Hoofdsponsor

1/24 Bmw 507 [DONE]

Schaal 1/24 - 1/25
165. Het polijsten ging toch niet zo mooi als gehoopt, vanwege de verhogingen op de luchtfilters waardoor de pads niet overal bij komen. Hoe hard ik ook probeer, ze komen maar tot de helft. Dus besluit ik om maar gewoon nog een laag zwart te plaatsen en niet te polijsten.

26207995812_5e1f7881cd_b.jpg

166. Twee dunne laagjes Alclad chroom erop... (het zwart van de rand niet afplakken)

26234154821_f9af85db2f_b.jpg

167. ... en de motor krijgt meteen een heel ander uiterlijk.

25695551094_7492127fed_b.jpg

Ik ben zelf tevreden met het resultaat, dit ziet er toch wel geloofwaardiger uit dan mijn eerdere versie... en er zit wat meer variatie in. Nu alleen nog een héél lichte drybrush. Daar ben ik redelijk nerveus over... maar ik ga het gewoon proberen heel subtiel te doen en hoop dat het chroom gespaard blijft. Anders doe ik het hele geintje opnieuw maar dan zonder drybrush.

Totaal bestede tijd: 38 uur.
 
... na wat overpeinzingen kwam ik tot de conclusie dat het onverstandig was om te kiezen voor de onzekerheid van (het vrij lompe) drybrushen, als daar ook is... de zekerheid van het veel subtielere olieverf-highlighten c.q. donker maken. Dat ga ik dus doen! Morgen.... :)
 
Ik was ook aan het twijfelen of het een oliefilterpot was of de pot van de stuurbekrachtiging omdat die door de jaren die ik bij het merk werkte er ook zo uit zag maar ik ga hier nu niks bevestigen omdat ik zelf niet 100% zeker ben
Ik ga straks eens op onderzoek
Marc
 
Beste Roy ik heb daarstraks nog wat opzoekingen gedaan en onze vermoedens zijn juist het gaat hier wel om een oliefilterhuis ik heb een mooie foto gevonden met heel veel detail ik hoop dat ze nuttig is , je ziet duidelijk de leidingen naar de motor lopen

attachment.jpg
 
Dank Marc voor de research; ik zie de leidingen niet echt lopen moet ik zeggen althans ik denk dat ik verkeerd kijk, maar het ziet er alleszins naar uit dat het inderdaad het oliefilterhuis is. Raadsel opgelost :)


168. Aanpassing met olieverf: het achterste (op de foto: linker) luchtfilterdeksel is hier voorzien van een uiterst dun laagje 502 Abteilung 15 (Shadow brown). Je ziet dat dit het oppervlak strakker maakt en dat het deksel meer gaat 'leven'. De schaduwen komen er ook beter in.

25704035573_6b306cf835_b.jpg

169. En dan wil ik het te mooi doen: nog een highlight met witte olieverf. Aangebracht met een cocktailprikker, logischerwijze:

26214373932_772b48005a_b.jpg

170. En dan licht uitwaaieren met het penseel. Echter, de terpentine tastte onmiddellijk (en sneller dan ik verwachtte) het chroom aan. De zwarte onderlaag werd zichtbaar. Natuurlijk had ik eerst een laagje vernis moeten geven eigenlijk... zie foto hieronder, wéér het voorste luchtfilter.

26240531181_4b0fa8d8cc_b.jpg

171. Dus opnieuw een laagje chroom eroverheen. Volgende keer hou ik het bij de eerste laag schaduw olieverf want eigenlijk vond ik dat resultaat al prima. Ik twijfelde al om dat wit erop aan te brengen, nu is die twijfel toch echt weg. Een voordeel: gelukkig had ik de afplaktape-constructie bewaard :D

26033913430_5967ff0274_b.jpg

Totaal bestede tijd: 39 uur.
 
172. Vandaag was eens zo'n ouderwetse pechdag op modelbouwgebied. Een aaneenschakeling van dingen die misgingen. De introductie staat hierboven al.

Wat ik op de foto hieronder doe, namelijk pour le besoin du photo een foto maken, is NIET verstandig en heeft me ontzettend veel tijd en energie gekost. Ik wilde tonen wat het verschil is tussen luchtfilter vóór olieverf en erna. Het tweede luchtfilter deed ik met wat verse olieverf en dat was de grote fout: er kwam een andere tint. Ik had ze tegelijkertijd moeten aanpakken.

25704718254_73e4341086_b.jpg

173. Leuke tussenstand in de buitenlucht.

25704715704_941d0fa637_b.jpg

174. Ik kreeg het maar niet goed; hier een te grove versie.

25704714144_2e46b5cdcf_b.jpg

175. Vervolgens opnieuw primen (!), glossy zwart erop en mooi proberen te schuren tegen beter weten in... en toen brak door de aanhoudende torsie het motorblok van de steunen. Dat leidde ertoe dat de slang met thermostaat ook afbrak. Dat is het risico van werken met secondenlijm (wat betreft het blok dan)... hoe dan ook, ik besloot schuurpapiertjes op maat te maken want het belangrijkste is toch het glad krijgen van de luchtfilterdeksels. Met een ponstang knipte ik er gaatjes uit ter grootte van het zo irritante reliëfje.

26243332451_e06644c9e2_b.jpg

176. En zo kon ik dan schuren. Maar ook dit werkt niet ideaal.

26217160652_2e31a2800b_b.jpg

177. Dus zat er niets anders op dan met een velletje schuurpapier ellenlang te gaan schuren, net zolang tot het aanvaardbaar glad was. Daarna weer primen en weer zwart eroverheen.

Wonderwel kreeg ik het na de tigste poging aanvaardbaar strak, ging voor de tigste keer het chroom eroverheen en ging de olieverf-verwering ditmaal goed.

Op de foto van Marc (Coachke) hierboven viel me (nu pas) op dat er vier gaatjes in elk deksel van de luchtfilterhuizen zitten. Dat kan worden nagebootst met een tikje olieverf, nu het er toch ligt, opgebracht met een cocktailprikker. Puur omdat ik die deze post nog niet gebruikt had (en omdat je er heel precies mee kunt werken).

25704718424_82d461cc9d_b.jpg

178. Ik ben nu voor het eerst redelijk tevreden met het uiterlijk van het blok.

26036699250_1922a701e6_b.jpg

179. Ditmaal met Gator Glue, lijm ik het blok weer terug.

26309585075_79bb70a2c7_b.jpg

Totaal bestede tijd: 41 uur.
 
Beste Roy een pechdag is een goede leerschool om het nog beter te doen zeg ik maar.Jouw geduld en inzet voor een model is niet te evenaren.
Wat btreft de seconden lijm,nooit zet ik een motor vast met dergelijke verlijming,maar zoals je zelf steeds zegt,ieder zijn meug ;).
Leuk om volgen en kijk alvast uit naar de volgende update.
 
Patje je hebt gelijk dat het niet verstandig is, het is meer uit gemak dat ik secondenlijm heb gebruikt daar. Ik ging er ten onrechte van uit dat ik klaar zou zijn met de motor.

180. Net zoals ik er nu ten onrechte vanuit ging dat ik klaar was met de deksels. Ik had het net over 'redelijk tevreden' en eigenlijk mag je er dan al vanuit gaan dat het me bezig blijft houden. Ik ergerde me aan de ongelijke grootte van de acht stipjes. Met een mesje bijwerken ging bij één wel, de andere niet. Dus hop, weer een laag chroom eroverheen en gewoon lekker zo laten. Er zijn ook talloze details weggelaten, dus hier ga ik niet te moeilijk doen verder.

26310334655_603e6a671a_b.jpg

181. Met enig toeval heb ik nu met borstelen een patina gekregen (na aanbrengen van de olieverf) dat doet denken aan chroom dat een maand of twee niet is gepoetst. Naar mijn idee past dat goed bij het uiterlijk van de rest van de motor.

25707581763_ddfe3fc140_b.jpg

182. Ik heb zomaar het gevoel dat het hierbij blijft. Ik ben tevreden!

25705464494_4956588327_b.jpg

Totaal bestede tijd: 42 uur.
 
Ik zal je zeggen al dat ik de motor erg mooi vind Roy en dat kleinigheidje dat nou es niet lukt valt niemand over hoor beste man.Tenminste ik zeker al niet,het is een lust voor het ook om te zien hoe je bouw werk evolueert en het is echt goed zo Roy,heb wat meer zelf vertrouwen hierin ;)
 
Zelf heb ik er ook geen probleem mee dat die stipjes niet goed genoeg waren... maar dan haal ik ze wél weg :)

Het heeft niet zoveel met zelfvertrouwen te maken, als wel mijn eigen idee dat het niet goed genoeg was. En zoals ik nu mijn model bekijk, is het wél goed genoeg (voor mijzelf).

183. Terwijl ik dit aan het schrijven was, kreeg ik een idee... gewoon een kraspen gebruiken, zwaartekracht zijn werk laten doen, precies positioneren en rondjes draaien met de pen. Dan komt die vanzelf bij de zwarte ondergrond uit. En zo zijn er heel simpel alsnog - betere- 'gaatjes' gemaakt. Die gaatjes zijn allemaal even groot qua diameter.

25705698884_1d21287cfa_b.jpg

Niet makkelijk zichtbaar, maar dat klopt ook wel met de schaal. Het is iets voor de mensen die het ding van dichtbij bekijken.

25707888413_e76bdb8476_b.jpg


Zo, klaar met dit gezeur. Niets meer aan doen en verder naar de onderzijde!!
 
Zopas eens bij gelezen, en ik ben blij dat je toch de moeite hebt genomen om de stipjes terug te plaatsen.
Ze geven toch dat ietsje meer aan je motor..
 
Xavier merci, zelf vind ik ook dat het er net iets beter uit ziet. En als je er een stukje vanaf zit zie je het niet, dat vind ik wel een leuk detail (bonus voor diegenen die het model van dichtbij bekijken). Het is een duidelijk verhaal van kosten/baten in het voordeel van de baten: het kostte me een paar minuten om de puntjes te draaien.


Mini-workshop rondingen schuren


184. Het navolgende gedeelte van de bouw is soms wat saai. Er zitten veel staafjes in. Een kitmaker, zoals hier Revell, kan die staafjes alleen maar gieten tussen de twee matrijsdelen in. Een tekening ter verduidelijking:

26258819571_029eec76f7_b.jpg

Links in het midden van de tekening is de onderste matrijshelft. Dit is een stalen blok waarin het negatief van een gietraam is opengewerkt. Voor elk gietraam in elke kit zijn twee van dit soort matrijshelften (ofwel: malhelften) nodig. Zo'n mal kost ontzettend veel geld om te maken (denk aan tienduizenden euro's), een van de belangrijkste redenen waarom kitjes uit de jaren '80 en '90 nog steeds uitgegeven worden. De mallen worden vaak ook verkocht aan een andere kitproducent die ze in een nieuwe verpakking opnieuw uitgeeft. De BMW van deze kit is daar een voorbeeld van en is achtereenvolgens uitgegeven:

In 1991:
144155-12155.jpg


In 1992:
132122-10149.jpg


In 2000:
148808-11067.jpg


En in 2005:
131633-11162.jpg


(Source: Scalemates, reference and educational purposes only, pictures will be deleted upon first request[/url])


Deze kits hebben allemaal precies dezelfde sprues(vormen), eenvoudigweg omdat gebruik wordt gemaakt van precies dezelfde mallen ofwel matrijzen. Wel zijn er vaak andere decals aanwezig, of zijn de sprues in een andere basiskleur. Zo neem ik aan dat bij de rode BMW (2e uitgave) rood plastic is gebruikt.

Kijken we nog eens naar de tekening hierboven. Ik heb daar ingetekend hoe een mal werkt. Beide helften worden tegen elkaar aangeperst (de onderste helft en de bovenaan getekende bovenstel helft). Daarna wordt er heet plastic in geperst. Dit plastic volgt een tunnelstelsel en gaat al die tunneltjes en gaatjes in, totdat het niet meer verder kan. De tunnels zijn het latere gietraam, de gaatjes en vormpjes zijn de latere onderdelen die wij gebruiken om een model van te maken.

Op de tekening heb ik twee staafvormpjes getekend. Het is voor Revell niet mogelijk om een staafje te maken met behulp van slechts één matrijs, omdat het plastic er dan niet uit kan. Dus wordt elk staafje, elke cilindervorm, zelfs elk onderdeeltje, gevormd door elk van beide matrijzen. Dit betekent dat op de punten waar die matrijzen bij elkaar komen een heel precieze aansluiting moet zijn. Is die er niet, dan krijg je dat er heet plastic naar buiten kan ontsnappen, op plaatsen waar dat plastic niet thuis hoort.

De kwaliteit van de mallen wordt steeds beter, maar in de jaren '90 was het nog bijna onmogelijk (behalve voor echt geavanceerde kitfabrikanten zoals met name Tamiya) om zonder flash te gieten. Normaal gesproken is dat niet zo'n probleem, maar bij ronde vormen weten veel modelbouwers niet goed hoe ze die naden kunnen verwijderen en toch de mooie ronde vorm weten te behouden, of zelfs nog mooier rond te maken. Ik laat in deze post zien hoe ik het aanpak.

185. Hier zie je goed zitten wat ik bedoel: de gietnaden bij, in dit geval, een achterashuis.

25722279523_b724caccfb_b.jpg

186. In dit filmpje is toe zien hoe diep de gietnaad is (de helft van dit uitlaatstuk is hier schoongemaakt):

(videoduur: 18 seconden)


(wordt vervolgd, helaas kan ik maar één video per bericht tonen)
 
187. Hier nog op foto:

25722013123_ed6ebf8077_b.jpg

188. De schoonmaak begint met wegschrapen van het reliëf met een mes, daar ben ik een paar minuten mee bezig:

(videoduur: 22 seconden)

 
189. Stap 2 is het schuren, met een redelijk lichte korrel, in een draaiende beweging. Daarbij draaien zowel het onderdeel (linkerhand) als de schuurstick (rechterhand) tegelijkertijd. Dit is een kwestie van aanvoelen en voorzichtig werken. Niet echt moeilijk echter.

(videoduur: 56 seconden)

 
190. En dan de derde en laatste stap: met een schuurpapiertje, zeer lichte korrel, wordt het geheel nog even nabewerkt zoals in het volgende filmpje te zien.

(videoduur: 51 seconden)


191. Natuurlijk duurt elk van de drie stappen langer dan hierboven getoond, maar al met al valt het mee. Overigens zag ik na het laatste filmpje nog dat er nog een klein stukje gietnaad zichtbaar was, dus heb ik wat dat stukje betreft stappen 2 en 3 herhaald.

Voor die delen waar een schuurstick niet bij kan, gebruik ik een schuurspannertje. Die zijn te koop bij de betere modelbouwspeciaalzaken. Je klemt er een speciaal daarvoor bedoeld schuurpapiertje in en kunt vervolgens mooi curves schuren.

26051915650_afab3be9e5_b.jpg

192. Voordat dit onderdeeltje klaar is, eerst nog even dryfitten. En zie, de uitlaten staan scheef.

26298882796_fea893b8d3_b.jpg

193. Een paar keer in de goede richting drukken, en dan nog wat bijschuren aan één kant (die bleek niet mooi te passen op het uitlaatspruitstuk) en het onderdeel is klaar. Merk op dat ik voor deze dryfit de cardanas had geplaatst, om zeker te weten dat de motor (nog) goed zat.

25722014863_7a3dc23612_b.jpg

194. En ter afsluiting nog een foto van de motor, waar ik toch echt tevreden over ben nu, in de buitenlucht. Dat is en blijft de mooiste plek om foto's te maken van modelauto's.

26232376462_915776e323_b.jpg

Totaal bestede tijd: 43 uur.
 
De motor ziet er verbazend echt uit door de manier waar op je hem aangepakt hebt, ook de puntjes die je gemaakt hebt in de luchtfilter maken dat hij er nog net dat ietsje realistischer uitziet als je hem vergelijkt met de foto van Coachke. Je topic is weer 1 grote leerschool op verschillende gebieden, de filmpjes zijn een mooie toevoeging aan de uitgebreide uitleg die je geeft, Top.
 
Dank je wel Stef! Ik vind het ook leuk om mijn belevenissen op te schrijven :)



195. Dunne staafjes kunnen niet geschuurd worden zoals hierboven getoond bij stap 2 (met de schuurstick). Ook voor de dunne staafjes heb ik een driestappen-methode. De eerste is ook weer het wegschrapen van de seams met een mesje.

(videoduur: 69 seconden)

 
196. Vervolgens maak ik met de schuurstick een tegelijkertijd rollende en schuivende beweging over het staafje, bewegend over een snijmat. Zie het filmpje.

(videoduur: 48 seconden)


Dit doe ik drie keer, telkens met meer druk naar rechts (=de schurende beweging).
 
197. En dan, de derde stap, weer het schuurpapiertje met kleine korrel.

(videoduur: 43 seconden)


198. Before: hier is het rechter staafje nog onbewerkt.

26263697661_effe273858_b.jpg

199. After: hier zijn beide staafjes bewerkt en klaar voor de primer.

26057054380_ce7acc8e16_b.jpg
 
Hoi Roy,

Als absolute beginner heb ik vol verbazing de hele topic gelezen, en ik ben er echt een paar dagen zoet mee geweest... :-)
Echt prachtig wat u hier neer zet, en ik heb hier ook echt al veel van geleerd afgelopen dagen, dat mag trouwens ook gezegd worden van het hele forum... en effe nog een paar leuke weetjes over die prachtige BMW 507... in juli 2014 is er ergens zo een exemplaar geveild en die heeft toen €1,5 miljoen opgebracht... en Elvis "The King" Presley heeft er ook ooit eentje in z'n bezit gehad...

Groetjes
Kurt
 
Terug
Bovenaan