Dit wordt mijn nieuw full scratch project. De Blue Marlin.
Ze is een afzinkbaar schip bedoeld om enorm grote ladingen te kunnen vervoeren. Hiertoe wordt de romp in tanks vol gepompt met zeewater door twee grote diesel aangedreven pompen. Hierbij zinkt ze tot bijna aan de verschansing van de superstructure om het mogelijk te maken om de grote ladingen over het onder water gelegen dek te plaatsen. Daarna wordt het ruim weer leeg gepompt zodat de romp weer boven water komt te liggen en de lading netjes op het dek ligt om vervoerd te worden.
Eenmaal boven water blijkt dat ze wel enorme vrachten op haar dek kan vervoeren.
Dockwise is een Nederlandse rederij. En ik moet schrijven dat ze mij enorm behulpzaam zijn geweest bij de reseach voor dit project waarvoor mijn enorme dank...
In tegenstelling tot mijn vorig project van de Emma Maersk zijn de afmetingen geringer wat voor mij even wennen is geweest. Maar de uitdaging in dit project zit ook weer in de romp die apart gevormd is voor haar werkzaamheden. Daarom ook dat er in dit project geen verlichting wordt gemonteerd omdat ik de romp niet hol kan maken. De schaal is 1:200 wat een mooie lengte geeft van ca. 1 meter en 12,4 cm maar de hoogte van het dek is op schaal slechts ca. 6,5 cm. De superstructure is hoger gelegen. Daarom dat ik de romp niet hol of met spanten kan maken maar massief met een versterking erin. Maar dat is voor later..
Rest mij verder te vertellen dat dit mijn laatste nabouw project wordt omdat er andere plannen zijn ontstaan. Dit wilde ik eigenlijk al na de Emma Maersk maar dit project was al in voorbereiding en daarom dat ik deze uitdaging met veel plezier ga doen. Ik verheug mij erop en hoop ook dat jullie dit gaan volgen met evenveel plezier en hopelijk net als ik de ontstane bouwkundige problemen met hun oplossingen als goede leerschool willen meenemen.
Binnenkort start ik met de bouw..
Ze is een afzinkbaar schip bedoeld om enorm grote ladingen te kunnen vervoeren. Hiertoe wordt de romp in tanks vol gepompt met zeewater door twee grote diesel aangedreven pompen. Hierbij zinkt ze tot bijna aan de verschansing van de superstructure om het mogelijk te maken om de grote ladingen over het onder water gelegen dek te plaatsen. Daarna wordt het ruim weer leeg gepompt zodat de romp weer boven water komt te liggen en de lading netjes op het dek ligt om vervoerd te worden.
Eenmaal boven water blijkt dat ze wel enorme vrachten op haar dek kan vervoeren.
Dockwise is een Nederlandse rederij. En ik moet schrijven dat ze mij enorm behulpzaam zijn geweest bij de reseach voor dit project waarvoor mijn enorme dank...
In tegenstelling tot mijn vorig project van de Emma Maersk zijn de afmetingen geringer wat voor mij even wennen is geweest. Maar de uitdaging in dit project zit ook weer in de romp die apart gevormd is voor haar werkzaamheden. Daarom ook dat er in dit project geen verlichting wordt gemonteerd omdat ik de romp niet hol kan maken. De schaal is 1:200 wat een mooie lengte geeft van ca. 1 meter en 12,4 cm maar de hoogte van het dek is op schaal slechts ca. 6,5 cm. De superstructure is hoger gelegen. Daarom dat ik de romp niet hol of met spanten kan maken maar massief met een versterking erin. Maar dat is voor later..
Rest mij verder te vertellen dat dit mijn laatste nabouw project wordt omdat er andere plannen zijn ontstaan. Dit wilde ik eigenlijk al na de Emma Maersk maar dit project was al in voorbereiding en daarom dat ik deze uitdaging met veel plezier ga doen. Ik verheug mij erop en hoop ook dat jullie dit gaan volgen met evenveel plezier en hopelijk net als ik de ontstane bouwkundige problemen met hun oplossingen als goede leerschool willen meenemen.
Binnenkort start ik met de bouw..
Laatst bewerkt: