Yo de mannen
Een korte geschiedenis van een vliegtuig dat al een tijdje in de steigers staat.
Een Spitfire uitgerust met een neus van een messerschmitt!!!!!!!!
Heb tijdens mijn zoektocht naar detailfoto's van de motor van de BF109E een heel speciale Spitfire gezien.
Een Spitfire die na een noodlanding gerecupereerd werd door de duitsers
en kon gerepareerd worden met stukken van andere gerecupereerde spitfire vliegtuigen.
Na testvlucht met deze vlieger door gerenomeerde piloten kwamen ze tot het besluit om er een motor van een messerschmitt in te monteren nl. een DB 605
om de prestatie te kunnen vergelijken.
Dit vliegtuig is vernield geweest tijdens één van de geallieerde bombardementen op de test fabriek messerschmitt zijn prestaties waren iets beter omdat de DB motor een Injectie motor was en die van de Spitfire niet
zie hier de tekening ervan
http://www.modelbouwen.be/PP/images/536/large/1_0_Spitfire_Mk__DB-605A_.jpg
De stukken voor de ombouw komen van een canadees bedrijf en passen blijkbaar alleen op een Tamiya bouwdoos.
de ombouw stukken zijn in de resin en de propeller moest men vastlijmen op het neusstuk !!!NO WAY!!!
[ATTACH=full]296050[/ATTACH]
[ATTACH=full]296051[/ATTACH]
[ATTACH=full]296052[/ATTACH]
[ATTACH=full]296053[/ATTACH]
Na een tijdje toch een oplossing gevonden om de propeller te laten draaien.
[ATTACH=full]296054[/ATTACH]
Met behulp van een getekende mal de bladeren onder de juiste hoek gemonteerd.
[ATTACH=full]296055[/ATTACH]
zie hier de oplossing voor een draaiende prop.
[ATTACH=full]296056[/ATTACH]
Het deftig aanpassen van de neus aan de romp heeft wel een tijdje geduurd
[ATTACH=full]296057[/ATTACH]
[ATTACH=full]296058[/ATTACH]
De cockpit uitwerken viel nog mee
[ATTACH=full]296059[/ATTACH]
[ATTACH=full]296060[/ATTACH]
Om een zo klein mogelijk afwijking te krijgen op het geheel heb ik dan besloten om alle vleugels en één romphelft samen te lijmen met het resinstuk
Als alles goed gedroogd was de andere helft via een dry fit gemonteerd om de naden te kontroleren.
dit viel nog mee en dan maar meteen alles gelijmd ,geplamuurd en geschuurd
cockpit afgetaped en in de primer gezet.
[ATTACH=full]296061[/ATTACH]
[ATTACH=full]296062[/ATTACH]
[ATTACH=full]296063[/ATTACH]
[ATTACH=full]296064[/ATTACH]
na een paar dagen nog een beetje verder afgetaped en een geel kleurtje gegeven.
[ATTACH=full]296065[/ATTACH]
[ATTACH=full]296066[/ATTACH]
[ATTACH=full]296067[/ATTACH]
nu anders aftapen en de rest van de hoofdkleuren spuiten.
de propeller is in een iets donkerder kleurtje
[ATTACH=full]296068[/ATTACH]
[ATTACH=full]296069[/ATTACH]
[ATTACH=full]296070[/ATTACH]
[ATTACH=full]296071[/ATTACH]
[ATTACH=full]296072[/ATTACH]
Nu nog het landingsgestel en achterwiel en de !!!!!!!!DECALS!!!!!!!!
tot de vollgende
Een korte geschiedenis van een vliegtuig dat al een tijdje in de steigers staat.
Een Spitfire uitgerust met een neus van een messerschmitt!!!!!!!!
Heb tijdens mijn zoektocht naar detailfoto's van de motor van de BF109E een heel speciale Spitfire gezien.
Een Spitfire die na een noodlanding gerecupereerd werd door de duitsers
en kon gerepareerd worden met stukken van andere gerecupereerde spitfire vliegtuigen.
Na testvlucht met deze vlieger door gerenomeerde piloten kwamen ze tot het besluit om er een motor van een messerschmitt in te monteren nl. een DB 605
om de prestatie te kunnen vergelijken.
Dit vliegtuig is vernield geweest tijdens één van de geallieerde bombardementen op de test fabriek messerschmitt zijn prestaties waren iets beter omdat de DB motor een Injectie motor was en die van de Spitfire niet
zie hier de tekening ervan
http://www.modelbouwen.be/PP/images/536/large/1_0_Spitfire_Mk__DB-605A_.jpg
De stukken voor de ombouw komen van een canadees bedrijf en passen blijkbaar alleen op een Tamiya bouwdoos.
de ombouw stukken zijn in de resin en de propeller moest men vastlijmen op het neusstuk !!!NO WAY!!!
[ATTACH=full]296050[/ATTACH]
[ATTACH=full]296051[/ATTACH]
[ATTACH=full]296052[/ATTACH]
[ATTACH=full]296053[/ATTACH]
Na een tijdje toch een oplossing gevonden om de propeller te laten draaien.
[ATTACH=full]296054[/ATTACH]
Met behulp van een getekende mal de bladeren onder de juiste hoek gemonteerd.
[ATTACH=full]296055[/ATTACH]
zie hier de oplossing voor een draaiende prop.
[ATTACH=full]296056[/ATTACH]
Het deftig aanpassen van de neus aan de romp heeft wel een tijdje geduurd
[ATTACH=full]296057[/ATTACH]
[ATTACH=full]296058[/ATTACH]
De cockpit uitwerken viel nog mee
[ATTACH=full]296059[/ATTACH]
[ATTACH=full]296060[/ATTACH]
Om een zo klein mogelijk afwijking te krijgen op het geheel heb ik dan besloten om alle vleugels en één romphelft samen te lijmen met het resinstuk
Als alles goed gedroogd was de andere helft via een dry fit gemonteerd om de naden te kontroleren.
dit viel nog mee en dan maar meteen alles gelijmd ,geplamuurd en geschuurd
cockpit afgetaped en in de primer gezet.
[ATTACH=full]296061[/ATTACH]
[ATTACH=full]296062[/ATTACH]
[ATTACH=full]296063[/ATTACH]
[ATTACH=full]296064[/ATTACH]
na een paar dagen nog een beetje verder afgetaped en een geel kleurtje gegeven.
[ATTACH=full]296065[/ATTACH]
[ATTACH=full]296066[/ATTACH]
[ATTACH=full]296067[/ATTACH]
nu anders aftapen en de rest van de hoofdkleuren spuiten.
de propeller is in een iets donkerder kleurtje
[ATTACH=full]296068[/ATTACH]
[ATTACH=full]296069[/ATTACH]
[ATTACH=full]296070[/ATTACH]
[ATTACH=full]296071[/ATTACH]
[ATTACH=full]296072[/ATTACH]
Nu nog het landingsgestel en achterwiel en de !!!!!!!!DECALS!!!!!!!!
tot de vollgende
Laatst bewerkt: