Bron: Achtungpanzer.com For reference purpose only
De Jagdpanzer IV l/70 is de opvolger van de Jagdpanzer IV.
Een beetje uitleg van Wikipedia
Zoals reeds in mijn ander topic van de (Jagd)Panzer IV geschreven, ben ik tegelijkertijd aan een herstelling begonnen van dezelfde tank, echter is deze reeds zo'n 30 jaar geleden al eens gemaakt, met veel minder ervaring en kennis van zaken...
Door de jaren heen zijn er, door in een doos te liggen met andere modellen, reeds enkele onderdelen verdwenen en/of afgebroken...
Het toeval wil dat ik in het bezit ben gekomen van een Jagdpanzer IV L/70 van Revell (ex Matchbox).
Dit is echter op schaal 1/76, en ik ben niet zo aan deze schaal
Ik heb het liever allemaal op dezelfde schaal, en "mijn" schaal is 1/72
Dus heb ik onderdelen van de 1/76 versie gebruikt om de ontbrekende onderdelen van de 1/72 versie te vervangen. Ook het feit dat de Revell een Jpz IV L/70 is en de Esci een Jpz IV, heeft er toe bijgedragen dat ik gekozen heb voor een kitbashing. De lichtbruine onderdelen zijn van de Esci versie, de lichtgrijze komen uit de Revell kit.
Grote verschillen zijn er niet echt, toch niet de zichtbare. Het grootste zichtbare verschil zit hem in het onderstel en de uitlaten, maar ik ben een beetje aan het voorlopen op de foto's...
Laat mij eerst even een foto tonen van hoe de tank er uit zag zoals hij uit de rommeldoos kwam, samen met de onderdelen van de Revell versie:
Zoals al een beetje te zien is, is het verschil in afmetingen duidelijk zichtbaar.
Dat is voor mij reden genoeg om geen 1/76 tussen mijn 1/72 modellen te zetten :
De oude versie werd in de ovenreiniger gelegd, om alle verf en sommige delen lijm (waarschijnlijk een soort Pattex of Velpon . Echte modelbouwlijm had ik toen nog niet in mijn bezit ) er af te krijgen.
Het eerste werkje was de loopwielen en terugloopwielen te verwijderen en te vervangen door de Revell exemplaren. De IV en de IV L/70 hebben andere wielen. De IV had vaak problemen met de voorste loopwielen door het grote gewicht van de bepantsering vooraan, en deze werden vervangen door volledig stalen loopwielen. Ook had de IV vier terugloopwielen en de IV L/70 had er maar drie.
Nadat ik alle loopwielen verwijderd had heb ik gaatjes geboord en met behulp van styreen rod een nieuwe as gemaakt waarop ik de nieuwe wielen kon bevestigen:
Ook de vier terugloopwielen werden verwijderd en vervangen door de drie uit de Revell doos:
Door de gaatjes op verschillende hoogte te boren kon ik de wielen iets meer dynamiek geven.
Op deze foto ook duidelijk het verschil te zien tussen de twee voorste en de achterste loopwielen:
Vooraan had ik nood aan een nieuwe loop, aangezien de originele halverwege afgebroken was.
Ook hier kwam de Revell kit ter hulp:
De achterzijde had iets meer verandering nodig. Een deel van de Revell werd gebruikt, omdat ik de detaillering iets beter vond dan de Esci. Het bovenste deel moest ik wel scratshen, omdat de Revell iets te klein was. Ook de uitlaten moesten vervangen worden. De uitlaten van de Revell waren echter niet naar mijn zin, zeer slecht gegoten, en ook nog eens te klein. De uitlaten heb ik dan uit messing buisjes gezaagd, en met styreen heb ik dan het onderste deel gemaakt.
Naar mijn mening een grote verbetering vergeleken met de kit onderdelen:
Boven op de tank had ik ook nog een beetje werk in het toevoegen/ vervangen van enkele onderdelen:
De kenners van deze tank zullen op de vorige twee foto's gezien hebben dat het luik van de comander vervangen is door een ander exemplaar. Het is ietsje te groot, maar dat neem ik er bij. Het andere luik is onderste boven gemonteerd geweest, en heb ik pas na deze werken opgemerkt
Ik heb het dan maar losgemaakt, en in de juiste positie gemonteerd.
Op dit luik heb ik ook een ring van zeer fijn koperdraad gekleefd, waarop de periscoop bevestigd werd.
De handgrepen van de luiken werden verwijderd en vervangen door ijzerdraad versies.
Achter deze luiken is ook een U-vormig haakje bevestigd, maar nadien terug vervangen door één gemaakt van uitgerokken sprue, omdat de dikte iets te veel van het goede was. Een antenne mocht ook niet ontbreken
Het enige wat er toen nog aan veranderd is, zijn de schürzen en hun bevestigingen:
Als laatste heb ik nog enkele foto's van de twee versies bij elkaar om even te kunnen vergelijken:
Voila. Momenteel staan beide in de grondlaag.
Hopelijk kan ik binnenkort aan de camouflage beginnen. Beide gaan een camopakje krijgen, maar wel twee verschillende
Hopelijk vinden jullie het een even geslaagde operatie als ikzelf