Je moet het Italeri nageven dat ze veel aandacht spenderen aan de educatieve kant van modelbouw. Zo heb ik hier het (bijna) vorige jaar een aantal mechanische bouwdozen van hen gebouwd, die uitvindingen van Leonardo Da Vinci uitbeelden. Misschien zijn er nog een paar de moeite om te bouwen, al ben ik uitsluitend geïnteresseerd in de mechanische kant ervan. Italeri heeft nog een gamma van historische modelbouwkits in de vorm van gebouwen. Daarvan had ik al het vrijheidsbeeld en het Colosseum gezien, maar die kits zagen er wat te eenvoudig uit om me lang mee bezig te houden. Toen ik echter bij Speelgoed2000 het Parthenon zag staan, wilde ik dit graag eens bouwen. Nu de da Vinci-katapult afgewerkt is, vult dit de ruimte mooi op.
Je merkt op dit overzicht dat ik een set figuren had voorzien. deze figuren zijn in HO-schaal of 1/87. Nu had men op Scalemates de schaal van het Parthenon aangeduid als zijnde 1/100, waarbij ik dacht dat 1/87 vrij goed kon passen, maar al snel viel het op dat er iets niet klopte. Een van die figuurtjes zou van de ene tot de andere zuil kunnen gereikt hebben. Ik wist dat er een review over dit model op de pagina stond, en daar sprak men van 1/250. Helaas bestaan er voor deze schaal nog geen historisch verantwoorde figuurtjes, alleen zeemannen en treinreizigers. Bij de kit blijken er nu toch twee figuurtjes te zitten. Misschien vind ik er nog wel van een geschikte grootte.
Het belangrijkste onderdeel van de kit is de stylobaat waar de zuilen op geplaatst zullen worden. Die zit los in de doos maar er zitten nog een paar aangietpunten op. De afstand van de korte zijde is 15 centimeter. Je ziet hier ook het gietraam met de figuren, in goudkleurig plastic. De grote figuur is het cultusbeeld van Athene. Dit was een chryselephantine beeld, zie de video bovenaan voor een reconstructie van dit beeld uit ivoor en massief goud. Verder nog een mooie handleiding maar de bouwstappen zijn in monochroom 3D en dat vind ik niet altijd duidelijk.
De tempelfrontons en de muren komen vier keer mee in de doos.
Ook de zuilen, het dak en de architraaf waar dat op steunt zijn vier keer aanwezig.
In de handleiding staat vooral de geschiedenis van de tempel en de beschrijving van de omgeving waarin het Parthenon staat.
De bouwbeschrijving begint plotseling voordat de laatste zin van de geschiedenis toegevoegd is. Daar had moeten staan dat er nog een heiligdom op de Akropolis staat voor de drie Griekse dramaturgen Sophocles, Aeschylus en Euripides.
Volgens de nieuwe kleurentheorie zou je dit model in bonte kleuren moeten zetten. Dit weten we door microscopisch onderzoek naar pigmenten op de restanten van het gebouw, zoals de beeldengroep die in het British Museum terechtgekomen is.
In het allerheiligste van de tempel, ook Parthenon genaamd, werkten de maagden die aan Pallas Athena gewijd waren.
Ik heb voor de gelegenheid nog eens het oude Artis-Historiaboek opgediept.
Zichten op de Akropolis bij nacht en dag, met rechts het Parthenon, midden het Erechtheion en links de Propyleeën. Onderaan ligt het theater van Dionysus.
Ik heb de betreffende tempelsoort hier aangeduid als een peripteros met een rij zuilen rond de cella. De latere reuzentempels konden meerdere rijen hebben, of muren met "nepzuilen".
Zicht op het Parthenon vanuit de Propyleeën. Deze Dorische bouworde bepaalt het grootste deel van de tempel, maar in de cella (het ommuurde deel) gebruikten ze slankere Ionische zuilen om plaats te besparen. De zuilen in de kit kunnen niet echt tippen aan wat er nu met resin mogelijk is, want de cannelures verhinderen een goede lossing van de mal. Daardoor zijn de zuilen aan de binnenzijde van de colonnade iets vlakker. Het kussen onder het kapiteel is daar ook scheefgetrokken. Ik heb reeds nagekeken of er iets te vinden is om ze te vervangen, maar het is een lastige schaal en je hebt er wel veel nodig.
De tempel is vrij goed bewaard, maar een deel ervan is ingestort na een explosie van een munitiedepot in de tempel tijdens de Turkse bezetting van Athene in de moderne tijd.