Mijn ZLC-bouwverslag is al ver gevorderd. Zoals ik al aankondigde in de sectie toekomstige projecten (http://www.modelbouwen.be/threads/12734-1-35-Churchill-AVRE-met-SBG-brug, ga ik nu de Churchill van AFV bouwen met een heel aantal uitbreidingssets. Sinds het aanmaken van dat topic zijn er nog enkele doosjes bijgekomen, zoals een stel plooifietsen en een gedraaide loop voor de Besa. Hier een totaaloverzicht.
Van de AFV modelbouwdoos zien we de volgende styreen-ingrediënten:
De turret kan ik meteen vergelijken met het vervangexemplaar van Inside The Armour:
Het resin is wat fragieler en moet wat opgekuist worden, maar er zit wel meer detail in, zelfs op plaatsen die normaal niet meer te zien zijn zoals het turretplafond.
De doos bevat wat fijn PE, een paar decals en een touw om een kabel mee te maken. De ophanging van de tank is ook verzorgd door een set springveren, maar zoals je in het boek van Heynes kan zien zaten die veren wat ingewikkelder in elkaar. Daar vind ik wel wat op.
Er zitten twee sets tracks bij de kit maar alleen de vinyls zijn van het juiste, lichter uitgevoerde type. Dat komt omdat AFV al eerder een Churchill uitgebracht had van een versie die nog eerder in de oorlog ingezet was, bij de raid op Dieppe. Om die reden heb ik Friuls gekocht.
De handleiding is hier en daar voorzien van fotomateriaal.
Toen ik de Voyager fenders uitpakte, werd ik verblind door de grote oppervlakte van de set. Ik vraag me af of ik ze krijg zoals op de promofoto's.
Dit is de Besa van RB Models. Het is al de derde versie die ik heb omdat ik naast de kitversie ook het hoofdgeschut in resin heb gekocht.
Dit is het zogenaamde petard mortier van Resicast, een groot formaat van blaasroer om barricades op te blazen die honderd meter voor de tank lagen. Er zitten ook een radio en andere gimmicks bij.
Ik kocht een wading kit omdat die ook op de doos van de brug werd afgebeeld. Een tank die op het strand bruggen moet aanleggen, moet ook door de branding kunnen rijden.
De bemanning zal bestaan uit een commander van Alpine en een crew van Royal Model. Nu ga ik de inhoud van de SBG Bridge op een rijtje leggen.
Veel lange onderdelen maar ze zijn toch vrij goed uit de doos gekomen.
Deze plooifiets van Diopark lijkt me een mooi stuk bagage voor de geniejongens die deze tank besturen.
Deze plannen en nog wel wat meer kan je bestellen in het Bovington Tank museum. Ze zijn niet op schaal maar tonen wel alle componenten. Ik heb ook een blauwdruk besteld met bemating van de tank alleen die ik er onder zou kunnen leggen, waardoor ik een CAD-tekening van het geheel zou kunnen proberen te maken. Dat bekijken we als die plannen deze week aankomen.
Deze plaatjes komen uit "Modelling the Churchill Tank" van Osprey. Er staat een artikel in van iemand die deze hele brug gescratcht heeft.
Dit boek, "D-Day, De Slagvelden van Normandië", zal ik gebruiken om het diorama mee te bepalen. Het staat vol met vergelijkingspunten tussen de historische sites van vroeger en nu. Maar een van de belangrijkste stukjes referentie ga ik later vandaag eens bekijken in het museum van Overloon.
Laatst bewerkt: