Hoofdsponsor

1/24 Bmw 507 [DONE]

Schaal 1/24 - 1/25
Heel mooi Roy.
Moest je nu niet OOB aan het bouwen zijn zou ik je gevraagd hebben of de ventilatorschroef wel het juiste model heeft. De schroefbladen staan immers niet in rechte hoek op elkaar en ik vermoed dat de schroef zoals ze gemodelleerd is, in het echt toch wel ongepaste trillingen zou veroorzaakt hebben.
 
Knap!
Verwering is heel netjes gedaan, niet te veel maar net genoeg om de motor voldoende realisme mee te geven.
Ben benieuwd hoe je de onderkant van het chassis zal aanpakken. Ook met verwering neem ik aan?

Groeten,
Cedric
 
@Filip en Jordi: dank voor jullie complimenten!

@Erwin: uit foto's van het echte blok blijkt dat de ventilator inderdaad die asymmetrische vorm heeft. Maar na jouw vraag wilde ik wel weten wat daar nu de reden van zou kunnen zijn. Ik heb dit gevonden. Vrij vertaald, is de radiateur asymmetrisch teneinde op hoge toeren trillingen en zoemgeluiden te voorkomen, om de luchtstroom iets aan te passen en om makkelijker bij de voorkant van het blok en de v-snaren te kunnen komen met bijv. dopsleutels.

@Cedric: merci! Zeker wordt de onderkant in dezelfde intensiteit. In plaats van puur zwart, wat je soms nogal eens ziet en waar alle details door verdwijnen (en wat, zoals omschreven, natuurkundig niet 'correct' of realistisch is) zal ik een 'lichtere tint zwart' nemen en vervolgens gaan verweren met wit-, grijs-, geel-, groen- en bruintinten. Ik zal me daarbij baseren op foto's, die gelukkig in groten getale bestaan omdat dit iets niet-BMW-507 specifieks is. Als je de onderkant van een gebruikte auto bekijkt, sta je versteld van hoe NIET-zwart die is...

thedarkside_3x-1024x633.jpg
IMG_7028-682x1024.jpg


(Copyright Klassiekerweb.nl, Volvo360gl.nl, reference and educational purposes only, picture will be deleted upon first request)

Vergelijk hoe een gemiddelde modelauto eruit ziet en je begrijpt wat ik wil zeggen:

S5002771.jpg

(Copyright Coppermine / Modelbrouwers, reference and educational purposes only, picture will be deleted upon first request)
 
Dit leek me leuk om nog eens uit de kast te halen... het Krupp-motortje. Om nog maar eens aan te geven hoe enorm die 6-cilinder motor is ten opzichte van de BMW 8-cilindermotor (!) :

25919288262_4615c816a0_b.jpg
 
81. De oorspronkelijk chromen onderdeeltjes zijn uit de Dettol gehaald. Vooral de dieper liggende delen waren (nog steeds niet) helemaal netjes schoon, maar een oude tandenborstel en een cocktailprikker ronden het af. Ik moet toch eens echt dat bleekwater of andere genoemde middeltjes proberen, als die het plastic niet aantasten. Van de Dettol weet ik in elk geval zeker dat die het plastic niet aantast (de onderdeeltjes hebben een week in de week gelegen en zijn nog perfect van vorm). Marc / anderen, hebben jullie ooit vervormingen opgemerkt na gebruik van bleek?

Hoe dan ook, de 38 onderdeeltjes komen er uiteindelijk zo uit (niet vergeten latex handschoentjes te gebruiken en de onderdelen goed af te spoelen met schoon water):

25959833441_82f190db2e_b.jpg

Het is leuk om de details op bijvoorbeeld de wieldoppen te bekijken. Door de vrij dikke chroomlaag waren die haast onzichtbaar geworden. Met Alclad zal ik die veel beter kunnen verchromen dan ze waren. Wat ook fijn is om te zien, is dat de uitlaatpijpjes zeer duidelijk gietflash hebben. Daar moest het chroom dus sowieso vervangen worden. Bij de ruitenwissers had het chroom twee samengevouwen staafjes aan elkaar geplakt, wat nu verholpen is.

82. De versnellingsbak heeft een kleine slordigheid gegoten gekregen, zie foto. Net als met de twee blokhelft, heb ik de versnellingsbakhelften hard tegen elkaar aan geperst met liquid poly-lijm. Zo vloeien de onderdelen als het ware in elkaar en hoeft er straks alleen maar geschuurd te worden om een naadloos geheel te krijgen. Er hoeven daarom geen naadjes te worden opgevuld. Dit is werkelijk een nuttige tip voor beginnende modelbouwers, sla 'm op want het scheelt je heel veel werk!

25959831511_c39b34c9d7_b.jpg

83. Het viel me al eerder op dat het blok er niet helemaal recht in leek te kunnen.

25959831391_122d216ecd_b.jpg

84. Na een beetje heen en weer kijken, blijkt dat eerst de linkerkant van het blok op de (linker) motorsteun moet komen, waarna je de rechterkant er als het ware in kunt klikken. Dan zit het blok geklemd! Enkel de luchtfilters zitten nog iets schuin maar dat hoort kennelijk bij het ontwerp. Ik heb niet kunnen nagaan of dat bij de echte BMW ook zo was.

25959831641_27bd3745bc_b.jpg

En dan is het nu nadenken over de kleur, want in een van de volgende stappen moet die al aan de buitenzijde van de wielkuipen worden aangebracht. Ik heb al iets moois gevonden maar ik weet niet goed hoe ik die ga proberen na te maken en of ik 'm heb. Ik heb eens in een vlaag van verstandsverbijstering alle Humbrol enamelkleuren gekocht, maar ik twijfel nog of 'ie ertussen zit.

Totaal bestede tijd: 18 uur.
 
Ik gebruik meestal ook dikke bleek/Glorix en dit tast niet het plastic aan maar het werkt niet op bepaalde chroom soorten maar dit komt sporadisch voor.
 
Hoi Roy, prachtige dingen die je aan het doen bent, heb je hele topic met veel interesse doorgelezen, dit word weeral een pareltje.
I.v.m de chroomdeeltjes in bleek, de mijne hebben er vorige week een 3 tal uurtjes in gelegen om alles weg te hebben tot in de kleinste hoekjes,
en moet zeggen dat het plastiek zeker niet aangetast was. Je zal merken van zodra je de chroomdeeltjes erin legt dat de chroom al meteen
begint op te lossen, gaat heel erg vlug.
Stef.
 
Roy ik weet dat bij de latere 4 cilinders de motoren er altijd schuin in lagen en dat noemde " desaxeren " m.a.w. ze maakten de motoren zodanig dat de werkzijde ( de kant waar de zuigers door de ontbranding naar beneden gedrukt werden ) zo veel mogelijk ontlast werden om de slijtage tegen te gaan en ook , ik denk grotendeels om de motor er mooi in te krijgen
Zo is ( even afwijken van deze topic ) het latere model E-36 onderaan zodanig gebouwd dat het chassis naar achter toe schuin werd gemaakt om het groundeffect nog te verbeteren zo zijn er nog 10-tal kleine dingen
Maar om terug te komen denk ik dat het hier eerder om een constructie fout gaat van Revell want naar wat ik me kan herinneren ligt die motor er mooi recht in want het is een V motor dus konden ze dat niet en wederom zie ik hier weer kwaliteit verschijnen
grt
Marc
 
Merci Ron en Stef voor het volgen en voor de tips wat betreft bleek. Ik zal dat de volgende keer gaan proberen.

@Marc: de motor zelf ligt er wel recht in, maar de luchtfilters staan net een paar graden schuin. Tsja ik weet het niet, stoor me er ook niet zo aan gelukkig.

86. En ik heb weer een vraag aan jullie, ditmaal over de verf.

Oorspronkelijk wilde ik de BMW wit lakken, omdat ik die kleur er mooi bij vind passen. Vervolgens blauw-groen-grijsachtig, dat ik op een voorbeeld zag. Aparte kleur, maar kon hem niet goed duiden. Een van de Humbrol-verfjes kwam in de buurt, maar die was mat. Beetje glosvernis van Humbrol bijgevoegd, maar daar werd het oppervlak niet egaler van. Gekozen voor een glossy kleur dus en ik kwam al snel uit bij Humbrol 20, karmijnrood. Mooie kleur, mijn dochter heet Karmijn en mijn eigen auto is ook karmijnkleurig.

Dit is de kleur:

25430145233_f55b51e1d0_b.jpg

87. Lang geleden dat ik enamel heb geairbrushed. Verdunnen was weer even uitzoeken. Maar waar ik het meest mee zit is, dat er talloze kleine stofjes in de lak zitten. Heeft iemand enig idee hoe ik dat kan voorkomen? Ligt het aan de airbrush (zou schoon moeten zijn, en met acryl of lakverf heb ik er geen last van)?

Kijk hier maar, honderden kleine stofdeeltjes of iets dergelijks:

25759972680_a7a746bb33_b.jpg

Geprobeerd van 0,8 t/m 1,5 bar. Het uiteindelijke resultaat hierboven is op 1,5 bar gespoten, naald 0,4.
 
Mooie werken Roy.

Wat de stofdeeltjes betreft heb ik geen oplossing.
Heb je de verf door een zeefje gehaald voor je het in de airbrush gedaan hebt?
Kan zijn dat als de verf wat ouder is er kleine stukjes in zitten.
 
Nee de verf is nieuw (vandaag geopend, half jaar geleden gekocht) en er zitten geen brokjes in. Ziet er ontzettend helder uit ook...

Ik baal er enorm van en denk erover om het gewoon eens met acrylverf te proberen.
 
Beste Roy ik zou wachten tot alles goed droog en uitgehard is en er dan vernis overspuiten , ik gebruik altijd uit een spuitbus hoogglans vernis en heb al ondervonden als er een klein stofje inzit of je hebt bij gepenseeld dat met de vernis het zo goed als weg is , maar voor die stofjes of draadjes heb ik geen verklaring en heb toch ook mijn VW bus in de enamel gespoten en volgens mij komt het van de statische elektriciteit op de kunststof het zal zoiets wel zijn want ik geloof dat ik het ook eens heb gehad
Want die enamel verf is zeer kleverig en bij het minste kleeft alles erin
ik hoop dat je er iets wijzer van bent geworden
En kan je die kleur niet vinden in acryl verf ? Tamya heeft toch ook mooie kleuren of Mr hobby ? Of Revell maar ik vind die nu niet de beste verf
 
Als je met mat spuit gewoon een paar laagjes glans vernis erop zetten en hij is zo glad als een paar baby billen, doe dat wel vaker met moeilijk dekkende kleuren die spuit ik eerst in de matte kleur omdat deze beter dekken.
 
Wat je eens kan proberen is de lak opschuren met grit 2000 tot die 'bolletjes' weg zijn en dan weer op polijsten met polijstpasta (als je die op voorraad hebt natuurlijk)
Ik gebruik altijd de drie polijstpasta's van Tamiya, die van grof naar zeer fijn gaat en die werken perfect.

Probeer het eerst eens uit op die romp natuurlijk ipv op de body, maar dat had je waarschijnlijk zelf ook allang door. :p
 
Marc merci voor de toelichting. De vernis achteraf die de stofjes weghaalt, dat is wel een goeie. In dit geval bleek de fout te zitten in de airbrush. Niet alleen de 0,4 naald maar ook de 0,2 naald was krom. Geen idee wanneer dat is gebeurd en hoe. Hier kwamen kleine spettertjes van (ik kwam erachter toen ik een test deed met gewoon water om de airflow te controleren) en ik denk dat op de een of andere manier ook kleine stofdeeltjes losraakten uit de nozzle of zo.

Overigens maakt het bij dit project niet zoveel uit als er een paar stofjes op de auto komen, want ook de buitenkant wordt (zo licht als het me lukt weliswaar) verweerd in die zin dat er een minuscuul laagje stof overheen komt. Maar zoveel stofjes als op het proefstuk zaten, dat was wel heel raar en ongewenst.

Inderdaad is die enamel vreselijk kleverig en het schoonmaken van de airbrush is geen pretje. Geef me dan maar lakverf of acryl. De verf waarvan ik nu vermoed dat 'ie het gaat worden is Humbrol enamel karmijnkleurig. Maar ik ga zo even naar Airbrush Services Almere om een nieuwe naald 0,4mm. te kopen (de 0,2 had ik nog in reserve liggen) dus misschien kan ik nog even rondkijken voor een andere verf.

Terzijde, noem je Tamiya als acrylverf, maar dat is niet het geval. Tamiya is een mengsel tussen acryl en lakverf en is dus eigenlijk een hybride verf. Hetzelfde geldt voor Mr. Hobby. In deze post heb ik dit uiteengezet.

Revell verf vond ik zelf ook niet fijn om mee te werken, maar als je blijft proberen (om steeds de juiste viscositeit te krijgen, vooral bij zwart was dat een crime) dan lukt het uiteindelijk om er mooie resultaten mee te halen. Dat was Revell Aqua. Ik heb nooit met Revell enamel geairbrushed.

Ron merci voor deze suggestie, dat is inderdaad ook nog een mogelijkheid. Zoals je zegt (dat wist ik niet) dekt die glossy verf voor geen meter. De Vallejo spuit ook net iets lekkerder, en ik hoef niet na te denken over het mengen... dus misschien doe ik dat wel.

Cedric dat was ik van plan met de lak als er een paar stofjes in zouden zitten. Maar dit was wel te erg voor woorden en ik moest eerst het substantiële probleem oplossen. Het bleek dus aan de airbrushnaald te liggen.

Het volgende is gespoten met Humbrol 20, glossy crimson, druk ca. 1 bar, naald 0,2mm., in de spuitcabine, na 1400 laagjes:

25442681453_5a7621a9d1_b.jpg

25772380360_27eb9b2192_b.jpg
 
Ach, scheelt je toch weer wat werk als het enkel aan de naald lag.
Leuk kleurtje trouwens, denk wel dat dit mooi zal staan op de BMW. Mooi zou zijn om een beige of bordeaux interieur hierbij te doen.
Al ligt die keuze natuurlijk volledig bij je zelf.
Als ik dit allemaal zie, kriebelt het toch wel om ook weer aan de hobbytafel te gaan zitten.
 
Cedric inderdaad scheelt het werk en frustraties, te weten dat het aan de naald lag. Bij Airbrush Services Almere wisten ze ook niet goed waar dan die stofdeeltjes vandaan zouden zijn gekomen, Eric ging er vanuit dat er al wat stof op het model lag en ried me aan een kleefdoek te gebruiken. Hoewel ik 95% zeker wist dat ik er nog een had liggen (en inderdaad, zo blijkt) heb ik er toch maar eentje meegenomen. Eric's advies: kleine stukjes afknippen en daarmee afstoffen. Ik ga dat eens proberen.

Beige interieur lijkt me inderdaad wel een goed idee, dat zal ik eens serieus in overweging nemen (of weer een peilinkje haha), zat zelf aan zwart te denken net als het interieur van mijn eigen auto die Karmijn is. Maar beige is inderdaad ook erg mooi. Mmm...

Excuses voor het mede veroorzaken van de kriebels, hoewel ik denk dat die uiteindelijk toch wel waren teruggekomen. Zoals jullie in Vlaanderen het microbe noemen, zo gebruiken we hier in Amsterdam de term verslaving :D

De opbrengst van mijn bezoek aan Almere:

25982639961_2452fb4450_b.jpg

Van links naar rechts, van achteren naar voren:

- De kleefdoek;
- Tweecomponenten glossy vernis. Eric beaamde wat Marc (Coachke) al zei, de vernis doet uiteindelijk de stofdeeltjes uit het zicht verdwijnen, mits netjes gepolijst. Alle polijstspullen heb ik wel al in huis.
- Alclad II airbrush cleaner.
- Alclad II glossy vernis.
- 0,4mm. naald voor de airbrush.
- Inspire thinner voor de tweecomponenten vernis.
- Donkerrood / karmijnachtige acrylverf van Aero Color, met aanzuigdop. Wat een slim systeem! Dit wordt de definitieve kleur van de auto.
 
- Donkerrood / karmijnachtige acrylverf van Aero Color, met aanzuigdop. Wat een slim systeem! Dit wordt de definitieve kleur van de auto.

Handig een drupsysteem op het verfdeksel !

Reuze benieuwd naar dit nieuwe kleur ; Donkerrood / karmijn , als het straks aangebracht is ... ik vind het ook een mooi en gepast kleur.
 
