De Mini een geval apart
De Mini was op de wereld gezet om 4 personen veilig en comfortabel en zuinig te vervoeren dat was de doelstelling van Sir Alec Issigonis ten tijde van de benzine crisis in Engeland . Het wagentje werd geproduceerd van het jaar 1959 tot schrik niet 2000 in de fabrieken van B.M.C.
In de loop der jaren veranderde de naam al eens van Austin , Morris naar Rover om toch dealgemene naam van Mini te behouden later is de naam Mini en heel het concept overgenomen door BMW maar dat is een ander verhaal
De motor was een dwarsgeplaatste 4 cilinder van 850 cc en werd later een 1000 cc en een 1275 cc . De kleine krachtbron leverde een dikke 34 pk
De ophanging was even revolutionair als die van de Citroen DS namelijk op een vloeistof " Hydrolastic " maar door te hoge kosten werd deze in een later stadium vervangen door rubberen elementen , want Sir Alec wilde het kostenplaatje zo laag mogelijk houden zodanig dat de Mini betaalbaar bleef
Later kwam ene John Cooper en die knutselde wat aan de motoren en maakte van 34 pk een waardevolle 70 pk en de Mini Cooper was geboren en het de resultaten bleven niet achter , eerste tweede en derde plaats voor de Cooper in de Rally van Monte Carlo maar de Franse officials diskwalificeerde de Mini's voor niet reglementaire verlichting die chauvinisten toch he
Zo genoeg gezeverd over naar het echte ( modelbouw ) werk
De Boxart
De inhoud
Wat me opvalt is dat het een recente (2014 ) zeer gedetailleerde kit is zoals de Golf en 2pk mooie duidelijke details , op het eerste zicht een mooi gezellig kitje waar ik als autobouwer veel plezier aan ga hebben
Jullie zullen zeggen wat gaat hij nu weer bouwen ? wel het antwoord is duidelijk de Mini is niet voor mij alhoewel ik hem ook wel wil nu ik de kit bekeken heb
Zo beste vrienden dat is het voor nu , nu ga ik wat bouwen
Tot laters
Marc
De Mini was op de wereld gezet om 4 personen veilig en comfortabel en zuinig te vervoeren dat was de doelstelling van Sir Alec Issigonis ten tijde van de benzine crisis in Engeland . Het wagentje werd geproduceerd van het jaar 1959 tot schrik niet 2000 in de fabrieken van B.M.C.
In de loop der jaren veranderde de naam al eens van Austin , Morris naar Rover om toch dealgemene naam van Mini te behouden later is de naam Mini en heel het concept overgenomen door BMW maar dat is een ander verhaal
De motor was een dwarsgeplaatste 4 cilinder van 850 cc en werd later een 1000 cc en een 1275 cc . De kleine krachtbron leverde een dikke 34 pk
De ophanging was even revolutionair als die van de Citroen DS namelijk op een vloeistof " Hydrolastic " maar door te hoge kosten werd deze in een later stadium vervangen door rubberen elementen , want Sir Alec wilde het kostenplaatje zo laag mogelijk houden zodanig dat de Mini betaalbaar bleef
Later kwam ene John Cooper en die knutselde wat aan de motoren en maakte van 34 pk een waardevolle 70 pk en de Mini Cooper was geboren en het de resultaten bleven niet achter , eerste tweede en derde plaats voor de Cooper in de Rally van Monte Carlo maar de Franse officials diskwalificeerde de Mini's voor niet reglementaire verlichting die chauvinisten toch he
Zo genoeg gezeverd over naar het echte ( modelbouw ) werk
De Boxart
De inhoud
Wat me opvalt is dat het een recente (2014 ) zeer gedetailleerde kit is zoals de Golf en 2pk mooie duidelijke details , op het eerste zicht een mooi gezellig kitje waar ik als autobouwer veel plezier aan ga hebben
Jullie zullen zeggen wat gaat hij nu weer bouwen ? wel het antwoord is duidelijk de Mini is niet voor mij alhoewel ik hem ook wel wil nu ik de kit bekeken heb
Zo beste vrienden dat is het voor nu , nu ga ik wat bouwen
Tot laters
Marc
Laatst bewerkt door een moderator: