Hoofdsponsor

1/48 Kinetic Grumman C-2A Greyhound.

ERVARING
Gevorderd
BOUWWIJZE
oob
BOUWBUDGET
*
BOUWSTATUS
WIP
COMMENTAREN
zeker

DannyVM

Well-known member
Registered
De Tomcat staat even op hold door een tekort aan verf.:mad: Ik ben nog niet tot de winkel geraakt om de verf te gaan halen. Ondertussen heb ik ook het nodige besteld om de Kinetic F-16AM en de 1/48 Sea King te starten, afwachtend op de levering........... gaan we even verder met een project dat al drie jaar in de vriezer staat.

De C-2A Greyhound, iedereen zal hem wel kennen, maar voor diegene die hem niet kennen......Dit is de COD (Carrier On Board Delivery) voor de US Navy.

36nWfGIl.jpg


Deze kit is in feite de enige 1/48 C-2A kit die er op de markt is, en ik mag gerust zeggen dat het een prachtige kit is. Alles past prima en het detail mag er best zijn. Natuurlijk is er altijd ruimte voor verbetering maar de basis is er en je kan van deze kit een prachtig model maken.

Zoals het altijd wel het geval is bij cargo-planes of passagiersvliegtuigen word de nadruk gelegd op de buitenzijde. Tenslotte zie je van de binnenzijde nog weinig eens de twee romphelften samen gelijmd zijn. Ik wou hier echter wel eens het één en ander uitproberen, dus heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om mijn skills hier en daar op te waarderen.

Starten doen we met het vrachtruim of beter gezegd de passenger seat's. Kinetic levert in de kit een volledige set van passagiersstoelen. Op deze manier kan men alle kanten uit met de configuratie van het vrachtruim. Ik heb gekozen om alle stoelen te plaatsen. Op zich zijn de stoeltjes vrij mooi, maar natuurlijk is er altijd ruimte voor verbetering.

Eerste twee stoeltjes zijn onaangeroerd, de twee achterste zijn een beetje gemoderniseerd door wat plastiek weg te snijden, et voila, de toon is gezet......

h1NZsbfl.jpg


Natuurlijk is dit niet alles. Ik wou ook wat experimenteren met zelf gordels te maken, dus bij deze had ik materiaal in overvloed om mijn skills te testen.

equzecMl.jpg


Ik gebruikte hiervoor self adhesive alu folie, styreen en wat koperdraad om tot dit resultaat te komen.
Het resultaat laat zich al raden......

Jl28By4l.jpg


7mZtL5Pl.jpg


Na een paar uurtjes bezig geweest te zijn heb ik alle passenger seat voorzien van gordels. OOk de pilot's seat's zijn ondertussen voorzien van hun details.

PmHzaEPl.jpg


Nu nog even een dry-fit voor alles word voorzien van de nodige verf.....

mScFlYal.jpg


JN5MuLIl.jpg


1rUQN2Vl.jpg


CHbbPztl.jpg


0NsZuUql.jpg


xf8RByel.jpg


Tijd om wat verf aan te brengen. Zoals altijd gebruik ik Vallejo Model Color om met het penseel details aan te brengen.

RAe7zUVl.jpg


wO4CGzFl.jpg


Pilot seat's en cockpit

uMdxeUNl.jpg


guv1cJZl.jpg


fOwE1qal.jpg


oe3lUy6l.jpg


RDHJTHJl.jpg


WWbe91tl.jpg


Cargo bay

bJuAWlsl.jpg


rhhrhB6l.jpg


ucdLnOKl.jpg


vWeFgXwl.jpg


Nu gaan er mensen zeggen.......al dat werk voor niks......inderdaad, maar ik wou hier het één en ander testen qua technieken zonder het model naar de verdoemenis te helpen.

We gaan verder met de cargo bay

UIgE6trl.jpg


9JFz9w4l.jpg


z2hYcKil.jpg


R2AHZDpl.jpg


qODAugul.jpg


De C-2A is een echte tail-sitter, dus wat extra gewicht in de neus mag best.

WrqAmB8l.jpg


En daarna, de twee romphelften samen, en niks is meer te zien van al het moois binnenin.

hRhRyjFl.jpg


fwpF7qfl.jpg


De cockpitbeglazing past perfect. Deze heeft ondertussen een behandeling gehad met Future.

tovOnRal.jpg


De rest word nu in gereedheid gebracht voor de primer laag.

MVG

Danny
 
Veel plezier ermee. Ik ken het toestel dus niet :D

Ik gebruik niet zichtbare delen eigenlijk altijd als oefening dus werk die ook telkens zo goed mogelijk af.

Eigenlijk zou er in de kit gewicht bij mogen zitten voor in de neus te plaatsen. Ik heb nog maar 1 vliegtuig ooit gebouwd en dat was de C-130.
Ik wist niets af van tailsitters dus had het aan m'n been. Gelukkig mooi recht gelijmd op een houten plank dus dan was het ook opgelost.
 
Mooie cockpit geworden en de gordels zien er ook zeer mooi uit.

Zie je nog wat van de passagiers stoelen straks?

Grtz Ed
 
Zelfde type toestel als de Hawkeye maar dan als transport versie. Wist echter niet dat de passagiers in tegengestelde vluchtrichting zaten.
 
Normaal gezien zou de vloer alleen verslijten tussen de seats in, maar dat zie je later toch niet meer terug... Mooi detailwerk.
 
Cockpit en passagiers ruimte zijn reeds mooi afgewerkt. Spijtig dat je er niet veel van gaat zien.
Ik kan mij een beetje vinden in de opmerking van Steven voor wat de beschadigingen aan de vloer betreft maar dit doet geen afbreuk aan de kwaliteit van het tot hiertoe geleverde werk. Succes verder met deze bouw.
 
Mooie cockpit geworden en de gordels zien er ook zeer mooi uit.

Zie je nog wat van de passagiers stoelen straks?

Grtz Ed
Dank u Edwin. Neen, veel zal er niet meer van te zien zijn.

Zelfde type toestel als de Hawkeye maar dan als transport versie. Wist echter niet dat de passagiers in tegengestelde vluchtrichting zaten.
De stoelen staan in tegengestelde richting omwille van de vrij harde start en deklandingen vanop een vliegdekschip.

Normaal gezien zou de vloer alleen verslijten tussen de seats in, maar dat zie je later toch niet meer terug... Mooi detailwerk.
Dit toestel werd niet alleen gebruikt voor het vervoeren van personen maar ook als een puur cargo toestel. Slijtage van de vloer was allom aanwezig. Bij de ene al meer dan bij de andere. Bedankt Steven voor je reactie.

Cockpit en passagiers ruimte zijn reeds mooi afgewerkt. Spijtig dat je er niet veel van gaat zien.
Ik kan mij een beetje vinden in de opmerking van Steven voor wat de beschadigingen aan de vloer betreft maar dit doet geen afbreuk aan de kwaliteit van het tot hiertoe geleverde werk. Succes verder met deze bouw.
Inderdaad, veel ga je niet meer zien maar ik wou gewoon wat nieuwe technieken testen en dit was een uitgelezen kans. De cargovloer werd zeer intensief gebruikt voor allerhande taken. Die kisten zagen af door diverse ladingen te transporteren. Van personen tot pallets met cargo, van vliegtuigonderdelen tot post voor de bemanning enz.

Mvg

Danny
 
Ik dacht dat het interieur aangepast werd aan de "missie".. van pure cargo tot personen en in die zin voor de vlucht aangepast werd.

Sowieso knappe werken, hoewel sommige riemen de zwaartekracht lijken te tarten. Sowieso een mooie oefening
 
Ik herinner me een verhaal waarin die lading niet goed vastgezet was en het toestel bij de start meteen in een stall terechtkwam.
 
Ik dacht dat het interieur aangepast werd aan de "missie".. van pure cargo tot personen en in die zin voor de vlucht aangepast werd.

Sowieso knappe werken, hoewel sommige riemen de zwaartekracht lijken te tarten. Sowieso een mooie oefening
Klopt, dit toestel was echt een manusje van alles😁

Ik heb geprobeerd wat dynamic in de gordels te stoppen, zodat ze niet allemaal hetzelfde eruit zagen. Toch goede opmerking,eentje dat ik meeneem voor een volgend projectje

Ik herinner me een verhaal waarin die lading niet goed vastgezet was en het toestel bij de start meteen in een stall terechtkwam.
Inderdaad, ik denk dat daar zelfs beelden van bestaan.

Mvg

Danny
 
Terug
Bovenaan