Ja Filip dat drupsysteem is perfect! Over de kleur aan het einde van deze post meer...

88. Met een micro-beiteltje wordt de merknaam weggehaald. Erg sympathiek van Revell dat ze hun naam op (de buitenzijde van) de bodemplaat hebben weergegeven maar ik heb het op referentiefoto's nergens teruggezien dus dan maar weg.

25973827982_0fd4b98c7f_b.jpg

89. Vervolgens nabewerken met een grof schuurpapiertje, daarna een kleine korrel schuurpapier.

25463768963_837d011ff2_b.jpg

90. De claxons waren niet bepaald netjes gegoten en hadden diepe flash. Alleen aan de bovenzijde en zijkanten hoefde die te worden verwijderd, nu de onderkant niet zichtbaar is. Het conisch toenemende deel aan de voorzijde (ofwel de opening van de 'toeter') hoeft niet te worden uitgeboord omdat ook dat deel niet zichtbaar is.

26000031761_73c5b013e1_b.jpg

91. Op de linker kuipzijde komt een of andere bus te staan. Hier heeft Revell een ontwerpfout gemaakt, die bus is namelijk aan de onderzijde open:

26040428836_8b65586a56_b.jpg

92. Zoals te zien op de tekening, was het kennelijk de bedoeling dat er een stuk onderaan die bus vast zou zitten. Dit is niet in de mal doorgevoerd!

25463772303_6693fd1d17_b.jpg

93. Omdat ik niet wil scratchen en nogal hysterisch vasthoud aan dat principe, maar mezelf wel toesta om lijm te gebruiken, besloot ik om de opening aan de onderzijde af te dichten met secondenlijm. Ik gebruik een klein stukje curvend geknipt plastic card als mal (niet op de foto), leg een druppel secondenlijm (Slo-zap) neer en voeg onmiddellijk zap kicker toe. De lijm wordt binnen een paar seconden hard.

25973828592_53c63bbb89_b.jpg

94. Als het eenmaal hard is, kan het geschuurd worden. De onderstaande foto is ongeveer 5 minuten na het begin van de 'lijmwerken' genomen.

25793517520_23391583a8_b.jpg

95. En zo wordt het dan. Geen storende opening aan de onderzijde van die pot meer en... nog steeds out of the box 8)

26000028481_4ff97898e4_b.jpg

96. De wielkuipen worden aan de binnenkant flink opgeschuurd, om iets meer ruimte te maken voor de uitlaatspruitstukken die ertegenaan zitten. Nu zit er wat speling.

25793517780_d20dbb95e5_b.jpg

97. Op foto 82 was te zien dat Revell een gietfoutje had gemaakt bij de flens van versnellingsbak naar cardanas. Die gietfout kan worden opgevuld met dikke secondenlijm zoals boven getoond, ofwel geschuurd. Ik heb gemakshalve gekozen voor het laatste. Op het laatst kun je (Mag best slordig) schuurpapier om de flens heen klemmen en dan tussen duim en wijsvinger klemmen (zie foto)... en heen en weer wrikken / schuren.

26040430516_5973de96ce_b.jpg

98. Door dat heen en weer geschuur, waarbij alleen de bovenste delen worden aangeraakt, wordt de flens mooi rond.

25973823612_0151dbb0de_b.jpg

99. De claxons worden in de radiateur bevestigd met liquid poly en het geheel krijgt weer een badje van warm water en ontvetter (paar druppels afwasmiddel).

26000029951_64eed985b5_b.jpg

Ten slotte het goede nieuws... bij het zoeken online kwam ik, puur toevallig, bij deze foto uit:

BMW-507-und-BMWW-503-2-.jpg

(Copyright Welt.de, educational and referential purposes only, picture will be deleted upon first request)

Prachtig! Zonder dat ik het wist bestond de door mij gewenste kleur dus, bij ten minste een van de weinige geproduceerde auto's van dit type. Had ik even gezocht op 'BMW 507 rot' of 'red' dan had ik nog meer voorbeelden gevonden. Perfect nieuws dus! Het lijkt erop dat het interieur dat hierbij werd gekozen, lichtbruin is. Ik ga dat nog eens goed uitzoeken voordat ik die keuze maak.

Totaal bestede tijd: 20 uur.
 
Terug
Bovenaan