Vandaag gaan we weer eens de Chinese toer op met deze Snow Leopard, het laatste model dat ik gekocht heb au 16 Escadron vooraleer het ter ziele ging eind vorig jaar. Ze deden een actie van modellen aan 30 tot 50 percent, dus kon ik deze echt niet langer laten liggen. Ik heb nogal een zwak voor achtwielers, zeker als er artillerie op staat. Aangezien dat deze nog eens een buitengewone camo heeft, ga ik aan deze volgens mij plezier kunnen beleven. Hobbyboss ken ik als een merk dat out of the box prima te bouwen is, maar goed ook, want voor deze kit ben ik nooit upgrades tegengekomen. Zelfs Scalemates heeft er maar eentje, een decalkit waarmee je de urban camo kan opkleven en die waarschijnlijk ook niet meer te krijgen is. Misschien betert dat nu ook de kanonversie vorig jaar uitkwam. Op dit grote voertuig is het uitvoeren van een urban camo wel een extra uitdaging.
Wat zit er allemaal in de kit?
Het is een handige doos die naar boven opengaat, met een aanlokkelijke boxart die een typische parade in Beijing voorstelt.
De hull ziet er even groot uit als die van de Rhino onlangs. Er is geen interieur.
De koepel is ook in 1 stuk gegoten.
Enkele fragielere frames zaten naar de gewoonte van Hobbyboss ingepakt in piepschuimfolie. Er is echter niets dat boven het raam uitsteekt.
Redelijk wat clearparts, met iets wat op een windscherm lijkt.
Eigenlijk de belangrijkste onderdelen van de kit, 8 vinylbanden. Deze zullen parade-whitewalls krijgen. Ik meende in de belettering wel een schrijffout te zien, gelukkig een die gecorrigeerd kan worden door een stukje vinyl weg te halen.
Het foto-ets dat bij deze kit zit, is een flinke plak messing. Hiermee maak je een aantal motorbeplatingsdelen.
Ik heb een tijdje lopen zoeken naar een bemanningssetje voor de Snow Leopard. Bronco had er een met paraderende vrouwelijke militairen, maar dat zou wel meer ruimte gaan innemen dan handig was. Uiteindelijk heb ik deze gevonden:
Eigenlijk voor een tank en ondertussen is er een betere te vinden van Meng (https://www.scalemates.com/kits/1089221-meng-model-hs-011-armored-vehicle-crew) maar hiermee moet ook wel wat te maken zijn. Er zit ook meer in dan wat ik gewend ben van Trumpeter:
Figuren met wisselende mate van detail. De handen zijn apart gegoten met mooi detail maar de kledij is wat plat. Gezichten zijn wel realistisch.
Een apart wapenvester met tweemaal de type 95-B-1 carbine en decals voor de insignes.
2 decalvellen met een soort digitale camouflage, dit is een goeie zet van Trumpeter want er is genoeg voor meer dan alleen deze kit. Nu hopen dat het ook op figuren hecht.
Even terug naar die dag in Brussel toen er nog geen vuiltje aan de lucht leek en ik de kit net gekocht had. Ik had de gewoonte om steeds ook even de boekenwinkel binnen te lopen op de hoek van de staat. Ik vond er misschien de enige publicatie waar meerdere plaatjes over dit voertuig te vinden waren, een nummer van Tankograd over parades in Beijing en Hongkong.
Dit boekje is zeer de moeite om te doorbladeren, alleen al door de kleurenvariëteiten en kostuumdisplays die tijdens deze parades te zien zijn.
Er staan ook meerdere uitvoeringen van het voertuig in, zelfs de foto die voor de box-art gebruikt is.
Op het net vond ik terug dat de motor een in licentie gebouwde Deutz is van 440pk die een snelheid van 100 per uur op de weg verleent, en dat de bepantsering vooraan bestand zou zijn tegen 12.7mm tot 25mm armor-piercing patronen, al neem ik dat laatste met een korrel zout (http://www.military-today.com/apc/zbl_09.htm). Het kanon is een 30mm derivaat van de Russische 2A72 mt een coaxiale mitrailleur en er zijn ook twee projectielen van het type HJ-73, die eigenlijk voorbijgestreefd zijn maar tegen ongepantserde voertuigen ingezet kunnen worden. Het voertuig is sinds 2009 massaal ingezet en ook elders verkocht nadat een eerder product met 6 wielen niet succesvol bleek. Er is al een gamma aan uitvoeringen van deze voertuigen, met een 105mm kanon (doos nr.84505), een houwitser, een bergingsvoertuig met kraanarm, een mijnenploeg, ... en eigenlijk worden ze ingezet zoals de Strykerbrigades van de VS.
Laatst bewerkt door een moderator: