Hoofdsponsor

1/24 1960 Desoto Adventurer van Jo-Han [F!]

  • Onderwerp starter Onderwerp starter lil32b
  • Startdatum Startdatum
Schaal 1/24 - 1/25
Status
Niet open voor verdere reacties.
L

lil32b

Guest
Hallo autobouwers, als nieuwe bezoeker hier wil ik er mij ook ens aan wagen een bouwverslagje te schrijven.
Ik heb besloten om eens een "collectors item" Jo-Han te bouwen, deze bouwdoos is al een rariteit aan t worden en dan ook redelijk prijslijk, maar geen nood, k heb genoeg bouwdozen staan, dus der kan wel een uitzonderingske gemaakt worden.

311220101331.png

De wagen ga k bouwen in mild customstyle, dwz de trims, deurhendels enz verwijderen zodat alles een smooth uiterlijk heeft en nog slanker en veel vloeiender lijnen vertonen.


Alles heb k al zorgvuldig voorbereid, door opzoekingen en ervaringen, fouten ga ik zoveel mogelijk proberen vermijden, beter voorkomen dan genezen !

60desotoadventurercoupe01-1-1.png

Bij controle van de inhoud al opgemerkt dat er een onderdeel ontbrak, nl de radiatorsteun, gelukkig gemakkelijk zelf te maken uit plasticcard.
De onderdelen van de bouwdoos bevaten redelijk veel flash, onderdelen passen niet zo goed, maar wel normaal voor in die tijd, ook de plastic van Jo-Han is zeer zuiver doch broos van kwaliteit, wat niet kan gezegd worden van hedendaagse plastic. Vind ik better verwerken.

311220101334.png
311220101338.png
311220101332.png
311220101337.png

Bij de laatste foto hierboven zal er waarschijnlijk iemand vragen hebben bij, zoveel flash op de chroom, wat doe je er dan aan ? Gewoon wegschuren en bijvijlen, aangezien ik er "mild custom" ga van maken worden de bumpers ook geshaved van de bumperettes, hier zie je ook duidelijk de sinkmarks en die worden uiteraard ook weg geschuurd

311220101349.png
311220101350-1.png
311220101351-1.png
311220101340.png
311220101341.png

derna gaan alle chroomonderdelen ingespoten met ovenreiniger voor enkele dagen in een gesloten plasticbox, later meer daarover.

De body wordt nu ontdaan van alle sidetrim en deurhendels, schaven, schuren en tientallen keren checken is hier de boodschap voor een degelijk resultaat !

311220101344.png
311220101343.png

Dit was het dan voor een middagje modelbouw op 31 december, nu vlug onder de douche en feesten maar !!!!

PRETTIG EINDEJAAR EN NIEUWJAAR VOOR IEDEREEN HIER

Filip
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Filip,

Deze ga ik volgen.
Mijn chroomstukken doe ik in bleekwater om te ontchromen,
daarna afwassen (de laatste restjes met een tandenbostel ) laten drogen en je kan ermee doen wat je wil.
Terug spuiten met alclad chroom of meespuiten met het bodykleur van de wagen.

grtz,
Dikkie dik
 
voor eerst ieder een ***GELUKKIG en GEZOND NIEUW JAAR 2011*** met veel bouwplezier !

vandaag een beetje verder gewerkt aan de Desoto, want ge kunt toch nie blijven feesten en eten hé.

Dus heb besloten om de in de doos ontbrekende radiatorwand te maken, dit zeer eenvoudig wat volgens het plan en tijdperk van de kit ook was. Gestart met een stukje plasticcard en wat basis gereedschap.

020120111356.png

eerst zorgen we ervoor dat er een goede rechte basislijn is om alles zo recht mogelijk te snijden, vijlen en te schuren. Ik werk veel met de krasser van Tam!ya dus daarom een kraslijn aanbrengen tot door de plastic, om der na een haakse lijn en basis aan te brengen werk ik dan met het verstekbakje, daarna beide delen afbreken en effen schuren met een nagelvijltje (makkelijk als je zus een nagelstudio heeft).

020120111357.png
020120111358.png

Dan teken ik de vorm van de spatborden binnenin af en schuur ik de overtollige plastic weg in meerdere malen, dus schuren en testfitten tot het gewenste model.

020120111359.png
020120111360.png
020120111361.png

als de gewenste vorm bereikt is gaan we nog eens testfitten met eerst de motorkap en dan motorkap en voorbouw der op, we zorgen dat de alles zo goed mogelijk past.

020120111364.png
020120111363.png
020120111362.png

der na ben ik de opening voor de radiator gaan maken, terug alles afmeten met de nodige gereedschappen, een goede truc om makkelijk haakse lijnen af te tekenen is het plasticcardje in het verstekbakje plaatsen je liniaaltje tussen plaatsen en aftekenenen

020120111365.png

de opening kras ik eerst volledig rondom in en zo diep als mogelijk zonder erdoor te krassen, pas daarna ga ik rond met het mes om alles door te snijden. Het resultaat is een bijna passende rechthoek, met een weinig vijl- en schuurwerk past de radiator er perfect in.


020120111366.png
020120111367.png
020120111369.png
020120111372.png
020120111373.png
020120111374.png
020120111376.png

alles nog eens checken en bijschuren waar nodig en het resultaat van de radiatorplaat mag der wezen.

020120111375.png

Nog derbij vermelden dat het opstellen en schrijven van dit verslagje van vandaag mij 3 maal zoveel tijd gekost heeft dan om het stukje te maken. :D

Ooh ja de chroomstukken zijn ondertussen een duik aant nemen in de ovenreiniger.

Wordt vervolgt...
 
Toch mooie modellen hé die Amerikanen van voor de jaren '70, wat een stijl en elegantie. Zo maken ze ze niet meer.
 
Een knappe wagen en er is ééntje in België. Er zijn er maar weinig van over gebleven.

3616247709_5a89677f3f_z.jpg
 
vervolg...

na het afwerken van de radiatorwand ben ik begonnen aan het vullen van de deurhendels. dit doe ik met plasticcard en plasticweld. Ik ga er vanuit da als je iets verenigd met elkaar dat je dit best doet met gelijke eigenschappen, bv. metaal - metaal, hout - hout, plastic - plastic, mijn ervaring leerde mij al dat als je verschillende eigenschappen probeert te verenigen dat je dan meestal vroeg of laat fouten ziet naar boven komen, dit heeft meestal te maken met de eigenschappen van uitzetting/krimp van de matrialen. Zo kan je moeilijk metaal - hout met elkaar verbinden, je kan het maar vroeg of laat zet deze zich tegen elkaar af. Daarom vul ik op mijn plasticmodellen alles op met plasticcard en plasticweld, wat mij een zeer degelijke verbinding geef, nadien schuur en plamuur ik deze met een minimum van filler, zodoende geen afzetting te zien is na het schilderen, wat me in het verleden wel meermaals zuur opbrak.

020120111380.png
020120111381.png
020120111382.png
020120111395.png

tijdens het drogen van vorige beschreven werkzaamheden, ben k gestart aan de banden en wielen voor de wagen. De banden komen uit mijn verzameldoos banden en de velgen zijn uit een Revell ford Thunderbolt doos waar er 3 verschillende velgen inzaten. Banden zomaar uit de doos plaatsen onder een wagen past naar mijn inziens niet, veel te glad en te blinkend om er echt uit te zien, de hier gebruikte banden zijn uit een jaren 80 kits, dus veel opkuis en schuurwerk aan, na enkele tiental minuten bijsnijden en schuren bekwam nog een zeer deftig resultaat.

020120111387.png
020120111386.png

ook schuur ik er meestal een vlak stuk aan om het nog wat meer realistischer te maken

020120111391.png

nu tijd om de velgen een laagje primer en Alclad gloss black basecoat te geven voor de chrome afwerking

030120111401.png
030120111402.png

een 24 tal uur laten drogen en dan de afwerkingslaag Alclad chrome derover, hmmm... blink blink....
terwijl ook nog spaakvelgen van dragster meegespoten

030120111405.png
030120111404.png
030120111420.png


na het drogen van de filler, alles nog een keertje fijn schuren en een laagje primer aanbrengen, bij het schuren maak ik ook gebruik van vloeibaar schuurpoeder en tandenborstel, makkelijk te gebruiken, alle hoeken en kantjes worden geschuurd en zijn tevens ontvet ook, je kan er zelfs makkelijk overspray met wegschuren als t moet. Ik ben wel atijd bij één bepaald merk en soort gebleven, dus geen heerijk geurende of ammoniak toevoeging. Na het vloeibaar schuren wel altijd grondig spoelen met gebruik van tandenborstel om alle restjes degelijk te verwijderen.

040120111426.png
040120111425.png

Persoonlijk heb ik het nog altijd voor de synthetische verven, watergedragen verven heb geen goede ervaring mee op de bodys van wagens, interieur daarentegen wel, dus eerste laagje motip grijze primer derop en dan gevolgd door 2 laagjes witte primer, dit om bij het finale schuurwerk te zien of er nog onregelmatigheden te voorschijn komen, alles is dan ook nat geschuurd nu. Daarna breng ik een laatste en egale laag witte primer aan.

030120111410.png
040120111424.png
040120111422.png
040120111423.png
030120111416.png

tussen het schuur- en spuitwerk ff poseren met de wielen eronder...

040120111427.png

Ondertussen is het al vrijdag en kan de body zijn kleur ontvangen, ik heb gekozen voor Tamiyas Lime Green rondom op de body en een oranje metalflake dak. De metalflake is weliswaar een homemade experiment, de heel fijne metaalflokjes heb k bij hobbywinkel gekocht en die ga k vermengen met gloss vernis, zoals het in werkelijkheid gebeurd. K hoop de flakes te kunnen spuiten met mijn Badger waarvan ik de naald verwijder in het pistool, dus drukken is spuiten, zoals een single action airbrusch. Hopelijk gaan de flakes door de kop en lukt het allemaal, maar dat zien we later wel.
De body op de spuitstand monteren en spuiten maar...

070120111436.png
070120111441.png
070120111438.png

Het resultaat na 5 dunnelaagjes Tamiya Lime Green en 2 laagjes vernis Testors, alles nat in nat gespoten.

080120111445.png
080120111443.png

Zo... dit was het weekverslag en ik probeer dinsdag het weekendverslag te posten.
Vrienden modelbouwer tot de volgende keer...
Filip
 
Dat is nou eens echt een amerikaans gepimt kleur , prachtig spuitwerk geleverd vind ik

tom
 
Mooi Filip. Een duidelijk verslag van dit mooie spuitwerk.
Op de foto van de achterkant lijkt het alsof er struktuur zit in de verf en is het precies alsof het niet mooi glad gespoten is, of is dit gezichtsbedrog?
De kleur is trouwens goed gekozen.

Waarom spuit je de verschillende lagen nat op nat?

Christophe
 
Waarom spuit je de verschillende lagen nat op nat?

in de industrie word nat op nat veel toegepast enkel en alleen voor de tijdwinst, omdat er niet moet tussen geschuurd worden, maar het grootte nadeel is dat de lak iets minder hecht.

ik zou het dak in het zijdemat wit zetten voor een "vinyltop" look.

grtz wouter
 
@ Christophe, je ziet idd wat structuur in de verf, komt doordat de body pas gespoten was, na een klein weekje zie je de structuur bijna ne meer, de verf en vernis zijn al wat uitgeademt en worden dan wat straker.
ik spuit altijd nat in nat als een k metaliickleurtje aan breng, om de metaalverf niet te beschadigen bij het vlak (nat)schuren nadien, daarom breng k onmiddelijk na het uitdampen van de metallic 2 laagjes vernis aan, bij een egale kleur is da niet zo nodig omdat je dan bij het schuren niet echt iets kunt beschadigen aan de verf, tegenoverstelling van een metallicverfje waar je zonder vernis niet echt kunt schuren zonder de metaalstructuur te beschadigen.

Mijn flakes dat k gekocht had om het dak te doen zijn een tegenvaller geweest van kleurkeuze, had kleurtje "Melon" gekozen maar der zit teveel groen en goud flakes in en is nie echt zogeslaagd met het groen van de body, dus ga dees weekend nog eens Pippos opzoeken om egale oranje flakes te kopen.

Filip
 
Ben er niet in geslaagd oranje ultra fijne flakes te vinden bij Pippos vorige weekend, wel licht rode en copper kleurige gevonden en besteld op t web, dus vol ongeduld wachten op de postbode nu.
Maar plan B is ook al gemaakt ondertussen pearl white of silver flakes.
Nog even geduld voor t vervolg...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan