Hoi allemaal
Onlangs is het initiatief genomen om een speedbuild te doen tijdens het Valentijn weekend.
Ook ik doe er aan mee, en wel met een Maultier (Opel Blitz als halfrups ombouw).
Nu riep ik in mijn Maultier-topic dat het me leuk lijkt om na de voltooing
van die halfrupsert er wat figuren bij te zetten, maar dan wel zelf gemaakt.
Heb al een tijdje enorm zin om te sculpten en kon (wilde) het niet laten om te beginnen hiermee
Het plannetje
Geen wilde diorama plannen... gewoon lekker sculpten om het gevoel weer te pakken te krijgen,
en ervaring op te doen.
De Maultier is een leuk decor voor een figuur, en wellicht nog één erbij.
Voorbereiding
Omdat ik nu nog geen Maultier heb, is uit de scrapgarage een ouwe Opel Blitz opgevist die
mooi dienst kan doen als prop voor het te bouwen figuur. Opel Blitz cabine is dezelfde als van Maultier.
Klaargelegd :
Referentie tekening op schaal
een lengte messingdraad Ø1mm
resin onderlijf + bovenlijf (uit zelf gegoten voorraad)
Kniptang
Boortje Ø0,95mm (voor de montage gaten)
Superlijm
Vijltje (of zaagje of stift) om gewricht locatie te markeren
2 fijn gepunte tangetjes (om de messingdraad scherp te kunnen buigen)
Het Basisfiguur
Voor het figuur eerst een basis in elkaar gestoken :
Het draad op schouder hoogte is een tijdelijk hulpje.
Eerst worden de schouders gevuld en na harding van de putty wordt het pennetje eruit getrokken
zodat je gaatjes overhoud waar later de armen (ook messingdraad) in gestoken kunnen worden.
Eén been is wat langer. Als er een schoen op zit (die helemaal doorgeboord is), hou je een pinnetje over
waarmee het figuur op een ondergrond verzekerd kan worden.
Echter : omdat ik het figuur op m'n werktafel wil poseren heb ik toch gekozen om de voet
niet geheel te doorboren, maar een tweede gat vanonder te boren waar ik later een apart pennetje in lijm.
Als referentie voor een goed begin gebruik ik graag deze afbeelding :
Met behulp van de tekening zet ik merktekens op de messing draad waar de scharnierpunten zitten.
Eerst zet ik met stift stipjes en met een driehoek vijltje maak ik ze permanent (hoefnie, maar ik vind dat prettig).
De schoen lijkt te laag te zitten, maar is vertekening door de lens.
En al zát de voet te laag.... er bestaat geen uniforme been lengte...de schaaltekening is dus geen wet...
De pose
Alsof de man ietwat nonchalant poseert voor een foto, samen met zijn voertuig.
Eén voet op een sleephaak en leunend op de radiator kap.
Door zelf te gaan staan en proberen zo'n pose aan te nemen,
kun je met je gevoel ontdekken wat menselijkerwijs mogelijk is (ben je niet lenig genoeg,
dan kunnen plaatjes en/of een medemens ook uitkomst bieden )
Ook kun je dan goed voelen hoe onder- en bovenlijf draaien en buigen kunnen, de romp is geen centraal blok...
Voor armen heb ik tijdelijk een stukje soldeerdraad gebruikt en na een tijdje zoeken
kwam ik tot dit voorlopig resultaat...
De volgende aflevering gaan we zien dat het figuur enkele grammen is aangekomen,
want nu is het tijd voor een maaltje putty...
Ben benieuwd wat jullie vinden van de pose, kritiek van harte welkom ! (vragen ook uiteraard)
losjes geposeerd groetje !
Onlangs is het initiatief genomen om een speedbuild te doen tijdens het Valentijn weekend.
Ook ik doe er aan mee, en wel met een Maultier (Opel Blitz als halfrups ombouw).
Nu riep ik in mijn Maultier-topic dat het me leuk lijkt om na de voltooing
van die halfrupsert er wat figuren bij te zetten, maar dan wel zelf gemaakt.
Heb al een tijdje enorm zin om te sculpten en kon (wilde) het niet laten om te beginnen hiermee
Het plannetje
Geen wilde diorama plannen... gewoon lekker sculpten om het gevoel weer te pakken te krijgen,
en ervaring op te doen.
De Maultier is een leuk decor voor een figuur, en wellicht nog één erbij.
Voorbereiding
Omdat ik nu nog geen Maultier heb, is uit de scrapgarage een ouwe Opel Blitz opgevist die
mooi dienst kan doen als prop voor het te bouwen figuur. Opel Blitz cabine is dezelfde als van Maultier.
Klaargelegd :
Referentie tekening op schaal
een lengte messingdraad Ø1mm
resin onderlijf + bovenlijf (uit zelf gegoten voorraad)
Kniptang
Boortje Ø0,95mm (voor de montage gaten)
Superlijm
Vijltje (of zaagje of stift) om gewricht locatie te markeren
2 fijn gepunte tangetjes (om de messingdraad scherp te kunnen buigen)
Het Basisfiguur
Voor het figuur eerst een basis in elkaar gestoken :
Het draad op schouder hoogte is een tijdelijk hulpje.
Eerst worden de schouders gevuld en na harding van de putty wordt het pennetje eruit getrokken
zodat je gaatjes overhoud waar later de armen (ook messingdraad) in gestoken kunnen worden.
Eén been is wat langer. Als er een schoen op zit (die helemaal doorgeboord is), hou je een pinnetje over
waarmee het figuur op een ondergrond verzekerd kan worden.
Echter : omdat ik het figuur op m'n werktafel wil poseren heb ik toch gekozen om de voet
niet geheel te doorboren, maar een tweede gat vanonder te boren waar ik later een apart pennetje in lijm.
Als referentie voor een goed begin gebruik ik graag deze afbeelding :
Met behulp van de tekening zet ik merktekens op de messing draad waar de scharnierpunten zitten.
Eerst zet ik met stift stipjes en met een driehoek vijltje maak ik ze permanent (hoefnie, maar ik vind dat prettig).
De schoen lijkt te laag te zitten, maar is vertekening door de lens.
En al zát de voet te laag.... er bestaat geen uniforme been lengte...de schaaltekening is dus geen wet...
De pose
Alsof de man ietwat nonchalant poseert voor een foto, samen met zijn voertuig.
Eén voet op een sleephaak en leunend op de radiator kap.
Door zelf te gaan staan en proberen zo'n pose aan te nemen,
kun je met je gevoel ontdekken wat menselijkerwijs mogelijk is (ben je niet lenig genoeg,
dan kunnen plaatjes en/of een medemens ook uitkomst bieden )
Ook kun je dan goed voelen hoe onder- en bovenlijf draaien en buigen kunnen, de romp is geen centraal blok...
Voor armen heb ik tijdelijk een stukje soldeerdraad gebruikt en na een tijdje zoeken
kwam ik tot dit voorlopig resultaat...
De volgende aflevering gaan we zien dat het figuur enkele grammen is aangekomen,
want nu is het tijd voor een maaltje putty...
Ben benieuwd wat jullie vinden van de pose, kritiek van harte welkom ! (vragen ook uiteraard)
losjes geposeerd groetje !