Hier en daar een aantal vriendelijke verzoeken gekregen om toch een topic aan te maken van mijn huidige build dus bij deze.
Ik ben een dikke week geleden begonnen aan de Corsair F4U-1 van Tamiya. Nu het laatste model wat ik in elkaar heb gestoken hiervoor was toen ik 16 jaar oud was. Ondertussen ben ik er 41. Ik denk niet dat ik nog veel bagage van toen mee heb. Ik ben begonnen met bouwen omdat een goede vriend van mij is gestart met Warhammer figuurtjes. Hij heeft me proberen overhalen om hetzelfde te doen, dat is em gedeeltelijk gelukt. Het virus is aangewakkerd, maar m'n liefde blijft toch bij echte modellen.
Nu eigenlijk is alles terug nieuw voor mij, inclusief airbrushen. Nu ik ben weliswaar redelijk perfectionistisch aangelegd, en ik neem graag overal mijn tijd voor. En die tijd heb ik niet altijd ... dus verwacht niet elke dag een bouw-update. Ik zal wel proberen m'n gedachtengang bloot te leggen, en ik apprecieer input erg hard!
Als laatste ... ik probeer geen 100%-authentiek-aan-de-realiteit-model te maken. Misschien 85%
Ik ben begonnen met deze kit van Tamiya. Vele malen heb ik gelezen, dat je best kan beginnen met een WW2 vliegtuig en dat deze kit van Tamiya een goede kandidaat is aangezien alles mooi past. Voorlopig zit dat allemaal best snor.
Begonnen met de cockpit ...
Ik moet zeggen, dat ik al best lang ben bezig geweest met de "aanhangsels met de sprue" mooi weg te snijden en te schuren. Zoals ik heb aangehaald in m'n welkomsttopic heb ik in één oog een operatie achter de rug, en echt van kortbij focussen gaat, maar is best pittig. Ik had er een beetje schrik voor, maar het gaat beter dan verwacht. Ik heb me wel zo'n lamp gekocht met een vergrootglas erin. Voor mij gewoon een schitterende oplossing.
Klaar om te primen ... en de eerste keer mijn airbrush te gebruiken.
Het resultaat, en hier ben ik best tevreden mee. Ik moet eerlijk toegeven dat ik massaal veel youtube tutorials gezien heb om te airbrushen. En overal lees je massaal veel tegenstrijdige zaken. Gebruik dit merk van verf, gebruik dat merk, gebruik deze druk, gebruik nooit thinners, gebruik wel thinners, spuit puur, etc etc ... 'k werd er een beetje zot van. Uiteindelijk vond ik de tutorials van Flory Models het interessantste en down to earth. As in ... er bestaat geen slecht merk, en maak u nergens druk in.
Nu ik had ooit eens een boek gekocht van Vallejo en een vriend van mij is daar ook mee begonnen en is best tevreden. Ik vind ook het concept van de druppelflesjes wel leuk. Eigenlijk is nu 95% van al m'n producten van Vallejo. Primers, kleuren, thinner, cleaner, varnishes, etc.
Ik heb eerst op een plastic sheet geoefend met de airbrush, maar na 10m was ik m'n echte onderdelen al aan het spuiten. Eerst primen, dan de uiteindelijke kleur erop. Desondanks ik geen ervaring had, had ik al snel door dat airbrushen gewoon op buikgevoel werkt.
De problemen die ik nu nog heb/had is het spuiten van de primer. Ik volg een beetje de guidelines van ene Don Suratos, die ook tutorials maakt voor Vallejo.
De primer 50% verdunnen, lijkt me teveel van het goede en spuit niet goed naar mijn mening. Ik heb een aantal primer/thinner ratio's geprobeerd maar gewoon onverdund spuiten, geeft voorlopig de beste resultaten. Model Air spuit erg makkelijk moet ik zeggen. Hier gebruik ik gewoon 1/3e thinner en dat gaat erg lekker. Ter informatie ik gebruik een H&S Evolution 2in1. Voorlopig enkel nog maar de 0.2 nozzle gebruikt. Wanneer zou ik de 0.4 moeten gebruiken? Om grotere vlakken te spuiten?
Het ander probleem wat ik heb is dat ik soms toch te snel wil zijn en de trekker teveel overhaal en teveel verf loslaat. En dan krijg ik dit probleem:
Nu is er niets meer van te zien, later meer daarover ... maar hiermee moet ik echt mee oppassen. Als ik dit op het exterieur van het vliegtuig heb, heb ik een groot probleem? Tips hiervoor mogen altijd al
Volgende stap het schilderen van de details.
Met de losse hand schilderen, schrikt mij enorm af. Dus waar ik kan afplakken, zal ik afplakken
Afplakken hier was veel lastiger ... ik heb wel geprobeerd maar uiteindelijk is er dan toch zwarte verf onder gekomen. Ik heb het dan nog wel kunnen corrigeren met terug te schilderen met de groene verf. Laten we zeggen dat ik hier veel op gevloekt heb.
Over vloeken gesproken ... ik had gelezen dat je hier best de ejector pin marks verwijdert.
Ik had me hiervoor een 2mm chisel in huis gehaald, maar dit was geen makkelijke opgave. Schrik om te diep te gaan, en schuren in die kleine nissen was niet makkelijk. Ik dacht dat alles zo goed als weg was, maar door te weatheren zijn er toch terug ongewenste details naar boven gekomen ... ik zal dit later nog aanhalen.
Ondertussen ook de motoronderdelen gespoten in gun metal. De top van de motor in sky gray.
Een goede tip langs mijn kant. Ik had zo'n steekschuim gekocht zoals je hier kan zien op de foto om mijn onderdelen in te steken. Doe dat aub niet. Er komen zoveel minuscule stukjes van. Na een tijdje ligt heel je bureau vol en je wil dit echt niet als je aan het verven bent. Ook weer gelezen op internet om zelf een betere oplossing te maken.
De bovenkant genomen van een schoendoos van één van m'n dochters en dan een grote doos karton versneden. Werkt perfect
Volgende stap, het verder afwerken van de cockpit. Enerzijds om de ringetjes van het instrumentenpaneel te highlighten en om een beetje een verweerde en vuile look te geven. Het eerste door middel van drybrushen, waarvoor ik zilver heb gebruikt. En het vuil maken heb ik gedaan met de Dark Dirt wash van Flory Models.
Voor een eerste keer vind ik dit niet slecht gedaan. Een aantal knopjes heb ik nog rood gemaakt met behulp van een tandenstoker.
Het volgende wat ik wilde doen was gordels toevoegen op de stoel. Aangezien ik een out of the box versie bouw, zou dit betekenen dat ik een decal moet aanbrengen met gordels daarop ... dat vond ik zo'n grote afbreuk, dat ik besloten heb om zelf mijn gordels te maken. Dat had ik ook ooit eens gezien op youtube.
De bedoeling was om 2 strippen plakbland te kleven met zilverpapier tussen. Geschilderd in us field drab, met daarover een bruine wash van flory models.
Eén riempje erop. Trouwens er is eigenlijk ook niets meer te zien van de verfophoping. Pfew!
Alle riempjes erop. Nu misschien had ik de "buckles" of hoe zeg je het, hier in aluminium, iets fijner moeten maken. Maar 'k ben toch best tevreden met het resultaat. Veruit niet het detail van een PE onderdeel, maar veel leuker dan de standaard decal.
De motor is ook gelijmd en staat klaar om misschien wat chip damage toe te voegen op het voorste gedeelte. En dan shiny elementen echt vuil maken.
De binnenkant van de neus waar de motor in moet, heb ik ook een wash gegeven om een vuile look te krijgen. De binnenkant van de neus was lastig airbrushen, en ook daar weer een verfophoping gehad. Nu dat gaat niet meer te zien zijn, maar toch ...
Als laatste heb ik gisteren dan nog de stoel gelijmd ... en daar sta ik nu.
Wat zijn nu de volgende stappen?
Ondertussen is dit een héél lange post geworden. De volgende zullen wel kort en krachtig zijn.
Ik ben een dikke week geleden begonnen aan de Corsair F4U-1 van Tamiya. Nu het laatste model wat ik in elkaar heb gestoken hiervoor was toen ik 16 jaar oud was. Ondertussen ben ik er 41. Ik denk niet dat ik nog veel bagage van toen mee heb. Ik ben begonnen met bouwen omdat een goede vriend van mij is gestart met Warhammer figuurtjes. Hij heeft me proberen overhalen om hetzelfde te doen, dat is em gedeeltelijk gelukt. Het virus is aangewakkerd, maar m'n liefde blijft toch bij echte modellen.
Nu eigenlijk is alles terug nieuw voor mij, inclusief airbrushen. Nu ik ben weliswaar redelijk perfectionistisch aangelegd, en ik neem graag overal mijn tijd voor. En die tijd heb ik niet altijd ... dus verwacht niet elke dag een bouw-update. Ik zal wel proberen m'n gedachtengang bloot te leggen, en ik apprecieer input erg hard!
Als laatste ... ik probeer geen 100%-authentiek-aan-de-realiteit-model te maken. Misschien 85%
Ik ben begonnen met deze kit van Tamiya. Vele malen heb ik gelezen, dat je best kan beginnen met een WW2 vliegtuig en dat deze kit van Tamiya een goede kandidaat is aangezien alles mooi past. Voorlopig zit dat allemaal best snor.
Begonnen met de cockpit ...
Ik moet zeggen, dat ik al best lang ben bezig geweest met de "aanhangsels met de sprue" mooi weg te snijden en te schuren. Zoals ik heb aangehaald in m'n welkomsttopic heb ik in één oog een operatie achter de rug, en echt van kortbij focussen gaat, maar is best pittig. Ik had er een beetje schrik voor, maar het gaat beter dan verwacht. Ik heb me wel zo'n lamp gekocht met een vergrootglas erin. Voor mij gewoon een schitterende oplossing.
Klaar om te primen ... en de eerste keer mijn airbrush te gebruiken.
Het resultaat, en hier ben ik best tevreden mee. Ik moet eerlijk toegeven dat ik massaal veel youtube tutorials gezien heb om te airbrushen. En overal lees je massaal veel tegenstrijdige zaken. Gebruik dit merk van verf, gebruik dat merk, gebruik deze druk, gebruik nooit thinners, gebruik wel thinners, spuit puur, etc etc ... 'k werd er een beetje zot van. Uiteindelijk vond ik de tutorials van Flory Models het interessantste en down to earth. As in ... er bestaat geen slecht merk, en maak u nergens druk in.
Nu ik had ooit eens een boek gekocht van Vallejo en een vriend van mij is daar ook mee begonnen en is best tevreden. Ik vind ook het concept van de druppelflesjes wel leuk. Eigenlijk is nu 95% van al m'n producten van Vallejo. Primers, kleuren, thinner, cleaner, varnishes, etc.
Ik heb eerst op een plastic sheet geoefend met de airbrush, maar na 10m was ik m'n echte onderdelen al aan het spuiten. Eerst primen, dan de uiteindelijke kleur erop. Desondanks ik geen ervaring had, had ik al snel door dat airbrushen gewoon op buikgevoel werkt.
De problemen die ik nu nog heb/had is het spuiten van de primer. Ik volg een beetje de guidelines van ene Don Suratos, die ook tutorials maakt voor Vallejo.
De primer 50% verdunnen, lijkt me teveel van het goede en spuit niet goed naar mijn mening. Ik heb een aantal primer/thinner ratio's geprobeerd maar gewoon onverdund spuiten, geeft voorlopig de beste resultaten. Model Air spuit erg makkelijk moet ik zeggen. Hier gebruik ik gewoon 1/3e thinner en dat gaat erg lekker. Ter informatie ik gebruik een H&S Evolution 2in1. Voorlopig enkel nog maar de 0.2 nozzle gebruikt. Wanneer zou ik de 0.4 moeten gebruiken? Om grotere vlakken te spuiten?
Het ander probleem wat ik heb is dat ik soms toch te snel wil zijn en de trekker teveel overhaal en teveel verf loslaat. En dan krijg ik dit probleem:
Nu is er niets meer van te zien, later meer daarover ... maar hiermee moet ik echt mee oppassen. Als ik dit op het exterieur van het vliegtuig heb, heb ik een groot probleem? Tips hiervoor mogen altijd al
Volgende stap het schilderen van de details.
Met de losse hand schilderen, schrikt mij enorm af. Dus waar ik kan afplakken, zal ik afplakken
Afplakken hier was veel lastiger ... ik heb wel geprobeerd maar uiteindelijk is er dan toch zwarte verf onder gekomen. Ik heb het dan nog wel kunnen corrigeren met terug te schilderen met de groene verf. Laten we zeggen dat ik hier veel op gevloekt heb.
Over vloeken gesproken ... ik had gelezen dat je hier best de ejector pin marks verwijdert.
Ik had me hiervoor een 2mm chisel in huis gehaald, maar dit was geen makkelijke opgave. Schrik om te diep te gaan, en schuren in die kleine nissen was niet makkelijk. Ik dacht dat alles zo goed als weg was, maar door te weatheren zijn er toch terug ongewenste details naar boven gekomen ... ik zal dit later nog aanhalen.
Ondertussen ook de motoronderdelen gespoten in gun metal. De top van de motor in sky gray.
Een goede tip langs mijn kant. Ik had zo'n steekschuim gekocht zoals je hier kan zien op de foto om mijn onderdelen in te steken. Doe dat aub niet. Er komen zoveel minuscule stukjes van. Na een tijdje ligt heel je bureau vol en je wil dit echt niet als je aan het verven bent. Ook weer gelezen op internet om zelf een betere oplossing te maken.
De bovenkant genomen van een schoendoos van één van m'n dochters en dan een grote doos karton versneden. Werkt perfect
Volgende stap, het verder afwerken van de cockpit. Enerzijds om de ringetjes van het instrumentenpaneel te highlighten en om een beetje een verweerde en vuile look te geven. Het eerste door middel van drybrushen, waarvoor ik zilver heb gebruikt. En het vuil maken heb ik gedaan met de Dark Dirt wash van Flory Models.
Voor een eerste keer vind ik dit niet slecht gedaan. Een aantal knopjes heb ik nog rood gemaakt met behulp van een tandenstoker.
Het volgende wat ik wilde doen was gordels toevoegen op de stoel. Aangezien ik een out of the box versie bouw, zou dit betekenen dat ik een decal moet aanbrengen met gordels daarop ... dat vond ik zo'n grote afbreuk, dat ik besloten heb om zelf mijn gordels te maken. Dat had ik ook ooit eens gezien op youtube.
De bedoeling was om 2 strippen plakbland te kleven met zilverpapier tussen. Geschilderd in us field drab, met daarover een bruine wash van flory models.
Eén riempje erop. Trouwens er is eigenlijk ook niets meer te zien van de verfophoping. Pfew!
Alle riempjes erop. Nu misschien had ik de "buckles" of hoe zeg je het, hier in aluminium, iets fijner moeten maken. Maar 'k ben toch best tevreden met het resultaat. Veruit niet het detail van een PE onderdeel, maar veel leuker dan de standaard decal.
De motor is ook gelijmd en staat klaar om misschien wat chip damage toe te voegen op het voorste gedeelte. En dan shiny elementen echt vuil maken.
De binnenkant van de neus waar de motor in moet, heb ik ook een wash gegeven om een vuile look te krijgen. De binnenkant van de neus was lastig airbrushen, en ook daar weer een verfophoping gehad. Nu dat gaat niet meer te zien zijn, maar toch ...
Als laatste heb ik gisteren dan nog de stoel gelijmd ... en daar sta ik nu.
Wat zijn nu de volgende stappen?
- De cockpit een matte vernislaag geven om alles mooi te sealen. Nu ik heb nog nooit vernis gespoten, dus hopelijk gaat dat goed. Ik heb hier vernis van Vallejo zelf klaarstaan. Volgens m'n sheet 50% verdunnen met thinner.
- Er is nog een potje Tamiya X-22 onderweg om het glas effect te verkrijgen in de "rondjes" van het instrumentenpaneel.
- De motor goed vuil maken. Maar hier zit ik een beetje in de knoop om te sealen. De motor zelf zijn glimmende onderdelen, het vuil erop moet mat zijn. Nu ik heb het zo in m'n hoofd gestoken dat je alles moet vernissen om je verf etc te beschermen. Maar op Facebook werd er me geadviseerd om het niet te vernissen. Hier moet ik nog eens over nadenken ... misschien ben ik hier te ver in aan het gaan. Ik was zelfs van plan de binnenkant van de motorruimte te vernissen.
Ondertussen is dit een héél lange post geworden. De volgende zullen wel kort en krachtig zijn.
Laatst bewerkt: