Ik weet niet goed waar ik dit moet plaatsen, hopelijk is hier ok.
Tot mijn verbazing kreeg ik vorige week van een Engelse modelbouwer het verzoek om een tweetal onderdelen te bouwen voor zijn Pocher-bouw. Hij is bijzonder ver maar heeft geen draaibank / frees ter beschikking, iets wat nodig is voor het maken van de onderdeeltjes. Kennelijk is er geen aftermarket beschikbaar.
Ondanks de waarschuwende mededeling dat ik nog maar net begonnen ben deze apparaten te leren kennen, wilde hij toch dat ik het probeerde.
En toen bestudeerde ik zijn topic... met daarin naar mijn idee het summum van Pocher Ducati-modelbouw. Enkele foto's:
Zie hier het topic op Britmodeler.
Het mag voor zich spreken dat toen ik dit zag, dit de boog nog wat verder aanspande. Op de een of andere manier moet ik dus aan deze kwaliteitsstandaard zien te voldoen.
1. Vandaag kreeg ik de onderdeeltjes binnen:
2. Hier hoe het onderdeeltje op de vorige foto onderaan er in het echt uit ziet:
3. Als grondslag voor de maten worden deze onderdeeltjes gebruikt, zo is de wens van de opdrachtgever. Verbeteren is niet moeilijk, maar om het perfect te krijgen... we zullen zien. Het plan is nu om elke moer in ten minste drie delen te maken, de onderste ring, de 'tanding' en dan het bovenste deel met de 16 groeven.
Ik begin met de tanding, omdat ik denk dat dat het moeilijkste is.
Uitleg van de tekening: als ik het goed bereken en heb getekend, moet ik straks mijn frees 62,1 millimeter naar links verplaatsen en 25,8 millimeter naar boven, plus de helft van de freesdiameter. Dat is dan de positie om de ene zijdes van de vertanding te maken. De andere zijdes komen later.
Wordt dus vervolgd.
Tot mijn verbazing kreeg ik vorige week van een Engelse modelbouwer het verzoek om een tweetal onderdelen te bouwen voor zijn Pocher-bouw. Hij is bijzonder ver maar heeft geen draaibank / frees ter beschikking, iets wat nodig is voor het maken van de onderdeeltjes. Kennelijk is er geen aftermarket beschikbaar.
Ondanks de waarschuwende mededeling dat ik nog maar net begonnen ben deze apparaten te leren kennen, wilde hij toch dat ik het probeerde.
En toen bestudeerde ik zijn topic... met daarin naar mijn idee het summum van Pocher Ducati-modelbouw. Enkele foto's:
Zie hier het topic op Britmodeler.
Het mag voor zich spreken dat toen ik dit zag, dit de boog nog wat verder aanspande. Op de een of andere manier moet ik dus aan deze kwaliteitsstandaard zien te voldoen.
1. Vandaag kreeg ik de onderdeeltjes binnen:
2. Hier hoe het onderdeeltje op de vorige foto onderaan er in het echt uit ziet:
3. Als grondslag voor de maten worden deze onderdeeltjes gebruikt, zo is de wens van de opdrachtgever. Verbeteren is niet moeilijk, maar om het perfect te krijgen... we zullen zien. Het plan is nu om elke moer in ten minste drie delen te maken, de onderste ring, de 'tanding' en dan het bovenste deel met de 16 groeven.
Ik begin met de tanding, omdat ik denk dat dat het moeilijkste is.
Uitleg van de tekening: als ik het goed bereken en heb getekend, moet ik straks mijn frees 62,1 millimeter naar links verplaatsen en 25,8 millimeter naar boven, plus de helft van de freesdiameter. Dat is dan de positie om de ene zijdes van de vertanding te maken. De andere zijdes komen later.
Wordt dus vervolgd.