Hoofdsponsor

1/250 RMS Mauretania 1/250 [DONE]

the--mouse

Administrator / V.I.P
Administrator
RMS Mauretania schaal 1:250

Dat wordt het volgende schip wat op de papierscheepswerf komt.
Deze wordt in opdracht van Bouwplaten uitgeverij Scaldis gebouwd en de deadline, waar ik dus niet van hou, is 18-02-2017
Maar goed, toch deze uitdaging aan gegaan.

Dit is het pakket wat bestaat uit een bouwplaat, laser parts en laser gesneden relingen:
u8DzGzl.jpg

Dit schip is in dit pakket op 4 verschillende manieren te bouwen:
1909 passagier schip
1914 Cruiser ( met geschut aan boord)
1915 Hospitaal schip
1918 Troepen carrier

En ik ga deze bouwen in de 1918 variant met de second geometric dazzle scheme designed by Norman Wilkinson:
pxcQQBP.jpg
Een paar getallen

Name: RMS Mauretania

Owner:

1906–1934: Cunard Line
1934–1935: Cunard White Star Line
Operator: Cunard Line
Port of registry: United Kingdom Liverpool
Route: Southampton-Cobh-New York City
Ordered: 1904
Builder: Swan Hunter, Tyne and Wear, United Kingdom
Laid down: 18 August 1904
Launched: 20 September 1906
Christened: 20 September 1906, by the Duchess of Roxburghe
Completed: 7 November 1907
Acquired: 11 November 1907
Maiden voyage: 16 November 1907
In service: 16 November 1907
Out of service: 1934
Fate: Retired from service September 1934.
Status: scrapped in 1935 at Rosyth, Scotland.
General characteristics
Tonnage: 31,938 GRT
Length: 790 ft (240.8 m)
Beam: 88 ft (26.8 m)
Draft: 33 ft (10.1 m)
Depth: 33.5 ft (10.2 m)
Decks: 8
Installed power:

Direct-action Parsons steam turbines (two high pressure, two low pressure)
68,000 shp (51,000 kW) nominal at launch, 76,000 shp (57,000 kW) on record run, later increased in 1928 to 90,000 shp (67,000 kW) July 1929.

Propulsion: Triple bladed design at launch changed soon after to four bladed versions. Astern turbines available on inboard shafts only.
Speed: 24 knots (44 km/h; 28 mph) (design service speed)
Capacity:

2,165 passengers total:
563 first class
464 second class
1,138 third class

Crew: 802
Notes: Running mate to RMS Lusitania:

En verder is er op het WWW nog heel veel van dit schip te vinden, zie https://en.wikipedia.org/wiki/RMS_Mauretania_(1906) ;)

Fred
 
Laatst bewerkt:
Succes met de bouw van dit scheepje Fred, maak maar een plaatsje vrij op je dressoir.
vgr
SMarc
 
Zusterschip van de Lusitania en ooit winnaar geweest van de blauwe wimpel voor de snelste overtocht van US naar UK.
Heb ooit de plastiek versie van Airfix gebouwd, prachtig schip.
Veel succes Fred.
 
Dit blijft voor mij een van de mooiste schepen ooit, ik zal dan ook heel graag dit prachtige project volgen......................
 
maak maar een plaatsje vrij op je dressoir.
vgr
SMarc
Deze wordt in opdracht gebouwd dus helaas niet op het dressoir Marc.

Zusterschip van de Lusitania en ooit winnaar geweest van de blauwe wimpel voor de snelste overtocht van US naar UK.
Heb ooit de plastiek versie van Airfix gebouwd, prachtig schip.

Inderdaad is dit het zusterschip van de Lusitania Erwin.
De blauwe wimpel heeft ze zelfs een aantal gehaald:
van west naar oost:
1907 Mauretania 4 dagen 22 uur 23 min 23,69
1908 Mauretania 5 dagen 2 uur 41min 23,90
1908 Mauretania 5 dagen 0 uur 5 min 24,42
1909 Mauretania 4 dagen 20 uur 27 min 25,16
1909 Mauretania 4 dagen 18 uur35 min 25,61
1909 Mauretania 4 dagen 18 uur 11 min 25,70
1909 Mauretania 4 dagen 17 uur 21 min 25,88
1924 Mauretania 5 dagen 1 uur 49 min 26,25

Van oost naar west:
1909 Mauretania 4 dagen 10 uur 51 min 26,06

Dit blijft voor mij een van de mooiste schepen ooit, ik zal dan ook heel graag dit prachtige project volgen......................
Zal ik dus extra mijn best moeten doen :sleep:

Voor de rest allemaal bedankt voor de aanmoedigingen en we gaan dus van start!

Eerst werd het boek uit elkaar gehaald.
Zoals ik in mijn voorwoord al zei kan dit schip op 4 manieren gemaakt worden:
TlEiCMm.jpg

En die zitten allemaal in het boek:
YrgDlkr.jpg]

Ik ga de onderste/rechtse maken dus de andere werden verwijderd.
Omdat er best een aantal onderdelen niet gebruikt worden op het ene en wel op het andere schip heb ik eerst een lijst gemaakt wat ik allemaal nodig heb voor dit schip:
uBsj20s.jpg

En ik ben begonnen om de eerste onderdelen voor de romp uit te snijden ( Goed dat ik een grote tafel heb :o :o )
bg9fn7F.jpg

Fred
 
Laatst bewerkt:
Hallo Fred, heb je thread ook gezien op Papermodellers.com, en ben via via hier terecht gekomen. Ik heb Sharunas model gezien, en dit kon me zeer goed bevallen, mijn vraag is, is dit model een pure vergroting van het JSC schaal 1:400 model, of dit ge-rescaled model meer gedetailleerd ?? Anyway, ik kijk uit naar je bouw van dit prachtige schip !!

John.
 
Fred, dat Dazzle scheme, dat lijkt me een militaire versie, klopt dit ?

En verder, dit gaat weer een kanjer van 'n model worden !
 
Hallo Fred, heb je thread ook gezien op Papermodellers.com, en ben via via hier terecht gekomen. Ik heb Sharunas model gezien, en dit kon me zeer goed bevallen, mijn vraag is, is dit model een pure vergroting van het JSC schaal 1:400 model, of dit ge-rescaled model meer gedetailleerd ?? Anyway, ik kijk uit naar je bouw van dit prachtige schip !!

John.

Dit is inderdaad een re-scale van de JSC 1:400 versie John. Ik weet niet of deze meer details heeft. Als ik bij Scaldis ben zal ik ze eens naast elkaar leggen ;)

Fred, dat Dazzle scheme, dat lijkt me een militaire versie, klopt dit ?

Dit is inderdaad een militaire uitvoering van 1918 G, eerste wereldoorlog.
De Dazzle schema was bedoeld om duikboten van de wijs te brengen:D


Het begint allemaal met een doosje van papier, dit wordt het middenschip:
CQp2YY4.jpg

Vervolgens werd de boeg in elkaar geplakt:
oHXs7Dp.jpg

IFhCZrV.jpg

En het achterschip was wel even puzzelen:
vEg1EIX.jpg

En dat begint op een schip te lijken:
4k0QG6E.jpg

En samen met de Strasbourg die ook op dezelfde schaal is:
q4kztlJ.jpg

Dit is nu ruw bouw en zonder verstevigingen, die komen als de alles in elkaar geplakt gaat worden.

Fred
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de dekken aan de onderkant verstevigd met karton:
eMfb4M4.jpg

En in de boeg kwamen de schotten om de taps toelopende vorm te krijgen:
7VFX10T.jpg

En daarna werden de delen aan elkaar geplakt:
IhtR95F.jpg

De dekken en de zijkanten werden uitgesneden:
BpxeYcu.jpg

En de dekken in dry-fit:
iqkLcz7.jpg

Nu moeten eerst de zijkanten voorzichtig erop geplakt worden.

Fred
 
Laatst bewerkt:
Die zijkanten netjes erop krijgen was nog niet eenvoudig en heeft me twee dagen gekost.
Eerst werden de kanten waar gelijmd moet worden in gekleurd en omdat dit groot is gewoon met Vallejo geschilderd:
WGJ69ab.jpg

Psov96n.jpg

Daarna werd het passen, meten, passen, meten, voorzichtig een stukje lijmen, nog een stukje lijmen.......:
3vO1SbN.jpg

Tot de boeg aan stuurboord vastzat. En dat was stuk 1 van de zes :wtf: :
ZDhIf2I.jpg

En na een paar uurtjes prullen is dit stuurboord geworden:
lVFUOp9.jpg

En dit bakboord:
dQxYyeD.jpg

Fred
 
Laatst bewerkt:
Het ziet er toch weer super uit.
Ik sta er telkens weer van te kijken hoe mooi die bouw pakketten zijn.
vgr Marc
 
Terug
Bovenaan