Wat een leuke reacties hier!
@Marc S., dank je wel voor het compliment en voor het volgen.
@Edwin: goed dat je het topic hebt gevonden; het is speciaal bedoeld voor modelbouwers die nog bezig zijn met het verkennen van de basismogelijkheden en -technieken. Het topic bestaat voor 90% uit het beschrijven, stap voor stap, van die technieken. Voor de wat gevorderde bouwers is er de resterende 10%, zijnde een beschrijving en illustratie van gevorderde technieken.
Hopelijk weet je je de twee vragen op den duur nog te herinneren en hopelijk weet ik alsdan de antwoorden
@Marc v. N.: helemaal met je eens; dit is maar één bouwtopic en er zijn er meerdere waarvan het eindresultaat beter zal zijn dan dat van mij, alleen al omdat dit een 'out of the box'-bouw is. Het is zeer de moeite om de andere ook te bekijken, zeker als er uitleg in staat. Ik denk bijvoorbeeld aan die van StevenVD, die van Coachke zelf en die van Erwin, maar er zijn er veel meer. Ook ben ik het met Marc eens dat het nuttig is om naar de ledendag te komen, daar lijkt de tijd drie keer zo snel te gaan en wordt de gezelligheid afgewisseld met nuttige tips.
@Kurt: ik waardeer je enthousiasme over dit topic. Spannend vind ik het zelf ook, ik hoop dat het allemaal gaat lukken. De wens is om een mooie gladde glossy laag te krijgen, die dan vervolgens een beetje verweerd wordt en zelfs wat wordt bijgeschuurd om het glossy effect iets teniet te doen. Zoals ik al eerder heb opgemerkt, is een full glossy body naar mijn idee op schaal niet realistisch. Men kan daar anders over denken. Zo men wil, kan ik het achterliggende (natuurkundige) principe van mijn theorie nog eens verwoorden. Indien iemand interesse heeft, laat maar weten.
Dashboard en andere stukken interieur zijn van verf ontdaan omdat ik geen verschil wilde laten ontstaan tussen interieur en exterieur. Het was niet zo strak als het op de foto's kennelijk leek, het oppervlak was namelijk niet mooi glad maar iets ruw. Op een mat afgewerkt vliegtuig is dat niet erg, maar op een glossy body van een auto wel. Voor mij wordt het de eerste keer dat ik een auto zo ga proberen af te werken, dus dat helpt de spanning hier wel! Ook omdat ik het idee heb dat mijn airbrush niet optimaal functioneert momenteel, misschien dat ik eerst het airbrush-revisiesetje dat ik heb ga toepassen. Eerst even wat testen.
454. Als oefenstukje gebruik ik de body van een Chevrolet Bel Air. Merk op hoe groot die is ten opzichte van de BMW, of omgekeerd hoe klein de BMW is. Zie ook de stijlverschillen tussen auto's die in hetzelfde jaar verkocht zijn (1957 bijv.), de Chevrolet is rechthoekig en de BMW haast ovaalvormig, van boven gezien. Beide auto's hebben vleugels.
Ik hanteer hieronder te omschrijven oefenmethode steeds wanneer ik iets ga doen waarvan ik wat onzeker ben over de resultaten (dus, iets wat ik nog nooit heb gedaan). Eerst spuit ik de primer op het teststuk, daarna de andere stuks als het teststuk er goed uit ziet. Vervolgens schuren op het teststuk en dan pas schuren op de rest, als het schuren op het teststuk succesvol is; etc. etc.; theoretisch kan er dan eigenlijk heel weinig mis gaan.
455. De andere onderdelen zitten alweer op stokjes. Om het stokjes-plak-proces sneller te laten verlopen, heb ik er een penseel aan gewijd: eerst het penseel dopen in het potje accelerator, het penseel een beetje op het te lijmen stuk plastic duwen en daarna een beetje secondenlijm op een cocktailprikker of houten stokje doen. Als je dan de cocktailprikker op het plastic duwt, zit het na ongeveer 1 à 2 seconden aan elkaar gelijmd.
Op de foto hieronder zie je dat het chassis is ingepakt. De achterwielen zijn dat ook. Ik had, achteraf gezien natuurlijk, beter de wielen samen kunnen pakken met de rest van de rood te maken onderdelen. Nu is het een kwestie van geduldig aftapen en dan, als je denkt dat het goed genoeg is afgetaped, nog wat meer af te tapen. Het laatste wat je wilt is dat er een dun streepje rood over de mooi verweerde onderplaat en uitlaat krijgt.
De velgen heb ik zo goed mogelijk afgeschuurd, maar dat is toch moeilijk.
Totaal bestede tijd: 100 uur.