Als nieuw lid word het tijd dat ik hier op dit forum ook eens laat zien met wat ik zoal bezig ben. Bij deze, mijn laatst afgewerkte project.
Dit project heeft een verhaal, en ik wil dit graag met jullie delen.
We gaan terug naar de lente-zomer 1918, en alles speelt zich af op het Aerodrome van Phalempin, Frankrijk waar Jasta 14 gestationeerd was. Jasta 14 werd in het leven geroepen in 1916, en doorheen de tijd is er over dit Jasta niet veel gepubliceerd en geweten. Jasta 14 werd zelden vernoemd in officiële rapporten uit die tijd. Met een score van 60 aerial overwinningen was het een Jasta beneden gemiddelde, welliswaar met respect aangaande de hoeveelheid uren dat het spendeerde aan het front. Jasta 14 was gelegerd in Frankrijk in de Duitse sector, en juist hierdoor was er zijn weinig vijandelijk activiteit in de lucht waardoor Jasta 14 piloten weinig kans kregen om overwinningen te behalen. Jasta's die in de Britse sector gestationeerd waren hadden veel meer bekendheid vanwege hun vrij hoge inzet boven het front.
Aan hun piloten lag het alvast niet, één van de bekendste was wel Rudolf Berthold, die het Jasta tien maand heeft geleid.
Mijn vader was een beroepsfotograaf. Als kleine jongen heb ik altijd geweten dat mijn vader een kartonnen doosje had waar negatieven op glasplaten inzaten. Dit lag goed opgeborgen en ik mocht onder geen beding het doosje openen (negatieven op glasplaat zijn zeer lichtgevoelig). Op latere leeftijd leerde ik van mijn vader dat dit negatieven waren van een Duits Jasta tijdens de Eerste Wereldoorlog. Welke plaats, welke Jasta en wie erop stonden was niet bekend (internet bestond toen nog niet). Rond 2005 besloot ik om een verregaand onderzoek op te starten aangaande de inhoud van het doosje, en ik maakte foto's van de negatieven om ze daarna goed te bestuderen. Mijn bevindingen waren beperkt, maar ik boekte toch een beperkt resultaat. Op één van de glasplaten stonden enkele mensen aan een graf van een piloot, die piloot was Emmerich Hönig. Ook stonden er op enkele glasplaten een gecrashte Albatros D.Va, en meteen legde ik een verband. Nochtans stond er in de geschiedenisboeken dat Lt. Hönig gecrashed was met een Fokker Dr.I ( dit is onjuist). Nog steeds met een vraagteken maar toch al iets wijzer ging ik verder met de research, die uiteindelijk eindigde met geen of weinig resultaat. Het enige dat ik te weten kwam was dat het om de locatie ging, Phalempin in Frankrijk en dat de scouts (zo werden vliegtuigen in de 1e W.O. genoemd) Fokker Dr.I, Albatros D.Va en Pfalz D.VIII waren.
Anno 2022 krijg ik bericht van Axl Urbanke of hij mijn foto's mag gebruiken voor een boek dat in de maak is over Jasta 14...............Ik heb direct mijn medewerking verleend, want dit was een kans om zo meer te weten te komen over wat er nu juist op die negatieven stond. Vorig jaar kwam het boek dan ook uit samen met decals op 1/48 en 1/32 van Jasta 14. Als medewerker van het boek kreeg ik ook een exemplaar van het boek en dit was de start om een modelbouwproject op poten te zetten.
Anno 2021 komt Richard William Andrews (de man achter Aviattic models) met het nieuws dat hij een multi-media kit gaat uitbrengen van de Pfalz D.VIII en dit in de markings van.......Jasta 14. De kit zal de markings in de doos hebben van een scout die ook op mijn glasplaten stonden. je kan al raden van zodra ik deze kit kon bestellen via pre-order dat ik dit ook gedaan heb.
Ook heeft hij decals uitgebracht van bepaalde Fokker Dr.I's die op de glasplaten stonden. Deze decals zijn op het moment onderweg, alleen de Belgische douane speelt met mijn voeten op het moment. Maar het komt wel goed.
