Zo mensen om te beginnen eerst de boxart foto.
Een beetje info omtrent dit toestel.
----------------------------------------
Het toestel hier op de boxart werd gevlogen door Edward Rickenbacker,een Amerikaans piloot en auto coureur.
Edward Rickenbacker (Columbus (Ohio), 8 oktober 1890 – Zürich, 27 juli 1973) was een Amerikaans gevechtspiloot tijdens de Eerste Wereldoorlog.
Rickenbacker was voor de Eerste Wereldoorlog een succesvol autocoureur. In 1917 was hij in Frankrijk de privé-chauffeur van generaal Pershing. Omdat hij actie wilde, vroeg hij overplaatsing naar de US Army Aviation Section, aanvankelijk als technisch officier. Hij leerde er vliegen en ging in maart 1918 over naar het 94th Aero Squadron.
Hij vloog in Nieuport 28's en vervolgens Spad XIII's. Aan het einde van de oorlog had hij in totaal 26 luchtoverwinningen tegen de Duitsers behaald. In september 1918 kreeg Rickenbacker het commando over het 94th. Als 28-jarige was hij, vergeleken met veel piloten onder zijn bevel, een oud man. Anders dan veel befaamde WO I-jagerpiloten overleefde hij de oorlog en bij zijn terugkomst in de VS wachtte hem een heldenwelkom als Amerika's grootste 'ace'. Rickenbacker werd beloond met de Medal of Honor.
In 1942 stortte hij neer met zijn Boeing B-17 boven de Stille Oceaan. Rickenbacker en zes van zijn metgezellen werden gered na 24 dagen verblijf in een reddingsvlot.
SPAD XIII
------------
De Spad is een jachtvliegtuig dat tijdens de Eerste Wereldoorlog door alle geallieerde strijdkrachten werd ingezet. Het toestel had een houten romp.
Louis Blériot, een Frans luchtvaartpionier, werd in 1914 president van de firma Société pour les Appareils Deperdussin die hij omdoopte tot Société Pour L'Aviation et ses Dérivés. S.P.A.D. ontwikkelde verschillende versies. Aerodynamische verbeteringen, de krachtigere 8 BE motor van Hispano Suiza, grotere vleugels en roer maakten de XIII succesvoller dan zijn voorgangers.
Deze voor zijn tijd snelle en robuuste Spad XIII was een efficiënte machine in de handen van luchthelden zoals Georges Guynemer, Charles Nungesser, René Fonck en Edward Rickenbacker. Er werden meer dan 8000 exemplaren gebouwd. De wapenstilstand in 1918 zorgde voor de annulering van 10.000 bestelde toestellen.
Het toestel bleef tot 1922 in dienst van de Belgische Luchtmacht.
En hieronder de link naar een renovatie project van een 1/1 versie.
----------------------------------------------------------------------------
Restoration SPAD XIII
Het model word rudd gebouwd .
Deze versie word het zoals afgebeeld.
Bron= http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ed/SPADXIIIrickenbackerweb.jpg
Ik mag enkel hopen dat de decals na 37 jaar nog goed zijn,anders word dit een flop.
Indien niet dan doe ik een andere versie.
Dan kies ik er voor om deze zo te gaan verven,dus we zien wel wat het word.Ik zie er al vast naar uit en het word fun dat is zeker.
Dus ik wacht vol ongeduld op ons weekend mensen
Een beetje info omtrent dit toestel.
----------------------------------------
Het toestel hier op de boxart werd gevlogen door Edward Rickenbacker,een Amerikaans piloot en auto coureur.
Edward Rickenbacker (Columbus (Ohio), 8 oktober 1890 – Zürich, 27 juli 1973) was een Amerikaans gevechtspiloot tijdens de Eerste Wereldoorlog.
Rickenbacker was voor de Eerste Wereldoorlog een succesvol autocoureur. In 1917 was hij in Frankrijk de privé-chauffeur van generaal Pershing. Omdat hij actie wilde, vroeg hij overplaatsing naar de US Army Aviation Section, aanvankelijk als technisch officier. Hij leerde er vliegen en ging in maart 1918 over naar het 94th Aero Squadron.
Hij vloog in Nieuport 28's en vervolgens Spad XIII's. Aan het einde van de oorlog had hij in totaal 26 luchtoverwinningen tegen de Duitsers behaald. In september 1918 kreeg Rickenbacker het commando over het 94th. Als 28-jarige was hij, vergeleken met veel piloten onder zijn bevel, een oud man. Anders dan veel befaamde WO I-jagerpiloten overleefde hij de oorlog en bij zijn terugkomst in de VS wachtte hem een heldenwelkom als Amerika's grootste 'ace'. Rickenbacker werd beloond met de Medal of Honor.
In 1942 stortte hij neer met zijn Boeing B-17 boven de Stille Oceaan. Rickenbacker en zes van zijn metgezellen werden gered na 24 dagen verblijf in een reddingsvlot.
SPAD XIII
------------
De Spad is een jachtvliegtuig dat tijdens de Eerste Wereldoorlog door alle geallieerde strijdkrachten werd ingezet. Het toestel had een houten romp.
Louis Blériot, een Frans luchtvaartpionier, werd in 1914 president van de firma Société pour les Appareils Deperdussin die hij omdoopte tot Société Pour L'Aviation et ses Dérivés. S.P.A.D. ontwikkelde verschillende versies. Aerodynamische verbeteringen, de krachtigere 8 BE motor van Hispano Suiza, grotere vleugels en roer maakten de XIII succesvoller dan zijn voorgangers.
Deze voor zijn tijd snelle en robuuste Spad XIII was een efficiënte machine in de handen van luchthelden zoals Georges Guynemer, Charles Nungesser, René Fonck en Edward Rickenbacker. Er werden meer dan 8000 exemplaren gebouwd. De wapenstilstand in 1918 zorgde voor de annulering van 10.000 bestelde toestellen.
Het toestel bleef tot 1922 in dienst van de Belgische Luchtmacht.
En hieronder de link naar een renovatie project van een 1/1 versie.
----------------------------------------------------------------------------
Restoration SPAD XIII
Het model word rudd gebouwd .
Deze versie word het zoals afgebeeld.
Bron= http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ed/SPADXIIIrickenbackerweb.jpg
Ik mag enkel hopen dat de decals na 37 jaar nog goed zijn,anders word dit een flop.
Indien niet dan doe ik een andere versie.
Dan kies ik er voor om deze zo te gaan verven,dus we zien wel wat het word.Ik zie er al vast naar uit en het word fun dat is zeker.
Dus ik wacht vol ongeduld op ons weekend mensen
Laatst bewerkt: