Beetje geschiedenis
Hier is ie dan, de opvolger van de bekende 'Whiskey' Cobra, de AH-1Z.
(The North Spin - Dedicated to Aircraft Test for the Aviation Enthusiast)
De reden voor de doorontwikkeling van de SuperCobra is zijn succes bij het US Marine Corps. Een drie fasenplan werd getekend door Bell Textron (fabrikant van de AH-1). Centraal in dit plan staat de verwerking van een 4 Blads schroef. Hoewel de Zulu zijn roots binnen dezelfde familie liggen als de AH-1G is deze ontwikkeling een quantumleap vooruit in de ontwikkeling.
De eigenlijke ontwikkeling startte al eind de jaren 70 en in 1982 werd een Bell222 uitgerust met een 4 bladsconfiguratie.
Bell Textron kreeg een AH-1T ter beschikking van het USMC en rustte dit airframe uit met de 4 bladsconfiguratie (aircraftn° 161022) en begon de eerste testvluchten in 1989 !
Deze configuratie voldeed boven alle verwachtingen en liet "High G" acrobatie toe, zoals een Split S, loopings, rolls etc.
Het model
Italeri heeft reeds een 8tal jaar geleden zijn model uitgebracht van de AH-1Z op schaal 1/48ste. Wanneer je de doos opendoet vind je drie sprues met de onderdelen van een AH-1W en een bijkomende sprue voor de Zulu variant te maken. In weze kun je dus enkel maar de 161022 maken , wat de Proof of Concept heli was).
Sprue 1 :
Sprue 2 :
De derde sprue, specifiek voor de Zulu wariant :
Wanneer je de huidige status van de Zulu bekijkt en de variant die in deze doos zit, kun je niks anders dan te zeggen...'vuilbak' :
- fairing van de Schroef is neit accuraat
- een hoop 'bulten' en sensors op de flanken zijn niet voorzien
- uitlaten zijn niet accuraat
- Staartvelugels zijn niet correct
- ...
MAAR : voor iedere foto die je aanhaalt kan ik een andere aanhalen die dan weer dichter aanleunt bij het model Het leuke van Preproductie modelletjes te maken (denk maar aan de eerste modellen van Stealthfighters).
DUS : op met de bouw :
Het eerste wat opvalt in de sprues is de absurde samenstelling van de romp wat dus een kanjer van een scheur gaat opleveren ! De motor'blok' is een apart stuk dat je op het midden van de romp moet aaneen lijmen.
op deze manier kon mevr. Italeri met minimumkost een maximaal aantal varianten maken (AH-1J/T/W en deze Z)
Vanuit productiestandpunt goed te begrijpen, maar om te bouwen een ware ramp.
Bovendien moet je de bovenkant van de motorblok afsnijden voor een kleine cosmetische ingreep :
Let op, wil je de 161022 maken hoef je dit niet te doen. De foto getuigd dus dat ik andere plannen heb
Eenmaal verlijmt krijg je dus dit :
Een mooie naad die vlak naast opliggende (!) klinknagels loopt...wordt nog leuk.
Ondertussen de cockpittub in elkaar gegooid, likje verf erover, wash en een drybrushsessie met dit als resultaat, excuse the crappy pic
De flash verkleurt het geheel teveel, maar later volgen nog daglichtfoto's.
Zo, hiermee is de aanzet gegeven voor de bouw van de AH-1Z, de gevaarlijkste helicopter van het westelijke halfrond en ver daarbuiten
Hier is ie dan, de opvolger van de bekende 'Whiskey' Cobra, de AH-1Z.
(The North Spin - Dedicated to Aircraft Test for the Aviation Enthusiast)
De reden voor de doorontwikkeling van de SuperCobra is zijn succes bij het US Marine Corps. Een drie fasenplan werd getekend door Bell Textron (fabrikant van de AH-1). Centraal in dit plan staat de verwerking van een 4 Blads schroef. Hoewel de Zulu zijn roots binnen dezelfde familie liggen als de AH-1G is deze ontwikkeling een quantumleap vooruit in de ontwikkeling.
De eigenlijke ontwikkeling startte al eind de jaren 70 en in 1982 werd een Bell222 uitgerust met een 4 bladsconfiguratie.
Bell Textron kreeg een AH-1T ter beschikking van het USMC en rustte dit airframe uit met de 4 bladsconfiguratie (aircraftn° 161022) en begon de eerste testvluchten in 1989 !
Deze configuratie voldeed boven alle verwachtingen en liet "High G" acrobatie toe, zoals een Split S, loopings, rolls etc.
Het model
Italeri heeft reeds een 8tal jaar geleden zijn model uitgebracht van de AH-1Z op schaal 1/48ste. Wanneer je de doos opendoet vind je drie sprues met de onderdelen van een AH-1W en een bijkomende sprue voor de Zulu variant te maken. In weze kun je dus enkel maar de 161022 maken , wat de Proof of Concept heli was).
Sprue 1 :
Sprue 2 :
De derde sprue, specifiek voor de Zulu wariant :
Wanneer je de huidige status van de Zulu bekijkt en de variant die in deze doos zit, kun je niks anders dan te zeggen...'vuilbak' :
- fairing van de Schroef is neit accuraat
- een hoop 'bulten' en sensors op de flanken zijn niet voorzien
- uitlaten zijn niet accuraat
- Staartvelugels zijn niet correct
- ...
MAAR : voor iedere foto die je aanhaalt kan ik een andere aanhalen die dan weer dichter aanleunt bij het model Het leuke van Preproductie modelletjes te maken (denk maar aan de eerste modellen van Stealthfighters).
DUS : op met de bouw :
Het eerste wat opvalt in de sprues is de absurde samenstelling van de romp wat dus een kanjer van een scheur gaat opleveren ! De motor'blok' is een apart stuk dat je op het midden van de romp moet aaneen lijmen.
op deze manier kon mevr. Italeri met minimumkost een maximaal aantal varianten maken (AH-1J/T/W en deze Z)
Vanuit productiestandpunt goed te begrijpen, maar om te bouwen een ware ramp.
Bovendien moet je de bovenkant van de motorblok afsnijden voor een kleine cosmetische ingreep :
Let op, wil je de 161022 maken hoef je dit niet te doen. De foto getuigd dus dat ik andere plannen heb
Eenmaal verlijmt krijg je dus dit :
Een mooie naad die vlak naast opliggende (!) klinknagels loopt...wordt nog leuk.
Ondertussen de cockpittub in elkaar gegooid, likje verf erover, wash en een drybrushsessie met dit als resultaat, excuse the crappy pic
De flash verkleurt het geheel teveel, maar later volgen nog daglichtfoto's.
Zo, hiermee is de aanzet gegeven voor de bouw van de AH-1Z, de gevaarlijkste helicopter van het westelijke halfrond en ver daarbuiten
Laatst bewerkt door een moderator: