Wegens de Corona een uit de hand gelopen projectje, bedoeling om snel weer eens iets af te hebben. Ook een tijdje niet meer gebouwd, gewoon geen zin. Onderwerp is een A-4 Skyhawk van Eduard met bijhorende PE-set... En dat op 1/144...
De skyhawk was een lichte aanvalsjager voor vliegdekschepen, waarvan het prototype in 1955 het levenslicht zag:
Door zijn beperkte grootte werd ie ook wel Scooter, Bantam bomber, Tinker Toy bomber of kiddiecar genoemd. Maar laat je niet beetnemen door deze namen, het is een heel capabel vliegtuig... en 65 jaar later vliegt ie nog steeds in actieve dienst... nu meestal wel in de adversary rol bij de Top Gun opleiding. Voor de rest was het een goedkoop en betrouwbaar vliegtuig, met een hele interessante geschiedenis, maar dat zou te ver leiden. Deze heeft gevochten in de beginjaren van de Vietnamoorlog (heeft de eer het eerste en laatste bombardement uitgevoerd te hebben, en speelde een hoofdrol bij de brand op de USS Forrestal), de Falklandoorlog, de Israelische oorlogen, enz... Er zijn meer dan 3000 exemplaren van gebouwd in alle versies...
De F-versie werd gekenmerkt door de bult op de rug voor extra avionica.
de doos, euh zakje, waarin deze komt:
en de inhoud:
de decals (heel uitgebreid voor deze schaal)
en de bouw:
soms zie je deze op de grond staan met de slots vooraan uitgeschoven of gezakt, dus dat wilde ik wel eens proberen. voor de rest :
een scalpel erbijgenomen en:
daarna de vleugelhelften bevestigd:
de groef bovenaan wordt nog bijgewerkt.
hier moeten Chaff/flare dispensers komen. Deze zijn meegeleverd in PE, maar moeten liefst verzonken worden ingebouwd omdat op deze schaal een opliggend stuk PE snel gigantisch toont.
dus als eerste met de punt van een scalpel de contouren recht ingesneden. Vervolgens het mes 90° gedraaid met de rechte kant naar buiten en zo een groef geschraapt:
en tenslotte de binnenzijde verwijderd door snijden/schrapen. De voorige stappen zijn een soort beveiliging tegen uitschieten.
niet de duidelijkste foto, maar het is moeilijk scherpstellen...
en hier zijn ze net gelijmd en moet er nog een schuurbeurtje komen:
De cockpit bestaat uit prepainted PE.. Normaal ben ik daar geen voorstander van, maar hier bewijst het wel zijn nut...
lijkt groot, maar is maar 4mm breed (of iets minder zelfs nog) Deze is gelijmd op het onderstuk na dryfit van de rest van de onderdelen. De schietstoel moet nog aangepakt worden. Dat is voor het vervolg van deze.
En hier met de droptanks in dryfit en de groeven aan de vleugels opgevuld...
de versie die ik ga kiezen voor deze is de Aggressor versie. Deze is ergens een speciaaltje, ten eerste omdat het een 1-zitter is en geen tweezitter, en ten tweede omdat ie de bult maar kort gehad heeft is deze dienst om gewicht te besparen. Op de foto van het zakje is dit de gecamoufleerde versie.
Ik heb de romphelften gemonteerd en de PE in de wheelbays:
I know, 't is een kleintje...
daarna de schietstoel afgewerkt:
hier het originele stuk, reeds bezig met het verwijderen van het teveel aan materiaal
Daarna geschilderd in zijn basiskleuren en bezig met het toevoegen van de details:
en tenslotte de riempjes, handles etc toegevoegd...*
de prepainted fotoets is leuk, maar heeft 1 groot nadeel, de hechting...
en geinstalleerd in de cockpit (samen met de HUD... omdat het kan...):
en verder nog de canopy aangepakt. Hier origineel:
en hier een kwartiertje later (heel voorzichting snijden met een scherp mesje....):
en ook nog een hele poos bezig geweest met de overgang tussen de vleugels en de neus van het vliegtuig. daar zat een relatief grote trap:
Hier lichtjes begonnen met schrapen:
Vooral naar de voeg toe, daarna met lijm de restjes smelten zo heb je al een beetje filler. Daarna een beetje CA, weerom schuren, enz...
begint al ergens op te lijken.
en hier met de droptanks in dryfit en het testen van de overgang met verf voor de laatste schuurbeurt...
een paar hydroliekleidingen gelegd op het landingsgestel in 0.1mm koperdraad... nu nog een stevige draad vinden voor de geknikte bijtanksonde.
Landingsgestel en deuren in hun basiskleur gezet
en daarna een wash met van dijcke bruin:
De bijtanksonde heb ik gemonteerd. Deze bestaat uit een kunststof stuk van 0.5mm diameter, wat nog geplooid diende te worden... Vragen om problemen dacht ik. Dus een stukje messing staaf (veel stijver dan koperdraad)*0.5mm genomen, het stukje opgemeten:
Daarna het middendeel weggesneden en een gaatje geboord (0.4mm, bij 0.5 was er niet genoeg lijf meer)
En dan ook het middendeel voorgeplooid en verdund aan de uiteinden:
En daarna alles gelijmd...
En daarna pas de referenties gecontroleerd... Tip komt te ver vooruit, bochten zijn te flauw... Ah
Dan maar aangepast:
Aanvaardbaar.... De verf is er ook, nu wachten op een beetje aanvaardbare temperaturen...
De skyhawk was een lichte aanvalsjager voor vliegdekschepen, waarvan het prototype in 1955 het levenslicht zag:
Door zijn beperkte grootte werd ie ook wel Scooter, Bantam bomber, Tinker Toy bomber of kiddiecar genoemd. Maar laat je niet beetnemen door deze namen, het is een heel capabel vliegtuig... en 65 jaar later vliegt ie nog steeds in actieve dienst... nu meestal wel in de adversary rol bij de Top Gun opleiding. Voor de rest was het een goedkoop en betrouwbaar vliegtuig, met een hele interessante geschiedenis, maar dat zou te ver leiden. Deze heeft gevochten in de beginjaren van de Vietnamoorlog (heeft de eer het eerste en laatste bombardement uitgevoerd te hebben, en speelde een hoofdrol bij de brand op de USS Forrestal), de Falklandoorlog, de Israelische oorlogen, enz... Er zijn meer dan 3000 exemplaren van gebouwd in alle versies...
De F-versie werd gekenmerkt door de bult op de rug voor extra avionica.
de doos, euh zakje, waarin deze komt:
en de inhoud:
de decals (heel uitgebreid voor deze schaal)
en de bouw:
soms zie je deze op de grond staan met de slots vooraan uitgeschoven of gezakt, dus dat wilde ik wel eens proberen. voor de rest :
een scalpel erbijgenomen en:
daarna de vleugelhelften bevestigd:
de groef bovenaan wordt nog bijgewerkt.
hier moeten Chaff/flare dispensers komen. Deze zijn meegeleverd in PE, maar moeten liefst verzonken worden ingebouwd omdat op deze schaal een opliggend stuk PE snel gigantisch toont.
dus als eerste met de punt van een scalpel de contouren recht ingesneden. Vervolgens het mes 90° gedraaid met de rechte kant naar buiten en zo een groef geschraapt:
en tenslotte de binnenzijde verwijderd door snijden/schrapen. De voorige stappen zijn een soort beveiliging tegen uitschieten.
niet de duidelijkste foto, maar het is moeilijk scherpstellen...
en hier zijn ze net gelijmd en moet er nog een schuurbeurtje komen:
De cockpit bestaat uit prepainted PE.. Normaal ben ik daar geen voorstander van, maar hier bewijst het wel zijn nut...
lijkt groot, maar is maar 4mm breed (of iets minder zelfs nog) Deze is gelijmd op het onderstuk na dryfit van de rest van de onderdelen. De schietstoel moet nog aangepakt worden. Dat is voor het vervolg van deze.
En hier met de droptanks in dryfit en de groeven aan de vleugels opgevuld...
de versie die ik ga kiezen voor deze is de Aggressor versie. Deze is ergens een speciaaltje, ten eerste omdat het een 1-zitter is en geen tweezitter, en ten tweede omdat ie de bult maar kort gehad heeft is deze dienst om gewicht te besparen. Op de foto van het zakje is dit de gecamoufleerde versie.
Ik heb de romphelften gemonteerd en de PE in de wheelbays:
I know, 't is een kleintje...
daarna de schietstoel afgewerkt:
hier het originele stuk, reeds bezig met het verwijderen van het teveel aan materiaal
Daarna geschilderd in zijn basiskleuren en bezig met het toevoegen van de details:
en tenslotte de riempjes, handles etc toegevoegd...*
de prepainted fotoets is leuk, maar heeft 1 groot nadeel, de hechting...
en geinstalleerd in de cockpit (samen met de HUD... omdat het kan...):
en verder nog de canopy aangepakt. Hier origineel:
en hier een kwartiertje later (heel voorzichting snijden met een scherp mesje....):
en ook nog een hele poos bezig geweest met de overgang tussen de vleugels en de neus van het vliegtuig. daar zat een relatief grote trap:
Hier lichtjes begonnen met schrapen:
Vooral naar de voeg toe, daarna met lijm de restjes smelten zo heb je al een beetje filler. Daarna een beetje CA, weerom schuren, enz...
begint al ergens op te lijken.
en hier met de droptanks in dryfit en het testen van de overgang met verf voor de laatste schuurbeurt...
een paar hydroliekleidingen gelegd op het landingsgestel in 0.1mm koperdraad... nu nog een stevige draad vinden voor de geknikte bijtanksonde.
Landingsgestel en deuren in hun basiskleur gezet
en daarna een wash met van dijcke bruin:
De bijtanksonde heb ik gemonteerd. Deze bestaat uit een kunststof stuk van 0.5mm diameter, wat nog geplooid diende te worden... Vragen om problemen dacht ik. Dus een stukje messing staaf (veel stijver dan koperdraad)*0.5mm genomen, het stukje opgemeten:
Daarna het middendeel weggesneden en een gaatje geboord (0.4mm, bij 0.5 was er niet genoeg lijf meer)
En dan ook het middendeel voorgeplooid en verdund aan de uiteinden:
En daarna alles gelijmd...
En daarna pas de referenties gecontroleerd... Tip komt te ver vooruit, bochten zijn te flauw... Ah
Dan maar aangepast:
Aanvaardbaar.... De verf is er ook, nu wachten op een beetje aanvaardbare temperaturen...