@Marc: dat lijkt heel logisch en te kloppen wat je daar zegt, en ik neem dat meteen aan. Ik had al ergens gevraagd (in dit topic of op de chat) wat het was maar men wist het me niet te zeggen, omdat de leidingen uitkomen bij de remmen dacht ik dat het een rembekrachtiger was; maar een torsievering lijkt een veel betere duiding; vooral omdat op die manier de voorste stang te verklaren valt. Dank voor deze technische toelichting; zo help je me toch weer verder op weg naar een beter begrip van waar ik mee bezig ben!
Wat betreft de verwering die in eerdere instantie misschien minder duidelijk was.. ik weet het niet. Het is ook zeker niet mijn bedoeling dat het een opvallend facet van deze bouw moet worden. Juist niet. Ik probeer te bewerkstelligen dat de verwering subtiel is en het daardoor natuurlijk overkomt. In zoverre ben ik blij met je opmerking, want dan lijkt dat aspect in elk geval geslaagd.
@Cedric: ik ben het met je eens dat het samenstel en de details van het onderstel er op zichzelf al heel imposant uitziet. En, zoals gezegd, het past allemaal tot op de tiende millimeter nauwkeurig. Ik ben even benieuwd als jij hoe het eruit komt te zien, hopelijk valt het allemaal mee. Ik kan alvast wel verklappen dat ik in een hoekje wat beginnende roest ga maken aan de uitlaat, voor de heel oplettende kijker / lezer.
@Patje: ik ben benieuwd of dat ook uitgevoerd gaat worden naast alle andere wilde plannen die we als modelbouwers hebben; zo ja dan zit ik in elk geval op de eerste rij. En dan de vraag of je hem wit (oorspronkelijke staat) of rood (huidige staat) gaat maken... ah keuzes
231 In het navolgende een overzicht van welke basiskleuren alle onderdelen krijgen. Eerst heb ik gekeken naar wat Revell aanraadt, dan of ik op referentiemateriaal (voornamelijk de foto hieronder, helaas is er niet veel meer te vinden) iets beters aantrof, daarna alles gesorteerd en ten slotte de diverse schildergroepen op handige volgorde gezet. De onderdeeltjes die een zwarte laag krijgen, komen als eerste omdat die het snelste klaar zijn. Als eerste komen de onderdeeltjes die meerdere lagen nodig hebben. Denk vooral aan de velgen, waarbij achtereenvolgens glossy zwart, chroom, vernis, decals en nog een flinterdun laagje Tamiya buff nodig is.
(Copyright Spiegel.de, reference and educational purposes only, picture will be deleted upon first request)
Basiskleur vóór detaillering en verwering (na subassemblies: dun laagje Tamiya Buff):
Chroom (Alclad zwart -> Alclad chroom -> 2K blanke lak -> decals)
- 4 wieldoppen (Revell: "chroom"; referentie: chroom)
- 2 eindstukken uitlaat (Revell: "chroom"; referentie: chroom)
Aluminium + roestkleur ( (Alclad zwart -> Alclad aluminium -> 2K blanke lak -> afplakken -> Vallejo roest)
- 2 vier pijpjes aan uiteinden uitlaatpotten (Let op! Eerst de potten aluminium schilderen; Revell: "staal"; referentie roest voor de pijpen, aluminium voor de potten)
- 2 achterste grote uitlaatdelen (Revell: "staal"; referentie: roest)
- 1 voorste uitlaatdeel (Revell: "brons"; referentie: roest)
Karmijn (Vallejo rood -> Faskolor karmijn -> 2K blanke lak)
- 2 steunen achterwielophanging (Revell: "bodykleur"; referentie: ?)
- 4 buitenvelgen (Revell: "bodykleur"; referentie: karmijn)
- 4 binnenvelgen (Revell: "geen verf nodig"; referentie: ?)
Geel, deels blauw (Vallejo wit -> Vallejo geel -> afplakken -> Vallejo blauw)
- 4 schokbrekers (Revell: "rood"; referentie: geel, bovenkant blauw")
Zwart (Vallejo 15 druppels zwart met 1 druppel wit)
- 1 kardanas (Revell: "zwart"; referentie: zwart)
- 1 achteras (Revell: "zwart"; referentie: zwart)
- 8 torsievering, let op; daarna nog afplakken en aluminium 2 stuks (Revell: "zwart, twee stukjes aluminium"; referentie: zwart, twee stukjes aluminium)
- 7 voorwielophanging (Revell: "zwart"; referentie: zwart)
- 4 trommelremschijfstukken (Revell: "niet schilderen"; referentie: zwart?)
Eerst ga ik de eerste drie groepen aanpakken, tot de 2K-lak. Alle onderdeeltjes van de eerste drie groepen krijgen dan ook in één sessie een laagje van die lak.
Het maken van bovengenoemd schema kostte me dan weliswaar een uur, maar ik heb nu het overzicht en weet zeker dat ik dat uurtje
makkelijk terugverdien doordat het me een optimale schildervolgorde oplevert.