Hoofdsponsor

1/24 Bmw 507 [DONE]

Schaal 1/24 - 1/25
@Wouter: met auto's is het bij mij toe- en afnemende interesse, en dat op repeat. Ik kan aan mijn auto allerlei klusjes doen en soms heb ik er zin in en soms niet. Het leukste vind ik toch het rijden en dan vooral met open dakje zoals vandaag ook weer. En ik hou hem wel bij, maar echt detailen... nee dat gebeurt maar heel soms. Ik heb een kapitaal aan detailingspul, inclusief professionele poetsmachine, maar die wordt eigenlijk nooit gebruikt.. Sorry man :D

@Marc: ja het is altijd een vreemde dag dat 1 april. Normaal gesproken laat ik het links liggen maar ik werd geïnspireerd door Ron's onzichtbare man-topic en ging maar even met Photoshop aan de weer. Even een logo'tje inplakken (cirkelvormig selecteren), vier keer kopiëren en klaar.


111. Wat geen 1-aprilgrap is, is dat ik vandaag heb geprobeerd verf te airbrushen met een druk van 3,8 tot 5 bar. Dit was volgens fabrieksopgave. Hoewel het tot mijn verrassing wel werkte (best dikke verf), was het resultaat toch niet naar mijn smaak.

Dit was het resultaat terwijl de onderkant nog aan het drogen was:

26104068391_22c29cc933_b.jpg

Ruw, dus. Maar dat past wel bij een autobodem. Echter, kan ik op deze manier niet de carrosserie spuiten.

112. Deze wielkuip heeft één laag onverdunde verf op 5 bar op zich afgevuurd gekregen, en daarnaast één laag verdunde verf op 1,5 bar. Dat laatste werkt prima en ik snap niet goed waarom de fabrikant dat niet-verdunnen-voorschrift geeft.

25565644174_aeae0416ae_b.jpg

113. Nog twee laagjes, het wordt steeds gladder. Ik doe dit alleen op de wielkuipen. De body zal ik straks natuurlijk ook op deze manier doen.

26078199412_f76c467c46_b.jpg

114. Beetje vals spelen: hier zit een vrij dikke laag verf op, zodat ik straks misschien niet hoef te schuren. De verf was erop gespoten net tegen het druipen aan. Niet voor angsthazen... en daarna ook niet droogblazen. Gewoon laten drogen.

25898081450_b0eeb0d86a_b.jpg

115. En zo ziet het er dan uit. Het gaat hier alleen om de wielkuipen, de rest is niet of nauwelijks te zien.

25899320840_55d933aca7_b.jpg

116. Zo is de onderkant opgedroogd. Ik vind het prima zo.

25567412864_f99083ff91_b.jpg

117. In het daglicht heb ik deze foto gemaakt, die de schoonheid van de dieprode karmijnkleur mooi weergeeft.

Ten overvloede voor diegenen die het opviel: ja kennelijk werd de onderkant van deze BMW's daadwerkelijk in de kleur van de body gespoten.

25567494154_ee2e9da31a_b.jpg

118. En dan nog wat werkstukjes die 15 druppels zwart gemengd met 1 druppel wit kregen (plus 8 druppels Vallejo verdunner en 2 druppels Vallejo flow improver).

26177976645_00a338c665_b.jpg

Totaal bestede tijd: 26 uur.
 
:@ Heb ik mij dan toch laten vangen, dit terwijl ik niet begreep dat er twee mogelijkheden waren van verschillende merken.. :@
Maar ja, ik ben zelf niet zo bezig met die fratsen (behalve diegene welke mijn kids proberen uit te halen...:8 ), dus stond ik er niet echt bij stil....

Nu even een vraagje, heb je nu onder het karmijnrood eerst een laag blauw gespoten?
 
Xavier dat is een goede vraag. Het antwoord is nee, ik gebruik nu een andere verf te weten deze:

26086178052_b47d9c8034_b.jpg

Die is mat en dekt een stuk beter dan de Humbrol 20. Het experiment met een blauwe ondergrond hoef ik dus niet aan te gaan, ook omdat de kleur van deze Faskolor me heel erg aanstaat. Geluk bij een ongeluk (ik zag hem op het laatste moment in de modelbouwwinkel staan, in een rek waar ik normaal gesproken nooit in kijk).


119. De raadselachtige pot c.q. bus blijkt op de zeldzame foto's die ervan zijn een chroomachtige kleur te hebben met twee slanke zwarte banden eromheen. Eerst afplakken (de tape, die een halve millimeter breed is, blijft niet goed plakken dus ik gebruik secondenlijm + accelerator aan het cocktailprikkertje waar de pot aan vast zit, om beide uiteinden van de stukjes tape aan vast te lijmen.

26152614406_aa757caed0_b.jpg

120. En zo ziet de pot er dan uit, na twee laagjes Alclad chroom. Bij vol glanzend chroom moet er een glossy zwarte ondergrond zijn, maar ik vond een gladde ondergrond voldoende. Het chroom blinkt je nu niet tegemoet, maar ziet er wel uit als chroom en komt op mij realistischer over.

25905690780_ff894dd8b4_b.jpg
 
5 bar druk gespoten? Allemamachies :O das heftig...resultaat ziet er goed uit in ieder geval. Die rode kleur komt inderdaad heel goed uit in het zonlicht!

Over die Vallejo flow improver...geeft dat een wereld van verschil in de airbrush? Ik ben mijn modelbouwcarriere begonnen met Vallejo Model Air en tussendoor nog eens geprobeerd, maar de airbrush,Vallejo en ik...dat zijn geen beste vrienden (ik verdunde mijn Model Air met hun airbrush cleaner, maar zelfs dan nog vond ik het niet leuk sprayen).Meestal gebruik ik Tamiya verfjes verdund met hun Lacquer Thinner. Ik ben nog niks tegengekomen dat zo vlot spuit als dat. Nadeel is alleen de stevige geur en bijhorende dampen...:/

Cheers
 
Beste Wouter ik ben van enamel "Humbrol " overgestapt in 1 keer naar Vallejo ben nu terug 4 jaar bezig en heb tot nu toe niks speciaals ondervonden zelfs ik vind Vallejo de verf om te spuiten heb een tijdje geleden uit nood Mr hobby gebruikt voor mijn Jag die gebruik ik toch niet meer en nu met het probleem met Pro-Color dat er enorm kleurverschil op zit uit hetzelfde flesje geef mij maar Vallejo ik verdun nu met de originele thinner ( verdunner ) want hier in Belgie is Thinner wel helemaal iets anders waar plastic niet tegen kan
Heb geen last van aflopen dekt goed bij mij is er maar 1 Vallejo
Marc
 
Dag Marc,

Het probleem dat ik bij Vallejo's altijd had is dat je regelmatig de naald moet proper maken, anders krijg je allemaal opgedroogde stukjes op je verfwerk. Vaak kreeg ik na een tijd spuiten ook problemen met een verstopte nozzle (en ik verdun mijn verf al heel erg...minstens 60-40 thinner-verf) Met Tamiya heb je dat gewoon niet, je kan blijven gaan. Al begrijp ik niet dat ze dat acrylics noemen...chemisch spul eerste klas :D Enamels vond ik ook wel lekker spuiten (ModelMaster) maar de cellulose thinner om het verdunnen vond ik iets te vies spul.

Ik zag het in je thread dat je kleurverschil had uit hetzelfde flesje...echt raar gedoe. Nog nooit zoiets gezien. Moet toververf zijn ofzo :O

Cheers
 
Ja Wouter ik weet het maar bij Vallejo heb ik echt nog nooit dat probleem gehad op 1 feit na is de primer die durft raar te doen in een air-brush heb ik ook ondervonden maar een verstopte nozzle , ja als je hem echt laat hangen tot de verf opgedroogd is dat wel en nu moet ik wel zeggen ik heb een flesje metalique zwart en die verf is vrij nieuw en nog weinig gebruikt maar daar zitten brokjes in maar dat is de enige verf waar ik problemen mee heb
Nu om verder te gaan Tamiya verf is ook wel luxe om te spuiten daarmee heb ik bij mijn terugkomst in de modelbouw mijn eerste model gespoten een Porsche 911 en die moest in Champagne kleur hetzelfde als mijn vriend zijn Porsche maar ten was ik nog de gewone alledaagse bouwer en kende alleen Humbrol en zo ben ik op mijn eerste forum terechtgekomen Brouwers " die hadden mij de raad en de nummers gegeven van Tamiya om die kleur te krijgen en echt het was net echt die kleur en ik moet zeggen die spoot ook niet slecht daarna ben ik dan in de Vallejo geraakt ik moet zeggen dat het wel een aanpassing was voor je er echt mee weg bent , maar van pigment hoef je niet te klagen er zit genoeg in tegenover Revell die dekt met moeite of laat de ondergrond gemakkelijk doorschijnen
Voor Vallejo heb ik ook alles geprobeerd om te verdunnen zolang totdat de collega's en vrienden me hier hebben kunnen overhalen om van het merk van de verf de verdunner te gebruiken en nu heb ik een grote flacon en dat giet ik dan over in zo een kleintje om gemakkelijk te doseren
Maar verder heb ik geen probleem en nu zeker niet met mijn Infinity airbrush met twee naalden erbij want daar wrong bij mij het schoentje dat ik verf zoals zilver of ander metaalkleur slecht kon spuiten
Beste Wouter je ziet zo heeft toch iedereen zijn voorkeur he bij mij gaat het om het resultaat niet wat of hoe je het gebruikt he ? En we kunnen doorgaan met argumenteren tot dat het donker word
Ik doe u mijn beste groeten
Marc
 
Je zegt dat de verf korrelig is als ze opdroogt.
Op het flesje is te zien dar ze geschikt is voor lexan.
Deze verf is elastischer en word aan de binnenzijde gespoten.
Door de lexan heb je dan altijd een glanzend resultaat.
En merk je niets van de korreligheid omdat deze aan de binnenkant zit.
 
@Wouter: 5 bar is inderdaad veel. Gelukkig is de airbrush niet ontploft :D

Vallejo flow improver geeft inderdaad net dat verschil. Eerst een druppel of twee druppels erin en dan vervolgens de verhouding 2:1 gebruiken voor verf / verdunner, dan is Vallejo air een ideale verf. Vooral omdat de mengverhouding altijd hetzelfde is. Dus 10 druppels geel en 5 druppels verdunner. Of 15 druppels groen + 5 druppels blauw + 10 druppels verdunner... je krijgt steeds dezelfde kleur als je dezelfde druppelaantallen aanhoudt. En je krijgt een mooi glad resultaat zonder moeite. Compressordruk is rond de 1 bar, idealiter zelfs 0,8 bar (zeker als je met 0,4mm. naald werkt) en dan ofwel 0,2mm. of 0,4mm. naald. Kan niet missen! Probeer het maar eens.

@Marc: inderdaad is het verdunnen met de originele Vallejo-verdunner altijd het beste. Misschien kan het ook met water en behaal je dan 90% van het resultaat, maar zo heel veel verdunner heb je toch niet nodig. Ik doe lang met een zo'n flesje. Vallejo model air is ook mijn favoriete verf (Vallejo primer daar ben ik dan weer helemaal niet over te spreken, maar goed dat heb ik al zo vaak opgeschreven dat ik het nu niet meer zal uitweiden ;) )

@Wouter: als je de verf zo mengt zoals ik aangaf, heel goed mengen met een penseeltje in de cup, dan zul je nauwelijks je tip hoeven schoon te maken. Verstopte nozzle heb ik helemaal geen last van. Tamiya is niet puur acryl, hoewel ze het wel zo noemen. Het is een mengsel tussen acryl en lakverf. Vandaar dat je de verf ook zo goed kunt verdunnen met lakthinner. Vandaar ook dat het zo goed spuit.

@Jelle: dat is ook nog iets ja. In de chat had ik al wel genoemd dat deze verf eigenlijk bedoeld is om de binnenkant van een transparant omhulsel te spuiten en dat daarom de binnenkant-afwerking niet zo nauw komt. Dat was echter speculatie, in het topic was ik vergeten het te herhalen. Maar als jij de term 'lexan' noemt en daarbij deze kwalificatie zegt, zou dat wel eens het antwoord op de vraag kunnen zijn. Maar gelukkig kan de verf toch goed verdund worden en dan krijg je toch goede kwaliteit en een mooie laag. Ik snap alleen niet waarom ze zo stevig vasthouden aan het niet-verdunnen-principe. Dank voor je toelichting in elk geval, dit is voor mij een aanvaardbare uitleg van het hoe en waarom.


121. Nieuwe olieverfjes, voor het verweren van de nieuwe onderdelen. De 502 Abteilung-nummers staan erbij.

26192668165_50ec27c792_b.jpg

122. Beetje van elk verfje toevoegen en dan gaan uitsmeren.

26126357551_4d109c0716_b.jpg

123. Er zit van alles in zo'n jaren 50-radiateur qua kleuren. Wit, blauw, grijs, bruin, groen... ik baseer me op foto's zoals deze.

25590024363_fdfa60e7ae_b.jpg

124. Op referentiefoto's heb ik gezien dat sommige insecten helemaal door de radiateur heen komen en dus niet alleen in de voorkant vast zitten. Dit is mooi weer te geven met een beetje zilveren olieverf. Aanbrengen met een cocktailprikker.

25587924524_504a63654e_b.jpg

125. De lamellen (=90% van het oppervlak van de radiateur) zijn nu verweerd.

25919821820_78973ab77a_b.jpg

126. Zo ziet het eruit in positie. Zie dat nu ook de bovenkant van de radiateur is verweerd.

25587924104_13c730b459_b.jpg

127. Eerste verweringslaag van de bodem. Dit schiet niet genoeg op, ik ga straks Tamiya Buff gebruiken om een stoflaag aan te brengen.

26126364691_968f95db7a_b.jpg

128. De wielkuipen krijgen een schuurbeurt met achtereenvolgens korrel 2400, 3200, 4000, 6000, 8000 en 12000 schuurpadjes. Het is nu mooi glad.

26100237162_2784daaf91_b.jpg

129. Dryfit met radiateur. Ik kan slechts blijven hameren dat dryfitten zo belangrijk is. Ik doe het zo vaak dat het tweede natuur is geworden. Het heeft me al veel problemen voorkomen.

26166749276_dca68a7b0c_b.jpg

130. Moet de radiateur recht of schuin? Het kitontwerp lijkt te neigen naar schuin, de foto's maken het niet helemaal duidelijk. Ik moet hier nog over nadenken.

25587926724_a5c6ddec54_b.jpg

Totaal bestede tijd: 28 uur.
 
Laatst bewerkt:
Roy ik kan me niet indenken dat die schuin moet staan denk aan de koeling de ventilator die maar bijna de helft kan koelen daarom denk,ik recht ien zeker in die tijd dat alles bijna mooi recht gemonteerd werd ( dit is mijn visie erover )
marc
 
Ja ok dat is wel zo, goed argument moet ik zeggen. Bij mijn eigen auto staat de radiateur schuin maar dat is noodzaak omdat de motorkap zo laag ligt. En daar zitten elektrische fans in in plaats van een mechanisch aangedreven ventilator. Nu is de BMW ook wel laag, maar het past wel als ik 'm rechtop zet.

Dank voor dit inzicht, nu weet ik bijna zeker dat ik hem rechtop zet.
 
Ja dat wilde ik ook vernoemen als er elektrische fans op staan kan men de radiator zetten of leggen hoe het uitkomt
 
Ik snap alleen niet waarom ze zo stevig vasthouden aan het niet-verdunnen-principe.

Dit kan te maken hebben met de flexibiliteit van de verf.
Ik kan aannemen dat als je ze verdunt en een paar dunnen laagjes spuit.
Dat deze dan niet zo flexibel is.
Als je kijkt wat deze wagens soms meemaken.
De andere reden zou kunnen zijn dat het op een doorzichtige body word gespoten
om meer dek kracht te hebben.
Zodat je minder lagen moet spuiten.

Voor de rest knappe werken aan de BMW.
 
@Marc: inderdaad.

@Jelle: twee heel goede punten die je noemt. Ze zeggen inderdaad dat je maximaal 3 laagjes hoeft te spuiten. Zeker dat flexibiliteitsargument zou het goed kunnen verklaren... merci voor deze toelichting! Gelukkig ga ik voorlopig niet racen met deze wagen.
 
131. De motorkap is te dik en sluit niet mooi af omdat hij tegen het voorste luchtfilter stuit, zoals eerder in dit topic al ontdekt. Met een micrometer (die ik maar zelden gebruik) meet ik de dikte op. Die dikte is nu 1,17 millimeter.

26169841396_f873a59a9a_b.jpg

132. Na heel wat schuren met een schuurstick en schuurpapier, vooral in het midden van de kap:

25591009924_641e9fb5cb_b.jpg

133. Na een half uur schuren, 0,28 millimeter er vanaf:

26103310062_6deb278426_b.jpg

134. Het past inmiddels goed. Ik test de pasvorm door een schuurpapiertje tussen luchtfilter en kap te plaatsen. Er komen nog minstens 7 laklagen op en de kap mag het filter ook straks, met de laklaag, niet raken om beschadigingen te voorkomen. Het blijkt ook met het schuurpapiertje te passen.

25591006784_92226a77c4_b.jpg

Totaal bestede tijd: 29 uur.
 
Roy,

Een toffe bouw van deze wagen met een oog voor detail.
Zit graag zo'n bouwverslagen te lezen allen al om het werk die de mensen er in steken.
misschien heb je iets aan deze link als je hem nog niet hebt.

http://cartype.com/pics/7228/full/bmw_507_cut-away.jpg

Je kan er namelijk veel onderdelen op terug vinden alsook hoe ze gepositioneerd zijn (radiator).

Grtz

Dikkie dik
 
Ik volg dit topic al van dag 1, is gewoon prachtig wat je uitvoert alsook je oog voor detail is zeker benoemenswaardig, dit doet ook andere mensen soms naar details in hun builds kijken waar we anders nooit op zouden komen. Heerlijk topic met veel nuttige informatie waar veel uit geleerd kan worden.
Dit word zeker weten een resultaat om U tegen te zeggen.
Stef.
 
Dikkie Dik en Stef, jullie geven me beiden het mooiste compliment dat voor mij voor deze bouw mogelijk is: oog voor detail. Ik probeer zoveel mogelijk uit deze out of box bouw te halen en als ik dan dat compliment krijg, heb ik het idee dat ik aan de slagende hand ben! En natuurlijk kriebelt de scratchwens zo nu en dan wel, maar ik begin het steeds leuker en uitdagender te vinden om deze bouw te doen zoals Revell hem heeft gefaciliteerd. Misschien ook ter inspiratie voor mensen die eens mee willen doen aan een wedstrijd met een out of box-model (daar is vaak een speciale categorie voor). Het hoeft niet altijd zwarte bodem, chroombadje intact, blinkend motorblok te zijn.

Dank voor jullie steun!

Dikkie Dik, de link die je geeft had ik inderdaad al. Dat is een van de twee bronnen waaruit ik afleidde dat de radiateur recht staat, wat me opviel omdat Revell ook echt een schuine onderkant heeft gemaakt (zag ik net) waardoor hij vanzelf schuin kantelt. Ik denk dat Revell dat heeft gedaan om ervoor te zorgen dat de radiateur de motorkap niet raakt. Ik was trouwens nog vergeten te zeggen dat ik de onderkant van de radiator nog wat heb bijgeschuurd voor een betere passing.


135. Vol goede moed een laagje Tamiya Buff spuiten. Net als mijn primer, heb ik daar een kant-en-klaar potje van gemaakt, omdat ik Tamiya Buff (net als iedere militaire-modelbouwer) altijd voor stofferingswerkzaamheden gebruik.

25593505974_243d5f2b86_b.jpg

136. Maar dan bedenk ik me dat ik vergeten ben om de bekabeling aan de onderzijde van de auto te schilderen. Geen probleem, de Tamiya verf is droog terwijl u wacht. Ik plak een beetje af, totdat ik daar geen zin meer in heb (=één lijntje) en gebruik German Grey (71.052 Vallejo Model Air) rechtstreeks op het penseel. Vallejo Air verfjes zijn onvolprezen geschikt om mee te penselen. Je hoeft niet te verdunnen en je doet gewoon een druppeltje op een bord of palet. Ideaal, ik gebruik bijna nooit andere verf om met het penseel op te brengen dan Vallejo Model Air.

25925388400_cd8243f4cd_b.jpg

137. Als je iets bent uitgeschoten met deze verf, kun je hem er gewoon vanaf krabben met een mesje of een cocktailprikker. Overigens kun je aan cocktailprikkers ook cocktailhapjes vastprikken teneinde die eenvoudiger op te kunnen eten.

25925391210_251a7bca69_b.jpg

138. Klaar voor een tweede Buff-sessie.

25593504254_76e9f1b67d_b.jpg

139. Nadat het dichtbij-spuiten is geweest, doe ik nog een paar laagjes van toenemende afstand. De laatste laagjes worden opgebracht met een airbrush die ruim een halve meter van het model verwijderd is. Zo krijg je mooi verdeelde en willekeurige 'vuilkorrels'.

25595585933_96158f70d0_b.jpg

140. Het voorlopige resultaat. De bodem is nog lang niet klaar, maar begint er al realistischer uit te zien.

25593504424_866305ba96_b.jpg

141. Hamer! Hamer! Blijven dryfitten, ditmaal niet voor de pasvorm maar voor het beeld. Klopt de combinatie blok / chassis? Nog niet helemaal, want het blok is op een andere manier vuil. Het zand en stof op de bodemplaat komt ook op de motor maar wordt daar donkerder van kleur door de olie en de vettigheid aldaar. Maar die vettigheid is op andere plekken van de bodem ook te zien. Daarover een volgende update.

25925390120_f7925ee65a_b.jpg

Totaal bestede tijd: 31 uur.
 
Zo Roy wat een mooi resultaat hier wederom,steeds een plezier en een reis van kennis die we hier mogen ervaren.
 
Patje, bedoel je met 'mooi resultaat' alles vóór mijn vorige post (die ik een minuut eerder postte dan jij die van jou) of inclusief die vorige post? Drie minuten kwam mijn vriendin slaperig binnen om wat te drinken en die zei verontwaardigd "waarom??"

Het komt er op neer dat zij het er niet mee eens is en dat ze de karmijnrode onderkant veel mooier vond :D
 
Terug
Bovenaan