Hoofdsponsor

1/48 A6M2b Zero van Academy

• Onderwerp starter Onderwerp starter jepe
  • Startdatum Startdatum
ERVARING
5de vlieger
BOUWWIJZE
zoveel mogelijk zelf
BOUWBUDGET
beperkt, kopen kan altijd
BOUWSTATUS
moet nog beginnen
COMMENTAREN
alles is welkom, maar wel over de bouw van het model

jepe

Well-known member
Registered
Na den Duits, Brit en Amerikaan nu is de Japanner aan de beurt.
Deze keer ga ik proberen om de insignia zoveel mogelijk te spuiten ipv de decals te gebruiken.
Aangezien dit een versie is die op een carrier stond, zal het diorama terug in die richting aan (weet nog niet goed)
Had eens graag een zee-diorama met golven willen maken :unsuree:

Bijlagen

• IMG_20240919_204822641.jpg
    IMG_20240919_204822641.jpg
    192,9 KB · Weergaven: 4
Laatst bewerkt:
Veel succes ermee, ik ben altijd al een fan geweest van de Japanse zero's.
Deze volg ik zeker 👍

ik zou graag het vlieguig laten vliegen boven een zeediorama met wat golven.
Ik zie dat er een accrilyc staaf voor gebruikt wordt. Die dan door fusalage van het vliegtuig bevestigt wordt.
ik zou graag zo ver mogelijk naar willen en schuin willen monteren.

Iemand ervaring hiermee hoe je dat het beste aanpakt ? fotooke om te illustreren maar het is boven land

Bijlagen

• DSC_1310.jpeg
    DSC_1310.jpeg
    99,4 KB · Weergaven: 9
Mooi en interessant toestel en idee.
Ik heb geen ervaring met dergelijke opstelling maar weet wel dat je altijd een goed tegengewicht moet hebben minstens 2x zo zwaar als het toestel zelf. Hoe meer het overhangt, hoe zwaarder, groter en breder het voetstuk moet zijn.

ik zou graag het vlieguig laten vliegen boven een zeediorama met wat golven.
Ik zie dat er een accrilyc staaf voor gebruikt wordt. Die dan door fusalage van het vliegtuig bevestigt wordt.
ik zou graag zo ver mogelijk naar willen en schuin willen monteren.

Iemand ervaring hiermee hoe je dat het beste aanpakt ? fotooke om te illustreren maar het is boven land
Voor de propeller kan je eens kijken naar mijn mk XIV Spitfire hier op het forum. Bestaat photo etch 'prop blur', geeft van klein beetje afstand verrassend goed effect.

Ik heb ook iets gevonden met magneten, maar dat vertrouw ik niet

Ik denk dat ik weet wat je bedoelt met die magneet-oplossing. Ooit had Revell enkele modelletjes van 1/72 vliegtuigjes die boven een foto "zweefden" ; in de base zat er een magneet met één pool naar boven gericht en in het vliegtuigje zat toen een kleinere magneet met dezelfde pool naar onderen gericht waardoor beide magneten elkaar afstootten. An sich werkte het wel maar het was cruciaal om het toestel netjes in positie te houden met behulp van minstens drie (vier was beter) draadjes (type vislijn). Bovendien, zoals ik al eerder schreef, ging het hier om kleine vliegtuigjes op schaal 1/72 (Fokker Dr. I) of schaal 1/144 (WWII jagers), een pak lichter dus dan een model op schaal 1/48.

Een model vliegend maken vind ik altijd zo moeilijk. Ik hou echt niet van zichtbare bevestigingen om het model aan de base vast te maken, dat brengt het hele dio qua uitstraling naar omlaag. Een acryl staaf is inderdaad een oplossing maar dan nog vind ik het "te" opzichtig.
Een oplossing is dat je rook achter het model zou kunnen simuleren, zoals een defecte motor en daarin een stang of iets dergelijks bevestigd aan een achterwand van de grondplaat. Ik zal eens kijken of ik er foto's van kan vinden wat betreft hetgeen ik bedoel.

De prop die Jeroen (Jerre) aanraad is alvast een mooie oplossing om de propeller draaiend te maken.

MVG

Danny

Een voorbeeld van een zwevende auto mbv magneten :

Van een vliegtuig met een in een waterkolom verborgen bevestiging :

Dany

Bedankt voor de tips. Dat met die propeller ga ik zeker eens proberen.
Met een watervliegtuig kan je inderdaad simuleren dat het juist het water verlaat bij het opstijgen. Maar bij een Zero gaat dat natuurlijk niet.
Ik zal maar eenvoudig beginnen :cool:
Ik ga eerst al eens properen een realistisch zee-diorama te maken als test. (met alu-folie, papier en glanzende vernis) . Geen te grote golven want dan lijkt het dat hij juist boven het water vloog (kan natuurlijk)

Die zero kwam van de Hiryu. Dus ik had gedacht om deze carrier op een heel kleine schaal te maken om de indruk te geven dat het vliegtuig hoog boven het water was en iets meer te laten zien dan enkel golvend water. Maar zelfs op schaal 1/700 is dat schip nog veel te groot (33cm). Dus dat idee is ook al begraven. :cry:

Wat ik ook nog eens gezien heb is een kader aan de muur met een foto als achtergrond, lucht en aarde/zee, met in het luchtgedeelte watten als een wolk waar dan het vliegtuig uit kwam, of waar de vleugel in verdween, waar dus de bevestiging was.
Helaas vind ik hier niet direct een foto van terug.

allee de basis is gelegd. Het zal waarschijnlijk wel een dag of twee moeten drogen alvorens ik kan starten met verven.
Omgekeerde volgorde van werken, eerst diorama en dan vliegtuig :cool:

Bijlagen

• IMG_20240928_202446631.jpg
    IMG_20240928_202446631.jpg
    167,3 KB · Weergaven: 10
Ben eigenlijk ook benieuwd. Al zoveel filmjes bekeken en het altijd een andere techniek. Nu het zou een oceaan vanop een zekere hoogte in de pacific moeten worden. En Het is versie 1.0 :winking:

Blijft plezant om van alles uit te proberen.
Ben benieuwd welke manieren je gaat proberen.

Mijn bondig process als alles droog is :
0. Verven met de borstel en acryl verf :
1. lage delen heel donker blauw, grijs, groen en hogere delen lichter tinten. (geleidelijk laten overgaan)
2. toppen dry-brushen met wit, licht grijs
3. Alles goed laten uitdrogen
4. trekt het op iets : stap 5
5. Alles vernissen met modpodge glans
6. Alles goed laten uitdrogen
5. trekt het op iets: stap 6
6. liquitex heavy gloss gel (Hetzelfde als die spullen van vallejo maar goedkoper) om de golfjes en toppen meer transparant maken
7. laten drogen zodat de gel doorzichtig wordt
8. trekt het op iets, nog een laag vernis opzetten

Hoe ik de Zero ga monteren, is voor later. Maar dan weet toch al hoe ik een oceaan moet maken :winking:

Terug
Bovenaan