Voor een groepsbouw op Modelbrouwers moesten we een kitje gebruiken dat gekoppeld was aan de Vietnamperiode. Dat mocht dus van Indochina tot de van van Saigon zijn en er waren geen beperkingen op het type militaire model. Ik had wel wat zaken liggen waarvan ik dacht dat ze va nut konden zijn voor zo'n thema.
Je ziet op deze tuintafel zaken liggen die wel gebruikt worden en andere waarvan is gebleken dat ze een anachronisme zouden zijn. Het grootste probleem was de kit van Hobbyboss, die een V-150 Commando voorstelt. De Commando heeft in Vietnam wel zijn vuurdoop gekregen, maar de V-150 is een late versie ervan die slechts op sommige plaatsen ingezet werd. Het bleek dat de versie met het luchtafweerkanon in de gesloten koepel niet door de US zelf ingezet werd, maar verkocht werd aan andere naties. Ik had voor het voertuig ook resinwielen gekocht die het nog eens twee keer zo stoer maakten, hier een vergelijking met de rubberbanden van Hobbyboss.
Dit type van banden werd op de latere V-100's teruggevonden, waarbij de letters wit geschilderd werden. Ik had op de tafel ook US Marines gelegd maar die waren in feite ook van net na Vietnam. Wel bruikbaar was de kit met Vietcong sappers.
Met die kit erbij was ik geneigd om een voorstelling te maken van een konvooi dat overvallen werd. Maar de V-150 zou minstens verbouwd moeten worden naar een V-100 met ofwel een kleinere koepel, ofwel een open top. Ik herinnerde me een kitje waarmee ik wat personeel zou bemachtigen. Ook moest ik wat lokale begroeiing versieren, ik heb alleen Europese decorelementen liggen. Ik trok dus naar de Turnhoutsebaan.
Daar hadden ze een mooi struikgewas om van achter tevoorschijn te springen. En aangzien ik wist dat ze een vrij groot aanbod MB figuurtjes hadden, kwam ik dus ook met het kitje thuis dat de naam aan dit topic gegeven heeft. Er zit een bende gestreste Amerikanen bij met een Browning die je op een voertuig kan monteren en er zitten ook nog wat extra heroische NVA bij.
Ik had referentiemateriaal voorbereid, zoals het handboek van Osprey over de Commando. Het bleek toch onmogelijk om uitleg te vinden over de punten waar de V-150 juist verschilt van de V-100 en ondanks dat ik niet vies ben van een interieurtje scratchen bij tijd en wijle, was een open top V-100 met een dubbele luchtafweerinrichting wat veel van het goede. Bovendien werden die door de Air Force gebruikt om airfields te bewaken, die vaak niet eens in Vietnam gelegen waren. Het gaf geen mogelijkheid om een overval te ensceneren. Dus ben ik nog eens op zoek gegaan of ik geen ander geschikt voertuig kon vinden. In meerdere winkels ligt tegenwoordig de nieuwe AFV Duster luchtafweertank, maar die kost zonder onderscheid meer dan zestig euro en het moet lichte kost blijven om binnen de zes maanden klaar te geraken en ook nog eens een Normandisch diorama en een vitrine voor een slagschip af te krijgen. Dus kwam de volgende aanvulling van bij Verschooten:
De M151 Mutt werd al in de jaren 50 uitgetest na ervaringen met de Jeep Willys. De originele versie en de eerste update, de A1, werden uitgebreid gebruikt in Vietnam. De A2, die in deze kit geleverd werd, kwam laat in het conflict terecht maar werd onder andere als platform voor een antitankprojectiel gebruikt. Ik kan hem ook gemakkelijk verbouwen naar een A1 als ik een meer courante versie wil bouwen. Er zitten papieren dozen bij om te vouwen. Bij Verschooten hadden ze ook toevallig een referentieboekje over dit voertuig; gelukkig, want anders had ik misschien tevergeefs een Gama Goat gekocht, die volgens zijn referentieboekje nooit daar gebruikt is. In dit boekje staan een paar boeiende foto's:
Hier wordt een gezelschap in een M151 met aanhanger gedwongen tot een gedekte opstelling in een "Vietnamese urban warfare" omgeving.
Dit is voorlopig de enige foto die ik van een Mutt heb gevonden in combinatie met de Commando. Gelukkig hebben ze samen opgetreden, want ik heb tenslotte de V-100 van Hobbyboss besteld zodat die ergens volgend week geleverd wordt. Ik ga hem misschien wel bouwen met de kitbanden in vinyl, want ik wil voor de V-150 zeker de modernere set gebruiken. Die kan ik dan in een leuker camoschema zetten en ik kan vergelijken wat de verschillen zijn met de V-100. Ik ben ondertussen maar aan de slag gegaan aan de Mutt, er waren weer wat gaatjes te vullen.
Je ziet op deze tuintafel zaken liggen die wel gebruikt worden en andere waarvan is gebleken dat ze een anachronisme zouden zijn. Het grootste probleem was de kit van Hobbyboss, die een V-150 Commando voorstelt. De Commando heeft in Vietnam wel zijn vuurdoop gekregen, maar de V-150 is een late versie ervan die slechts op sommige plaatsen ingezet werd. Het bleek dat de versie met het luchtafweerkanon in de gesloten koepel niet door de US zelf ingezet werd, maar verkocht werd aan andere naties. Ik had voor het voertuig ook resinwielen gekocht die het nog eens twee keer zo stoer maakten, hier een vergelijking met de rubberbanden van Hobbyboss.
Dit type van banden werd op de latere V-100's teruggevonden, waarbij de letters wit geschilderd werden. Ik had op de tafel ook US Marines gelegd maar die waren in feite ook van net na Vietnam. Wel bruikbaar was de kit met Vietcong sappers.
Met die kit erbij was ik geneigd om een voorstelling te maken van een konvooi dat overvallen werd. Maar de V-150 zou minstens verbouwd moeten worden naar een V-100 met ofwel een kleinere koepel, ofwel een open top. Ik herinnerde me een kitje waarmee ik wat personeel zou bemachtigen. Ook moest ik wat lokale begroeiing versieren, ik heb alleen Europese decorelementen liggen. Ik trok dus naar de Turnhoutsebaan.
Daar hadden ze een mooi struikgewas om van achter tevoorschijn te springen. En aangzien ik wist dat ze een vrij groot aanbod MB figuurtjes hadden, kwam ik dus ook met het kitje thuis dat de naam aan dit topic gegeven heeft. Er zit een bende gestreste Amerikanen bij met een Browning die je op een voertuig kan monteren en er zitten ook nog wat extra heroische NVA bij.
Ik had referentiemateriaal voorbereid, zoals het handboek van Osprey over de Commando. Het bleek toch onmogelijk om uitleg te vinden over de punten waar de V-150 juist verschilt van de V-100 en ondanks dat ik niet vies ben van een interieurtje scratchen bij tijd en wijle, was een open top V-100 met een dubbele luchtafweerinrichting wat veel van het goede. Bovendien werden die door de Air Force gebruikt om airfields te bewaken, die vaak niet eens in Vietnam gelegen waren. Het gaf geen mogelijkheid om een overval te ensceneren. Dus ben ik nog eens op zoek gegaan of ik geen ander geschikt voertuig kon vinden. In meerdere winkels ligt tegenwoordig de nieuwe AFV Duster luchtafweertank, maar die kost zonder onderscheid meer dan zestig euro en het moet lichte kost blijven om binnen de zes maanden klaar te geraken en ook nog eens een Normandisch diorama en een vitrine voor een slagschip af te krijgen. Dus kwam de volgende aanvulling van bij Verschooten:
De M151 Mutt werd al in de jaren 50 uitgetest na ervaringen met de Jeep Willys. De originele versie en de eerste update, de A1, werden uitgebreid gebruikt in Vietnam. De A2, die in deze kit geleverd werd, kwam laat in het conflict terecht maar werd onder andere als platform voor een antitankprojectiel gebruikt. Ik kan hem ook gemakkelijk verbouwen naar een A1 als ik een meer courante versie wil bouwen. Er zitten papieren dozen bij om te vouwen. Bij Verschooten hadden ze ook toevallig een referentieboekje over dit voertuig; gelukkig, want anders had ik misschien tevergeefs een Gama Goat gekocht, die volgens zijn referentieboekje nooit daar gebruikt is. In dit boekje staan een paar boeiende foto's:
Hier wordt een gezelschap in een M151 met aanhanger gedwongen tot een gedekte opstelling in een "Vietnamese urban warfare" omgeving.
Dit is voorlopig de enige foto die ik van een Mutt heb gevonden in combinatie met de Commando. Gelukkig hebben ze samen opgetreden, want ik heb tenslotte de V-100 van Hobbyboss besteld zodat die ergens volgend week geleverd wordt. Ik ga hem misschien wel bouwen met de kitbanden in vinyl, want ik wil voor de V-150 zeker de modernere set gebruiken. Die kan ik dan in een leuker camoschema zetten en ik kan vergelijken wat de verschillen zijn met de V-100. Ik ben ondertussen maar aan de slag gegaan aan de Mutt, er waren weer wat gaatjes te vullen.