Hoi Bouwers en Kijkers 
Allereerst even een korte introductie naar het eigenlijke bouwverslag.
In December 2012 ben ik begonnen met de bouw van dit diorama, en sinds 29 Januari 2013
ben ik begonnen met een bouwverslag op een ander forum.
In Maart 2013 kwam het stil te liggen ivm het overlijden van mijn vriendin en heeft toen bijna
drie jaar stil gestaan.
Sinds Februari 2016 ben ik er weer mee aan de slag en ook het bouwtopic wordt weer bijgehouden.
Hoe het zo gekomen is dat ik nu dit bouwverslag ook hier ga bijhouden is te lezen in de reacties
op mijn geschreven stukje alhier
Het verslag ga ik vanaf het begin rechtstreeks kopiëren naar hier.
Goed dan, gewoon beginnen maar, weet niet of ik vandaag alles al overzet, er zal nog wel wat
ge-edit moeten worden ook ivm de reeds ontvangen reacties die ik er hier niet bij ga zetten.
Veel kijk- en leesplezier, en reageren of vragen wordt altijd gewaardeerd.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
29 jan, 2013 6:46
Goeiemorge beste lijm- en resinsnuivers
"Rail Away"
Het begon allemaal met een tussendoortje : een wagon van Trumpeter.
Maar een wagon alleen is niets voor mij, dus wat zou ik er dan mee gaan doen ?
Het leek me leuk om de wagon vol te laden met motorfietsen... maar dan juist het beladen weer te geven.
Hoe wat waar ??
Het is niet mijn bedoeling om een specifieke plaats, datum of legeronderdeel weer te geven.
Het gaat me vooral om mens en machine in een turbulente periode ver van huis...
Mijn titel is een voorlopige werktitel (geïnspireerd door een populair TV programma).
Spindoctor Hiskemuller bedacht n.a.v. het diorama idee deze titel, "Kräder müssen rollen für den Sieg!"
Afgeleid van een propaganda motto :"Räder müssen rollen fur den Sieg!" (Wielen moeten rollen voor de overwinning).
(meer over die slogan, klik hier)
Het enige wat hij deed is een K toevoegen
Beetje uitleg : Rad=wiel, Räder= wielen. Krad is een populaire verkorting van Kraftrad, wat motorfiets betekent.
Motorrijder wordt aldus ook wel Kradfahrer genoemd.
Wagon


De onderdelen plakken lekker weg, wel even serieus de gietnaden en uitwerp-punten netjes wegwerken.
Geen hightech model, ook niet heel veel fijne details. Detail op zich is wel goed maar soms grof, en ook niet altijd correct
overgenomen van de echte wagon.
Maar met een zorgvuldige verfbeurt, zal het een zeer geloofwaardig schaalmodel opleveren!
Bouwtekening is goed, maar onduidelijk over de positie van de bolle (globe) en de platte buffer.
De bolle hoort links en de platte dus rechts.
Bol en vlak, waarom? Daarom, en wel hierom: een bolle buffer komt altijd tegenover een vlakke buffer,
het raakvlak wordt daardoor verkleind (minder weerstand als ze door oneffenheden in de rails ten opzichte van elkaar bewegen) en
de buffers kunnen in een boog (spoorwegterm voor bocht) ten opzichte van elkaar "scharnieren".

Bijgeleverde rails:
De bijgeleverde biels-secties zijn zo gegoten dat je het spoor in een boog kunt monteren (de drie bijgeleverde railbed-delen zijn recht).
Zó'n scherpe bocht zelfs, dat de wagon niet eens meer goed op de rails past :
Biels-secties aan elkaar klikken >>spoorstaven door de "klemmetjes" schuiven >> spreid de bielzen als een waaier. (sorry geen plaatje..)
Wagon Detail
RechtUitDeDoos was het voornemen, maar heb toch de luchtkoppelingen toegevoegd en de wagonkoppelingen een weinig verfraaid,
alsmede (waar optisch zinvol) het plastic detail opgefrist, danwel ingekrast, en 4 plastic stepjes vervangen door eigengemaakte exemplaren.
Mijn aangebrachte lasnaden horen niet want: de as drager is één groot stuk ijzer (gietijzer)
Ik ga het geheel nog een MrSurfacer500 laagje geven want ik vind de plastic delen té gladjes.
Met boor, microbeitel en scalpel zijn de shackels bewerkt..... zulk werk uren mee bezig zijn (met plezier hè
)

De laad-en-los deuren hebben een flinke dosis gebruikssporen meegekregen.

Vreemd genoeg ontbreken de klinknagels aan de binnenkant... maar misschien snap ik niet hoe zo'n deur gemaakt wordt...
Had geen trek in een berg klinkertjes maken incl. priegelplakken... dus dan maar met een "Punch & Die"-doorslagje
de klinknagels met een draaiende beweging in het plastic gedrukt .
Met pinwashes komen ze dan vast mooi uit verf schat ik...
Trumpeter geeft geen optie om de deuren geopend te monteren, dus in dat geval moet men zelf iets verzinnen :
De scharnieren heb ik iets schuin afgeveild zodat ze een goed pasvlakje hebben, de onbenutte pasgaten worden nog dicht gesmeerd.

Dit kan ik niet laten, dit moet...mmmm..krassekrassekrasse... Origineel zie je namelijk geen onderscheid tussen de
diverse ondrdelen van de constructie.

Detail overzicht van deze kant...die er net zo uitziet als de andere kant als u begrijpt wat ik bedoel

De omtrek van het "stepvlak" is m.b.v. het plastic deel overgetrokken op een PE anti-slip plaat>>
toen uit de losse pols een ruim vierkant uitgeknipt >> dat is vanaf de hoeken ingeknipt>>
met tangetje en pinset de zijden ruwweg omgezet >> en met schaartje de zijkantjes nog wat op 't oog getrimd (nix gemeten, zomaar doen...)
Mits niet té slordig gemaakt, ziet 't er (mijns inziens :mrgreen: ) op deze manier wel lekker grof uit (niemooi, wel stérk!)

De steuntjes zijn wel netjes gemaakt, van koperdraad dat iets platter geklopt is.

En dankzij www vond ik genoeg info om het aldus kunnen weergeven. (kan uiteraard meer uitgebreid, maar vond 't wel goed zo
)


De luchtkoppelingen, hoe zou ik die maken... leuk om zoiets uit te vogelen. . Heb helaas geen pix van het ontstaan, wel het recept :
1 kort stukje plastic staaf (voor de helft platgeknepen, het platte uiteinde rond invijlen)
1 uitgestansd schijfje (door stansen wordt schijfje komvormig)
1 kort stukje kromgebogen en dan platgeknepen koperdraad
1 heel klein ringetje van MIG
Lijm: CA dik + CA dun
Lijm ringetje in kommetje >> lijm staafje in luchtslang >> lijm kommetje tegen staafje >> lijm koperstukje tegen kommetje.
Na elke lijmstap de verbinding 30minuten laten harden.
Verstevigen : na uitharding van de laatste verlijming het geheel (niet de slang) sealen met 1 of 2 dunne laagjes CA.

Over de wagon op zich is verder nix te melden, behalve dat-ie nu al wel zijn rol in het verhaal kan uitbeelden.
Volgende keer een complete mock-up.

Motorfietsen
In plaats van motorfietsen nieuw te bouwen besloot ik mijn scrap-garage aan te spreken.
Op de twee DKW's na zijn de volgende bikes al zeker 35 jaar geleden in elkaar gestoken.
Deze twee bikes gaan opgeknapt worden en komen in de wagon staan.

Eén (ook scrap artikel) Harley zal gebruikt worden. Komt een eigen gesculpte biker op.

Ook fraai voor het verhaal. Deze Kettenkraftrad waarvan ik er twee heb staan. Beide zullen mee mogen doen,
waarvan één al geparkeerd in de wagon, de ander komt juist oprijden.

Tweedehands aangeschaft. Biker was al geplakt en ook de DKW zat reeds gebouwd in het doosje (wist ik niet toen ik het figuur kocht
)
Zelfde verhaal als van de biker hierboven.

Note 02-04-2016
Tot hier het prille begin, toch nog behoorlijk edit werk gedaan.
Vandaag volgt in ieder geval nog een 2e deel.
Tot snel dan...
Strak sporend groetje

Allereerst even een korte introductie naar het eigenlijke bouwverslag.
In December 2012 ben ik begonnen met de bouw van dit diorama, en sinds 29 Januari 2013
ben ik begonnen met een bouwverslag op een ander forum.
In Maart 2013 kwam het stil te liggen ivm het overlijden van mijn vriendin en heeft toen bijna
drie jaar stil gestaan.
Sinds Februari 2016 ben ik er weer mee aan de slag en ook het bouwtopic wordt weer bijgehouden.
Hoe het zo gekomen is dat ik nu dit bouwverslag ook hier ga bijhouden is te lezen in de reacties
op mijn geschreven stukje alhier
Het verslag ga ik vanaf het begin rechtstreeks kopiëren naar hier.
Goed dan, gewoon beginnen maar, weet niet of ik vandaag alles al overzet, er zal nog wel wat
ge-edit moeten worden ook ivm de reeds ontvangen reacties die ik er hier niet bij ga zetten.
Veel kijk- en leesplezier, en reageren of vragen wordt altijd gewaardeerd.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
29 jan, 2013 6:46
Goeiemorge beste lijm- en resinsnuivers

"Rail Away"
Het begon allemaal met een tussendoortje : een wagon van Trumpeter.
Maar een wagon alleen is niets voor mij, dus wat zou ik er dan mee gaan doen ?
Het leek me leuk om de wagon vol te laden met motorfietsen... maar dan juist het beladen weer te geven.
Hoe wat waar ??
Het is niet mijn bedoeling om een specifieke plaats, datum of legeronderdeel weer te geven.
Het gaat me vooral om mens en machine in een turbulente periode ver van huis...
Mijn titel is een voorlopige werktitel (geïnspireerd door een populair TV programma).
Spindoctor Hiskemuller bedacht n.a.v. het diorama idee deze titel, "Kräder müssen rollen für den Sieg!"
Afgeleid van een propaganda motto :"Räder müssen rollen fur den Sieg!" (Wielen moeten rollen voor de overwinning).
(meer over die slogan, klik hier)
Het enige wat hij deed is een K toevoegen

Beetje uitleg : Rad=wiel, Räder= wielen. Krad is een populaire verkorting van Kraftrad, wat motorfiets betekent.
Motorrijder wordt aldus ook wel Kradfahrer genoemd.
Wagon


De onderdelen plakken lekker weg, wel even serieus de gietnaden en uitwerp-punten netjes wegwerken.
Geen hightech model, ook niet heel veel fijne details. Detail op zich is wel goed maar soms grof, en ook niet altijd correct
overgenomen van de echte wagon.
Maar met een zorgvuldige verfbeurt, zal het een zeer geloofwaardig schaalmodel opleveren!
Bouwtekening is goed, maar onduidelijk over de positie van de bolle (globe) en de platte buffer.
De bolle hoort links en de platte dus rechts.
Bol en vlak, waarom? Daarom, en wel hierom: een bolle buffer komt altijd tegenover een vlakke buffer,
het raakvlak wordt daardoor verkleind (minder weerstand als ze door oneffenheden in de rails ten opzichte van elkaar bewegen) en
de buffers kunnen in een boog (spoorwegterm voor bocht) ten opzichte van elkaar "scharnieren".

Bijgeleverde rails:
De bijgeleverde biels-secties zijn zo gegoten dat je het spoor in een boog kunt monteren (de drie bijgeleverde railbed-delen zijn recht).
Zó'n scherpe bocht zelfs, dat de wagon niet eens meer goed op de rails past :
Biels-secties aan elkaar klikken >>spoorstaven door de "klemmetjes" schuiven >> spreid de bielzen als een waaier. (sorry geen plaatje..)
Wagon Detail
RechtUitDeDoos was het voornemen, maar heb toch de luchtkoppelingen toegevoegd en de wagonkoppelingen een weinig verfraaid,
alsmede (waar optisch zinvol) het plastic detail opgefrist, danwel ingekrast, en 4 plastic stepjes vervangen door eigengemaakte exemplaren.
Mijn aangebrachte lasnaden horen niet want: de as drager is één groot stuk ijzer (gietijzer)
Ik ga het geheel nog een MrSurfacer500 laagje geven want ik vind de plastic delen té gladjes.
Met boor, microbeitel en scalpel zijn de shackels bewerkt..... zulk werk uren mee bezig zijn (met plezier hè


De laad-en-los deuren hebben een flinke dosis gebruikssporen meegekregen.

Vreemd genoeg ontbreken de klinknagels aan de binnenkant... maar misschien snap ik niet hoe zo'n deur gemaakt wordt...
Had geen trek in een berg klinkertjes maken incl. priegelplakken... dus dan maar met een "Punch & Die"-doorslagje
de klinknagels met een draaiende beweging in het plastic gedrukt .
Met pinwashes komen ze dan vast mooi uit verf schat ik...
Trumpeter geeft geen optie om de deuren geopend te monteren, dus in dat geval moet men zelf iets verzinnen :
De scharnieren heb ik iets schuin afgeveild zodat ze een goed pasvlakje hebben, de onbenutte pasgaten worden nog dicht gesmeerd.

Dit kan ik niet laten, dit moet...mmmm..krassekrassekrasse... Origineel zie je namelijk geen onderscheid tussen de
diverse ondrdelen van de constructie.

Detail overzicht van deze kant...die er net zo uitziet als de andere kant als u begrijpt wat ik bedoel


De omtrek van het "stepvlak" is m.b.v. het plastic deel overgetrokken op een PE anti-slip plaat>>
toen uit de losse pols een ruim vierkant uitgeknipt >> dat is vanaf de hoeken ingeknipt>>
met tangetje en pinset de zijden ruwweg omgezet >> en met schaartje de zijkantjes nog wat op 't oog getrimd (nix gemeten, zomaar doen...)
Mits niet té slordig gemaakt, ziet 't er (mijns inziens :mrgreen: ) op deze manier wel lekker grof uit (niemooi, wel stérk!)

De steuntjes zijn wel netjes gemaakt, van koperdraad dat iets platter geklopt is.

En dankzij www vond ik genoeg info om het aldus kunnen weergeven. (kan uiteraard meer uitgebreid, maar vond 't wel goed zo



De luchtkoppelingen, hoe zou ik die maken... leuk om zoiets uit te vogelen. . Heb helaas geen pix van het ontstaan, wel het recept :
1 kort stukje plastic staaf (voor de helft platgeknepen, het platte uiteinde rond invijlen)
1 uitgestansd schijfje (door stansen wordt schijfje komvormig)
1 kort stukje kromgebogen en dan platgeknepen koperdraad
1 heel klein ringetje van MIG
Lijm: CA dik + CA dun
Lijm ringetje in kommetje >> lijm staafje in luchtslang >> lijm kommetje tegen staafje >> lijm koperstukje tegen kommetje.
Na elke lijmstap de verbinding 30minuten laten harden.
Verstevigen : na uitharding van de laatste verlijming het geheel (niet de slang) sealen met 1 of 2 dunne laagjes CA.

Over de wagon op zich is verder nix te melden, behalve dat-ie nu al wel zijn rol in het verhaal kan uitbeelden.
Volgende keer een complete mock-up.

Motorfietsen
In plaats van motorfietsen nieuw te bouwen besloot ik mijn scrap-garage aan te spreken.
Op de twee DKW's na zijn de volgende bikes al zeker 35 jaar geleden in elkaar gestoken.
Deze twee bikes gaan opgeknapt worden en komen in de wagon staan.

Eén (ook scrap artikel) Harley zal gebruikt worden. Komt een eigen gesculpte biker op.

Ook fraai voor het verhaal. Deze Kettenkraftrad waarvan ik er twee heb staan. Beide zullen mee mogen doen,
waarvan één al geparkeerd in de wagon, de ander komt juist oprijden.

Tweedehands aangeschaft. Biker was al geplakt en ook de DKW zat reeds gebouwd in het doosje (wist ik niet toen ik het figuur kocht


Zelfde verhaal als van de biker hierboven.

Note 02-04-2016
Tot hier het prille begin, toch nog behoorlijk edit werk gedaan.
Vandaag volgt in ieder geval nog een 2e deel.
Tot snel dan...
Strak sporend groetje
