Mijn deelname aan de wedstrijd van de Golden Sixties zal bestaan uit een Diorama van een stukje zee met daarop 2 marine schepen. De schepen zijn kartonnen modelbouwplaten.
Ook kartonnen modelbouwplaten vallen onder statische modelbouw. De populariteit daarvan was in de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw bijzonder groot onder (met name) jongens tussen de 10 en 18 jaar. De Nederlandse Veritas bouwplaten, ontworpen door Jan Berfelo uit Arnhem, waren daarbij zeer geliefd. In de Veritas series verschenen bekende Nederlandse schepen, vliegtuigen en auto's, waaronder de eerste DAF personenauto. Maar ook de Willem Ruys, vliegdekschip de Karel Doorman, de Super Constellation van de KLM en uiteindelijk de KLM DC-10 zagen in Arnhem het daglicht. De in 1977 overleden Berfelo liet zo een onuitwisbare indruk achter in de Nederlandse modelbouwwereld in de jaren 50 en 60.
Van deze Veritas serie uit de jaren 60 heb ik dus 2 schepen.
In de jaren 1995 en 1996 zijn deze schepen heruitgebracht op initiatief van Wim van der Meer van Scaldis bouwplaten uitgeverij uit Terneuzen. De platen zijn gedrukt bij drukkerij de Prins die opgericht is door Koen Berfelo, de zoon van Jan Berfelo.
1. Hr. Ms. De Ruyter. C801 Kruiser der Koninklijke Marine, 1953 - 1973 schaal 1:300
Hr.Ms. De Ruyter (C801) werd op 18 november 1953 in aanwezigheid van koningin Juliana te Schiedam in dienst gesteld. Sinds de marine in 1815 het predikaat "Koninklijk" kreeg is het het zevende schip van die naam dat daadwerkelijk gevaren heeft.
Hr.Ms. De Ruyter was voorzien van een klippersteven en daardoor iets langer dan haar zusterschip, de Hr.Ms. De Zeven Provinciën die een rechte voorsteven had. Met een bemanning van meer dan 900 koppen was het heel druk aan boord en daarom waren er verkeersregels: over stuurboord naar voren en omhoog en over bakboord naar achteren en omlaag.
Hr.Ms. De Ruyter maakte in 1955 een reis door de Caraïbische wateren en diende als "Koninklijke jacht" voor koningin Juliana en prins Bernhard die een bezoek aan de Nederlandse Antillen brachten.
In maart 1973 werd de De Ruyter in dienst gesteld bij de Peruaanse marine onder de naam BAP Almirante Grau. In 1988 keerde de De Ruyter onder de naam "Proyecto 01" terug naar Nederland voor een grondige modernisering. Er werden Otomat Teseo Mk 2 SSM's geïnstalleerd. Deze laagvliegende actieve-radar-geleide raketten hebben een bereik van 160 Km. Aanvankelijk zouden Exocet raketten van de oude Daringklasse worden geïnstalleerd in plaats van de Otomats, maar dat plan werd verworpen. De Almirante Grau werd voorts uitgerust met Aspide semi-actieve-radargeleide Aspide SAM's met bijbehorende Selenia Elsag Albatros lanceerinstallatie.
De De Ruyter is op dit moment nog steeds in dienst van de Peruaanse marine en maakt nog regelmatig vaartochten. Er is echter wel bekendgemaakt dat de kruiser binnen enkele jaren definitief uit dienst wordt gesteld.
Bron: Marine in beeld
2. Hr. Ms. Rotterdam. D818 B-Jager Friesland-klasse der Koninklijke Marine, 1957 - 1981 schaal 1:250
De onderzeebootjagers van de Frieslandklasse werden in de tweede helft van de jaren vijftig in dienst genomen bij de Koninklijke Marine.
De schepen maakten onderdeel uit van de vlootuitbreidingsplannen, zoals die waren neergelegd in de defensienota 1951. Ze vervingen onder andere de voormalige Engelse torpedobootjagers van de S- en N-klassen. Eind jaren zeventig, begin jaren tachtig zijn ze vervangen door de fregatten van de Kortenaerklasse. Op de Friesland na (gesloopt) zijn alle schepen verkocht aan Peru.
Omdat het hier dus om het oude drukwerk gaat zijn deze niet zo gedetailleerd. Hoe ik het water ga maken heb ik werkelijk nog geen idee van.
Er zit echter een idee in mijn hoofd om dit met papier maché te gaan doen.
De titel Zwart - Wit is een verwijzing naar de platen die in zwart wit gedrukt zijn ( Marine schepen zijn ook grijs natuurlijk) en de tijd dat de tv en foto's nog zwart wit waren.
Het diorama wil ik ook gaan proberen te maken als een 3 dimensionale zwart/wit foto.
( Of dit allemaal gaat lukken is nog maar de vraag, maar ik heb er zin in!)
Fred
Ook kartonnen modelbouwplaten vallen onder statische modelbouw. De populariteit daarvan was in de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw bijzonder groot onder (met name) jongens tussen de 10 en 18 jaar. De Nederlandse Veritas bouwplaten, ontworpen door Jan Berfelo uit Arnhem, waren daarbij zeer geliefd. In de Veritas series verschenen bekende Nederlandse schepen, vliegtuigen en auto's, waaronder de eerste DAF personenauto. Maar ook de Willem Ruys, vliegdekschip de Karel Doorman, de Super Constellation van de KLM en uiteindelijk de KLM DC-10 zagen in Arnhem het daglicht. De in 1977 overleden Berfelo liet zo een onuitwisbare indruk achter in de Nederlandse modelbouwwereld in de jaren 50 en 60.
Van deze Veritas serie uit de jaren 60 heb ik dus 2 schepen.
In de jaren 1995 en 1996 zijn deze schepen heruitgebracht op initiatief van Wim van der Meer van Scaldis bouwplaten uitgeverij uit Terneuzen. De platen zijn gedrukt bij drukkerij de Prins die opgericht is door Koen Berfelo, de zoon van Jan Berfelo.
1. Hr. Ms. De Ruyter. C801 Kruiser der Koninklijke Marine, 1953 - 1973 schaal 1:300
Hr.Ms. De Ruyter (C801) werd op 18 november 1953 in aanwezigheid van koningin Juliana te Schiedam in dienst gesteld. Sinds de marine in 1815 het predikaat "Koninklijk" kreeg is het het zevende schip van die naam dat daadwerkelijk gevaren heeft.
Hr.Ms. De Ruyter was voorzien van een klippersteven en daardoor iets langer dan haar zusterschip, de Hr.Ms. De Zeven Provinciën die een rechte voorsteven had. Met een bemanning van meer dan 900 koppen was het heel druk aan boord en daarom waren er verkeersregels: over stuurboord naar voren en omhoog en over bakboord naar achteren en omlaag.
Hr.Ms. De Ruyter maakte in 1955 een reis door de Caraïbische wateren en diende als "Koninklijke jacht" voor koningin Juliana en prins Bernhard die een bezoek aan de Nederlandse Antillen brachten.
In maart 1973 werd de De Ruyter in dienst gesteld bij de Peruaanse marine onder de naam BAP Almirante Grau. In 1988 keerde de De Ruyter onder de naam "Proyecto 01" terug naar Nederland voor een grondige modernisering. Er werden Otomat Teseo Mk 2 SSM's geïnstalleerd. Deze laagvliegende actieve-radar-geleide raketten hebben een bereik van 160 Km. Aanvankelijk zouden Exocet raketten van de oude Daringklasse worden geïnstalleerd in plaats van de Otomats, maar dat plan werd verworpen. De Almirante Grau werd voorts uitgerust met Aspide semi-actieve-radargeleide Aspide SAM's met bijbehorende Selenia Elsag Albatros lanceerinstallatie.
De De Ruyter is op dit moment nog steeds in dienst van de Peruaanse marine en maakt nog regelmatig vaartochten. Er is echter wel bekendgemaakt dat de kruiser binnen enkele jaren definitief uit dienst wordt gesteld.
Bron: Marine in beeld
2. Hr. Ms. Rotterdam. D818 B-Jager Friesland-klasse der Koninklijke Marine, 1957 - 1981 schaal 1:250
De onderzeebootjagers van de Frieslandklasse werden in de tweede helft van de jaren vijftig in dienst genomen bij de Koninklijke Marine.
De schepen maakten onderdeel uit van de vlootuitbreidingsplannen, zoals die waren neergelegd in de defensienota 1951. Ze vervingen onder andere de voormalige Engelse torpedobootjagers van de S- en N-klassen. Eind jaren zeventig, begin jaren tachtig zijn ze vervangen door de fregatten van de Kortenaerklasse. Op de Friesland na (gesloopt) zijn alle schepen verkocht aan Peru.
Omdat het hier dus om het oude drukwerk gaat zijn deze niet zo gedetailleerd. Hoe ik het water ga maken heb ik werkelijk nog geen idee van.
Er zit echter een idee in mijn hoofd om dit met papier maché te gaan doen.
De titel Zwart - Wit is een verwijzing naar de platen die in zwart wit gedrukt zijn ( Marine schepen zijn ook grijs natuurlijk) en de tijd dat de tv en foto's nog zwart wit waren.
Het diorama wil ik ook gaan proberen te maken als een 3 dimensionale zwart/wit foto.
( Of dit allemaal gaat lukken is nog maar de vraag, maar ik heb er zin in!)
Fred
Laatst bewerkt: