Beste Mensen,
na wat van mijn voorgaande werk te hebben laten zien, wilde ik jullie graag meenemen naar mijn huidig project waar ik aan bezig ben.
Spijtige is, dat ik op dit moment geen mogelijkheid heb om te bouwen wegens een arbeidsongeval met als resultaat een gebroken voet. Voorlopig mag ik er nog niet op steunen en moet ik de voet laten rusten. Aan de modelbouwtafel is dit een onmogelijke taak.
Nu even een woordje uitleg over wat ik zoal gebruik en welke mijn interessegebied is.
Mijn interesse gaat vooral uit naar Wereldoorlog 1, m.n. dan Jasta 14 dat als een rode draad doorheen mijn leven loopt. Mijn eerste projectje hebben jullie al kunnen aanschouwen. Er komen er nog wat Jasta 14 betreft.
In de lijn van W.W.1 heb ik ook mijn eigen range van houtstructuurkleuren ontworpen samen met een zelf opgebouwde techniek die ik steeds hanteer. Later hierover meer. W.W.2 op 1/48 schaal en Cold War period ook op 1/48 schaal. Soms wel eens modern era ook zoals nu de SU-27UB.
Wat materialen betreft hou ik me aan bepaalde zaken, vooral wat betreft de verf en airbrush pistolen. Ik gebruik twee Iwata's Eclipse HP-CS pistolen en ik gebruik een mix van verschillende soorten verf, met als belangrijkste merk Mr.Paint.
Mijn aftermarket hou ik zeer bescheiden, of m.a.w. ik koop enkel het hoogst noodzakelijke welke ik belangrijk vind.
Ok, nu op naar het huidige project.
2018, was het jaar dat ik RIAT Fairford heb bezocht, en daar kon ik de Ukranian SU-27 Flanker aan het werk zien. Ze hadden ook nog een tweede toestel bij, een SU-27UB Flanker-C (de dual-seat), Bord n° Blue 71. Het kleurenschema is er eentje dat wel opvalt, en op zich ben ik niet zo weg ben van fel gekleurde militaire kisten, deze was er eentje die wel mijn interesse had.
Ik had al een tijdje de 1/48 GWH kit in mijn stash liggen samen met de Quinta 3D cockpit decals, dus ik dacht laat ik er maar aan beginnen. Toch waren er enkele zaken die ik toch nog miste en zo dus ben ik nog maar eens aan het kopen geslagen om hier en daar wat aftermarket toe te voegen. Nu, ik kies mijn aftermarket altijd zeer zorgvuldig uit, alleen de echt noodzakelijke en meest opzichtige zaken voeg ik toe. Een ervan is een masking set voor het digital camo patroon, zonder dit is het echt wel een huzarenstuk om alles perfect uit te snijden en te spuiten. Bij deze masking set zitten er ook decals en extra Bord numbers, dus genoeg om je gang te gaan. Rest van de aftermarket omvat............Metallic Details 3D geprint LG, Metallic Details intake grills, New Ware masks, LP Models entrance ladders en wheel chok's. Zoals al eerder vermeld, de Quinta 3D decals en FOxBot camo mask's en decals. Voor de verf ga ik voor de MRP verf.
Ik ga dit model ook maken als de kist die ik op de RIAT in 2018 gezien heb. M.a.w. het word een dio met toeschouwers die op de airshow rond de kist lopen. Hiervoor gebruik ik figuurtjes van Reedoak.
We starten met alles een beetje te ordenen, kwestie van een overzicht te behouden. De cockpit is zoals vaak het eerst aan de beurt.
Beginnen doen we met de nodige onderdelen voor de cockpit en LG-bay's. Zoals jullie zien heb ga ik hier volop voor de MRP verf, in mijn ogen nog steeds de beste verf.
Na de basislaag heb ik de Quinta 3D decals in de cockpit aangebracht. Sinds deze set's op de markt gekomen zijn, m.n. de merken Quinta en Red Fox alsook andere fabrikanten ben ik echt wel fan geworden van deze 3D set's.
De volledige cockpit's, met de ejection seat's. Nadat de wash is aangebracht
Tot nu toe heeft deze kit me aangenaam verrast met diverse details. Buiten de Quinta 3D decals is er niks extra gebruikt wat betreft de cockpits. Ejection seats zijn oob en eerlijk, het zou zonde zijn van het geld om hiervoor resin of 3D geprinte exemplaren te kopen. Ook wat betreft de wheelbay's is detail in overvloed.
Passing van de onderdelen is goed, met soms wel wat extra aandacht voor het plaatsen van de kleine onderdeeltjes. Hier laat de handleiding soms wel wat steekjes vallen. Verder geen opmerkingen.
De wheelbay's............en eerlijk, dit zijn de meest complete wheelbay's die ik ooit heb gezien bij een oob kit. Hier is geen aftermarket nodig of je moet gewoon geld teveel hebben.
Na de wheelbay's zijn de luchtinlaten van de Sukhoi aan de beurt, en wat een ellende.......Deze dingen passen voor geen meter. Het komt wel goed met wat pas en klem-werk maar het zou anders kunnen.
Dus, het was stukje per stukje verlijmen, klemmen en dan weer de andere kant verlijmen en klemmen.
Uiteindelijk heb ik de lucht-inlaten goed gekregen. Veel schuur, pas, vul, schuur, pas, vul en uiteindelijk schuurwerk hebben ertoe bij gedragen dat ik de lucht-inlaten voor zeg maar 80% heb goed gekregen. Ik heb zelfs zoveel moeten schuren dat ik bijna door de plastiek heen zat, maar gelukkig was het op het randje.
Eens dit probleem was opgelost was het vrij makkelijk om de rest van de intakes samen te lijmen. Alles paste vrijwel perfect zonder enig probleem.
Romp is op dit moment samen gelijmd en dit ging ook zonder enige moeilijkheid. Van zodra de romp is samen gelijmd zie je pas wat een beest deze Sukhoi wel is. Ik heb hem al talloze keren in het echt gezien, maar toch was ik verbaasd van de grote op schaal 1/48.
uiteindelijk word hard werk beloond en krijg je deze juweeltjes op je modelbouwtafel.
De luchtinlaten na het verlijmen op de romp. Na de problemen met de luchtinlaten die niet echt goed pasten stond ik vrij sceptisch tegenover de rest van de inlaten om deze goed aan te passen aan de romp. Echter blijk mijn argwaan niet gegrond te zijn en pasten de volledige luchtinlaten perfect op de romp zonder enig probleem.
Front en aft cockpit gingen ook probleemloos op hun plaats in de romp.
Het samenlijmen van de romphelften ging ook als een droom.
Je ziet hier duidelijk het verschil van kleur in de main wheelbay. Een deel is al voorzien van de wash terwijl het andere deel nog puur in zijn base kleur staat.
Dit model is echt wel een beest, dit is 1/48.
De manier van bouw van dit model maakt, dat je bijna niks hoeft bij te schuren eens de romp in elkaar gelijmd is. Hier en daar wat kleine oneffenheden maar niks ergs.
Nu, de wheelbay's.........Ik had het voorheen al gezegd, dit zijn bij name de meest complete wheel-bay's die ik ooit heb gezien oob. Hier heb je echt geen aftermarket voor nodig.
Ook de voorste wheel-bay heeft genoeg detail oob. Eerdere versie's van de Flanker hadden een front wheelbay waar meer aan het gebeuren was........M.a.w. hier waren veel meer leidingen en kabels aanwezig. Latere versie hadden een meer afgedekte versie van de wheelbay's, alsook de Oekrainse toestellen.
De kit voorziet reinforcement plates zowel op de onder als bovenzijde van de vleugeltips. Dit was echter niet het geval bij alle toestellen. Ik heb geen duidende referentie gevonden van welke toestellen wel, en welke niet, dus ik heb besloten om de PE reinforcement plates toch aan te brengen.
Ziezo dit is de stand van zaken op dit moment. Hopelijk ben ik snel terug op de been om dit project af te werken.
MVG
Danny
na wat van mijn voorgaande werk te hebben laten zien, wilde ik jullie graag meenemen naar mijn huidig project waar ik aan bezig ben.
Spijtige is, dat ik op dit moment geen mogelijkheid heb om te bouwen wegens een arbeidsongeval met als resultaat een gebroken voet. Voorlopig mag ik er nog niet op steunen en moet ik de voet laten rusten. Aan de modelbouwtafel is dit een onmogelijke taak.
Nu even een woordje uitleg over wat ik zoal gebruik en welke mijn interessegebied is.
Mijn interesse gaat vooral uit naar Wereldoorlog 1, m.n. dan Jasta 14 dat als een rode draad doorheen mijn leven loopt. Mijn eerste projectje hebben jullie al kunnen aanschouwen. Er komen er nog wat Jasta 14 betreft.
In de lijn van W.W.1 heb ik ook mijn eigen range van houtstructuurkleuren ontworpen samen met een zelf opgebouwde techniek die ik steeds hanteer. Later hierover meer. W.W.2 op 1/48 schaal en Cold War period ook op 1/48 schaal. Soms wel eens modern era ook zoals nu de SU-27UB.
Wat materialen betreft hou ik me aan bepaalde zaken, vooral wat betreft de verf en airbrush pistolen. Ik gebruik twee Iwata's Eclipse HP-CS pistolen en ik gebruik een mix van verschillende soorten verf, met als belangrijkste merk Mr.Paint.
Mijn aftermarket hou ik zeer bescheiden, of m.a.w. ik koop enkel het hoogst noodzakelijke welke ik belangrijk vind.
Ok, nu op naar het huidige project.
2018, was het jaar dat ik RIAT Fairford heb bezocht, en daar kon ik de Ukranian SU-27 Flanker aan het werk zien. Ze hadden ook nog een tweede toestel bij, een SU-27UB Flanker-C (de dual-seat), Bord n° Blue 71. Het kleurenschema is er eentje dat wel opvalt, en op zich ben ik niet zo weg ben van fel gekleurde militaire kisten, deze was er eentje die wel mijn interesse had.
Ik had al een tijdje de 1/48 GWH kit in mijn stash liggen samen met de Quinta 3D cockpit decals, dus ik dacht laat ik er maar aan beginnen. Toch waren er enkele zaken die ik toch nog miste en zo dus ben ik nog maar eens aan het kopen geslagen om hier en daar wat aftermarket toe te voegen. Nu, ik kies mijn aftermarket altijd zeer zorgvuldig uit, alleen de echt noodzakelijke en meest opzichtige zaken voeg ik toe. Een ervan is een masking set voor het digital camo patroon, zonder dit is het echt wel een huzarenstuk om alles perfect uit te snijden en te spuiten. Bij deze masking set zitten er ook decals en extra Bord numbers, dus genoeg om je gang te gaan. Rest van de aftermarket omvat............Metallic Details 3D geprint LG, Metallic Details intake grills, New Ware masks, LP Models entrance ladders en wheel chok's. Zoals al eerder vermeld, de Quinta 3D decals en FOxBot camo mask's en decals. Voor de verf ga ik voor de MRP verf.
Ik ga dit model ook maken als de kist die ik op de RIAT in 2018 gezien heb. M.a.w. het word een dio met toeschouwers die op de airshow rond de kist lopen. Hiervoor gebruik ik figuurtjes van Reedoak.
We starten met alles een beetje te ordenen, kwestie van een overzicht te behouden. De cockpit is zoals vaak het eerst aan de beurt.
Beginnen doen we met de nodige onderdelen voor de cockpit en LG-bay's. Zoals jullie zien heb ga ik hier volop voor de MRP verf, in mijn ogen nog steeds de beste verf.
Na de basislaag heb ik de Quinta 3D decals in de cockpit aangebracht. Sinds deze set's op de markt gekomen zijn, m.n. de merken Quinta en Red Fox alsook andere fabrikanten ben ik echt wel fan geworden van deze 3D set's.
De volledige cockpit's, met de ejection seat's. Nadat de wash is aangebracht
Tot nu toe heeft deze kit me aangenaam verrast met diverse details. Buiten de Quinta 3D decals is er niks extra gebruikt wat betreft de cockpits. Ejection seats zijn oob en eerlijk, het zou zonde zijn van het geld om hiervoor resin of 3D geprinte exemplaren te kopen. Ook wat betreft de wheelbay's is detail in overvloed.
Passing van de onderdelen is goed, met soms wel wat extra aandacht voor het plaatsen van de kleine onderdeeltjes. Hier laat de handleiding soms wel wat steekjes vallen. Verder geen opmerkingen.
De wheelbay's............en eerlijk, dit zijn de meest complete wheelbay's die ik ooit heb gezien bij een oob kit. Hier is geen aftermarket nodig of je moet gewoon geld teveel hebben.
Na de wheelbay's zijn de luchtinlaten van de Sukhoi aan de beurt, en wat een ellende.......Deze dingen passen voor geen meter. Het komt wel goed met wat pas en klem-werk maar het zou anders kunnen.
Dus, het was stukje per stukje verlijmen, klemmen en dan weer de andere kant verlijmen en klemmen.
Uiteindelijk heb ik de lucht-inlaten goed gekregen. Veel schuur, pas, vul, schuur, pas, vul en uiteindelijk schuurwerk hebben ertoe bij gedragen dat ik de lucht-inlaten voor zeg maar 80% heb goed gekregen. Ik heb zelfs zoveel moeten schuren dat ik bijna door de plastiek heen zat, maar gelukkig was het op het randje.
Eens dit probleem was opgelost was het vrij makkelijk om de rest van de intakes samen te lijmen. Alles paste vrijwel perfect zonder enig probleem.
Romp is op dit moment samen gelijmd en dit ging ook zonder enige moeilijkheid. Van zodra de romp is samen gelijmd zie je pas wat een beest deze Sukhoi wel is. Ik heb hem al talloze keren in het echt gezien, maar toch was ik verbaasd van de grote op schaal 1/48.
uiteindelijk word hard werk beloond en krijg je deze juweeltjes op je modelbouwtafel.
De luchtinlaten na het verlijmen op de romp. Na de problemen met de luchtinlaten die niet echt goed pasten stond ik vrij sceptisch tegenover de rest van de inlaten om deze goed aan te passen aan de romp. Echter blijk mijn argwaan niet gegrond te zijn en pasten de volledige luchtinlaten perfect op de romp zonder enig probleem.
Front en aft cockpit gingen ook probleemloos op hun plaats in de romp.
Het samenlijmen van de romphelften ging ook als een droom.
Je ziet hier duidelijk het verschil van kleur in de main wheelbay. Een deel is al voorzien van de wash terwijl het andere deel nog puur in zijn base kleur staat.
Dit model is echt wel een beest, dit is 1/48.
De manier van bouw van dit model maakt, dat je bijna niks hoeft bij te schuren eens de romp in elkaar gelijmd is. Hier en daar wat kleine oneffenheden maar niks ergs.
Nu, de wheelbay's.........Ik had het voorheen al gezegd, dit zijn bij name de meest complete wheel-bay's die ik ooit heb gezien oob. Hier heb je echt geen aftermarket voor nodig.
Ook de voorste wheel-bay heeft genoeg detail oob. Eerdere versie's van de Flanker hadden een front wheelbay waar meer aan het gebeuren was........M.a.w. hier waren veel meer leidingen en kabels aanwezig. Latere versie hadden een meer afgedekte versie van de wheelbay's, alsook de Oekrainse toestellen.
De kit voorziet reinforcement plates zowel op de onder als bovenzijde van de vleugeltips. Dit was echter niet het geval bij alle toestellen. Ik heb geen duidende referentie gevonden van welke toestellen wel, en welke niet, dus ik heb besloten om de PE reinforcement plates toch aan te brengen.
Ziezo dit is de stand van zaken op dit moment. Hopelijk ben ik snel terug op de been om dit project af te werken.
MVG
Danny