Het is inderdaad een mooie kleur en precies wat ik in gedachten had. Resteert de vraag wat de kleur van het interieur zou moeten worden... ik heb tot nu toe lichtbruin en zwart gezien bij een karmijnkleurige body. Ik ga er nog eens over nadenken.
100. Hier nog eens getoond hoe zeer het uitmaakt welke kleur de ondergrond heeft. Onderaan vijf laagjes Humbrol 20 op een witte ondergrond, bovenaan vijf laagjes -eveneens- Humbrol 20 op een zwarte ondergrond. Ook al gaan er 10 of 15 laagjes overheen, het verschil zal zichtbaar blijven. De reden daarvoor is dat de Humbrol-kleur niet dekkend is. Karmijn is sowieso een moeilijke kleur, die voor zover ik snel heb kunnen nagaan niet dekkend te verkrijgen is.
101. Ditmaal wordt elk onderdeeltje grondig stofvrij gemaakt met een kleefdoek.
102. De primer. Dit is de onderkant van de pot, gevuld met secondenlijm.
103. Het airbrushen met een nieuwe naald voelt alsof je jezelf scheert met een nieuw mesje. Omdat Airbrush Services per ongeluk een 0,2mm. naald heeft meegegeven in plaats van een 0,4mm. naald, heb ik de 0,2mm. gebruikt om te primen. Dit gaat uitstekend en na een half uur primen met lakverf is dit de aanslag op de tip.
104. Geprimed.
105. Alvorens 'm in de uiteindelijke kleur te zetten (opmerkelijk genoeg krijgt de onderkant van de auto ook helemaal dezelfde kleur als de body!) check ik nog één keer of de uitlaatspruitstukken speling hebben. Dat blijkt het geval.
106. Weer met de kleefdoek afgedaan. Na het spuiten nog een enkel stofje hier en daar, ik weet echt niet hoe dat komt want ik heb hem grondig gecheckt alvorens te spuiten... raadselachtig!
107. Na een paar laagjes lijken de stofjes naar de achtergrond gedrukt.
108. Op dat moment besluit ik dat de kleur toch niet voldoende overeen komt met wat ik wil. Wat volgt is een urenlange zoektocht naar de juiste kleur. Deze kleur mengen met Vallejo rood geeft een bruin resultaat (de twee merken laten zich wel goed mengen trouwens), met lichtrood eveneens. Vallejo-combinaties geprobeerd, werkte niet. Vriendin gebeld en om tips gevraagd, geen bevredigende resultaten. Online opgezocht hoe je karmijn maakt en dat blijkt te zijn met 6 druppels rood, 1 druppel wit en 1 druppel paars. Ik heb geen paars. Paars maak je met magenta. Ik heb geen magenta (verdorie Vallejo nu heb ik alle 150 kleuren maar de drie primaire kleuren zitten er niet bij!!!). Veel mengwerk, veel proefstukjes... op enig moment zag de tafel er zo uit:
109. Tegen mijn zin heb ik uiteindelijk dan toch maar weer Humbrol 20 erbij gepakt, de karmijnkleur zoals in de eerste foto van deze post ook al te zien. Vermoedelijk ga ik hem rechtstreeks aanbrengen op het plasticwit en dan net zolang laagjes spuiten totdat ik de gewenste kleur bekom.
Het zal de eerste keer worden dat ik geen primer aanbreng. Bij enamelkleuren is dat ook niet nodig, omdat deze verven van zichzelf al ontzettend goed hechten en ik weet dat sommige ervaren modelbouwers nooit primer gebruiken bij enamel. Misschien dat ik een iets donkerdere laag aanbreng als een soort primer, ik zal het nog eens bezien.
Totaal bestede tijd: 24 uur.