Update 10 : Terrein, Kettenkraftrad2, Figuur
Update #10 (16 feb, 2016 23:47)
Hoi Pipeloi

weer beetje verder gegaan met dit verhaal...
Diorama/Terrein
Bergachtig gebied, rails is aangelegd langs bergwand, in de bergwand is een pad gemaakt.
Met stukken piepschuim is een basis grondvlak opgebouwd en met een mes ruwweg in vorm gebracht.
Dan zijn de rails afgemeten, gebouwd en geplaatst. Ook al een stuk van het railbed aangelegd.
De rotswand is opgebouwd met stukjes gebroken piepschuim, gelijmd met
houtlijm (PVA) en/of ruim opgebrachte verdunde tegellijm.
De brokjes piepschuim zijn dan afgedekt met stukjes wc-papier en tissue gedrenkt in een papje.
Tissue is steviger dan wc-papier. Dus tissue voor een mooie bedekking en rotsstructuur,
wc-papier voor vullen en oppervlakte detail.
Opbrengen met stug kwastje werkt prachtig.
Papje : tegellijm (poeder) + water + flinke kneep witte houtlijm = dun papje.
(Kreeg dit idee van rotsen maken via YouTube)
Terrein/Rails + Railbed
Rails komen uit de Trumpeter doos. Het stukje railbed is gemaakt van steenstrooisel op een laagje tegellijm (poeder+water).
In de nog zachte tegellijm is ook gras van diverse lengtes gestoken.
(EDIT : Bovenstaande opbouw van het basis terrein is al drie jaar geleden gedaan, en stond nog steeds niet
vermeld in het originele verslag. Bij deze nu toegevoegd aan het verslag.)
Diorama/Presentatie
Een nette grondplaat (omlijsting) maken vind ik niet het meest plezante aan diobouw, maar het
oogt toch wel netjes en het pakt makkelijker op ook... vooruit maar, kan maar beter nu gedaan zijn, want
als je dat later nog moet doen wordt het alleen maar lastiger. Moet wel de rand nog even afplakken met tape.
Ook de kieren op de hoeken nog wat bijwerken... de latjes kantelden tijdens de montage en waren ietsje krom...
De "beplating" van het grondwerk is Forex (gecoat etalagekarton) en is met hete lijm vastgeplakt.
Daarna is het grondwerk met stukjes piepschuim en tissue en wcpapier aangesloten op de omlijstende Forex plaat.
Daar heb ik weer dat papje voor gebruikt zoals eerder al beschreven bij het maken van de rotswand.
Eerst tissue voor makkelijk bedekken, daarna wc-papier voor textuur en fijn-afwerking.
Terrein/Bergpad
Na herbekijken van wat er plaatsvind op het pad, waren er wat aanpassingen nodig.
-Het vreemde abrubte hoogteverschil in het bergpaadje is nu gelijk getrokken.
-Het plots versmallende bergpad vond ik nu onlogisch en heb versmalling geloofwaardig gemaakt door
het ter hoogte van de versmalling af te laten brokkelen.
Verder is het gesteente uitgebreid, incl. een handjevol losse brokken gesteente.
Zo was het voor de aanpassingen...
...en zo is 't nu. Fijn gesteente en begroeing volgt later, inclusief een rijtje Berkenbomen.
In bovenstaand tafereel ligt een handvol losse steenbrokken die afzonderlijk gemaakt zijn.. met :
-brokjes piepschuim
-papje (u weet wel... van hierboven, zie :
rotswand.
-strookjes wc-papier : laagjes van elkaar gescheiden.
Hoe ?
Brokje piepschuim (op een prikker) insmeren met papje.
Reepje papier erop en met insmeerkwastje het papier tegen de vorm duwen, ook kleine toefjes pap toevoegen.
Rustig an beetje tamponneren en aldus het reepje om het piepschuim werken.
Niet meer tamponneren dan nodig is om ontstane vouwtjes en plooitjes te laten verdwijnen, want
door het getamponneer valt het papier snel uit elkaar en wordt het papier maché.
Hoe vaker je dit herhaalt hoe zachter de vorm van de brok wordt.
Eventueel na droging het prikgat dichten.
Diorama/Accessoire/Oprijplank
Eerst zou er een oprijplank komen van berkenstammetjes, had echter geen mooie stammetjes in 1:35.
Heb wel allerlei latjes, dus daar er één van in elkaar gelijmd...
Zo'n ding zou toch maar zo aanwezig kunnen zijn in zo'n wagon ?
Latjes op maat afgestoken en met fijne vijl en schuurpapier bewerkt tot er wat leven in de planken kwam.
Dit is het idee, de lange dwarsbalk zorgt dat de rijplank aan de wagon blijft hangen.
Aan beide plank-uiteinden nog wat balkjes spijkeren ? pennen in het gesteente ? :?:
Ook mag de rijplank wat doorbuigen, en misschien nog extra dwars (diagonale?) versteviging aanbrengen aan de onderzijde.
Zowizo worden er nog koppen van slotbouten aangebracht.
Mag graag uw mening hierover lezen !
Om een lichte doorbuiging van de oprijplank te krijgen is deze aldus in een speciale pijnbank gezet voor ... buigen of barsten...
Droog werkt niet, heb dat gemerkt na 48 uur. Toen de plank nat gekwast en opnieuw in de tangen genomen... dat werkt.
Voertuig/Kettenkraftrad 2
De chauffeur is bijna voltooid, nu wat tijd gestopt in wat extra details van zijn voertuig.
Heb daarbij walk-arounds geraadpleegd... dat is oppassen als ik in de stemming ben om te scratchen...

Heb het toch gedaan hier en daar, maar let nu meer op niet te diep te gaan en zo te verzuipen in detail.
En dan nóg.... sommige details WIL ik gewoon maken vanwege de constructieve uitdaging

Aldus...
Motorklep
De verstevigingsspijltjes voor het raster zaten er al....oorspronkelijk plan was om het raster weg te laten.
Vond dat toch niet ok, dus dan de rasters alsnog aanbrengen...
Dat was een uitdaging want :
-de motorklep zat reeds stevig verlijmd.
-de spijltjes horen achterop de rasters gemonteerd.
-Rasters moeten dus eigenlijk
tussen de spijltjes en de motorklep

Heb dus maar geprobeerd het gaas zo nauwkeurig mogelijk te knippen en voorzichtig te verlijmen.
Achterverlichting
De (niet standaard aanwezige) achterlichten die op Kettkrad 1 al eenvoudig waren weergegeven,
wilde ik op dit exemplaar meer precies namaken.
Van afval PE, aluminium buis en een staafje rood-clear-sprue is het volgende gemaakt :
Na controle achteraf heb ik de lampen en de "Hecklampe Schützblech" korter moeten maken... let dan toch op verdulle

Wilde te snel resultaat..... referenties maar even niet ingekeken....(ik weet wel hoe het zit.... toch ?).
Gelukkig kon ik volstaan met wat aanpassingen : beugels her-verbogen en lampbehuizingen ingekort.
Schakelpook met Geleideplaat
De "Schalterhebel Begleitung" op het model zou wel te pimpen zijn met vijl en schuurpapier dacht ik...
en was al een heel eind... toen het brak..but afkoors... :twisted:
Nieuwe gemaakt van stukje L-profiel. De H-vormige uitsparing is gemaakt met fijne boortjes en smalle strookjes schuurpapier.
Versnellingspook is stukje gerekte sprue met gesmolten uiteinde.
Ook de "achteruit-blokkering" op de "Schalterhebel Begleitung" zit er op.
Het voertuig staat nu in de 1e versnelling, hoge gearing dus officëëël in stand 4.
Dekzeil(naast de mand) is gemaakt van gewoon papier. Het dekzeil is zogezegd klaargelegd tijdens wachten op het inladen.
De nodige (en onnodige?) riempjes en bindtouw en eventuele uitrusting komt nog...
Figuur/KettKrad2
De handschoen is gemaakt met MagicSculp.
De rechtse hand corrigeren lukte niet, maarrr :
Zoals de handen nu zijn kan ik het figuur nog makkelijk plaatsen en afnemen, dus :
Het opbouwen van de rechtse hand wacht ik nu mee tot de bestuurder definitief op z'n plek zit.
Aldus : voertuig en figuur worden apart geschilderd. Dan figuur op z'n plek monteren, motorwant sculpten, netjes schilderen...
Om plaatsing op een zadel makkelijk te maken is dit uitgevoerd door een zadel van putty vooraf al aan de bips te plakken,
van voren bekeken zie je dan toch tenminste iets van waar je een zadel mag verwachten.
(bouwgewijs kan dat hier prima zo, want de figuur steunt op de motorklep).
Motorbril wilde ik sculpten maar mislukte...voor nu dan een Italeri exemplaar erop geplakt.
Ik heb resin koppie's met zulke stofbrillen (niet geschikt qua gezicht helaas) en kan bijna niet vatten hoe
zulk fijn detail gemaakt wordt...dit is nu zo iets waar ik knetter van wordt wanneer ik dat dan ook wil maken
en dan al snel genoeg het gevoel krijg dat ik bezig ben als een olifant die probeert te macrameën.
Gaat me ooit nog eens lukken, bij Hephaestus !
Nieuwe riem om het middel komt nog...
twas weer gezelli, zenx for wotsjing

licht ontspoord groetje

Peter
Note 21 April 2016
Niet te geloven... het origineel topic van een paar maanden geleden kon bij
herlezen nog flink verbeterd worden. Vond het toen toch al goed.
Het is misschien wat van de hak op de tak, maar dat komt omdat ik met deze diorama bouw
prettig kan afwisselen.
Zoals Forris Gump al zei : Diorama Blogs are like a box of chocolats... you never know what you get...
Vragen over werkwijze, commentaar en suggesties altijd welkom uiteraard !
Nachtelijke groet vanuit een bijna Volle Maans beschenen Barneveld