Dus m.a.w. er zijn 5 scout's die ik zal bouwen, die allen ook op mijn negatieven te zien zijn. Ze komen niet in een gezamenlijk diorama, maar individueel in een kast dat het leven zal uitbeelden zoals er op de negatieven te zien is.
Deze zoektocht is begonnen bij mijn vader, toen ik een kleine jongen was..........hoe mijn vader aan deze negatieven kwam weet ik niet en ik zal het ook nooit weten. Wat ik wel weet is dat hij ervoor gezorgd heeft dat mijn interesse in deze glasplaten (en luchtvaart) alleen maar groter werd, dit loopt nog steeds als een rode draad door mijn leven en ook liep deze draad door mijn vader zijn leven want hij wou ook weten wat erop te zien was, alleen, hij heeft nooit de kans gehad om de gehele waarheid erover te weten want hij is in 2016 overleden.
Dit project wil ik dan ook aan hem opdragen en ik hoop dat ik met mijn verhaal vele modelbouwers kan bekoren om een mooi verhaal te koppelen aan deze mooie hobby.
na de intro, kan ik starten met het eerste project in de rij van 5. In de intro had ik het over 5 modellen, 3 Fokker Dr.I's, een Albatros D.Va en de Pfalz D.VIII. De eerste word een Fokker Dr.I, m.n. het toestel van Lt. d.r. Josef Schulte. Het toestel zou als registratie D.r 160/17 hebben gehad maar dit kon nooit bevestigd worden.
De kit die ik ga gebruiken is de 1/32 Meng kit. De mallen van waaruit deze kit is ontworpen waren van Wing Nut Wings, met als resultaat dat er kwaliteit in de doos zit. De decals komen van Aviattic alsook de aangepaste motorkap met ellipsvormige luchtinlaten. Origineel waren dit ronde luchtinlaten. De Spandeau LMG 08/15 machinegeweren worden voorzien van een barrel en cooling jackets van Master. De weinige rigging in deze kit word aangebracht met een mix van elastische rigging draad van Ushi, Prym en EZ line.
De eerste Fokker Dr.I's kwamen pas in December van 1917 in dienst van Jasta 14. Deze kwamen nieuw uit de fabriek. Je moet weten dat de ontwikkeling van de Fokker Dr.I een antwoord was op de Britse Sopwith TriPlane die begin januari 1917 boven het front verscheen. Tegen de tijd dat de Fokker Dr.I in october 1917 aan het front verscheen, was de Sopwith TriPlane al lang verdwenen van het strijdtoneel met als reden dat deze scout niet meer capabel was om het op te nemen tegen de nieuwere Duitse scout's die ten tonele verschenen.
Begin 1918 had Jasta 14 de beschikking over twee verschillende scout's, m.n. de Albatros D.Va en de Fokker Dr.I. Jasta 14 was op deze moment nog steeds in Bonquourt gestationeerd en nog niet te Phalempin.
Het toestel dat ik ga bouwen is dus het toestel van Lt. d.r. (Der Reserve) Jozef Schulte.Deze scout was zeer herkenbaar door de diagonale witte strepen die over de romp liepen. Schulte heeft twee verschillende Fokker Dr.I's gehad in dit kleurenschema. De eerste is gecrasht op het vliegveld van Phalempin, zonder persoonlijk letsel. Het tweede toestel was betrokken bij een grond-incident niet lang na de eerste crash. Dit is ook de scout die ik ga bouwen. Verdere uitleg word bij de foto's gegeven.
Zoals altijd beginnen we bij de cockpit. In dit geval moet men verschillende onderdelen van vooraf schilderen voor ze samen worden gelijmd. Beginnend met de vloer van de cockpit, deze heb ik van een basislaag voorzien van Tamiya XF-78 en daarna de woodgrain aangebracht met Burnt Sienna olieverf.
De munitiebox heb ik voorzien van Aviattic burnishing decals.
Ook achter de pilot seat heb ik linnen decals gebruikt van aviattic.
De romp van de Fokker Dr.I bestond in feite uit een metalen buizenframe dat voorzien was van een linnen bekleding. ter hoogte van de cockpit was er een triplex beplating aangebracht. Ook hier heb ik het linnen en de triplex beplating voorzien van Aviattic decals.
De rigging en stuurkabels zijn voorzien m.b.v. EZ Line elastische draad
Tot zover de cockpit. Volgende stap is het samenlijmen van de romphelften.
MVG
Danny
Dit project heeft een verhaal, en ik wil dit graag met jullie delen.
We gaan terug naar de lente-zomer 1918, en alles speelt zich af op het Aerodrome van Phalempin, Frankrijk waar Jasta 14 gestationeerd was. Jasta 14 werd in het leven geroepen in 1916, en doorheen de tijd is er over dit Jasta niet veel gepubliceerd en geweten. Jasta 14 werd zelden vernoemd in officiële rapporten uit die tijd. Met een score van 60 aerial overwinningen was het een Jasta beneden gemiddelde, welliswaar met respect aangaande de hoeveelheid uren dat het spendeerde aan het front. Jasta 14 was gelegerd in Frankrijk in de Duitse sector, en juist hierdoor was er zijn weinig vijandelijk activiteit in de lucht waardoor Jasta 14 piloten weinig kans kregen om overwinningen te behalen. Jasta's die in de Britse sector gestationeerd waren hadden veel meer bekendheid vanwege hun vrij hoge inzet boven het front.
Aan hun piloten lag het alvast niet, één van de bekendste was wel Rudolf Berthold, die het Jasta tien maand heeft geleid.
Mijn vader was een beroepsfotograaf. Als kleine jongen heb ik altijd geweten dat mijn vader een kartonnen doosje had waar negatieven op glasplaten inzaten. Dit lag goed opgeborgen en ik mocht onder geen beding het doosje openen (negatieven op glasplaat zijn zeer lichtgevoelig). Op latere leeftijd leerde ik van mijn vader dat dit negatieven waren van een Duits Jasta tijdens de Eerste Wereldoorlog. Welke plaats, welke Jasta en wie erop stonden was niet bekend (internet bestond toen nog niet). Rond 2005 besloot ik om een verregaand onderzoek op te starten aangaande de inhoud van het doosje, en ik maakte foto's van de negatieven om ze daarna goed te bestuderen. Mijn bevindingen waren beperkt, maar ik boekte toch een beperkt resultaat. Op één van de glasplaten stonden enkele mensen aan een graf van een piloot, die piloot was Emmerich Hönig. Ook stonden er op enkele glasplaten een gecrashte Albatros D.Va, en meteen legde ik een verband. Nochtans stond er in de geschiedenisboeken dat Lt. Hönig gecrashed was met een Fokker Dr.I ( dit is onjuist). Nog steeds met een vraagteken maar toch al iets wijzer ging ik verder met de research, die uiteindelijk eindigde met geen of weinig resultaat. Het enige dat ik te weten kwam was dat het om de locatie ging, Phalempin in Frankrijk en dat de scouts (zo werden vliegtuigen in de 1e W.O. genoemd) Fokker Dr.I, Albatros D.Va en Pfalz D.VIII waren.
Anno 2022 krijg ik bericht van Axl Urbanke of hij mijn foto's mag gebruiken voor een boek dat in de maak is over Jasta 14...............Ik heb direct mijn medewerking verleend, want dit was een kans om zo meer te weten te komen over wat er nu juist op die negatieven stond. Vorig jaar kwam het boek dan ook uit samen met decals op 1/48 en 1/32 van Jasta 14. Als medewerker van het boek kreeg ik ook een exemplaar van het boek en dit was de start om een modelbouwproject op poten te zetten.
Anno 2021 komt Richard William Andrews (de man achter Aviattic models) met het nieuws dat hij een multi-media kit gaat uitbrengen van de Pfalz D.VIII en dit in de markings van.......Jasta 14. De kit zal de markings in de doos hebben van een scout die ook op mijn glasplaten stonden. je kan al raden van zodra ik deze kit kon bestellen via pre-order dat ik dit ook gedaan heb.
Ook heeft hij decals uitgebracht van bepaalde Fokker Dr.I's die op de glasplaten stonden. Deze decals zijn op het moment onderweg, alleen de Belgische douane speelt met mijn voeten op het moment. Maar het komt wel goed.
Dus m.a.w. er zijn 5 scout's die ik zal bouwen, die allen ook op mijn negatieven te zien zijn. Ze komen niet in een gezamenlijk diorama, maar individueel in een kast dat het leven zal uitbeelden zoals er op de negatieven te zien is.
