Royal Caroline 1749 - Panart
Royal Caroline 1749 - Panart / Mantua Models
Hallo vrienden, medebouwers, volgers en fans,
We zijn alweer een paar maandjes verder sinds het afronden van mijn project Santa Maria 1492. Mijn nieuwbouwwoning is opgeleverd en ben ik de afgelopen periode druk mee bezig geweest om het bewoonbaar te maken. Inmiddels ben ik verhuisd en vinden de komende maanden de kleine afwerkpunten in en om het huis plaats. Dit heeft mijn afwezigheid op het forum veroorzaakt, maar ook vooraf aangekondigd.
In het vorige huis moest ik noodgedwongen bouwen aan de keukentafel. Dit is mij erg goed bevallen doordat ik toch bij het gezin aanwezig was en nadien steeds mijn spullen kon opruimen en opbergen. Dit zorgde voor een nette "bouwplaats" en structuur tijdens de bouw.
Ik heb mijzelf voorgenomen om ook in het nieuwe huis te blijven bouwen aan de keukentafel i.p.v. in een aparte kamer.
Keuzestress...
Het heeft wat voeten in de aarde gehad om een volgend model te kiezen, er is een lange lijst met mooie schepen die ik wil bouwen. Ik heb mijn budget iets ruimer gesteld t.o.v. de Santa Maria, maar voornamelijk wilde ik een compleet ander type schip bouwen t.o.v. Santa Maria. Daarom geen Pinta of Nina welke wel eens is geopperd. Ook een van mijn primaire "eisen" was om een keer niet een Spaans schip te bouwen en ook niet van het merk Artesania Latina. Van dat laatste merk heb ik nu al een aantal dozen gehad en het werd echt eens tijd voor een andere fabrikant, liefst Italiaans.
Mijn voorkeur ging voor deze zoektocht uit naar Corel, Amati of Mantua Models. Gezien de prijsklasse waarin ik wilde blijven, het type schip dat ik zou willen bouwen en de grootte van het model kwam ik uit op een aantal favorieten en ik heb uiteindelijk gekozen voor Royal Caroline van Panart, onderdeel van Mantua Models.
The history of HMY Royal Caroline 1750
HMY (His Majesty Yacht) Royal Caroline was een zeilschip om precies te zijn een koninklijk jacht. In 1749 werd de bouw gestart om HMY Carolina als het huidige koninklijke jacht te vervangen. In Deptford Dockyard onder de supervisie van Meester Scheepsbouwer John Hollond werd ze gebouwd n.a.v. een ontwerp van Joseph Allin. Op 29 januari 1750 werd ze ter water gelaten en na 70 jaar dienst te hebben gedaan is ze gesloopt in 1820.
HMY Royal Caroline heeft een rijke geschiedenis beleefd tijdens haar dienstjaren. Tijdens die dienstjaren is haar naam gewijzigd in HMY Royal Charlotte uit respect voor de Hertogin Charlotte of Mecklenburg-Strelitz welke van Kiel Duitsland voer met HMY Caroline naar Harwich Engeland om te trouwen met koning George III.
Ze werd onder die naam gebruikt tijdens officiële plechtigheden tijdens de Franse Revolutie en de oorlog met Napoleon Bonaparte. George III maakte frequente reizen met haar om terugkerende vloten te verwelkomen. De koning voer met Royal Charlotte uit in 1797 naar de vloot die meevocht in "the battle of Camperdown" om de Admiraal Adam Duncun te eren. helaas door harde wind lukte het niet om met Royal Charlotte om de vloot te bereiken en moest ze uiteindelijk terugkeren. In 1820 voer ze haar laatste vaart en is ze uiteindelijk gesloopt doordat haar grotere opvolger HMY Royal Sovereign in 1804 de taken van koninklijk jacht had overgenomen.
bron: Wikipedia
The ins and outs of the box
Zoals de meeste dozen van Panart / Sergal of Mantua is deze erg langwerpig van formaat in plaats van vierkantig. Dit is op zich geen probleem, maar het wijkt af van de gebruikelijke overdreven grote dozen van de Spaanse fabrikanten. Ook is de doos daardoor flink dikker of hoger om alle onderdelen te kunnen verpakken. De artistieke weergave op de doos ziet er verzorgd maar ook klassieker uit.
Na het openen van de doos zit alles netjes verpakt in de folie of plastic. Meteen valt het op dat de beeldjes erg mooi gegoten zijn en daarmee voldoet het meteen aan de verwachting. De details zijn wat verfijnder t.o.v. o.a. de Spaanse fabrikanten. Niets ten nadelen van AL of Occre overigens, dat zijn beide prima fabrikanten. Het model is overigens zeer rijkelijk gedecoreerd met beeldwerk. Niet heel vreemd voor die periode en ook omdat het een koninklijk jacht betreft.
Na alles uitgepakt te hebben, de zaken even netjes gearrangeerd en om te beginnen met de tekeningen en handleiding.
Het ziet er mooi uit. Vier dubbelzijdige grote tekenvellen welke meteen Italiaanse "chaos" tonen. Dit beloofd wat met het bouwen van dit model en ik verwacht veel puzzelwerk en nadenken wat ze nu bedoelen. Nu wist ik dat de bouwbeschrijving en de tekeningen niet de beste zijn. Dit is helaas een heel herkenbaar gegeven bij vele fabrikanten.
Dit model bestaat al een geruime tijd en is al lang op de markt. Dit is duidelijk te zien aan de klassieke tekeningen en de wirwar van onmogelijke plaatjes met Italiaanse aantekeningen. Whoohoo what a joy....
De kleine onderdeeltjes / beslag zit netjes verpakt in het plastic. De jufferblokken bijvoorbeeld zijn van noten gemaakt en zien er fraai uit.
Het hout in de doos, iets waar ik erg benieuwd naar was. De Italianen staan erom bekend om zeer goed hout te leveren in hun bouwdozen. Uitmuntend bij Corel en Amati. In deze doos is het iets minder van kwaliteit t.o.v. Corel of Amati maar vergelijkbaar of iets beter t.o.v. Artesania Latina of Occre. Het is netjes verpakt en ziet er verder erg bruikbaar uit!
Door naar de multiplex platen voor o.a. de spanten. Meteen valt op dat er berken multiplex gebruikt is en daarmee van goede kwaliteit is. Alle onderdelen zijn met een laser uitgesneden. Bij Corel bijvoorbeeld wordt dit nog geperst of gestanst wat een slechtere accuratesse oplevert.
Verder is het pakket "eenvoudig" en "klassiek" verpakt zonder al te veel opsmuk. Duidelijk is dat alle onderdelen vervaardigd zijn in Italië en niet zoals bij onze Spaanse vrienden geproduceerd in China.
Dit zou de kwaliteit van de bouwdoos en het model ten goede moeten komen. Tja, of dat zo is zullen we moeten ervaren tijdens de bouw van dit scheepje. Al met al heb ik er zin in.
Technical specifications and size
Lengte: 830 mm
Hoogte: 600 mm
Schaal: 1:47
Part no: MM750
Volledige lattenbouw en dubbele beplanking
Sheet 1 figure 1: it begins, bulkheads and "false" keel
Alvorens ik kan beginnen met bouwen zal ik alle onderdelen moeten voorzien van een cijfer / nummer. Een van de meegeleverde tekeningen betreft een plaat waarop alle onderdelen zijn genummerd. Deze heb ik overgenomen op het hout om daarmee verwarring te voorkomen. Een goede voorbereiding is het halve werk zegt men...
Na het nummeren van de spantdelen wordt het tijd om ze uit hun frame te halen. De laser snijd gebruikelijk 99% van de spantdelen uit. De delen zitten vervolgens op twee of drie plekken nog vast welke je eenvoudig met een mesje kunt doorsnijden. Het onderdeel komt hierna makkelijk uit het frame.
Na alle spantdelen eruit gehaald zijn schuur ik met korrel 80 / 90 over de kopse kanten van het hout om de lasersporen wat te verwijderen. Feitelijk is dit een heel dun laagje verbrand hout en mijn ervaring is dat houtlijm hierdoor slecht kan intrekken in het hout en daarmee geen goede hechting kan maken tussen de te verlijmen delen.
Tijd om de spanten op de kielplaat te passen middels een dry-fit. Alle delen passen perfect op de kielplaat nagenoeg zonder speling. Ik heb dit nog niet eerder zo fraai meegemaakt. Meestal moet er toch wel wat aangepast worden om de spanten netjes op de kielplaat te krijgen. Een aangename verrassing dus, ik weet zeker dat er ook onaangename verrassingen gaan komen. Vooralsnog even in de euforie.
Hiermee bijt ik het spits af voor deze bouw. Ik hoop dat jullie zullen volgen net als bij mijn vorige bouw van de Santa Maria.
Ik ga er een behoorlijke kluif aan hebben. Dit model bevat veel detail en mijzelf kennende zal ik ook nog het nodige willen veranderen.
Voor de puristen onder ons. Er bestaat een mooi boek van HMY Caroline uit de "Anatomy of the ship" boeken serie. Dit boek ga ik voor dit model bewust niet gebruiken. De details, tekeningen en beschrijving van dit schip is een stuk anders dan deze bouwdoos. De bouwdoos lijkt op HMY Caroline maar is een representatieve weergave. De kitmaker Panart heeft er ook een eigen uit de duim gezogen versie van gemaakt die ik ga bouwen. Met als kanttekening dat ik her en der wat bashing zal doen om het model er hopelijk wat smaakvoller uit te laten zien.
Kortom, op naar de volgende update. Fijne dag en tot binnenkort!
Peter
Royal Caroline 1749 - Panart / Mantua Models
Hallo vrienden, medebouwers, volgers en fans,
We zijn alweer een paar maandjes verder sinds het afronden van mijn project Santa Maria 1492. Mijn nieuwbouwwoning is opgeleverd en ben ik de afgelopen periode druk mee bezig geweest om het bewoonbaar te maken. Inmiddels ben ik verhuisd en vinden de komende maanden de kleine afwerkpunten in en om het huis plaats. Dit heeft mijn afwezigheid op het forum veroorzaakt, maar ook vooraf aangekondigd.
In het vorige huis moest ik noodgedwongen bouwen aan de keukentafel. Dit is mij erg goed bevallen doordat ik toch bij het gezin aanwezig was en nadien steeds mijn spullen kon opruimen en opbergen. Dit zorgde voor een nette "bouwplaats" en structuur tijdens de bouw.
Ik heb mijzelf voorgenomen om ook in het nieuwe huis te blijven bouwen aan de keukentafel i.p.v. in een aparte kamer.
Keuzestress...
Het heeft wat voeten in de aarde gehad om een volgend model te kiezen, er is een lange lijst met mooie schepen die ik wil bouwen. Ik heb mijn budget iets ruimer gesteld t.o.v. de Santa Maria, maar voornamelijk wilde ik een compleet ander type schip bouwen t.o.v. Santa Maria. Daarom geen Pinta of Nina welke wel eens is geopperd. Ook een van mijn primaire "eisen" was om een keer niet een Spaans schip te bouwen en ook niet van het merk Artesania Latina. Van dat laatste merk heb ik nu al een aantal dozen gehad en het werd echt eens tijd voor een andere fabrikant, liefst Italiaans.
Mijn voorkeur ging voor deze zoektocht uit naar Corel, Amati of Mantua Models. Gezien de prijsklasse waarin ik wilde blijven, het type schip dat ik zou willen bouwen en de grootte van het model kwam ik uit op een aantal favorieten en ik heb uiteindelijk gekozen voor Royal Caroline van Panart, onderdeel van Mantua Models.
The history of HMY Royal Caroline 1750
HMY (His Majesty Yacht) Royal Caroline was een zeilschip om precies te zijn een koninklijk jacht. In 1749 werd de bouw gestart om HMY Carolina als het huidige koninklijke jacht te vervangen. In Deptford Dockyard onder de supervisie van Meester Scheepsbouwer John Hollond werd ze gebouwd n.a.v. een ontwerp van Joseph Allin. Op 29 januari 1750 werd ze ter water gelaten en na 70 jaar dienst te hebben gedaan is ze gesloopt in 1820.
HMY Royal Caroline heeft een rijke geschiedenis beleefd tijdens haar dienstjaren. Tijdens die dienstjaren is haar naam gewijzigd in HMY Royal Charlotte uit respect voor de Hertogin Charlotte of Mecklenburg-Strelitz welke van Kiel Duitsland voer met HMY Caroline naar Harwich Engeland om te trouwen met koning George III.
Ze werd onder die naam gebruikt tijdens officiële plechtigheden tijdens de Franse Revolutie en de oorlog met Napoleon Bonaparte. George III maakte frequente reizen met haar om terugkerende vloten te verwelkomen. De koning voer met Royal Charlotte uit in 1797 naar de vloot die meevocht in "the battle of Camperdown" om de Admiraal Adam Duncun te eren. helaas door harde wind lukte het niet om met Royal Charlotte om de vloot te bereiken en moest ze uiteindelijk terugkeren. In 1820 voer ze haar laatste vaart en is ze uiteindelijk gesloopt doordat haar grotere opvolger HMY Royal Sovereign in 1804 de taken van koninklijk jacht had overgenomen.
bron: Wikipedia
The ins and outs of the box
Zoals de meeste dozen van Panart / Sergal of Mantua is deze erg langwerpig van formaat in plaats van vierkantig. Dit is op zich geen probleem, maar het wijkt af van de gebruikelijke overdreven grote dozen van de Spaanse fabrikanten. Ook is de doos daardoor flink dikker of hoger om alle onderdelen te kunnen verpakken. De artistieke weergave op de doos ziet er verzorgd maar ook klassieker uit.
Na het openen van de doos zit alles netjes verpakt in de folie of plastic. Meteen valt het op dat de beeldjes erg mooi gegoten zijn en daarmee voldoet het meteen aan de verwachting. De details zijn wat verfijnder t.o.v. o.a. de Spaanse fabrikanten. Niets ten nadelen van AL of Occre overigens, dat zijn beide prima fabrikanten. Het model is overigens zeer rijkelijk gedecoreerd met beeldwerk. Niet heel vreemd voor die periode en ook omdat het een koninklijk jacht betreft.
Na alles uitgepakt te hebben, de zaken even netjes gearrangeerd en om te beginnen met de tekeningen en handleiding.
Het ziet er mooi uit. Vier dubbelzijdige grote tekenvellen welke meteen Italiaanse "chaos" tonen. Dit beloofd wat met het bouwen van dit model en ik verwacht veel puzzelwerk en nadenken wat ze nu bedoelen. Nu wist ik dat de bouwbeschrijving en de tekeningen niet de beste zijn. Dit is helaas een heel herkenbaar gegeven bij vele fabrikanten.
Dit model bestaat al een geruime tijd en is al lang op de markt. Dit is duidelijk te zien aan de klassieke tekeningen en de wirwar van onmogelijke plaatjes met Italiaanse aantekeningen. Whoohoo what a joy....
De kleine onderdeeltjes / beslag zit netjes verpakt in het plastic. De jufferblokken bijvoorbeeld zijn van noten gemaakt en zien er fraai uit.
Het hout in de doos, iets waar ik erg benieuwd naar was. De Italianen staan erom bekend om zeer goed hout te leveren in hun bouwdozen. Uitmuntend bij Corel en Amati. In deze doos is het iets minder van kwaliteit t.o.v. Corel of Amati maar vergelijkbaar of iets beter t.o.v. Artesania Latina of Occre. Het is netjes verpakt en ziet er verder erg bruikbaar uit!
Door naar de multiplex platen voor o.a. de spanten. Meteen valt op dat er berken multiplex gebruikt is en daarmee van goede kwaliteit is. Alle onderdelen zijn met een laser uitgesneden. Bij Corel bijvoorbeeld wordt dit nog geperst of gestanst wat een slechtere accuratesse oplevert.
Verder is het pakket "eenvoudig" en "klassiek" verpakt zonder al te veel opsmuk. Duidelijk is dat alle onderdelen vervaardigd zijn in Italië en niet zoals bij onze Spaanse vrienden geproduceerd in China.
Dit zou de kwaliteit van de bouwdoos en het model ten goede moeten komen. Tja, of dat zo is zullen we moeten ervaren tijdens de bouw van dit scheepje. Al met al heb ik er zin in.
Technical specifications and size
Lengte: 830 mm
Hoogte: 600 mm
Schaal: 1:47
Part no: MM750
Volledige lattenbouw en dubbele beplanking
Sheet 1 figure 1: it begins, bulkheads and "false" keel
Alvorens ik kan beginnen met bouwen zal ik alle onderdelen moeten voorzien van een cijfer / nummer. Een van de meegeleverde tekeningen betreft een plaat waarop alle onderdelen zijn genummerd. Deze heb ik overgenomen op het hout om daarmee verwarring te voorkomen. Een goede voorbereiding is het halve werk zegt men...
Na het nummeren van de spantdelen wordt het tijd om ze uit hun frame te halen. De laser snijd gebruikelijk 99% van de spantdelen uit. De delen zitten vervolgens op twee of drie plekken nog vast welke je eenvoudig met een mesje kunt doorsnijden. Het onderdeel komt hierna makkelijk uit het frame.
Na alle spantdelen eruit gehaald zijn schuur ik met korrel 80 / 90 over de kopse kanten van het hout om de lasersporen wat te verwijderen. Feitelijk is dit een heel dun laagje verbrand hout en mijn ervaring is dat houtlijm hierdoor slecht kan intrekken in het hout en daarmee geen goede hechting kan maken tussen de te verlijmen delen.
Tijd om de spanten op de kielplaat te passen middels een dry-fit. Alle delen passen perfect op de kielplaat nagenoeg zonder speling. Ik heb dit nog niet eerder zo fraai meegemaakt. Meestal moet er toch wel wat aangepast worden om de spanten netjes op de kielplaat te krijgen. Een aangename verrassing dus, ik weet zeker dat er ook onaangename verrassingen gaan komen. Vooralsnog even in de euforie.
Hiermee bijt ik het spits af voor deze bouw. Ik hoop dat jullie zullen volgen net als bij mijn vorige bouw van de Santa Maria.
Ik ga er een behoorlijke kluif aan hebben. Dit model bevat veel detail en mijzelf kennende zal ik ook nog het nodige willen veranderen.
Voor de puristen onder ons. Er bestaat een mooi boek van HMY Caroline uit de "Anatomy of the ship" boeken serie. Dit boek ga ik voor dit model bewust niet gebruiken. De details, tekeningen en beschrijving van dit schip is een stuk anders dan deze bouwdoos. De bouwdoos lijkt op HMY Caroline maar is een representatieve weergave. De kitmaker Panart heeft er ook een eigen uit de duim gezogen versie van gemaakt die ik ga bouwen. Met als kanttekening dat ik her en der wat bashing zal doen om het model er hopelijk wat smaakvoller uit te laten zien.
Kortom, op naar de volgende update. Fijne dag en tot binnenkort!
Peter
Laatst bewerkt: