Hoofdsponsor

1/24 Bmw 507 [DONE]

Schaal 1/24 - 1/25
Misschien een idee om je prikkers eerst even zonder onderdeel in de secondelijm te dopen zodat ze niet direct alle secondelijm opzuigen als je er een onderdeel op wil plakken?

Dat was het voorwerk, maar dat te filmen kreeg ik niet voor elkaar met één hand. De secondenlijm die je op het onderdeeltje ziet zitten, was aangebracht met hetzelfde prikkertje.

Wat betreft het aantal onderdeeltjes, ja ik krijg er ook met terugwerkende kracht hoofdpijn van. Een snelle berekening leert mij dat ik 12 uur bezig geweest met 'opkuisen' van dit alles. Dus een kwartier per onderdeeltje gemiddeld... dat klopt inderdaad wel zo ongeveer voor mijn gevoel. Zoals ik al ergens zei, dit was niet mijn favoriete deel van de bouw.
 
Man wat een mooi werk zover,ik denk dat je het bij het juiste end heb Roy wat betreft deze kit,kon wel eens waar zijn dat deze het kroonjuweel was toen.
Ik moet echt bekennen dat dit wel een heel mooie kit is,zou wel eens kunnen dat ik me dr eentje zoek.
 
Patje, als ik er nog een zou maken (wat ik niet ga doen) zou ik die van Elvis proberen na te maken. Die auto is een behoorlijk mysterie, bijvoorbeeld hier op beeldende wijze beschreven. Hoe de goede man naar Europa kwam, welk serienummer die auto moet hebben gehad, hoe de auto waarschijnlijk naar de VS was overgebracht toen Elvis klaar was met zijn schietwerkzaamheden, waarom hij toch niet op Graceland werd aangetroffen, etc. Erg lezenswaardig artikel. Misschien zou ik dan nog proberen ergens een 1/24 Elvisfiguur vandaan te halen maar ik ben bang dat die niet bestaat... wie weet wel.

Zoveel mooie projecten hier nog te gaan, ik zal nooit tweemaal hetzelfde bouwen dus my idea is yours ;) Echter in welke versie je deze ook gaat maken en in welke kleur dan ook (misschien mét bougiekabels en misschien een showroomexemplaar), je zult veel plezier hebben aan deze kit. Als ik de onderste deeltjes bevestigd heb ben ik over de helft qua onderdelenaantal en ik heb me nog zelden zo geamuseerd tijdens modelbouwen. Maar misschien is dat juist ook omdat het snel gaat en ik niet steeds hoef te scratchen en in literatuur hoef te kijken.


230. 12 uur strakmaakwerk voor deze onderdeeltjes... en ze zijn in drie kwartier voorzien van een laag primer. Primen duurt dus 16 keer zo kort als strak maken hier ten huize.

25848474333_900919a709_b.jpg

Totaal bestede tijd: 55 uur.
 
Beste Roy even een vraagje , op afbeelding 223 sprak u van rembekrachtiging nu ben ik verkeerd dat weet ik dus niet ik wll nu ook niet de alweter spelen maar die 2 lange stangetjes zal ik maar zeggen dat zijn in feite de vervanging van bladveren of spiraalveren en deze noemen " torsieveren " deze worden in de lengte getorst en zo veert deze wagen en de schokdempers vangen de grote schokken op
Deze methode word nog soms gebruikt om plaats te besparen merken zoals Citroen de alom bekende Traction Avant had deze ook en ik heb tijdens een restauratie die eens uiteen gedaan op afraden van een Citroen club want ik ging ze nooit meer op dezelfde plaats krijgen maar het was me toch gelukt hoor
Trouwens de Full Track M113 heeft dat ook op elk baanwiel
Roy als ik nu mis moest zijn sorry hoor maar zoals ik de foto zie denk k dat ik juist ben
Verder Roy adembenemend verslag mooie duidelijke uitleg ik dat ze op vele scholen of lessen jaloers zijn op uw vorm van schrijven en detailleren vele bijsluiters of bouwplannen zijn in de verste verte niet zo duidelijk en daarvoor een dikke dikke proficiat en ik denk dat de rest van ons forum er dik mee eens is
In 1 woord WOW
Echt knap en gezellig om te volgen en tot nu toe klopt en past alles gelijk een bus
Nog 1 ding het kon aan mijn computer liggen maar in het begin van het verweren van de motor zag ik er echt niet veel in het was gewoon maar op 1 van de laatste beelden nr 216 kwam dat verweren ineens tot uiting en kreeg ik het gevoel van dat is het zo moet het geweest zijn machtig moet ik zeggen
Nu als laatste op de Belgische zenders ik weet niet de welke gisteravond laat gezien is er een reclamespot over BMW en daar rijd in het begin heel even een oranje 2002 ( net dezelfde kleur zoals ik er 1 heb gehad ) en even later een rode 507 het is kort maar wel mooi om te zien
Groetjes
Marc
 
Ik ben heel benieuwd hoe dat onderstel er uit komt te zien eens alles in kleur staat.
Ziet er nu op zijn geheel al imposant uit.
 
Patje, als ik er nog een zou maken (wat ik niet ga doen) zou ik die van Elvis proberen na te maken. Die auto is een behoorlijk mysterie, bijvoorbeeld hier op beeldende wijze beschreven. Hoe de goede man naar Europa kwam, welk serienummer die auto moet hebben gehad, hoe de auto waarschijnlijk naar de VS was overgebracht toen Elvis klaar was met zijn schietwerkzaamheden, waarom hij toch niet op Graceland werd aangetroffen, etc. Erg lezenswaardig artikel. Misschien zou ik dan nog proberen ergens een 1/24 Elvisfiguur vandaan te halen maar ik ben bang dat die niet bestaat... wie weet wel.



Totaal bestede tijd: 55 uur.
Ik ben echt wel dol op het nabouwen van modellen,en ja das nog eens een idee Roy,bedankt ervoor,de site werd bij favorieten gezet.
 
@Marc: dat lijkt heel logisch en te kloppen wat je daar zegt, en ik neem dat meteen aan. Ik had al ergens gevraagd (in dit topic of op de chat) wat het was maar men wist het me niet te zeggen, omdat de leidingen uitkomen bij de remmen dacht ik dat het een rembekrachtiger was; maar een torsievering lijkt een veel betere duiding; vooral omdat op die manier de voorste stang te verklaren valt. Dank voor deze technische toelichting; zo help je me toch weer verder op weg naar een beter begrip van waar ik mee bezig ben!

Wat betreft de verwering die in eerdere instantie misschien minder duidelijk was.. ik weet het niet. Het is ook zeker niet mijn bedoeling dat het een opvallend facet van deze bouw moet worden. Juist niet. Ik probeer te bewerkstelligen dat de verwering subtiel is en het daardoor natuurlijk overkomt. In zoverre ben ik blij met je opmerking, want dan lijkt dat aspect in elk geval geslaagd. :laugh:

@Cedric: ik ben het met je eens dat het samenstel en de details van het onderstel er op zichzelf al heel imposant uitziet. En, zoals gezegd, het past allemaal tot op de tiende millimeter nauwkeurig. Ik ben even benieuwd als jij hoe het eruit komt te zien, hopelijk valt het allemaal mee. Ik kan alvast wel verklappen dat ik in een hoekje wat beginnende roest ga maken aan de uitlaat, voor de heel oplettende kijker / lezer.

@Patje: ik ben benieuwd of dat ook uitgevoerd gaat worden naast alle andere wilde plannen die we als modelbouwers hebben; zo ja dan zit ik in elk geval op de eerste rij. En dan de vraag of je hem wit (oorspronkelijke staat) of rood (huidige staat) gaat maken... ah keuzes ;)



231 In het navolgende een overzicht van welke basiskleuren alle onderdelen krijgen. Eerst heb ik gekeken naar wat Revell aanraadt, dan of ik op referentiemateriaal (voornamelijk de foto hieronder, helaas is er niet veel meer te vinden) iets beters aantrof, daarna alles gesorteerd en ten slotte de diverse schildergroepen op handige volgorde gezet. De onderdeeltjes die een zwarte laag krijgen, komen als eerste omdat die het snelste klaar zijn. Als eerste komen de onderdeeltjes die meerdere lagen nodig hebben. Denk vooral aan de velgen, waarbij achtereenvolgens glossy zwart, chroom, vernis, decals en nog een flinterdun laagje Tamiya buff nodig is.

image-44222-galleryV9-yqlh-44222.jpg


(Copyright Spiegel.de, reference and educational purposes only, picture will be deleted upon first request)

Basiskleur vóór detaillering en verwering (na subassemblies: dun laagje Tamiya Buff):

Chroom (Alclad zwart -> Alclad chroom -> 2K blanke lak -> decals)
- 4 wieldoppen (Revell: "chroom"; referentie: chroom)
- 2 eindstukken uitlaat (Revell: "chroom"; referentie: chroom)

Aluminium + roestkleur ( (Alclad zwart -> Alclad aluminium -> 2K blanke lak -> afplakken -> Vallejo roest)
- 2 vier pijpjes aan uiteinden uitlaatpotten (Let op! Eerst de potten aluminium schilderen; Revell: "staal"; referentie roest voor de pijpen, aluminium voor de potten)
- 2 achterste grote uitlaatdelen (Revell: "staal"; referentie: roest)
- 1 voorste uitlaatdeel (Revell: "brons"; referentie: roest)

Karmijn (Vallejo rood -> Faskolor karmijn -> 2K blanke lak)
- 2 steunen achterwielophanging (Revell: "bodykleur"; referentie: ?)
- 4 buitenvelgen (Revell: "bodykleur"; referentie: karmijn)
- 4 binnenvelgen (Revell: "geen verf nodig"; referentie: ?)

Geel, deels blauw (Vallejo wit -> Vallejo geel -> afplakken -> Vallejo blauw)
- 4 schokbrekers (Revell: "rood"; referentie: geel, bovenkant blauw")

Zwart (Vallejo 15 druppels zwart met 1 druppel wit)
- 1 kardanas (Revell: "zwart"; referentie: zwart)
- 1 achteras (Revell: "zwart"; referentie: zwart)
- 8 torsievering, let op; daarna nog afplakken en aluminium 2 stuks (Revell: "zwart, twee stukjes aluminium"; referentie: zwart, twee stukjes aluminium)
- 7 voorwielophanging (Revell: "zwart"; referentie: zwart)
- 4 trommelremschijfstukken (Revell: "niet schilderen"; referentie: zwart?)

Eerst ga ik de eerste drie groepen aanpakken, tot de 2K-lak. Alle onderdeeltjes van de eerste drie groepen krijgen dan ook in één sessie een laagje van die lak.

Het maken van bovengenoemd schema kostte me dan weliswaar een uur, maar ik heb nu het overzicht en weet zeker dat ik dat uurtje makkelijk terugverdien doordat het me een optimale schildervolgorde oplevert.
 
Chroom (Alclad zwart -> Alclad chroom -> 2K blanke lak -> decals)

Hey Roy,

mij is altijd verteld dat als je er 2k overzet deze dan aluminium achtig word.
Daarvoor hebben ze hun watergedragen vernis uitgebracht, speciaal voor de high glos producten zoals chroom.
 
232. Naar aanleiding van de tip van Camaro69 en een iets andere schildervolgorde van de schokbrekers, heb ik het stappenplan aangepast. Grijs gekleurd staat wat er al is gebeurd, hetgeen in rood staat moet nog gebeuren.

Basiskleur vóór detaillering en verwering (na subassemblies: dun laagje Tamiya Buff):

Chroom (Alclad zwart -> Alclad chroom -> Alclad Alc 600 vernis -> decals)
- 4 wieldoppen (Revell: "chroom"; referentie: chroom)
- 2 eindstukken uitlaat (Revell: "chroom"; referentie: chroom)

Aluminium + roestkleur ( (Alclad zwart -> Alclad aluminium -> 2K blanke lak -> afplakken -> Vallejo roest)
- 2 vier pijpjes aan uiteinden uitlaatpotten (Let op! Eerst de potten aluminium schilderen; Revell: "staal"; referentie roest voor de pijpen, aluminium voor de potten)
- 2 achterste grote uitlaatdelen (Revell: "staal"; referentie: roest)
- 1 voorste uitlaatdeel (Revell: "brons"; referentie: roest)

Karmijn (Vallejo rood -> Faskolor karmijn -> 2K blanke lak)
- 2 steunen achterwielophanging (Revell: "bodykleur"; referentie: ?)
- 4 buitenvelgen (Revell: "bodykleur"; referentie: karmijn)
- 4 binnenvelgen (Revell: "geen verf nodig"; referentie: ?)

Geel, deels blauw (Vallejo blauw -> afplakken -> Vallejo wit -> Vallejo geel)
- 4 schokbrekers (Revell: "rood"; referentie: geel, bovenkant blauw")

Zwart (Vallejo 15 druppels zwart met 1 druppel wit)
- 1 kardanas (Revell: "zwart"; referentie: zwart)
- 1 achteras (Revell: "zwart"; referentie: zwart)
- 8 torsievering, let op; daarna nog afplakken en aluminium 2 stuks (Revell: "zwart, twee stukjes aluminium"; referentie: zwart, twee stukjes aluminium)
- 7 voorwielophanging (Revell: "zwart"; referentie: zwart)
- 4 trommelremschijfstukken (Revell: "niet schilderen"; referentie: zwart?)

Hier nog eens een velg zoals die in de primer staat.

26460130506_20c8e8c537_c.jpg

233. Eerste stap was, de wieldoppen, de eindstukjes van de uitlaat en de knalpotten een tweetal laagjes Alclad black gloss te geven.

25883216463_f4fd3ee499_c.jpg

234. De knalpotten werden licht geschuurd met pads van 3.000 tot en met 12.000, de wieldoppen enkel met 8.000 en 12.000.

26213208490_84f77ee8a4_c.jpg

235. De wieldoppen kregen twee dunne laagjes chroom. Dit is meer dan voldoende. De chroomverf moet zo dun mogelijk worden aangebracht. Dit is de eerste laag (eerste vier seconden van de video: schoonblazen van het onderdeeltje met de airbrush, zodat eventueel stof weg is):


236. Zo ziet het er dan uit:

26460134296_d667afef9e_c.jpg

(wordt vervolgd)
 
237. Het tweede laagje:


238. De andere onderdeeltjes kregen onderscheidenlijk laagjes Alclad aluminium, Vallejo Ferrari-rood (71.085), Vallejo Frans blauw (71.088), Vallejo roest (71.080) en zwart aangelengd met een beetje wit voor het schaaleffect (71.057 met 71.001).

26419930841_cf7f062cf6_c.jpg

239. Ik krijg het niet mooi op de foto, maar als je het Alclad-chromen onderdeeltje in het echt vergelijkt met het gietraam dat van Revell een chroombadje heeft gehad, is het verschil opzienbarend. In plaats van speelgoed, wordt het zo chroom dat er echt uitziet als chroom (het andere voordeel is dat de gegoten details, die door het chroombadje vervaagd werden, terug zichtbaar zijn geworden). Ik hoop dat de foto toch iets van dat verschil duidelijk kan maken en dat het ook maar één persoon kan overtuigen ook Alclad chroom te gaan gebruiken, dan is de missie geslaagd.

26420461401_8c462a4d17_c.jpg

Totaal bestede tijd: 57 uur.
 
Amai nog niet... Ik was er zeer nieuwsgierig naar dat chroom spuiten en op wat jij een slechte foto noemt zie ik al ongelooflijk veel verschil... mooie chroom moet het effect van een spiegel geven... in uw wieldop hier zie ik een blauwe schijn, als ik het niet mis heb is die foto buiten genomen, en vandaag was het een redelijk zonnige dag, en zie je dus een weerspiegeling van de blauwe lucht... in het Revell gietraampje erlangs zie je echt geen weerspiegeling... Mijn zieltje heb je bij deze gewonnen... Uw missie is dus geslaagd, en voor ik met m'n volgende kit begin waar chroom in zit, ga ik toch eerst ff bij Burglar langs.... (als hij die alclad in z'n assortiment heeft tenminste)

Groetjes Kurt
 
@Kurt: dank voor die opsteker!! Interessante theorie met dat blauw, nooit zo over nagedacht... inderdaad is het in het echt niet blauw, zodat je op foto 245 hieronder kunt zien.


240. Na het afplakken met Tamiya tape van de schokbrekers, werden de twee achterste nog iets verder gemaskeerd met wat Maskol van Humbrol. Leuk spul en het ruikt heerlijk... hm niet echt.

26423979621_7b9e2a22e4_b.jpg

241. Van de Maskol naar de Faskolor. In het volgend filmpje is te zien hoe dik die smurrie is. Dan te bedenken dat ik dit onverdund heb gebruikt om de onderkant van de auto te spuiten... :D


242. Het potje moet bijna helemaal tot bovenaan worden gevuld met verdunner om een melkachtige viscositeit te krijgen. Als verdunner gebruik ik Revell Aqua Thinner omdat ik daar anders toch niets meer mee doe.

26490100005_6764722299_b.jpg

243. De velgen in (twijfelachtig) Ferrari-rood versus met één laagje Maskolor erop (weliswaar nog nat):

26397802702_d954bc735e_b.jpg

244. En dan is het rood aangebracht en zijn de schokbrekers in de basis klaar. Die kregen eerst een laagje Vallejo wit (71.001), omdat geel daarop overtuigender is dan op blauw. Het gebruikte geel is Vallejo Model Air Gold Yellow (71.078 ).

26397804442_df9349cc7c_b.jpg

245. Een enkele 'dryfit' heeft enkel plezier als doel... :)

26423984611_5119415a1b_b.jpg

246. Als de Maskol wordt verwijderd, is te zien dat er niet véél bedekt is, maar dat het toch de moeite waard was.

25887277263_825fabdd29_b.jpg

247. Kijk nou, een nestje Minions-mutanten!

26397805342_4f6cfc433f_b.jpg

Totaal bestede tijd: 58 uur.
 
Prachtig werk Roy wat je tot nu toe al hebt bewerkstelligd, je let echt op de kleinste details tot in de perfectie. Alles goed doordacht en berekend, ben ervan overtuigd dat dit model niet van een 1:1 te onderscheiden zal zijn eens ie afgewerkt is. Nice work.
Stef.
 
Stef dank je wel voor je commentaar, dat mijns inziens wel uitgaat van een iets te optimistische eindpresentatie van deze bouw. Vergeet niet dat er geen scratch wordt gebruikt; maar aan de buitenkant zal het er straks hopelijk goed genoeg uitzien. Ik ben blij met jullie, trouwe volgers van dit topic!


Ik was nog iets vergeten te zeggen. Je ziet op foto 246 dat er een paar stofdeeltjes onder de verf zitten. Dat is bewust zo gelaten om op bepaalde plekken wat meer textuur te krijgen. Die delen krijgen straks een iets ander kleurtje. Bij onderdeeltjes die volledig strak moesten zijn, zoals de velgen en de wieldoppen, heb ik eerst een uitgebreide anti-stofinspectie gedaan en waar nodig de laatste deeltjes weggeblazen met de airbrush.
 
@ foto 247 : voila, nu kan je de auto toch nog inschrijven bij de groepsbouw film en tv.... je hebt Minions schokbrekers... ;)

Die nieuwe chroom onderdelen zijn echt mooi zo... ik hoop echt volgende week op de ledendag van die onderdelen in het echt te zien...

Groetjes,
Kurt
 
Man man wat tover jij toch steeds mooi op onze schermen Roy,wat een update weer,mooi om zien ook.
Zie je ik zei het toch word ook weer een juweel.
 
@Kurt: zeker, ik neem de auto komend weekend mee; hopelijk krijg ik het voor elkaar om dan de onderkant helemaal gemonteerd te hebben (wordt lastig). Zo niet, dan ga ik ter plekke wat verweerwerk doen, eigenlijk ook wel een idee.

@Patje: dank je wel!


248. Hier nog eens het verschil tussen het Revell-chroom en het Alclad-chroom. Stef omschreef de Revell-versie in de chat treffend als kitcherig.

26425919541_66b8c7ebe0_b.jpg

26491998135_4fc6308691_b.jpg

249. Ik word weer even kind bij het voor elkaar krijgen van een werkende wielconstructie.


(wordt vervolgd, helaas kan ik niet meer dan één filmpje per post plaatsen)
 
250. Na drie velgen gemonteerd te hebben, dacht ik eens te kijken hoe stabiel ze waren. Nou, onvoldoende dus. Er zit altijd speling in en mij stoort dat een beetje. Het maakt dat de auto er niet steeds optimaal uit ziet. Zie hier de speling.


251. Dus heb ik de banden niet-roteerbaar gemaakt. Dit zorgt voor optimale stabiliteit. Bovendien kan ik dan de banden 'weighted' maken, ofwel eruit ziend alsof er gewicht op staat. Omdat de bandjes niet 'open' zijn, kan ik er niet iets in stoppen. Dat is een methode om de weighted-illusie voor elkaar te krijgen. Wat ik hier heb gedaan is een combinatie van (heel voorzichtig) verhitten van een stuk metaal en dat tegen het bandje aanhouden, plus schuren in de breedte van de band met een grote korrel.

26475325696_a726f64900_b.jpg

252. Dit is een band vóór de ingreep. Je ziet dat die het tafeloppervlak alleen op het aller onderste deel raakt.

25896372544_721a2ddc97_b.jpg

253. En de verhitte / geschuurde versie. Hier is een realistischer raakoppervlak te zien. Later een filmpje van het verschil.

26501274635_c891b73871_b.jpg

Het lijkt nu misschien wat overdreven om dit te doen ("zo groot is het verschil toch niet" hoor ik je denken) maar uiteindelijk gaat het allemaal om het totaalplaatje en dan is het verschil toch echt wel te zien. Het ziet er gewoon natuurlijker uit. In de vliegtuigmodelbouw is dit trouwens al de praktijk en worden er voor veel kits 'weighted wheels'-aftermarket setjes aangeboden. En we hoeven toch niet met onze modellen heen en weer te gaan rollen he, die fase hebben we gehad :laugh:.

254. Ik kom erachter dat ik het eigenlijk nog nooit heb gehad over het belang van dryfitten. Wie aan dat belang twijfelt, leze met aandacht!!

Ik heb hier de achterassteunen ingelijmd met liquid poly. De achteras zelf is gedryfit. Beetje onhandig systeem van Revell want als je hier niet goed oplet, kun je de as zomaar scheef plaatsen. Aan de voorzijde is de wielpositionering beter geregeld.

25896375264_bf3c3f8671_b.jpg

255. Dryfit met de wielen is bepaald geen overbodige luxe. Hoewel de as recht lijkt te zitten, zie ik de volgende twee wielposities:

25896606834_8b2172b9db_b.jpg
25898700803_66b5a1947a_b.jpg

256. Na een hoop meet- en paswerk ben ik erachter gekomen dat het grotendeels aan de body ligt. Zie hier een niet haaks op de body liggende Evergreen rod.

26408948342_ed8483eaea_b.jpg

257. Als ik dit model perfect had willen hebben, had ik de body moeten gaan aanpassen (behoorlijk ingrijpend zelfs). Voor alle mensen die als allereerste in hun bouw de body spuiten... laat dit ook weer een waarschuwing zijn. Zo'n licht asymmetrische body kan dus vóórkomen! Eventueel kun je een stukje bijschuren, misschien moet je een stukje verplaatsen, misschien moet je er een stukje aan zetten... maar daarbij gaat natuurlijk onvermijdelijk het spuitwerk verloren. En dan kun je de schuld aan de kitbouwer geven (deels terecht), maar je mag ook jezelf erop aanspreken. Want je hebt geen logische en veilige werkvolgorde gehanteerd.

Hoe dan ook, ikzelf los het op een andere manier op; vooral omdat dit een out of box-build is. Ik zet een van de achterassteunen wat schuin, zal straks proberen dat iets te verhullen tijdens de verweringsfase en probeer zo een gulden middenweg te vinden tussen toonbaarheid van de onderzijde en van de flank.

25898435103_7efc64691a_b.jpg

258. Linker voorwiel heeft het ook, in duidelijk mindere mate. Dat komt wel goed, is makkelijker te herstellen. Maar je moet het wel weten. Dryfit...

26408951052_eece1d1b07_b.jpg
26435167941_963e8d059e_b.jpg

259. Rechter voorwiel heeft het in minieme mate. Wel staat de body bij de voorwielen een fractie te hoog. Straks een klein beetje verlagen.

26228411400_33f9804e44_b.jpg

260. De oplossing: onderkant ziet er wat mij betreft geloofwaardig uit. Dat de achteras misschien een graad of twee schuin staat, ervaar ik niet als storend.

25898437753_3a3b01654f_b.jpg
25896369444_e4b41f5bc5_b.jpg
26435163401_120d514350_b.jpg
26228411590_a954d2ed57_b.jpg
25896372584_b31e9f662a_b.jpg

(Wordt vervolgd)
 
Terug
Bovenaan