Deze zoektocht is begonnen bij mijn vader, toen ik een kleine jongen was..........hoe mijn vader aan deze negatieven kwam weet ik niet en ik zal het ook nooit weten. Wat ik wel weet is dat hij ervoor gezorgd heeft dat mijn interesse in deze glasplaten (en luchtvaart) alleen maar groter werd, dit loopt nog steeds als een rode draad door mijn leven en ook liep deze draad door mijn vader zijn leven want hij wou ook weten wat erop te zien was, alleen, hij heeft nooit de kans gehad om de gehele waarheid erover te weten want hij is in 2016 overleden.
Dit project wil ik dan ook aan hem opdragen en ik hoop dat ik met mijn verhaal vele modelbouwers kan bekoren om een mooi verhaal te koppelen aan deze mooie hobby.
na de intro, kan ik starten met het eerste project in de rij van 5. In de intro had ik het over 5 modellen, 3 Fokker Dr.I's, een Albatros D.Va en de Pfalz D.VIII. De eerste word een Fokker Dr.I, m.n. het toestel van Lt. d.r. Josef Schulte. Het toestel zou als registratie D.r 160/17 hebben gehad maar dit kon nooit bevestigd worden.
De kit die ik ga gebruiken is de 1/32 Meng kit. De mallen van waaruit deze kit is ontworpen waren van Wing Nut Wings, met als resultaat dat er kwaliteit in de doos zit. De decals komen van Aviattic alsook de aangepaste motorkap met ellipsvormige luchtinlaten. Origineel waren dit ronde luchtinlaten. De Spandeau LMG 08/15 machinegeweren worden voorzien van een barrel en cooling jackets van Master. De weinige rigging in deze kit word aangebracht met een mix van elastische rigging draad van Ushi, Prym en EZ line.
De eerste Fokker Dr.I's kwamen pas in December van 1917 in dienst van Jasta 14. Deze kwamen nieuw uit de fabriek. Je moet weten dat de ontwikkeling van de Fokker Dr.I een antwoord was op de Britse Sopwith TriPlane die begin januari 1917 boven het front verscheen. Tegen de tijd dat de Fokker Dr.I in october 1917 aan het front verscheen, was de Sopwith TriPlane al lang verdwenen van het strijdtoneel met als reden dat deze scout niet meer capabel was om het op te nemen tegen de nieuwere Duitse scout's die ten tonele verschenen.
Begin 1918 had Jasta 14 de beschikking over twee verschillende scout's, m.n. de Albatros D.Va en de Fokker Dr.I. Jasta 14 was op deze moment nog steeds in Bonquourt gestationeerd en nog niet te Phalempin.
Het toestel dat ik ga bouwen is dus het toestel van Lt. d.r. (Der Reserve) Jozef Schulte.Deze scout was zeer herkenbaar door de diagonale witte strepen die over de romp liepen. Schulte heeft twee verschillende Fokker Dr.I's gehad in dit kleurenschema. De eerste is gecrasht op het vliegveld van Phalempin, zonder persoonlijk letsel. Het tweede toestel was betrokken bij een grond-incident niet lang na de eerste crash. Dit is ook de scout die ik ga bouwen. Verdere uitleg word bij de foto's gegeven.
Zoals altijd beginnen we bij de cockpit. In dit geval moet men verschillende onderdelen van vooraf schilderen voor ze samen worden gelijmd. Beginnend met de vloer van de cockpit, deze heb ik van een basislaag voorzien van Tamiya XF-78 en daarna de woodgrain aangebracht met Burnt Sienna olieverf.
De munitiebox heb ik voorzien van Aviattic burnishing decals.
Ook achter de pilot seat heb ik linnen decals gebruikt van aviattic.
De romp van de Fokker Dr.I bestond in feite uit een metalen buizenframe dat voorzien was van een linnen bekleding. ter hoogte van de cockpit was er een triplex beplating aangebracht. Ook hier heb ik het linnen en de triplex beplating voorzien van Aviattic decals.
De rigging en stuurkabels zijn voorzien m.b.v. EZ Line elastische draad
Tot zover de cockpit. Volgende stap is het samenlijmen van de romphelften.
MVG
Danny