L
Laurent
Guest
Dag allemaal,
Hierbij een voorstelling van mijn huidige project, die heel binnenkort volledig afgewerkt zal worden.
Het gaat dus over de "Proteus", een vrachtschip van de KNSM (Koninklijke Nederlandse Stoomboot Maatschappij), is in Duitsland gebouwd in 1921, door de KNSM in 1927 aangekocht en doorverkocht naar Noorwegen in 1934.
ik bouw dit model in opdracht van de hoofdredacteur van de "Modèle Réduit de Bateau", een franse scheepsmodelbouwmagazine, die mij vroeg om een volledig project te bouwen voor de magazine, met elke maand een vooruitgang van de bouw die in het blad moet komen.
het moet een model zijn met plating en bovenbouwen in papier en karton, ik heb de schaal gekozen, 1/100 "as usual", het wordt dus een model met een lengte van 69 centimeters, 10 cm breed en een diepgang van 4.3 cm, alles voor een gewicht van plus/minus 2 kilos
ik heb de oorspronkelijke scheepswerfplannen ( een kopij van de de echte "blue prints" ) sedert 25 jaar thuis liggen, ooit gekocht in het marinemuseum van Amsterdam
hieronder fotos van de "Proteus" en z'n zusterschip, de "Odysseus"
ik heb maar een probleem, bij de plannen was er een spantenplan, maar die is van de KNSM'er "Orpheus", niet echt dezelfd schip, maar de afmetingen zijn gelijkend, ik zal de spantenplan een beetje moeten aanpassen
een link naar de schepen van de KNSM, er zitten daartussen prachtige beesten :
http://www.kroonvaarders.com/alfabet/allenieuweboot.htm
de bouw van Proteus is in september 2009 begonnen, de plannen die ik hertekende zijn in de uitgave 551 (september 2009) van de franse modelbouwblad "Modèle Réduit de Bateau" (in het kort MRB) verschenen, de plannen bestonden uit twee bladen, een zij en boven aanzicht, en aan de andere kant, de rompslijnen en elke spant getekend "klaar om te zagen".
Hieronder een kijkje op de spantenplan, met de huidsplatengangen erop getekend:
Het plan met de spanten werd gecopieerd en op een plaat 4mm dik multiplex gelijmd, hier een gedeelte van de spanten:
De spanten uitgezaagd:
en op het "scheepswerf" genageld. Ik heb de gewoonte genomen om nooit direkt de schroefaskokers in mijn rompen te lijmen, het schuren van de romp wordt moeizaam zonder de koker te beschadigen. Hier heb ik dus een stuk stalen as gestoken, met dezelfde afmetingen dan de buitendiameter van de koker, deze as kan blijven bewegen terwijl ik de beplanking rondom lijm. Hier ziet U ook de dek waar de huidplanken op zullen komen, om zonder problemen een kont "à la Titanic" te bekomen
De voorsteven is een stuk gegalvaniseerd plaat die ik uit de bodem van een VHS recorder uitzaagde:
De beplanking kan beginnen, geen blokken van voren noch van achteren, ik haat houtsblokken, deze zijn moeilijk in de goeie vorm te schuren. de stroken hout voor de beplanking komen uit een 2mm dik triplex plank, is nogal goedkoop, ik heb 15 € betaald aan hout voor de romp, en ik had nog hout over!
De achterkant. de meeste modelbouwers denken dat zo'n kont "à la Titanic" moeilijk te bouwen is, niets is minder waar. zoals hierboven geschreven, moet je ervoor zorgen dat er de dek op zijn plaats gelijmd wordt, waar de stroken hout, mooi in een puntige vorm geschuurd, op hun plaats komen.
Romp volledig beplankt:
en geschuurd:
Zicht van de binnenkant, naar achteren:
Een mooie scherpe boeg, zoals het hoort:
Motor en schroefaskoker zitten erin:
wordt vervolgd...
Laurent
Hierbij een voorstelling van mijn huidige project, die heel binnenkort volledig afgewerkt zal worden.
Het gaat dus over de "Proteus", een vrachtschip van de KNSM (Koninklijke Nederlandse Stoomboot Maatschappij), is in Duitsland gebouwd in 1921, door de KNSM in 1927 aangekocht en doorverkocht naar Noorwegen in 1934.
ik bouw dit model in opdracht van de hoofdredacteur van de "Modèle Réduit de Bateau", een franse scheepsmodelbouwmagazine, die mij vroeg om een volledig project te bouwen voor de magazine, met elke maand een vooruitgang van de bouw die in het blad moet komen.
het moet een model zijn met plating en bovenbouwen in papier en karton, ik heb de schaal gekozen, 1/100 "as usual", het wordt dus een model met een lengte van 69 centimeters, 10 cm breed en een diepgang van 4.3 cm, alles voor een gewicht van plus/minus 2 kilos
ik heb de oorspronkelijke scheepswerfplannen ( een kopij van de de echte "blue prints" ) sedert 25 jaar thuis liggen, ooit gekocht in het marinemuseum van Amsterdam
hieronder fotos van de "Proteus" en z'n zusterschip, de "Odysseus"
ik heb maar een probleem, bij de plannen was er een spantenplan, maar die is van de KNSM'er "Orpheus", niet echt dezelfd schip, maar de afmetingen zijn gelijkend, ik zal de spantenplan een beetje moeten aanpassen
een link naar de schepen van de KNSM, er zitten daartussen prachtige beesten :
http://www.kroonvaarders.com/alfabet/allenieuweboot.htm
de bouw van Proteus is in september 2009 begonnen, de plannen die ik hertekende zijn in de uitgave 551 (september 2009) van de franse modelbouwblad "Modèle Réduit de Bateau" (in het kort MRB) verschenen, de plannen bestonden uit twee bladen, een zij en boven aanzicht, en aan de andere kant, de rompslijnen en elke spant getekend "klaar om te zagen".
Hieronder een kijkje op de spantenplan, met de huidsplatengangen erop getekend:
Het plan met de spanten werd gecopieerd en op een plaat 4mm dik multiplex gelijmd, hier een gedeelte van de spanten:
De spanten uitgezaagd:
en op het "scheepswerf" genageld. Ik heb de gewoonte genomen om nooit direkt de schroefaskokers in mijn rompen te lijmen, het schuren van de romp wordt moeizaam zonder de koker te beschadigen. Hier heb ik dus een stuk stalen as gestoken, met dezelfde afmetingen dan de buitendiameter van de koker, deze as kan blijven bewegen terwijl ik de beplanking rondom lijm. Hier ziet U ook de dek waar de huidplanken op zullen komen, om zonder problemen een kont "à la Titanic" te bekomen
De voorsteven is een stuk gegalvaniseerd plaat die ik uit de bodem van een VHS recorder uitzaagde:
De beplanking kan beginnen, geen blokken van voren noch van achteren, ik haat houtsblokken, deze zijn moeilijk in de goeie vorm te schuren. de stroken hout voor de beplanking komen uit een 2mm dik triplex plank, is nogal goedkoop, ik heb 15 € betaald aan hout voor de romp, en ik had nog hout over!
De achterkant. de meeste modelbouwers denken dat zo'n kont "à la Titanic" moeilijk te bouwen is, niets is minder waar. zoals hierboven geschreven, moet je ervoor zorgen dat er de dek op zijn plaats gelijmd wordt, waar de stroken hout, mooi in een puntige vorm geschuurd, op hun plaats komen.
Romp volledig beplankt:
en geschuurd:
Zicht van de binnenkant, naar achteren:
Een mooie scherpe boeg, zoals het hoort:
Motor en schroefaskoker zitten erin:
wordt vervolgd...
Laurent