The British allocated the name Staghound to the T17E series. Production started in October 1942. Unlike the T17 when the US military decided to adopt the lighter M8 Greyhound vehicle, T17E1 production continued for the United Kingdom. Approximately 4,000 Staghounds were produced in total.[1]
The Staghound was an innovative design that incorporated some advanced features. It had two rear-facing 6-cylinder engines with automatic transmissions (with 4 forward and 1 reverse gears) feeding through a transfer case to drive both axles. Either two or four-wheel drive could be selected. Either engine could be shut down while in motion and taken out of the drive train. Additionally, a power steering pump was incorporated which could be switched on or off manually from the driver's instrument panel depending on steering conditions. Steering and suspension components were directly attached to the hull as the structure was rigid enough to dispense with the need for a separate chassis.
The Staghound entered service too late for use in the North African campaign where its combination of armor, range and main armament would have been an advantage.[citation needed] As a result it first saw operational service in Italy, where many units found its large physical size too restrictive in the narrow roads and streets of Europe. As a result it saw most service at squadron and regimental headquarter level.
Dit kitje was eigenlijk een club avond bouw project maar door de grote hoeveelheid mini onderdeeltjes is het op de locatie daar niet te doen (iets slechte verlichting voor priegelwerk) dus heb na drie avondjes bouwen daar de kit tot huis project omgedoopt
Ten eerste de kit is zeer goed van detail maar wat de rest betreft zijn ze bij Bronco een beetje door gedraaid wat de constructie betreft, sommigen onderdelen bestaan uit vier losse onderdeeltjes terwijl deze gewoon als een onderdeel kon worden gemaakt zonder kwaliteits verlies aan detail,
De meeste onderdelen vergen veel schoonmaakwerk omdat het gedeelte waar het onderdeel aan de spreu zit doorloopt tot aan de onderzijde van het onderdeel, normaal is het genoeg om alleen de zijkant te schuren waar het onderdeel aan de spreu zat en nu mag je ook nog eens als extra de onderzijde bijschuren omdat daar ook nog wat extra plastic van de spreu zit.
De handleiding is een grote vage bedoeling en je moet constant opletten of alles wel op de juiste plaats komt te zitten, leuk voorbeeldje op een gegeven moment moet een plastic kist tussen de uitlaten plakken en om er later achter te komen dat er ook nog een PE uitvoering van deze kist is dus constant opletten.
Ondanks dit alles blijft het een prachtige kit.
Weinig foto`s van de inhoud helaas maar er zitten twee PE raampjes in waarvan een met alleen nummers die ik nog niet ben tegen gekomen in de bouw beschrijving.
Aluminium loopje en transparante periscopen.
Als extra gebruik ik een set bepakking van Black Dog zodat ik een berg bepakking op wielen krijg
Het gegoten stuk waar de mitrailleur in zit van structuur voorzien met verdunde putty.
De uitlaten met lijm van een structuur voorzien maar dat was niet echt een succes omdat het plastic te erg reageerde met de lijm maar schuurpapiertje doe wonderen gelukkig.
Nog een overzichtje met de wielen.
Het was de bedoeling om drie resin wielen met V profiel te gebruiken en een standaard kit wiel maar dat word nu omgedraaid omdat ik op diversen foto`s zag dat de meeste Staghondjes het profiel van de kitbanden hebben dus doe ik er een resin wiel met het V profiel bij met het idee dat er even geen standaard wiel/band voorhanden was.
Laatst bewerkt: