Hoofdsponsor

1/48 Chance Vought Corsair F4U-1 [done]

Kattekrab

Well-known member
Registered
Hier en daar een aantal vriendelijke verzoeken gekregen om toch een topic aan te maken van mijn huidige build dus bij deze. ;)

Ik ben een dikke week geleden begonnen aan de Corsair F4U-1 van Tamiya. Nu het laatste model wat ik in elkaar heb gestoken hiervoor was toen ik 16 jaar oud was. Ondertussen ben ik er 41. Ik denk niet dat ik nog veel bagage van toen mee heb. Ik ben begonnen met bouwen omdat een goede vriend van mij is gestart met Warhammer figuurtjes. Hij heeft me proberen overhalen om hetzelfde te doen, dat is em gedeeltelijk gelukt. Het virus is aangewakkerd, maar m'n liefde blijft toch bij echte modellen.

Nu eigenlijk is alles terug nieuw voor mij, inclusief airbrushen. Nu ik ben weliswaar redelijk perfectionistisch aangelegd, en ik neem graag overal mijn tijd voor. En die tijd heb ik niet altijd ... dus verwacht niet elke dag een bouw-update. Ik zal wel proberen m'n gedachtengang bloot te leggen, en ik apprecieer input erg hard!

Als laatste ... ik probeer geen 100%-authentiek-aan-de-realiteit-model te maken. Misschien 85% ;)

IMG_20200723_072543.jpg

Ik ben begonnen met deze kit van Tamiya. Vele malen heb ik gelezen, dat je best kan beginnen met een WW2 vliegtuig en dat deze kit van Tamiya een goede kandidaat is aangezien alles mooi past. Voorlopig zit dat allemaal best snor.

Begonnen met de cockpit ...

IMG_20200716_120649.jpg


IMG_20200716_125344.jpg


Ik moet zeggen, dat ik al best lang ben bezig geweest met de "aanhangsels met de sprue" mooi weg te snijden en te schuren. Zoals ik heb aangehaald in m'n welkomsttopic heb ik in één oog een operatie achter de rug, en echt van kortbij focussen gaat, maar is best pittig. Ik had er een beetje schrik voor, maar het gaat beter dan verwacht. Ik heb me wel zo'n lamp gekocht met een vergrootglas erin. Voor mij gewoon een schitterende oplossing. 8)

IMG_20200716_135813.jpg

Klaar om te primen ... en de eerste keer mijn airbrush te gebruiken. :unsure:

IMG_20200716_151301.jpg

Het resultaat, en hier ben ik best tevreden mee. Ik moet eerlijk toegeven dat ik massaal veel youtube tutorials gezien heb om te airbrushen. En overal lees je massaal veel tegenstrijdige zaken. Gebruik dit merk van verf, gebruik dat merk, gebruik deze druk, gebruik nooit thinners, gebruik wel thinners, spuit puur, etc etc ... 'k werd er een beetje zot van. Uiteindelijk vond ik de tutorials van Flory Models het interessantste en down to earth. As in ... er bestaat geen slecht merk, en maak u nergens druk in.

Nu ik had ooit eens een boek gekocht van Vallejo en een vriend van mij is daar ook mee begonnen en is best tevreden. Ik vind ook het concept van de druppelflesjes wel leuk. Eigenlijk is nu 95% van al m'n producten van Vallejo. Primers, kleuren, thinner, cleaner, varnishes, etc.

Ik heb eerst op een plastic sheet geoefend met de airbrush, maar na 10m was ik m'n echte onderdelen al aan het spuiten. Eerst primen, dan de uiteindelijke kleur erop. Desondanks ik geen ervaring had, had ik al snel door dat airbrushen gewoon op buikgevoel werkt.

De problemen die ik nu nog heb/had is het spuiten van de primer. Ik volg een beetje de guidelines van ene Don Suratos, die ook tutorials maakt voor Vallejo.

IMG_20200723_080722.jpg

De primer 50% verdunnen, lijkt me teveel van het goede en spuit niet goed naar mijn mening. Ik heb een aantal primer/thinner ratio's geprobeerd maar gewoon onverdund spuiten, geeft voorlopig de beste resultaten. Model Air spuit erg makkelijk moet ik zeggen. Hier gebruik ik gewoon 1/3e thinner en dat gaat erg lekker. Ter informatie ik gebruik een H&S Evolution 2in1. Voorlopig enkel nog maar de 0.2 nozzle gebruikt. Wanneer zou ik de 0.4 moeten gebruiken? Om grotere vlakken te spuiten?

Het ander probleem wat ik heb is dat ik soms toch te snel wil zijn en de trekker teveel overhaal en teveel verf loslaat. En dan krijg ik dit probleem:

IMG_20200716_151630.jpg

Nu is er niets meer van te zien, later meer daarover ... maar hiermee moet ik echt mee oppassen. Als ik dit op het exterieur van het vliegtuig heb, heb ik een groot probleem? Tips hiervoor mogen altijd al :)

Volgende stap het schilderen van de details.

IMG_20200718_080750.jpg

Met de losse hand schilderen, schrikt mij enorm af. Dus waar ik kan afplakken, zal ik afplakken :)

IMG_20200720_095744.jpg

IMG_20200720_104619.jpg


Afplakken hier was veel lastiger ... ik heb wel geprobeerd maar uiteindelijk is er dan toch zwarte verf onder gekomen. Ik heb het dan nog wel kunnen corrigeren met terug te schilderen met de groene verf. Laten we zeggen dat ik hier veel op gevloekt heb.

Over vloeken gesproken ... ik had gelezen dat je hier best de ejector pin marks verwijdert.

IMG_20200716_125616.jpg


IMG_20200716_133934.jpg


Ik had me hiervoor een 2mm chisel in huis gehaald, maar dit was geen makkelijke opgave. Schrik om te diep te gaan, en schuren in die kleine nissen was niet makkelijk. Ik dacht dat alles zo goed als weg was, maar door te weatheren zijn er toch terug ongewenste details naar boven gekomen ... ik zal dit later nog aanhalen.

IMG_20200717_143847.jpg

Ondertussen ook de motoronderdelen gespoten in gun metal. De top van de motor in sky gray.

Een goede tip langs mijn kant. Ik had zo'n steekschuim gekocht zoals je hier kan zien op de foto om mijn onderdelen in te steken. Doe dat aub niet. Er komen zoveel minuscule stukjes van. Na een tijdje ligt heel je bureau vol en je wil dit echt niet als je aan het verven bent. Ook weer gelezen op internet om zelf een betere oplossing te maken.

IMG_20200719_155356.jpg


De bovenkant genomen van een schoendoos van één van m'n dochters en dan een grote doos karton versneden. Werkt perfect :)

Volgende stap, het verder afwerken van de cockpit. Enerzijds om de ringetjes van het instrumentenpaneel te highlighten en om een beetje een verweerde en vuile look te geven. Het eerste door middel van drybrushen, waarvoor ik zilver heb gebruikt. En het vuil maken heb ik gedaan met de Dark Dirt wash van Flory Models.

IMG_20200721_095554__01.jpg


Voor een eerste keer vind ik dit niet slecht gedaan. Een aantal knopjes heb ik nog rood gemaakt met behulp van een tandenstoker.

Het volgende wat ik wilde doen was gordels toevoegen op de stoel. Aangezien ik een out of the box versie bouw, zou dit betekenen dat ik een decal moet aanbrengen met gordels daarop ... dat vond ik zo'n grote afbreuk, dat ik besloten heb om zelf mijn gordels te maken. Dat had ik ook ooit eens gezien op youtube. ;)

De bedoeling was om 2 strippen plakbland te kleven met zilverpapier tussen. Geschilderd in us field drab, met daarover een bruine wash van flory models.

IMG_20200722_173457.jpg

Eén riempje erop. Trouwens er is eigenlijk ook niets meer te zien van de verfophoping. Pfew!

IMG_20200722_204123.jpg

Alle riempjes erop. Nu misschien had ik de "buckles" of hoe zeg je het, hier in aluminium, iets fijner moeten maken. Maar 'k ben toch best tevreden met het resultaat. Veruit niet het detail van een PE onderdeel, maar veel leuker dan de standaard decal.

IMG_20200721_090418__01.jpg

De motor is ook gelijmd en staat klaar om misschien wat chip damage toe te voegen op het voorste gedeelte. En dan shiny elementen echt vuil maken.

IMG_20200722_205653+%281%29.jpg

IMG_20200723_073610+%281%29.jpg

De binnenkant van de neus waar de motor in moet, heb ik ook een wash gegeven om een vuile look te krijgen. De binnenkant van de neus was lastig airbrushen, en ook daar weer een verfophoping gehad. Nu dat gaat niet meer te zien zijn, maar toch ...

Als laatste heb ik gisteren dan nog de stoel gelijmd ... en daar sta ik nu.

IMG_20200723_072338__01.jpg

IMG_20200723_072407.jpg

Wat zijn nu de volgende stappen?

  • De cockpit een matte vernislaag geven om alles mooi te sealen. Nu ik heb nog nooit vernis gespoten, dus hopelijk gaat dat goed. Ik heb hier vernis van Vallejo zelf klaarstaan. Volgens m'n sheet 50% verdunnen met thinner.
  • Er is nog een potje Tamiya X-22 onderweg om het glas effect te verkrijgen in de "rondjes" van het instrumentenpaneel.
  • De motor goed vuil maken. Maar hier zit ik een beetje in de knoop om te sealen. De motor zelf zijn glimmende onderdelen, het vuil erop moet mat zijn. Nu ik heb het zo in m'n hoofd gestoken dat je alles moet vernissen om je verf etc te beschermen. Maar op Facebook werd er me geadviseerd om het niet te vernissen. Hier moet ik nog eens over nadenken ... misschien ben ik hier te ver in aan het gaan. Ik was zelfs van plan de binnenkant van de motorruimte te vernissen.

Ondertussen is dit een héél lange post geworden. De volgende zullen wel kort en krachtig zijn. :)
 
Laatst bewerkt:
Mooie en uitgebreide introductie. Ik vind je niveau al heel hoog voor een eerste model hoor.

Het spuitwerk vind ik mooi strak.

Wat betreft de vernis van vallejo, die spuit ik gewoon uit het flesje dus onverdund. En alles vernissen vind ik persoonlijk niet nodig. Bij warhammer figuren enz... wel want die pak je altijd vast maar een model niet.
 
Hey Kattekrab,

Ik heb ongeveer hetzelfde verleden als jij.
Na in de jeugdjaren wat bezig geweest te zijn, zo rond mijn 40ste terug in de modelbouw gestapt.
Maar dat is ondertussen ook al 16 jaar geleden;)

Volgens mij ben je heel goed bezig als ik je verslag hier zo zie:wow:
Geen zorgen maken over het airbrushen, dat komt goed met de tijd. (oefening baart kunst)

Wat het vernissen betreft, dat doe ik enkel met de body van mijn toestellen.
Hetzelfde met de primer, gebruik ik enkel voor grote delen.

Maar iedere bouwer heeft zo zijn eigen manier natuurlijk, het is een kwestie van ondervinden en hier en daar wat afkijken en leren van anderen.

Grtz.

Luc8)
 
Bedankt voor de feedback en interesse!

Ik ga dan mijn cockpit zo laten, enkel nog het instrumenten nog vullen met glas. Ik ga niet meer vernissen. Ook de motor niet, da's al een zorg minder :)

Ondertussen is de postbode langsgeweest ^^
Het is dus nummer 15 die we gaan bouwen!

IMG_20200723_154821.jpg


White 15 - Daphne C - September 1943

Pilot Capt. James Cupp. Officially credited with 12 victories, claimed his fifth and sixth victories in this aircraft. With his Corsair named after his wife Dahne Cupp, this aircraft is fitted with the cowling from his first Corsair, White 13 BuNo 02350. While chasing his 13th aircraft, Cupp was shot down in BuNo 03803 and badly burned. He endured 18 months in hospital and received multiple operations for his wounds.


Nu blijkbaar zijn er 2 strips in een ander soort blauw te schilderen. Of is het nu zwart? Enig idee hoe ik aan die informatie en/of kleurreferentie kom?

IMG_20200723_154930__01.jpg


Ik wou oorspronkelijk de onderkant van het vliegtuig in Insignia White te zetten, maar hier spreken ze van Light Gull Gray. Binnenkort nog een extra potje verf scoren.
 
Laatst bewerkt:
Frank was dat een Marine Corsair of een gewone landversie?
Als Marine Corsair kon het zijn dat hij opvouwbare vleugels had en dan zouden die strepen wel eens op het einde van het vaste vleugeldeel kunnen zitten om duidelijk af te bakenen tot waar er op de vleugel veilig kan gewerkt worden met betrekking tot het onderhoud en herladen van de bewapening.
Wat kleur betreft zou ik gewoon zwart gebruiken als was het een walkway.
 
Frank was dat een Marine Corsair of een gewone landversie?
Als Marine Corsair kon het zijn dat hij opvouwbare vleugels had en dan zouden die strepen wel eens op het einde van het vaste vleugeldeel kunnen zitten om duidelijk af te bakenen tot waar er op de vleugel veilig kan gewerkt worden met betrekking tot het onderhoud en herladen van de bewapening.
Wat kleur betreft zou ik gewoon zwart gebruiken als was het een walkway.

Ik geloof het wel. Bedankt voor de raad!

Ondertussen chipping aangebracht aan de motor via een stukje spons. Alsook m'n eerste decal geplakt ... je ziet het arme ding amper.

IMG_20200723_181943.jpg

Vervolgens een zwarte wash aangebracht voor de smerigheid. Misschien had ik beter eerst alles zwart geschilderd en dan gunmetal ge drybrusht voor een meer donker effect, maar ik vind het wel ok.

IMG_20200723_183434.jpg
(de 2 belletjes heb ik nog wat uitgewreven met een wattenstaafje)

Nu blijf ik toch met de gedachte zitten om de cockpit en motor (al is het enkel maar het voorste gedeelte) te vernissen. Waarom? Als ik het vliegtuig moet spuiten dan moet ik de ruimte van de cockpit en de voorkant aan de motor dichtmaken. Met een spons of dergelijke neem ik aan. Als ik die spons ertussen ga proppen, gaat dat niet een deel van de wash wegnemen?

De wash die ik gebruik is water en klei gebaseerd ... ik denk als je goed wrijft, dat je het er af kan wrijven. Ik ben niet zeker. Wat zouden jullie doen?
 
Een spons is een idee maar persoonlijk gebruik ik huishoudpapier (keukenrol) omdat je dat gemakkelijk met een pincet in openingen kan duwen.
In een open cockpit moet je natuurlijk wel opletten dat je bv. de stuurknuppel niet beschadigd. Je kan natuurlijk ook altijd de cockpitkap tijdelijk sluiten zolang de spuitwerken duren. Gewoon een beetje houtlijm aan de rand en hij blijft wel zitten; openen kan zonder schade want die houtlijm maakt een velletje tussen de plastiek delen.

Als je de cockpitdelen verft, vergeet dan niet eerst de randen te verven in de basis cockpitkleur. Als je dan in de cockpit kijkt zie je dezelfde kleuren.
 
Mooie resultaten, ik raad 50 procent verdunner aan en bij Vallejo ook retarder, niet alle kleurtjes spuiten even gemakkelijk en ik heb ook potjes die door ouderdom onbruikbaar geworden zijn om te spuiten, door de brokjes verf. Ik gebruik voor het dichtmaken van afgeronde vormen vaak kneedgom, de weinige sporen die dit nalaat kan je weggommen. Ook ideaal om stukjes op te zetten zoals op dat kartonnetje. De houtlijmmethode heb ik net nog bij de Huey gebruikt. Ik snijd dan een papiertje tot het net past in een deur of raam, en lijm de randen vast, maar je weet nooit zeker of er niet wat verf mee met de lijm weggetrokken wordt bij het openmaken. Verder gewoon Tamiya tape gebruiken, ik zag dat je papier onder je dashboard gestoken had maar dat plakt dus niet genoeg en je blaast het gewoon omhoog.
 
Een spons is een idee maar persoonlijk gebruik ik huishoudpapier (keukenrol) omdat je dat gemakkelijk met een pincet in openingen kan duwen.
In een open cockpit moet je natuurlijk wel opletten dat je bv. de stuurknuppel niet beschadigd. Je kan natuurlijk ook altijd de cockpitkap tijdelijk sluiten zolang de spuitwerken duren. Gewoon een beetje houtlijm aan de rand en hij blijft wel zitten; openen kan zonder schade want die houtlijm maakt een velletje tussen de plastiek delen.

Als je de cockpitdelen verft, vergeet dan niet eerst de randen te verven in de basis cockpitkleur. Als je dan in de cockpit kijkt zie je dezelfde kleuren.

Keukenrol kan ik inderdaad zachtjes er in duwen. Dat is waarschijnlijk een betere oplossing. Betreft het tijdelijk vastlijmen van een canopy lees ik veel van Elmer lijm. Blijkbaar kan je dit nadien met een beetje water terug losmaken.

Mooie resultaten, ik raad 50 procent verdunner aan en bij Vallejo ook retarder, niet alle kleurtjes spuiten even gemakkelijk en ik heb ook potjes die door ouderdom onbruikbaar geworden zijn om te spuiten, door de brokjes verf. Ik gebruik voor het dichtmaken van afgeronde vormen vaak kneedgom, de weinige sporen die dit nalaat kan je weggommen. Ook ideaal om stukjes op te zetten zoals op dat kartonnetje. De houtlijmmethode heb ik net nog bij de Huey gebruikt. Ik snijd dan een papiertje tot het net past in een deur of raam, en lijm de randen vast, maar je weet nooit zeker of er niet wat verf mee met de lijm weggetrokken wordt bij het openmaken. Verder gewoon Tamiya tape gebruiken, ik zag dat je papier onder je dashboard gestoken had maar dat plakt dus niet genoeg en je blaast het gewoon omhoog.

Bedankt voor de tips! Onder m'n dashboard was ook gewoon tape. Weliswaar met een ander kleurtje. :)
M'n vallejo potjes zijn nog allemaal nieuw, misschien daarom dat ze goed spuiten. Tijd zal raad brengen.
 
Ferme aanzet. Voor een eerste bouw, prachtige vorderingen.

Dank je wel! :)

Vandaag weer een beetje verder kunnen doen.

Zo zit de motor in de neus ...

IMG_20200724_060816.jpg


... en heb ik de tellers van het instrumentenpaneel opgevuld om een glaseffect te krijgen.

IMG_20200724_133811.jpg


Als volgt heb ik een keertje gezien of alles wel goed in elkaar zal passen.

IMG_20200724_144955.jpg


Zoals verwacht past alles echt goed. Dat was ook één van de redenen waarom ik voor deze Tamiya-kit ben gegaan als eerste build. Echter heb ik wel gezien dat ik nog een stuk moest schilderen, daar waar de canopy overkomt. Binnenkant afplakken, terug de airbrush boven gehaald, primer erop en interieur kleur.

IMG_20200724_160324.jpg


En dan ... weliswaar een historisch moment. De cockpit langs één kant vastgelijmd. 8)

IMG_20200724_163443.jpg


Als volgt het vers gespoten gedeelte weer wat viezer gemaakt.

IMG_20200724_164035.jpg


En dat concludeert mijn activiteiten voor vandaag. Morgen zal ik niet veel verder kunnen werken. 'k ga de hal schilderen. :|


Nu waarvoor ik jullie hulp nodig heb ...

In mijn begintopic had ik aangehaald dat het verwijderen van ejector pin marks geen groot succes was. Dit is het resultaat.

IMG_20200724_153325.jpg


IMG_20200724_153339.jpg


Het zijn vooral diegene aan de onderkant die zichtbaar blijven in de uiteindelijke build. Die onderste foto heeft het erg. Die pin marks bovenaan worden zo goed als helemaal gemaskeerd. Nu zouden jullie nog iets doen aan die onderste pin marks? En hoe zouden jullie het doen? Ik had gedacht om wat putty erover te smeren en gewoon terug te schilderen met een vuile wash. Dat die ondergrond niet egaal gaaf is, dat zal in de realiteit ook wel niet altijd geweest zijn. Of wat zouden jullie doen in mijn plaats?
 
Ik zou de Ejector Pin Marks wel gladschuren. Dit kan je op volgende manier doen.
Je neemt een tandenstoker, cocktailprikker of houten stokje waarmee je brochettes maakt (dit soort stokjes vind je o.a. ook in creawinkels). Je kleeft hierop met secondelijm een stukje schuurpapier (korrel, grootte en breedte al naargelang de behoefte).
Met dit soort eigengemaakt gereedschap kan je op de moeilijkste plaatsen oneffenheden wegschuren. Indien de Pin Marks te diep zijn kan je ze eerst een beetje opvullen met putty en ze dan gladschuren.
Het vraagt een beetje werk maar het resultaat zal veel beter/mooier zijn dan als je de Pin Marks laat zitten.
Mvg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Frank, ik wil nog eens terugkeren naar die strips op de vleugels.
Blijkbaar waren dit toch een soort walkways die zelfs bekleed waren met anti-slip materiaal. Ook ter hoogte van de cockpit was er een vorm aangebracht welke juist genoeg was om een voet op te plaatsen.

attachment.jpg

Deze foto heb ik deze middag aangetroffen in een oud magazine "Airpower" Vol. 19 n° 5 van September 1989.
Hier staat een groot artikel in over de ontwikkeling van de Corsair en veel foto's. Op veel van de foto's zijn die strips goed zichtbaar als donkerkleurig maar op sommige donker geschilderde Corsairs staan ze er ook bleek op, waarschijnlijk ook door slijtage.
Als je interesse hebt scan ik je het artikel door, stuur me dan pb met je mail adres via de rubriek "privé berichten" in de balk bovenaan.
 
Ik haat pin of ejector marks, bij mij moeten ze zo wie zo weg!
Opvullen en vlak schuren of gewoon wegschuren op alle mogelijke manieren. Airbus geeft hier een heel goede tip die ik zelf ook gebruik.
 
Ik zou de Ejector Pin Marks wel gladschuren. Dit kan je op volgende manier doen.
Je neemt een tandenstoker, cocktailprikker of houten stokje waarmee je brochettes maakt (dit soort stokjes vind je o.a. ook in creawinkels). Je kleeft hierop met secondelijm een stukje schuurpapier (korrel, grootte en breedte al naargelang de behoefte).
Met dit soort eigengemaakt gereedschap kan je op de moeilijkste plaatsen oneffenheden wegschuren. Indien de Pin Marks te diep zijn kan je ze eerst een beetje opvullen met putty en ze dan gladschuren.
Het vraagt een beetje werk maar het resultaat zal veel beter/mooier zijn dan als je de Pin Marks laat zitten.
Mvg

http://www.modelbouwen.be/attachment.php?attachmentid=133016

http://www.modelbouwen.be/attachment.php?attachmentid=133017

Bedankt voor de tip! Heb even in m'n BBQ doos gerommeld en nog van die lange satéstokken gevonden, maar deze zelf zijn al te dik. Dan naar de tandenstokers, werkt redelijk ok. Heb nu alles mooi met putty gesmeerd, straks proberen een beetje te schuren. Nu als ik het niet perfect krijg, de weathering zal veel camoufleren en de vorm van de artificiële ejector pin marks zal zeker weg zijn. :)

Frank, ik wil nog eens terugkeren naar die strips op de vleugels.
Blijkbaar waren dit toch een soort walkways die zelfs bekleed waren met anti-slip materiaal. Ook ter hoogte van de cockpit was er een vorm aangebracht welke juist genoeg was om een voet op te plaatsen.

http://www.modelbouwen.be/attachment.php?attachmentid=133024&d=1595695622

Deze foto heb ik deze middag aangetroffen in een oud magazine "Airpower" Vol. 19 n° 5 van September 1989.
Hier staat een groot artikel in over de ontwikkeling van de Corsair en veel foto's. Op veel van de foto's zijn die strips goed zichtbaar als donkerkleurig maar op sommige donker geschilderde Corsairs staan ze er ook bleek op, waarschijnlijk ook door slijtage.
Als je interesse hebt scan ik je het artikel door, stuur me dan pb met je mail adres via de rubriek "privé berichten" in de balk bovenaan.

Super! Bedankt voor de research. Ik zal je een PB sturen. :)
 
Magere update momenteel ... niet gek veel tijd gehad.

Gaatje geboord voor de optionele bom.

IMG-20200726-WA0001.jpg


Ik probeer deze build zoveel mogelijk dingen te doen, die me afschrikken. Dus ook gaten boren. ;)

De optionele bom in elkaar gezet en na de primer in olijfgroen gezet.

IMG_20200727_155300.jpg


En dan een geel randje er rond geairbrusht. Ik denk dat ik met het afplakken langer ben bezig geweest. En naderhand bekeken ook dom van mij om eerst de donkere kleur erop te zetten en dan de lichtere ...

IMG_20200727_163056.jpg


IMG_20200727_163148.jpg


De foto's zijn niet al te denderend, mijn excuses. :)
Maar goed, ik vertrek morgen voor een 2 weken op vakantie. Hopelijk genoeg uitgerust om met volle moed aan die ejector pin marks te beginnen ;)
 
De snelste manier om die opstaande pinmarks weg te halen is wel gewoon de Dremel er op te zetten. Zulke hoeveelheden met schuurstokjes aanvallen lijkt me echt niet effectief. Je hebt wel een hele fijne freeskop nodig om tussen sommige van die deeltjes te geraken.

attachment.jpg
 
Vorig weekend teruggekomen van een 2 weken deugddoende vakantie in Italië. Desondanks het warme weer, het werk wat zich opgestapeld had, deze namiddag toch vrij kunnen maken om verder te werken aan mijn Corsair.

Voor het verwijderen van de ejector pin marks ben ik dus volledig terug van scratch begonnen. Met een 1mm chisel ging het beter en zijn ze uiteindelijk verwijderd geraakt. Misschien nog niet perfect, maar al doende leert men ...

IMG_20200812_125710.jpg

De cockpit had ik voor m'n vakantie al in één kant erin gelijmd, dan was het nu het grote moment om de 2 helften aan elkaar te lijmen.

IMG_20200813_124427.jpg

Het interieur waar ik best trots op ben (al ziet ge er niet zoveel meer van) :)
Hetgeen wat achter glas komt in de cockpit blijft in het groen ... vandaar dat het onderdeel achter de stoel al geverfd is.

IMG_20200813_124708.jpg

De staartvleugels gelijmd en de lijmresten weggeschuurd. Filler is niet nodig, alles past erg mooi.

IMG_20200813_145648.jpg

IMG_20200813_145532.jpg

De wheelbays terug in de primer gezet, geschilderd, beetje zilver drybrushing hetzij erg subtiel.

IMG_20200813_145705.jpg

De onderkant van het vliegtuig waar de vleugels beginnen ook in elkaar gelijmd.

IMG_20200813_151803.jpg

En alles gelijmd :)
Nu dit is m'n eerste kit, maar ik vind de mate van het detail toch wel dik in orde.

IMG_20200813_153000.jpg

Uiteindelijk nog de motor gelijmd ... en hier staan we dan!

IMG_20200813_163410.jpg

IMG_20200813_163532.jpg

Nu volgende week ben ik terug op vakantie. Dan gaan we een week naar de Ardennen. Dit was het eigenlijk het backup-plan mochten we niet op vakantie naar Italië kunnen gaan. Nu we zitten op 10m van Bastogne. Er zal wel een leuke modelbouwwinkel in de buurt zijn. :ph34r: :D

Issues die ik vandaag had:

  • Vallejo primer spuiten, gaat me niet 100% goed af. Ik verdun met 1/3 thinner en ik heb er ook een paar druppels flow improver bij gedaan met het warme weer. Maar die gewone model air kleuren gaan zoveel beter. Misschien is het ook dat ik grijs op grijs spuit en het niet zo goed zie veranderen. Voor diegene die Vallejo primer gebruiken, any tips? Tot hier toe heb ik alles geairbrusht met een 0.2mm needle. Ik heb hier ook nog een 0.4mm liggen ...
  • Voor de romphelften heb ik Faller Expert lijm gebruikt, omdat die wat trager zou drogen dan Tamiya Extra Thin Cement. Nu ik heb om de 5m altijd een allumeur moeten boven halen om de naald vrij te krijgen. Dit kan toch niet de bedoeling zijn? Nuja geen ramp ...
  • Ik heb ook m'n eerste lijmvinger gehad. Wel allemaal kunnen wegschuren. Oef! Misschien toch eens voor handschoentjes zien?

Anyways bedankt voor m'n topic te volgen. Tips blijven much appreciated :)
 
Laatst bewerkt:
Vallejo primer spuiten, gaat me niet 100% goed af. Ik verdun met 1/3 thinner en ik heb er ook een paar druppels flow improver bij gedaan met het warme weer. Maar die gewone model air kleuren gaan zoveel beter. Misschien is het ook dat ik grijs op grijs spuit en het niet zo goed zie veranderen. Voor diegene die Vallejo primer gebruiken, any tips?

Ik spuit zowel met 0,2 en 0,4 Vallejo primer en als ik verdun doe ik dat gewoon met water, Vallejo is al rijk genoeg :) Heb vandaag nog wat in de primer gezet maar geen problemen met de warmte. Wat mij wel opval is dat je ontzettend op je manier van spuiten moet letten (De basis handelingen) om problemen te voorkomen.
 
Terug
Bovenaan