Beste Modellers , deze keer start ik 1 van de meest verkochte auto' en ook 1 van de geliefde modellen onder de meeste mensen namelijk de V.W. Golf 1 GTI
De Golf kwam in mei 1974 op de markt ter vervanging van de overbekende kever , maar in tegenstelling van een achteraan luchtgekoelde boxermotor kreeg onze Golf een watergekoelde voorin geplaatste vier cilinder met voorwiel aandrijving de eerste versie was verkrijgbaar in twee motoren , de S was een 1100 cc motor van 50 enorme p.k.'s en de L versie een 1500 cc motor met 70 p.k.en zo was het startschot gegeven aan iets wat nu nog altijd een succes formule mag genoemd worden , en het heeft V.W. van een gewisse dood gered want V.W. stond er toen niet goed voor , het einde naderde met rasse schreden
In september 1975 kwam er zelfs een sportieve versie op de markt de wereld beroemde Golf 1 Gti en kreeg een 1600 cc motor van maar liefst 110 p.k. , de prestaties waren ongelooflijk voor in die periode ging het Golfje van 0 naar 100 km/h in 9 seconden en haalde een top van 182 km/h wat wel wat stof deed opwaaien en zo kwam het verlieslatende SIMCA met een rally 3 op de markt maar deze was geen lang leven beschoren en het merk is daarna gestopt , ook Opel en Ford kwamen met probatie's uit zulke als de Kdett GTE , de Ercort Mexico maar ons Golf hield toch stevig stand en haalde zelfs V.W. er boven op
De motor op zich was watergekoelde 4 cyl. en werd gevoed door een k-jetronic injectie wat ook weer redelijk nieuw was voor die tijd en was een eenvoudige zuinige injectie en betrouwbaar
Het principe was eenvoudig een systeem dat apart naast de motor stond en was niet meer als een soort stroomverdeler waar 4 bezineleidingen vertrokken naar het inlaatcollector
Even terug naar ons injectie systeem dus we hadden onze verdeler en in het midden zit een soort dikke naald waarin zoveel groeven in gefreesd werden als er cilinders waren deze naald zat in een zitting en kon naar boven en beneden schuiven waardoor hoe hoger de naald kwam hoe meer de spleten vrij kwamen dus kon er meer benzine doorstromen die zich eronder in een kamer bevond die op zijn manier weer werd gevuld met een aan de bezinebak bevestigde benzinepomp die de nodige hoge druk gaf
Aan de onderkant van de naald zat een grote klepel die de naald op en neer kon laten bewegen en aan de andere kant zat een grote ronde schijf die in een venturi zat ( een trechter gevormde buis ) waar langs onder aangezogen lucht kwam dus hoe meer gas men gaf hoe hoger de klepel kwam en die drukte op zijn manier de naald weer omhoog wat resulteerde in zeer snel optrekken zo dat was zo wat het geheim achter het V.W. succes ik ga nog even ter verduidelijking foto's bij zetten
Hier de foto's deze beelden zijn louter ter informatie en bij klachten van de eigenaar zullen deze ogenblikkelijk verwijdert worden
hierboven kan je het duidelijk zien als je de richting van de pijlen volgt
hier ziet u de zogezegde stroomverdeler die de benzine naar de motor voert rechts de klepel die op en neer kan links in het midden de naald en daarrond de aansluitingen voor de leidingen ik hoop dat jullie er iets wijzer door geworden bent anders vraag je maar ik zal proberen te antwoorden
en dan nu de kit zelf , het gaat om deze nieuwe kit van Revell waar ze toch geprobeerd hebben om werkelijk te verbeteren als ze zo op deze manier blijven verder doen zullen veel bouwers tevreden zijn
Ik heb al twee Golfjes gemaakt maar deze gaat er toch dik over van afwerking en zelfs het plastic voelt steviger aan
De doos
De inhoud
zo beste vrienden de bouw kan beginnen eerst en vooral alles in de de gootsteen en goed afspoelen
tot later
De Golf kwam in mei 1974 op de markt ter vervanging van de overbekende kever , maar in tegenstelling van een achteraan luchtgekoelde boxermotor kreeg onze Golf een watergekoelde voorin geplaatste vier cilinder met voorwiel aandrijving de eerste versie was verkrijgbaar in twee motoren , de S was een 1100 cc motor van 50 enorme p.k.'s en de L versie een 1500 cc motor met 70 p.k.en zo was het startschot gegeven aan iets wat nu nog altijd een succes formule mag genoemd worden , en het heeft V.W. van een gewisse dood gered want V.W. stond er toen niet goed voor , het einde naderde met rasse schreden
In september 1975 kwam er zelfs een sportieve versie op de markt de wereld beroemde Golf 1 Gti en kreeg een 1600 cc motor van maar liefst 110 p.k. , de prestaties waren ongelooflijk voor in die periode ging het Golfje van 0 naar 100 km/h in 9 seconden en haalde een top van 182 km/h wat wel wat stof deed opwaaien en zo kwam het verlieslatende SIMCA met een rally 3 op de markt maar deze was geen lang leven beschoren en het merk is daarna gestopt , ook Opel en Ford kwamen met probatie's uit zulke als de Kdett GTE , de Ercort Mexico maar ons Golf hield toch stevig stand en haalde zelfs V.W. er boven op
De motor op zich was watergekoelde 4 cyl. en werd gevoed door een k-jetronic injectie wat ook weer redelijk nieuw was voor die tijd en was een eenvoudige zuinige injectie en betrouwbaar
Het principe was eenvoudig een systeem dat apart naast de motor stond en was niet meer als een soort stroomverdeler waar 4 bezineleidingen vertrokken naar het inlaatcollector
Even terug naar ons injectie systeem dus we hadden onze verdeler en in het midden zit een soort dikke naald waarin zoveel groeven in gefreesd werden als er cilinders waren deze naald zat in een zitting en kon naar boven en beneden schuiven waardoor hoe hoger de naald kwam hoe meer de spleten vrij kwamen dus kon er meer benzine doorstromen die zich eronder in een kamer bevond die op zijn manier weer werd gevuld met een aan de bezinebak bevestigde benzinepomp die de nodige hoge druk gaf
Aan de onderkant van de naald zat een grote klepel die de naald op en neer kon laten bewegen en aan de andere kant zat een grote ronde schijf die in een venturi zat ( een trechter gevormde buis ) waar langs onder aangezogen lucht kwam dus hoe meer gas men gaf hoe hoger de klepel kwam en die drukte op zijn manier de naald weer omhoog wat resulteerde in zeer snel optrekken zo dat was zo wat het geheim achter het V.W. succes ik ga nog even ter verduidelijking foto's bij zetten
Hier de foto's deze beelden zijn louter ter informatie en bij klachten van de eigenaar zullen deze ogenblikkelijk verwijdert worden
hierboven kan je het duidelijk zien als je de richting van de pijlen volgt
hier ziet u de zogezegde stroomverdeler die de benzine naar de motor voert rechts de klepel die op en neer kan links in het midden de naald en daarrond de aansluitingen voor de leidingen ik hoop dat jullie er iets wijzer door geworden bent anders vraag je maar ik zal proberen te antwoorden
en dan nu de kit zelf , het gaat om deze nieuwe kit van Revell waar ze toch geprobeerd hebben om werkelijk te verbeteren als ze zo op deze manier blijven verder doen zullen veel bouwers tevreden zijn
Ik heb al twee Golfjes gemaakt maar deze gaat er toch dik over van afwerking en zelfs het plastic voelt steviger aan
De doos
De inhoud
zo beste vrienden de bouw kan beginnen eerst en vooral alles in de de gootsteen en goed afspoelen
tot later
Laatst bewerkt door een moderator: