Hoofdsponsor

1/24 Bmw 507 [DONE]

Schaal 1/24 - 1/25
Dank je Erwin voor je goede en uitgebreide advies. Het is de bedoeling om een voertuig te tonen dat een gedeeltelijke restauratie heeft gehad, dat goed verzorgd wordt, in volledig oorspronkelijke staat is, altijd in de garage heeft gestaan (dat mag ook wel van een auto die inmiddels een of twee miljoen euro opbrengt), maar die ook eens met regen de garage mag verlaten als dat nodig is maar liever niet. Het uitlaatsysteem werd nog niet vervangen; de auto heeft sinds 1957 nooit langer dan een paar maanden stil gestaan en heeft ongeveer 40.000 kilometer op de teller.

Met dat uitgangspunt, kan Xavier's visie kloppen en kan mijn oorspronkelijke visie kloppen. Misschien is het visueel aantrekkelijker om er nog een héél klein beetje roestachtige vervuiling aan toe te voegen achteraan de knalpotten. Voorlopig is de stand 1-0 vóór die extra verwering; ik zie verdere meningen (ook die van jou) graag tegemoet. Verwacht van die verwering trouwens niet meer dan hooguit een zeer bescheiden plekje van een paar millimeter.

Wat betreft de verbinding tussen de twee buizen, dacht ik ook in eerste instantie dat dit gewoon een stalen bevestigingsstang was of zo, maar inmiddels is me duidelijk dat het daadwerkelijk een stuk uitlaat is. Erg interessant, geen idee waarom ze dat zo hebben gedaan. Trillingsregulatie als motief zou kunnen.

Het is voor mij wel echt de max dat ook jij je in de toekomst wellicht gaat bezig houden met het enigszins verweren van de onderplaat en/of het chassis. Het doel is hier dan zeker bereikt!
 
Ik ben nu geen kenner, dus heb ik even wat ge-googeled.
Kwam ik dit tegen. Wel niet direct over de uitlaten en knalpotten, maar wel iets voor jouw ;)
Meteen ook een optie om je wieldeksels te vervangen ;) ;)
 
Dat gaat grotendeels over die BMW die van Elvis is geweest, waarover ik het in deze post had.

Het vervangen van de wieldeksels.. ik snap dat de meeste mensen die knock-offs mooier vinden maar persoonlijk vind ik de wieldoppen mooier. Bij mijn droomauto de Mercedes-Benz 300SL geldt precies hetzelfde, daar ben ik altijd blij een exemplaar te zien (als je ze al ziet) met wieldeksels in plaats van knock-offs. En bij mijn eigen Mercedes 250CE uit 1971 was het eerste wat ik deed, de (weliswaar bijbehorende) aluminium sportvelgen verwijderen om ze te vervangen door standaard velgen met wieldoppen in de kleur van de body. Ik weet het, ik ben niet zo sportief :laugh:

Overigens zitten de knock-offs niet bij de kit inbegrepen, dus zouden ze moeten worden gescratcht en dat had binnen de opzet van deze bouw toch niet gekund.

Ten slotte word ik geïnspireerd door dit beeld:

BMW-507-5.jpg


En nu de velgen in de lak staan, sta ik verbaasd van hoe gelijkend de kleur van mijn model met die van de auto op de foto is. Ik kom daar overigens nog op terug.

Toch bedankt voor het laten weten van je gedachten, wordt altijd gewaardeerd en zet mij ook weer aan tot denken.
 
281. Boutjes in de bevestigingspunten nabij de achterste uitlaten, worden nagemaakt met druppels Humbrol enamel 70 mat.

25941768763_267a1e8059_b.jpg

282. Een verschil van nacht en dag:

26452366932_40112955b7_b.jpg
25941770333_bfa3ae5118_b.jpg

26478618051_328215c8cd_b.jpg
26544706245_1e0b95cc6c_b.jpg

283. De krassen en steenslag breng ik aan met een fijn puntig penseel en Vallejo Model Color 70.822 (German Camouflage Black Brown). Dit naar aanleiding van een tip die ik las in FAQ 2 (Mig Jimenez). Als het op een tank kan, kan het op een schokbreker ook ;)

Drie van de vier schokbrekers krijgen (minimale) verwering op deze manier.

26518697626_6869b94d98_b.jpg
26271823310_543ea6b897_b.jpg

284. Zandaanslag in de wielkuipen maak ik met MIG P039 (Industrial city dirt) pigment, daarop een beetje pigment fixer. Net aangebracht:

25939722094_6b2e5b56ff_b.jpg

285. Deels gedroogd, deels nog nat:

25939715874_7fe0b5de89_b.jpg

286. Helemaal droog:

26452363732_77e0ebe10a_b.jpg

287. Na bestudering van referentiefoto en wat verder nadenkwerk ben ik tot de conclusie gekomen waarom het vuil op het achterste gedeelte van de bodemplaat zo is ontstaan. Het zou heel goed van de kruiskoppeling af kunnen zijn gekomen! Ik heb dit zo aangepast, ook wat vervuiling over de achteras en daarnaast wat bij de cardanas, de dwarsbalk vooraan bij de cardanas en in de lengte. Zo komt het overeen met de op de foto zichtbare vervuiling (zij het dat die iets uitgebreider is).

26478624321_46ea92a2cd_b.jpg

Wat moet er nog gebeuren:

- Stof nabij torsiepunten van de veringen.
- Trommelrem-platen schilderen en verweren.
- Decals op motor aanbrengen.
- 3 bandjes 'weighted' maken.
- Boutjes carter goudkleurig maken (na bevestiging van Coachke of hij zeker weet dat die in de jaren '50 vaker standaard gegalvaniseerd werden aangebracht).
- Klein beetje verwering aanbrengen op uitlaatpijpen net achter de knalpotten (afhankelijk van de meningen op het forum).


Wat dat laatste betreft, iemand nog een mening over de roest/vuil-verwering op de uitlaatpijpen net achter de knalpotten (Beyond's suggestie)?

Totaal bestede tijd: 71 uur.
 
Hey Roy,

Wat dat verbindingsstuk bij de uitlaat betreft, ik heb heb ooit hetzelfde gezien bij mijn motor, een Suzuki Intruder 750cc. Dit verbindingstuk was daadwerkelijk een holle buis waar ook uitlaatgas door ging. Ik heb de originele eraf gehaald en open uitlaat gezet voor meer geluid (aka lawaai). Waar het juist voor diende da tssnstuk kan ik niet met 100% zeggen, maar ik gok op 1) stevigheid, en 2) misschien ook voor een dieper geluid...

Wat de verwering betreft, geen extra roest... je weet zeker niet wat zo'n uitlaat kost op zo'n auto, als ie uiteindelijk er onderuit valt... :P

Groetjes,
Kurt
 
Dat tussenstuk beste vrienden is gewoon om tegendruk te maken en bevorderd het vermogen toen ik in de jaren 78 79 bij BMW werkte werd daar veel getuned alle grote namen van in die tijd kwamen daar op de vermogenbank testen en toen rond die periode zijn ze daar terug mee begonnen en nu heeft dat de vorm van een " x" tussen de twee pijpen van elke cilinderbank als je nu een redelijk getunede BMW van onder ziet hebben ze dat allemaal
Dat is juist hetzelfde als een spaghetti uitlaat die buizen moeten van de eerste tot de laatste cyl even lang zijn daarom dat die soms zo raar lopen
Bij bromfietsen heb je ook een drukvat om het onderste uit de kan te halen
Ik hop dat het begrijpelijk uitgelegd is
Marc
 
@Kurt dank voor je mening wat de roest / vervuiling betreft. De tussenstand is nu 1-1. Overigens wordt bij de bestaande roest / vervuiling niets bij geplaatst, maar is de suggestie van Beyond om niet alleen aan de voorkant van de dempers maar ook aan de achter (een zeer minieme mate van) roest te maken. Ik wacht nog even de andere stemmen af.

@Marc: dank je wel voor de toelichting, wederom. Je bent op het forum wel een zeer waardevolle bron van inside-informatie over dit soort technische zaken aan auto's. Dat mag ook wel eens gezegd worden.

Zou je nog even willen bevestigen of je 100% zeker weet dat in de jaren '50 die carterbouten gegalvaniseerd werden af fabriek? Op de referentiefoto zie ik ze niet in het goud staan, maar het is anderzijds ook niet helemaal duidelijk. Voordat ik het goud ga aantippen wil ik graag nog even je definitieve mening hierover horen (om te voorkomen dat ik niet iets doe wat niet klopt).
 
Beste Roy ik vermoed van wel want daaronder roest alles makkelijker he dat zullen ze in die tijd ook wel ondervonden hebben 100% zeker ben ik niet hoor , maar hetgeen ik door de jaren gezien heb zal dat wel zo zijn he
Nu even iets anders ben ik even naar een opgenomen programma aan het kijken " Fat and furieus " met die drie dikzakken die dragsters bouwen kwam dat er toch wel juist in van die tussenstukken in de uitlaat en daar werd het ook verteld ter verbetering van de uitlaat gassen raar he
Marc
 
Wat betreft de verbetering van uitlaatgassen; tsja ik kan het me ergens wel voorstellen. De uitlaatgassen moeten toch gelijkelijk de uitlaten uitkomen en misschien dat dat tussenstuk zorgt van een wisselwerking die voor optimale verdeling zorgt. Ik kan me nu ook wel indenken waarom het ding zo zwartgeblakerd is (niet alleen door de koppeling van bak met cardanas, maar ook de hitte die zich ophoopt in dat koppelstuk).

Wat betreft de boutjes op het carter, dat advies heb ik opgevolgd:


288. Na advies van Marc (Coachke) heb ik de zes boutjes bij het carter een likje verf gegeven dat ervoor moet zorgen dat ze gegalvaniseerd lijken. Pure goudkleur had gekund en dan had ik hem moeten afzwakken, maar ik heb Humbrol 171 (messing) gebruikt; aangebracht met een fijn penseel. Door dit oneven aan te brengen, ontstaat variatie. Omdat het effect subtiel is, is geen verdere verwering nodig; dit zou het weer ongedaan maken.

Op de foto is het effect slechts zeer moeilijk te zien.

26274991970_140839df9a_b.jpg
 
289. Het einde van de verweringswerkzaamheden is in zicht. Hier alvast een filmpje van hoe het eruit ziet. Hoewel het beeld er wat grauwer uitziet dan het in werkelijkheid is, is dit beter dan niets (en het is leuk om dit eens in beweging te zien in plaats van steeds maar die foto's, bovendien zie je dan ook weer nieuwe dingen zoals schaduwen en diepte / doorkijkjes beter).

Bovendien heeft het terugkijken van dit filmpje er alweer voor gezorgd dat ik de noodzaak voor een bepaalde correctie (bijwerken glansplekje) opmerkte.

De wieldop heb ik erbij gelegd ter vergelijking van de kleur.

 
door jullie autobouwers te volgen denken collega's op mijn werk dat ik veel van auto's ken want ik zeg speciaal niet dat het over modelbouw gaat. De details die jullie erop nahouden kunnen tellen.
grt Pascal
 
Pascal ik zie mezelf zeker niet als autobouwer, hoe leuk ik het ook vind. De echte specialisten zijn mannen als Camaro69, Coachke, Rebelish, Rocknrolla, Ron en nog veel meer die daar toch beduidend veel meer verstand van hebben. Ik zie mezelf als vliegtuigbouwer die van afwisseling houdt... maar ik vind het wel leuk om toelichting te geven over hoe een motor werkt etc.

Dank, hoe dan ook, voor je leuke opmerking die toch wel een glimlach op mijn gezicht brengt :)
 
Inderdaad Roy het is moeilijk te zien maar toch zoals ik het zie geeft het toch weer dat tikkeltje meer waar andere gewone bouwers zich dan weer niet aan storen Ik spreek hier niet over onze collega's hoor maar in het algemeen want zoals ik de laatste tijd merk zijn er een paar nieuwe toffe gasten bijgekomen en wonderlijk doen hun uiterste best om echt te volgen wat ik over een paar jaar niet zag er is zowat een ommekeer bezig
Maar hier onze collega's in het algemeen doen het hier goed , vind ik he
Nu het ziet er prachtig uit hoor die onderkant
Marc
 
ziet er goed uit, misschien een paar krasjes nog van opspattend steengruis en andere zaken die langs de weg liggen maar verder... er is zoveel dat je kan doen. sporen op de luchtveren van het indrukken en de rand die ontstaat op het uiterste punt enz... maar of het echt een meerwaarde zou bieden?
 
effen verder gegoogled of ik kon terugvinden wat ik bedoelde, ik vind niet zo snel die krasjes, maar wel meer verkleuring op de knalpotten:

Jackpoints.jpg

jack%20it%20up%202%20copy.jpg

blog8-1000x666.jpg


MM%20TA%20and%20PHB.jpg

deze heeft dan minder verkleuring, maar ook wel beginnend roest door condenswater (???) die is blijven staan

underside-of-older-car-mk2-golf-gti-AKW6J6.jpg
 
Mooie referenties, daar ga ik aandacht aan besteden, merci! Misschien tijdens de ledendag, ik denk niet dat het me lukt dit vooraf allemaal nog te doen. Maar ik kan dat dan mooi samenpakken met de verweringsdemonstratie.
 
289. Meestal lukken mijn plannetjes niet, vaak mislukken ze faliekant. Maar soms lukt iets beter dan verwacht, en dat is hier het geval. Ik kwam erachter dat de vier 'dingen' aan de uiteindes van de torsiestangen een metaalkleur hadden. Het idee om dit aan te pakken was, een beetje Abt170 German Grey Highlight olieverf op te brengen. Hoeft niet per se overal dekkend, want dan zou er niet verweerd hoeven te worden en het zwarte dat er doorheen komt kan vuil zijn. Dit werkt beter dan gedacht, het ziet er nu uit als oud en verweerd staal. De clue is hier, om gebruik te maken van de transparantie van de olieverf als je die dun aanbrengt.

26288117110_6600633d07_b.jpg

290. Zie hier hoe dit opgebouwd wordt:


291. En het verschil tussen links (onaf) en rechts (af) :

26288117230_6fb882e845_b.jpg

292. Gereed:

26494939731_ba7d06fc93_b.jpg

293. Foto's voor diegenen die ervan houden:

26468679082_66e7a31fda_b.jpg
26468676882_2f34898d7c_b.jpg
26561017525_3757390bae_b.jpg
25958092923_e9a47f066c_b.jpg

Wat moet er nu nog gebeuren:

- Trommelrem-platen schilderen en verweren.
- Decals op motor aanbrengen.
- 3 bandjes 'weighted' maken.
- Klein beetje verwering aanbrengen op uitlaatpijpen net achter de knalpotten (afhankelijk van de meningen op het forum).
- Boutjes torsievering kleurtje geven.
- Final check verwering referentiefoto BMW en referentiefoto's 1, 4 en 5 Silenoz.
- Eventuele nadere verwering knalpotten na check referentiefoto's.

Totaal bestede tijd: 72 uur.
 
prachtig wat ik nu zo tof vind is die olievervuiling op de benzinetank van het differentieel ziet er echt uit echt knap hoor ( de rest ook hoor ) maar dit viel me direct op
Marc
 
Ha, nu weet ik het zeker dat het geen echte wagen is, op het filmpje is duidelijk te horen dat het een plastic model is... Mij ga je niet meer liggen hebben hoor -nono-

:O

Prachtwerk!
Bij afwerking ga je deze toch op een spiegel moeten presenteren, zodat de onderkant toch iets duidelijker te zien zal zijn...
 
Terug
Bovenaan