dan kan ik het altijd nog even natellen.
In totaal blijkt de motor nu uit 48 onderdelen te bestaan.
Totaal bestede tijd tot nu toe: 128 uur