Gisteren is het kanon weer in de prijzen gevallen. Op KMK Scaleworld (zie
http://www.modelbouwen.be/threads/15217-10-September-KMK-Scaleworld-Mol/page4 voor een verslag) had ik de platformen, die het jaar voordien nog niet bestonden, als "naked kit" ingeschreven. Ik wilde tonen dat met een combinatie van scratchtechnieken en lasercutting ook gecompliceerde 3d-vormen aangepakt kunnen worden. De rest van het kanon werd "out of competition" gezet, zodat het volgend jaar als een geheel beoordeeld kan worden bij de militaire voertuigen. Deze keer begon de proclamatie met mijn categorie, zodat ik al meteen naar het podium moest. Er was een grote toeloop, moet ik zeggen. Ik kreeg daar een gouden plak in de handen geduwd. Dat had ik ook niet verwacht omdat het tenslotte maar een detail uit het geheel betrof. Ik had een poging gedaan om met wat foto's de assemblage te omschrijven maar had nergens het hele plaatje bijgevoegd in de veronderstelling dat ik het voertuig er naast had kunnen zetten. Dat moest echter op een andere tafel enkele meters verderop. Gelukkig kon de jury het wel plaatsen.
Op de tweede foto is ook te zien dat er een paar sleepinstallaties gescratcht zijn. Ik had er al eentje achteraan de M249, maar ik had geen spareparts meer om de ring mee te maken. Gelukkig had ik nog een paar bijzondere stukjes gietraam bewaard. Ik kan namelijk iedereen aanraden om steeds goed uit te kijken of je met je sprueresten geen bruikbare vormstukken weggooit, die vaak zelfs nog meermaals voorkomen. Het gaat dan bijvoorbeeld om uitstoter-kernen of beschermingsringen rond kwetsbare stukjes. Hier ging het om twee torusvormige buisjes die net de juiste diameter hadden. Door ze met een schuurschijfje te bewerken, kregen ze ook de nodige canellures mee. De voorkant van de haak krijgt een styreen lip.
De uitgeslepen sporen worden met een vijl uitgediept en scherper gemaakt.
Met wat Meng-boutjes wordt het scharnierende deel uitgewerkt.
Een plaatje met nog meer boutjes en een grendel maken het af.
Dit zal na het schilderen op de bumper gekleefd kunnen worden zodat er niet gemaskeerd hoeft te worden.
Tenslotte zijn de platformen gedemonteerd en de frames in de spuitbusverf gezet, Rust-Oleum zwart deze keer. Aangezien het karton ondanks de secondelijm waarschijnlijk hier en daar nog poreuzer is, hoefde het niet mee in de primer. Dit wordt meteen met de airbrush groen gespoten.
![attachment.jpg attachment.jpg](https://www.modelbouwen.be/data/attachments/247/247180-1165aa520d83e747ee5a427d11507741.jpg?hash=EWWqUg2D50)