Vrienden om te beginnen voor de mensen die wat interesse hebben in wat uitleg over de Kubelwagen
Het was een vervoersmiddel op bassis van de voorloper van de alombekende kever en diende hoofdzakelijk om op het veld te rijden zoals de J.E.E.P. ( Just Enough Essential Parts )
Van de Kubel werden van Februari 1940 tot December 1940 1000 stuks gemaakt in totaal zouden er ongeveer 55000 gebouwd zijn
Maar tegenover de JEEP was de wegligging op het terrein beduidend minder omdat de Kubel maar alleen achterwielaandrijving had en de JEEP was vierwielaangedreven
Onze Kubel werd ingezet werd hoofdzakelijk ingezet in Europa en Noord Afrika
In de loop van de oorlog werden er wat verbeteringen aangebracht zo kwam de motor van 985 cc opgevooerd naar 1131 cc , ook werden er verschillende uitvoeringen gemaakt zoals een Half-track Typ-155 deze was hoofdzakelijk voor het Oostfront , daarnaast was er ook een versie met een gasgenerator Typ-230 , wat betekende dat deze op hout , bruinkool of steenkool kon rijden een voorbeeld de alom bekende Citroen Traction Avant die de meeste onder ons wel zullen kennen met een kachel op het dak
Later ontwikkelde Ferdinand Porsche ook nog een vierwielaangedreven typ-86 maar er werden er maar ongeveer 6 van gemaakt nog wel een weetje dat motortje werd dan later gebruikt om in de eerste Porsche 356 rond te tuffen
Enkele technische gegevens
Lengte : 3,74 m
Breedte : 1,6m
Leeg gewicht : 750 kg
Gevechtsklaar : 1150 kg
De motor was een 4 cylinder luchtgekoelde boxermotor
Versnellingen : 4 vooruit en 1 achteruit
Topsnelheid was 80 km/u
En met een volle tank kon men 400 tot 450 km ver rijden
Zo dat was het leerzame gedeelte en nu gaan we over tot de mini werkelijkheid de bouw van een Kubelwagen op schaal 1/24 van het merk Hasegawa
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Deze kit heb ik gekregen van een modelbouwer die hij niet meer wilde bouwen en had al een stukje gedaan maar zoals menig onder ons mij kent wil ik meer dan de kit bouwen , bedrading , kabels en nog andere zaken die ik tijdens de bouw zal tegenkomen daarom heb deze kit zo goed als mogelijk terug uiteen gedaan ( dit wilde ik even melden want je zal het weldra aan de foto's zien ) ik wil tevens ook de gulle gever nogmaals bedanken
Ik ga nu al enkele foto's klaar maken om verder te gaan , tot laters
Hier ben ik dan met de beloofde foto's
Zo ziet de kit eruit na terug zoveel mogelijk gedemonteerd te hebben , nu kan ik aan het echte werk beginnen