Beste collega bouwers hier gaan we , eerst en vooral enige uitleg voor de mensen die dit graag lezen
Het gaat hier om de Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut genaamd na de ontwerper die een van de laatste bolides heeft kunnen redden , want vele oudere bouwers zullen het ongeval nog wel herinneren in LeMans in 1955 waarbij 82 mensen stierven door een Mercedes die opbrandde doordat deze gemaakt was van magnesium en tijdens een aanrijding in brand vloog en de reddingsdiensten probeerde hem te blussen met water en magnesium met water dat zijn de beste vrienden niet en het vuur breide zich ongelooflijk snel uit en de hitte werd daardoor ondraaglijk met 82 slachtoffers tot gevolg . Mercedes werd 3 decennia geschorst voor racen , en Uhlenhaut heeft 1 van de 9 overgebleven kunnen redden
Nu wat betreft de auto zelf het was de toen straat versie die omgebouwd hadden met een buizen chassis en een schuin geplaatste motor onder een hoek van 33° om hem passend te krijgen in deze sportwagen , het was in feite een Formule 1 die Ulhenhaut had laten ombouwen , ze hadden de oorspronkelijke eenzitter omgetoverd in een tweezitter omdat deze in de categorie van " sports car " viel ze hadden er ook lichten voor en achte in geplaatst zodat deze wagen kon meedraaien in de 24 h races
De motor op zich was een schuin geplaatste 8 cilinder lijnmotor met een directe injectie en werd toen uitgeboord van 2496 cc tot 2981 cc en had toen in die tijd 310 pk ( 230 kw ) de injectie was voor in die tijd baanbrekend omdat deze rechtstreeks in de cilinders werd gespoten in plaats van achter de inlaatkleppen want toen had men de technologie daar niet voor .De injectie was afgeleid van de v 12 van de Messerschitt BF 109 E
De motor werd dan ook in het midden geplaatst om de gewichtsverdeling , de versnellingsbak zat aan de achterwielen zoiets word nog toegepast om ook weer de gewichtsverdeling .
Hij had 4 onafhankelijke wielen en kreeg enorme 16" inch wielen maar dat voldeed niet om de wagen deftig te stoppen had men de remmen in het midden van de auto geplaatst juist tegen de versnellingsbak en voor ook ongeveer juist voor de motor
Het chassis was van het buizentype en werd gemaakt van Elektron Magnesium wat de auto op een drooggewicht bracht van 880 kg
Door deze toenmalige technologie kon deze wagen met gemak de snelheid van 290 km halen
In 1955 won onze allerbekende Stirling Moss de Mille Miglia met een gemiddelde van 157 km tweede werd ook weer een alom bekende Juan Manuel Fangio ( bekend ook van de overalls met de schuine rits die noemde men toen een Fangio overall ) maar dan was het gedaan Mercedes stopte toen na het ongeval
Dit was zowat de korte geschiedenis van deze mooie wagen waar er niet veel meer van bestaan in deze versie uiteraard
Nog een aanpassing van het verhaal met deze is het begonnen , uit deze formule is de Uhlenhaut gegroeid
Dan zullen we nu maar beginnen zeker
Zondag heb ik hem meegebracht van de beurs in Bornem en ik kon het toch niet laten he om er toch iets aan te doen
Ik heb al opgemerkt dat er tamelijk veel flash aanhangt en een paar gietgaatjes maar daar heb ik dan zondag snel komaf meegemaakt en hem ineens in de kleur gezet ;
Mijn manier was eerst afgewassen gaten ( sink holes ) dicht gemaakt en helemaal geschuurd met een 8000 met water want van in de doos te zitten en het vele over en weer gesleur stonden op de deurtjes zowat oppervlakkige krasjes
Daarna in de witte primer gezet van Vallejo eerst een zeer dunne mistige laag en deze dan verder opgebouwd totdat hij helemaal mooi wit zag even de haardroger erop en dan direct met een spuitbus velgenzilver die ik nog had staan van de restauratie van mijn dochter haar velgen van haar BMW
Weer eerst een zeer dunne van zeer ver een voorzichtig laagje opgezet en weer die fohn even erover gehangen en zo verder en verder laag voor laag opgebouwd
Weer ever hete lucht erover en de vernis erover van hetzelfde als e zilververf weer zeer dunne niet zo blinkende laagjes en als laatste laag een natte laag en geen hete lucht meer om de vernis de tijd te geven zich mooi te leggen , en het resultaat mag toch weer gezien worden ( vind ik )
Zo dat was het ongeveer een beetje het motorblokje heb ik al tezamen gekleefd verder niks aangedaan want ik kan mijn vrienden dit toch weerhouden niet
tot een volgende
Marc