Hoofdsponsor

1/24 Magirus-Deutz TLF 16 Feuerwehr

Schaal 1/24 - 1/25
ERVARING
Ervaren, maar lang geleden.
BOUWWIJZE
Papier is papier. Zoveel mogelijk out of box!
BOUWBUDGET
Geen budgetlimiet, maar ik denk dat ik alles heb.
BOUWSTATUS
WIP
COMMENTAREN
Alles welkom.
Mooi stuurwiel Roy, ja rolletjes krijg ik ook niet altijd even netjes voor elkaar, en hoe langer ze moeten zijn, hoe moeilijker.
 
Strak, eventueel kan je het nog verharden met CA, en dan licht schuren terwijl je het met een platte gladde tang vasthoudt.

Is het dan voor de asjes geen optie om een geschilderd buisje of staafje te gebruiken? Of is dit zeuren?
 
Ja, dat zijn de leuke dingen om te maken, netjes gedaan Roy.

Wat Silenoz hierboven aangeeft over verharden met CA ga ik testen om de JV.

Fred
 
Dank jullie wel allemaal. @Silenoz ik wil graag zoveel mogelijk papier gebruiken.

75. Meteen na de vorige update, bedacht ik dat er nog iets heel belangrijks ontbrak aan de daar beschreven stap: samenvoeging van cab met chassis. Zo zag dat er toen uit.



76. Ik zeg 'zag', want nog geen tien minuten later zaten de voorkant, motorkap, ruit, voorstijlen en delen van het chassis vol met spetters grijze verf. Voor deze bouw een kleine ramp. Onvoorzichtigheid van mijn kant, ik wilde een stukje van het chassis schilderen en dat liep dus slecht af. Ik heb hier geen foto's van, want ik wilde zo snel mogelijk de (acryl) verf zoveel mogelijk verwijderen. Niet leuk.

Ik besloot dat de body niet dusdanig onherstelbaar beschadigd was dat ik de bouw (zoals ik het toen en nu zag/zie) kon voortzetten. Al was het alleen maar ter oefening.

Dus ik ging een paar dagen later verder met het dak.









77. Intussen werden de spatborden gemaakt en fasteners gemonteerd voor de motorkap. Door het vele herstelwerk, was de rechterbovenhoek van de neus WEER.uit vorm. Paar weken geleden ook al.



78. Dus, weer opereren.



79. En dan is 'ie weer toonbaar (dakje in dryfit).



80. De voorkant heeft door de verfkwestie en het erop volgend herstel een -voor mij nog acceptabel- verweerd uiterlijk gekregen.



Totaal aantal onderdeeltjes: 190.
Totaal bestede tijd: 57 uur
 
Pech met de verf maar dergelijke dingen kunnen gebeuren.
Wat die neus betreft: kan je daar geen stukje papier achter kleven zodat het sterker wordt en minder onderhevig is aan builen?
 
Als je een ronding moet maken, zoals bij het dak, zou ik niet de manier gebruiken die je nu gebruikt met de mal.
Hierdoor zie je toch wat breuklijntjes in je papier.
Beter is het om de achterkant van je papier met een "iets natte, tegen het droge aan" kwast te "bevochtigen".
Daarna op een stuk schuim, zelf gebruik ik de achterkant van een muismat, rollen.
Van groot naar kleine roller tot je vorm zoals gewenst is.
Dan zul je minder last hebben van vervormingen.

Verder ziet het er echt wel prima uit hoor!

Fred
 
Jammer van het ongelukje met de verf, maar gelukkig niet zo dat het onherstelbaar was in je ogen. Dat apparaatje voor de rondingen, is dat aluminium? Laat dat geen sporen achter?
 
@Erwin: er zitten al tabs onder. Het dak daarentegen, daar zitten (ik weet niet waarom) géén verstevigingen. Vandaar waarschijnlijk dat de bouwvolgorde in de begeleidende tekst anders is dan de bouwvolgorde op de tekening. Het dakje moet pas laat worden gemonteerd.

@the--mouse: Super tip van het bevochtigen, dank je! Meteen toegepast.

Hebben jullie zaterdag Kittifix in de verkoop? Misschien dat ik even langskom.

@Silenoz Het is wel onherstelbaar, maar de schade valt uiteindelijk mee. Het wals-tooltje is inderdaad aluminium en laat alleen sporen achter als je het partje erover wrijft tijdens het rollen. Alleen mogelijk op delen die uiteindelijk uit het zicht zullen zijn. Anders moet je voorzichtiger en dus langzamer werken. Maar de tip van Fred hierboven, maakt dat het wals-tooltje misschien niet meer gebruikt hoeft te worden.

81. Ik had nog geen foto van de onderkant getoond. Daar zie je trouwens nog wat verfschade, die hier niet zo opvalt vanwege het grijs (zie rechts naast '3A'). Maar je moet je dus voorstellen dat ergelijke grijze spetters overal op voorkant, motorkap, voorruit en voorstijlen zaten.



82. Vandaag eindelijk eens ruim in de tijd, sinds lang. Vanaf morgen helaas weer drukte dus vandaag nam ik het er eens van.

Na het maken van de bumper, de koplampen in elkaar gezet. Het glas is in de kit weergegeven als een gekleurd stukje papier en ik vond dat er op alle foto's die ik tot nu toe zag, best nep uitzien. Moet zeggen dat het in het echt erg meevalt. Maar ik dacht, nu transparant plastic toch een onderdeel is van de bouw, kan ik dat hier ook wel inzetten. Dus een glaasje uitponsen en dan streepjes zetten.



83. Het lamje boots ik na met een druppel lijm. Dit wordt na circa een uur glazig van kleur.



84. Proefje met het transparante glaasje (links op de foto) en het papier (rechts op de foto). Uiteindelijk vind ik mijn eigen transparante versie toch mooier, dus die kies ik.

Naar aanleiding van de laatste foto van mijn vorige post, heb ik de voorkant trouwens nog iets uitgedeukt.



85. Eindresultaat.



Totaal aantal onderdeeltjes: 209x.
Totaal bestede tijd: 62,5 uur
 
toch weer prachtig om naar te kijken, en zeker de moeite waard om het verder af te bouwen ondanks de kleine beslommeringen.
In de ogen van de bouwer zijn het meestal gigantische problemen die bijna on overkomelijk lijken, maar 95% van de kijkers merken dit achteraf niet eens op. Doe dus maar rustig verder Roy.
 
Dank je Marc.

86. De beiteltjes van Dspiae zijn messcherp en hebben als voordeel dat ze niet breed zijn. Hier kerf ik met een 1mm. brede beitel een rand in, simpelweg door te drukken. Als een mes door de botel. Op deze wijze geen lelijke snijplekken bij dit soort kleine uitsneden.



87. Rechterzijkant van de opbouw klaar, met mooie curve erin.







Totaal aantal onderdeeltjes: 219x.
Totaal bestede tijd: 65,5 uur
 
Ik weet dat ik alweer een paar postings achter lig, maar voor dergelijke curves (niet die laatste, maar wel die van de motorkap en zo) opteer ik eerder voor een dergelijke tool :

IMG-1079.jpg
 
Terug
Bovenaan