Het is nog altijd zomer en nog altijd vakantie voor de kleinkinderen en dat betekent dan ook dat ik niet veel kans heb om aan plastiek modelbouw te doen. Gezond alternatief, voor mij althans, blijft de papierbouw.
Deze maal doen we iets Belgisch, een ambulance "van de 900" zoals we ze waarschijnlijk nog gekend hebben alhoewel het voertuig dat ik wil voorstellen waarschijnlijk gebaseerd is op een modernere versie dan dit oudje.
De eer valt te beurt aan ontwerp 0094 van ontwerper Camille (lid Le Forum en Papier) en het model is volledig free download via hun site.
Staat er 900 op vermeld, meer in detail betreft het een voertuig van de "Agglomération de Bruxelles - Agglomeratie Brussel".
Het betreft een laat type H met hoekige spatborden achteraan en verlengde kas.
Het ontwerp heeft ook hier enkele nieuwigheden die ik onder de knie zal moeten krijgen waaronder:
- speciaal tussenschot, waarschijnlijk aan te brengen boven of ter hoogte van het reservewiel
- 3 interne versterkingsstukken
- 2 zwaailichtbalken
- een ander ontwerp chassis vooraan zonder afzonderlijke spatborden
- het voertuig is niet voorzien van de zogenaamde "suicide doors" maar de portieren gaan normaal open hetgeen doet vermoeden dat het voertuig gebaseerd is op een Nederlands ontwerp. Blijkt dat het in Nederland verboden was om "suicide doors" te hebben en Citroën zou deze moeten aanpassen hebben door het verplaatsen van de scharnieren naar de voorzijde van de cabine.
Tijd brengt raad en als ik mijn verstand op een hoop leg zal het misschien nog lukken ook.
Deze maal doen we iets Belgisch, een ambulance "van de 900" zoals we ze waarschijnlijk nog gekend hebben alhoewel het voertuig dat ik wil voorstellen waarschijnlijk gebaseerd is op een modernere versie dan dit oudje.
De eer valt te beurt aan ontwerp 0094 van ontwerper Camille (lid Le Forum en Papier) en het model is volledig free download via hun site.
Staat er 900 op vermeld, meer in detail betreft het een voertuig van de "Agglomération de Bruxelles - Agglomeratie Brussel".
Het betreft een laat type H met hoekige spatborden achteraan en verlengde kas.
Het ontwerp heeft ook hier enkele nieuwigheden die ik onder de knie zal moeten krijgen waaronder:
- speciaal tussenschot, waarschijnlijk aan te brengen boven of ter hoogte van het reservewiel
- 3 interne versterkingsstukken
- 2 zwaailichtbalken
- een ander ontwerp chassis vooraan zonder afzonderlijke spatborden
- het voertuig is niet voorzien van de zogenaamde "suicide doors" maar de portieren gaan normaal open hetgeen doet vermoeden dat het voertuig gebaseerd is op een Nederlands ontwerp. Blijkt dat het in Nederland verboden was om "suicide doors" te hebben en Citroën zou deze moeten aanpassen hebben door het verplaatsen van de scharnieren naar de voorzijde van de cabine.
Tijd brengt raad en als ik mijn verstand op een hoop leg zal het misschien nog lukken ook.
Laatst bewerkt door een moderator: