Goedenavond Beste Kijkers !
Een nieuwe post.
Het betreft de 21 cm Mörser 18.
Een stukske historie : (bron Wikipedia)
De Mörser 18 vervangde de verouderde WWI versie van de 21 cm Mrs 16. Het kanon zelf was niks innovatief, het onderstel daarentegen wel.
Er werd gebruik gemaakt van het "dual-recoil" systeem. De kanonsloop had een normale terugslag in zijn slee, maar hierbovenop bewoog de ganse bovenbouw over de affuit. Hierdoor deinden de terugslag krachten volledig uit en bekwam men een zeer stabiel vuurplatform.
Hetzelfde affuit werd gebruikt voor de 17 cm Mörser 18 en voor het 15 cm Schnelladekanone C/28 in Mörserlafette.
De Mörser 18 was een enorm wapen dat getransporteerd werd in twee delen. Tijdens transport werd de loop vervoerd op een aparte aangepast onderstel. De affuit herbergde een groot vuur platform dat neergeplaatst werd wanneer de Mörser werd klaargemaakt in geschutsopstelling. Hierbij werden de wielen van de grond getild en was het kanon klaar om te vuren. Grote verplaatsingen in azimut gebeurden door de achterste spade op te tillen met behulp van een lier.
De Mörser 18 werd in produktie genomen in 1939, maar in 1942 werd de produktie opgeschort te bate van de 17 cm Mörser.
Enkele gegevens :
De bouwer was Krupp, die er 711 bouwde.
Het kanon woog 16700 kg, de loop was 6.51 m lang.
Een granaat woog 113 kg met een vuursnelheid van 550 m/s was de reilwijdte 14500 m !
De boxart. Hier is het kanon in zandgeel weergegeven, maar ik schilder het in panzergrau met een WW.
Geen foto's van de sprue's, die zien er toch allemaal gelijk uit ? Dit is die vermelde affuit dat gans het kanon draagt.
Bij de samenbouw van de linker- en rechterzijkant vond ik 'iets' dat niet klopte. De constructie met tandwielen en tandheugel dient om de grondplaat voor het vuurplatform neer te leggen op de grond. Tevens is het het draaipunt van het kanon. Maar er zit een foutje in de kit.
Hier : http://svsm.org/gallery/210mm_21cm_Morser18/dscn3136, vond ik terug wat er schort. Het middenstuk dient met twee wieltjes over de rails te lopen aan de binnenzijde. Deze wieltjes zijn niet aanwezig. Met de P&D was de klus zo geklaard. Het wieltje, in witte plasticard, is duidelijk zichtbaar.
Enkele asjes zijn voorzien in de plastic sprue's, maar dat vervang ik graag door messing staafjes. Voordeel : ze breken niet, geen opkuiswerk, perfect rond,...
De achterzijde. Het blokje dat onderaan zit zal de spade dragen. Ik heb het scharnierbaar gemaakt, maar dat is verloren moeite. Aan de bovenzijde worden nog enkele onderdelen gelijmd waardoor alles vast komt te zitten.
Bemerk aan de 'gekromde nek' het plamuurwerk dat ik reeds verrichtte. De Trumpeter kit is rijkelijk voorzien van flash en sinkmarks !
De pasvorm daarentegen, daar mag ik voorlopig nog niet over klagen.
Om U een idee te geven over de grootte : mijn meetlatje wijst reeds 20 cm lengte aan !
Groeten Rik
Een nieuwe post.
Het betreft de 21 cm Mörser 18.
Een stukske historie : (bron Wikipedia)
De Mörser 18 vervangde de verouderde WWI versie van de 21 cm Mrs 16. Het kanon zelf was niks innovatief, het onderstel daarentegen wel.
Er werd gebruik gemaakt van het "dual-recoil" systeem. De kanonsloop had een normale terugslag in zijn slee, maar hierbovenop bewoog de ganse bovenbouw over de affuit. Hierdoor deinden de terugslag krachten volledig uit en bekwam men een zeer stabiel vuurplatform.
Hetzelfde affuit werd gebruikt voor de 17 cm Mörser 18 en voor het 15 cm Schnelladekanone C/28 in Mörserlafette.
De Mörser 18 was een enorm wapen dat getransporteerd werd in twee delen. Tijdens transport werd de loop vervoerd op een aparte aangepast onderstel. De affuit herbergde een groot vuur platform dat neergeplaatst werd wanneer de Mörser werd klaargemaakt in geschutsopstelling. Hierbij werden de wielen van de grond getild en was het kanon klaar om te vuren. Grote verplaatsingen in azimut gebeurden door de achterste spade op te tillen met behulp van een lier.
De Mörser 18 werd in produktie genomen in 1939, maar in 1942 werd de produktie opgeschort te bate van de 17 cm Mörser.
Enkele gegevens :
De bouwer was Krupp, die er 711 bouwde.
Het kanon woog 16700 kg, de loop was 6.51 m lang.
Een granaat woog 113 kg met een vuursnelheid van 550 m/s was de reilwijdte 14500 m !
De boxart. Hier is het kanon in zandgeel weergegeven, maar ik schilder het in panzergrau met een WW.
Geen foto's van de sprue's, die zien er toch allemaal gelijk uit ? Dit is die vermelde affuit dat gans het kanon draagt.
Bij de samenbouw van de linker- en rechterzijkant vond ik 'iets' dat niet klopte. De constructie met tandwielen en tandheugel dient om de grondplaat voor het vuurplatform neer te leggen op de grond. Tevens is het het draaipunt van het kanon. Maar er zit een foutje in de kit.
Hier : http://svsm.org/gallery/210mm_21cm_Morser18/dscn3136, vond ik terug wat er schort. Het middenstuk dient met twee wieltjes over de rails te lopen aan de binnenzijde. Deze wieltjes zijn niet aanwezig. Met de P&D was de klus zo geklaard. Het wieltje, in witte plasticard, is duidelijk zichtbaar.
Enkele asjes zijn voorzien in de plastic sprue's, maar dat vervang ik graag door messing staafjes. Voordeel : ze breken niet, geen opkuiswerk, perfect rond,...
De achterzijde. Het blokje dat onderaan zit zal de spade dragen. Ik heb het scharnierbaar gemaakt, maar dat is verloren moeite. Aan de bovenzijde worden nog enkele onderdelen gelijmd waardoor alles vast komt te zitten.
Bemerk aan de 'gekromde nek' het plamuurwerk dat ik reeds verrichtte. De Trumpeter kit is rijkelijk voorzien van flash en sinkmarks !
De pasvorm daarentegen, daar mag ik voorlopig nog niet over klagen.
Om U een idee te geven over de grootte : mijn meetlatje wijst reeds 20 cm lengte aan !
Groeten Rik
Laatst bewerkt door een moderator: